logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
timvanzanten  
#1 Gepost : zondag 27 december 2009 19:00:55(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Zoals de topicnaam als zegt. Wie van jullie houdt karper thuis in een aquarium? Ik zelf ben nu een jaar in het bezit van een karperbak met daarin twee spiegels, twee zilverkarpers en een koi. Ik vind het echt helemaal geweldig ook. het is mooi om ze op een manier als dit te zien leven. je kan ze super goed observeren! Mijn doel is om de karpertjes te laten groeien tot een centimeter of 10. Daarna zullen ze verder groeien in een hobbievijver buiten. Als ze daar te groot worden, wil ik ze op een verantwoorde manier gaan uitzetten. Hoe en wat moet ik nog uitdokteren om zo het overdragen van ziektes te voorkomen.

Wie van jullie houdt karpertjes in een aquarium en hoe bevalt dat?

Hier twee foto's van mijn carpio's en een kort Youtube filmpje als de karpertjes net weer terug zijn gegooit nadat het aquarium is schoongemaakt. Ze zijn gek op zuurstofrijk water!

UserPostedImage
UserPostedImage


Bewerkt door de gebruiker zondag 27 december 2009 19:02:18(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
keukeu  
#2 Gepost : zondag 27 december 2009 20:07:02(UTC)
keukeu


10 ponder

Lid sinds: 23-9-2009(UTC)
Berichten: 53
Man
Nederland
Locatie: Harmelen

Ziet er erg gaaf uit, ik heb thuis koi karpers in een grote vijver. Die hebben we vanaf een centimeter of 10 en ze zijn nu soms wel over de 50 cm. Erg mooi om ze te zien groeien!!
carpfigter  
#3 Gepost : zondag 27 december 2009 21:09:35(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

ik heb er ook 1tje zitten voor de moment een rijen van een jaar oud maar heb geen recente foto
UserPostedImage
even een vraag ; jij legt deverlichting aan in uw aqarium, krijgen ze daar geen stress van ? grtzz

Bewerkt door de gebruiker zondag 27 december 2009 21:11:46(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

if you pay peanuts you catch monckey's ................
Wim vo  
#4 Gepost : zondag 27 december 2009 21:12:31(UTC)
Wim vo


15 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 131

Ben al een tijdje van plan om men goudvissen om te ruilen voor karpertjes.Enkel waar zijn jullie eraan geraakt?heb al eens kuit geschept maar dat bleken later allen brasems te zijn lol
Erwin  
#5 Gepost : zondag 27 december 2009 21:14:09(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hahaha....Dat is lullig Wim....zat je niet op te wachten ofwel?Think
carpfigter  
#6 Gepost : zondag 27 december 2009 21:24:27(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

ik heb die van mij ook geschept , eerst een school baarzen en dan opeens deze ,maar em was zo klein da ge nog ne kon zien of het karper zeelt of brasem was
grtzz

Bewerkt door de gebruiker zondag 27 december 2009 21:24:58(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

if you pay peanuts you catch monckey's ................
timvanzanten  
#7 Gepost : zondag 27 december 2009 22:07:12(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Wim vo schreef:
Ben al een tijdje van plan om men goudvissen om te ruilen voor karpertjes.Enkel waar zijn jullie eraan geraakt?heb al eens kuit geschept maar dat bleken later allen brasems te zijn lol


tja, heb er een beetje geluk mee gehad denk, Het plaatselijk tuincentrum hier in de buurt had ze 'perongeluk' binnengekregen. Ik had keuze uit spiegel- schub-, gras of zilverkarper. Aangezien de schubjes en de grassies al te groot waren voor mn bakkie, werden het de spiegels en zilverkarpers. Wil je ze echt uit het wild halen, dan wordt dat lastig. Veel kluit scheppen na de paai op karperrijke wateren is volgens mij de enigste optie. Anders net als ik een kweker benaderen of wachten op de Carp 2010 waar ze ook worden aangeboden.

@ carpfighter: mijn vissen hebben geen last van de verlichting. Gebruik ook een iets donkere tint (uv paars) waardoor het licht wat rustiger is. Mijn vissen zijn inmiddels eraan gewend geraakt. Slaat het licht door middel van een tijdklok uit, dan gaan de vissen ook al vrij snel 'slapen' (met hun pens op de bodem liggen) Erg leuk allemaal om te zien!

Gr. Tim,

Bewerkt door de gebruiker zondag 27 december 2009 22:09:24(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Wim vo  
#8 Gepost : zondag 27 december 2009 22:13:48(UTC)
Wim vo


15 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 131

@Erwin nee dat was niet de bedoeling maar heb ze terug gezet in het water van herkomst
@Tim bedanktvoor de info.Ga alvast eens op zoek naar gaan.
carpfigter  
#9 Gepost : zondag 27 december 2009 23:16:25(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

welhad al zo een vermoeden dat het een uv tint was die ge had , ben namelijk ook aan et kijken hoe en wat om mijn grotere bak te installeren grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Arnold  
#10 Gepost : maandag 28 december 2009 00:02:09(UTC)
Arnold


35 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 974

Mooie vissen Tim! Ik heb zelf een paar jaar een zestal Duitse spiegels in een aquarium gehad. Toen ze de 25cm voorbij waren heb ik ze maar wat meer ruimte gegeven in een plaatselijk plasje. Vond het altijd erg leuk en leerzaam om ernaar te koekeloeren!
Nielsz  
#11 Gepost : woensdag 30 december 2009 16:11:38(UTC)
Nielsz


20 ponder

Lid sinds: 18-10-2009(UTC)
Berichten: 219

Lijkt mij ook erg gaaf een aquarium met karpers te hebben. Alleen ben ik benieuwd wat je hiervoor nodig? Een aquarium natuurlijk, een pomp, karpers en wat nog meer? Wat kost zo'n geintje en hoe groot moet je aquarium minimaal zijn?

Niels
timvanzanten  
#12 Gepost : woensdag 30 december 2009 19:42:34(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Tja eigenlijk niet heel erg veel op de basis aquarium benodigdheden na. Een aquarium ( hoe groot ligt aan hoe groot je pootkarpertjes zijn bij aankoop) die van mij is 80x40x50, een pomp voor filtering van het water ( karper houdt ervan om in de bodem te vroeten wat ervoor zorgt dat losse kleine deeltjes door je water gaan zweven)Een zuurstofpompje (Misschien wel de belangrijkste pomp) Als bodem heb ik gekozen voor kiezels en fijn grind. Het nadeel van kiezels is dat er vuil tussen kan gaan zitten en de schoonmaak hierdoor wat meer tijd vergt. Planten in je bak kan en maken de bak natuurlijker. Denk eraan dat karper verzot is op groen en mijn ervaring is dat planten geen lang leven zijn beschoren. In principe heb je verder op water en karper zelf niks nodig. Hooguit voer (korrels of vlokken voor aan de oppervlakte, steurvoer of visgranulaatkorrels voor op de bodem)water en natuurlijk de karpertjes zelf. Bij het schoonmaken wat toch wel wekelijks moet gebeuren is een klein schepnetje een onderwaterstofzuigertje en een paar emmers ook zeer aan te raden. Als je meer info wilt, PB me dan ff!
Nielsz  
#13 Gepost : donderdag 31 december 2009 12:02:25(UTC)
Nielsz


20 ponder

Lid sinds: 18-10-2009(UTC)
Berichten: 219

Dankt u Tim. Ik denk dat ik meer dan voldoende weet. Lijkt me ontzettend leuk om eens aan te beginnen. Kun je ook een hoop van leren lijkt mij.
steef zenden  
#14 Gepost : donderdag 31 december 2009 13:38:19(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

Een aquarium komt er over een tijdje als mijn zoontje wat ouder is en dan komen er een paar mooie karpers in....
Een oude vismaat van me heeft een heel groot aquarium en daar probeert hij zijn aas en rigs in uit(maar dan alleen met de haaksteel)

Bewerkt door de gebruiker donderdag 31 december 2009 13:40:00(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Erwin  
#15 Gepost : donderdag 31 december 2009 13:40:34(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
hoe probeert hij ze uit dan Steef? Echt op de karpers of om te kijken hoe ze er onderwater bij liggenKnipoog
steef zenden  
#16 Gepost : donderdag 31 december 2009 14:15:20(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

hij probeert alles uit.
hij probeert zijn rigs uit hoe de karpers zijn haakaas oppakken(maar dan alleen met de haaksteel, hij kijkt ook hoe zijn rig onderwater ligt en hoe de karper erop reageert. Tevens probeert hij ook zijn boilies op de karpers uit(wel in kleine maten zo rond de 10mm
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

steef zenden  
#17 Gepost : donderdag 31 december 2009 14:18:02(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

Ik heb vroeger ook uitgeprobeert hoe mijn rigs onderwater lagen, ik werkte vroeger in het zwembad. Als er niemand in het zwembad meer was zette ik mijn rodpod op en gooide mijn 2hengels uit en keek hoe alles onderwater eruit zag, qua lijn, rigs en aasaanbieding. Makkelijk zo'n 50m bad
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Arnold  
#18 Gepost : donderdag 31 december 2009 14:21:30(UTC)
Arnold


35 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 974

Hahaha geniaal Steef! Als je die mogelijkheid hebt is dat natuurlijk een ideale manier om het geheel onderwater te zien.
Nielsz  
#19 Gepost : vrijdag 1 januari 2010 20:57:10(UTC)
Nielsz


20 ponder

Lid sinds: 18-10-2009(UTC)
Berichten: 219

Maar hopen dat je collega's niet toevallig langslopen als jij daar met je hele uitrusting aan de kant van het bad zitBreede lach En Steef? Verassende resultaten onderwater?
steef zenden  
#20 Gepost : zaterdag 2 januari 2010 04:20:28(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

Helaas werk ik niet meer in het zwembad om de huidige rigs en systemen te testen, ik werk er nu al 10 jaar niet meer.
Maar de toenmalige systemen en rigs die ik in het zwembad teste lagen zoals ik ze aanbod lagen mooi op de bodem.
Ik gebruikte toen al leadcore van het merk Kryston, een schuiflood als backlead en toplood.
Ik deed mijn testen als ik het zwembad moest sluiten en de tijd had om alles rustig te testen
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.