logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Dennis Hessels  
#1 Gepost : dinsdag 21 december 2010 17:11:37(UTC)
Dennis Hessels


15 ponder

Lid sinds: 5-4-2010(UTC)
Berichten: 165

Breede lach Leuk stukje.....

Vissen is één van de meest beoefende, zoniet de meest beoefende buiten activiteit in ons land. Daarover zijn we het vast en zeker snel eens. Of we het samen over de getallen ook zo snel eens worden, waag ik toch te betwijfelen. Al jaren lang werd geroepen dat het aantal vissers 1 miljoen is, daarna werd het "ruim 1 miljoen", toen volgde anderhalf miljoen en nu zag ik recent op Vis TV Ed Stoop vol trots vertellen dat er in ons land meer dan twee miljoen mensen vissen!!! Echt waar? Zou dat echt waar zijn? Het aantal vissers stijgt, het aantal jeugdigen dat vist stijgt, het aantal vissende vrouwen stijgt. Tja, het zal wel, maar hoe kan het dan dat het ledental van bijvoorbeeld de Zwolse hengelsportvereniging al jaren langzaam afneemt of hooguit stabiliseert? Of is Zwolle in de verste verte niet maatgevend voor het landelijke beeld?

En dan nog eens iets. Al jaren heeft de Koninklijke Sportvisserij nederland een streefgetal voor het te verkopen aantal vispassen. Ik ken het exacte getal niet, maar het ligt op of rond de half miljoen. Jaarlijks worden een kleine half miljoen vispassen verkocht...... Wat doet die overige anderhalf miljoen vissers dan? Koopt niemand daarvan een vispas? Tuurlijk, een aantal van hen is vast en zeker zwartvisser, een aantal van hen is vast en zeker jonger dan 14 jaar en koopt geen jeugdvispas, een aantal van hen is vast en zeker uitsluitend zeevisser en koopt geen zeevispas, maar zou dat tesamen anderhalf miljoen mensen zijn? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Het aantal zwartvissers, om maar eens weer een getal uit de praktijk te noemen is in Zwolle jaarlijks bij controles meestal zo ongeveer 30%. Als je dat op het landelijke beeld loslaat betekent dat dus dat die half miljoen passen ongeveer een derde hoger zou moeten zijn. Gecorrigeerd met zwartvissers en, vooruit maar, ook nog met een afronding, zeg maar 750.000 vispassen. Da's nog lang geen "meer dan twee miljoen". Zelfs niet als je er de jeugdigen en zeevissers ook nog bij telt die geen pas hebben. Waar komt dat getal dan vandaan? Geen idee?

Dus, wat doe je dan? Dan bel je de brenger van dit bericht, De Koninklijke. Daar vertelt men mij dat de getallen gebaseerd worden op enquetes door het NIPO. Tja, best aardig, maar is het daarmee dan waar? Iedereen kan toch nadenken en zelf verzinnen dat hier ergens een gat zit van een slordige miljoen mensen? Of verschuilen we ons achter de bekende naam van het NIPO?

Bron; hengelsportoost.nl
Sponsor
jari bonouvrie  
#2 Gepost : dinsdag 21 december 2010 18:22:34(UTC)
jari bonouvrie


25 ponder

Lid sinds: 16-11-2010(UTC)
Berichten: 350

ik denk idd ook dat het nooit 2 miljoen mensen kunnen zijn, ik denk dat die 2 miljoen eerder de mensen zijn die heel soms een hengeltje uitgooien en idd nog geen 14 zijn of zeevissen enz...
Jorden  
#3 Gepost : dinsdag 21 december 2010 18:32:14(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
jari bonouvrie schreef:
ik denk idd ook dat het nooit 2 miljoen mensen kunnen zijn, ik denk dat die 2 miljoen eerder de mensen zijn die heel soms een hengeltje uitgooien en idd nog geen 14 zijn of zeevissen enz...

je gaat er van verschieten hoeveel mensen op zee vissen Knipoog. zal toch ook rond de 300.00 mensen zijn. zowel bootvissen als strandvissen.
Me...myself...and my rods!
jari bonouvrie  
#4 Gepost : dinsdag 21 december 2010 18:47:59(UTC)
jari bonouvrie


25 ponder

Lid sinds: 16-11-2010(UTC)
Berichten: 350

dat zou best kunnen, ik woon niet in de buurt van de zee. kom er dus ook eigenlijk bijna nooit
tom de maat  
#5 Gepost : dinsdag 21 december 2010 19:44:01(UTC)
tom de maat


35 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 836

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
ik kan de boten zien varen thuis maar vis nooit op zee maar bij ons in de buurt meer als de helft vist op zee of op paling en snoek boertjes he:-"
timvanzanten  
#6 Gepost : dinsdag 21 december 2010 19:48:38(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
interessante vraagstelling! ik denk dat idd ook een heel groot deel 'mooie weer' vissers worden meegenomen in de telling. ze vissen een paar keer per jaar en visvergunningen beginnen ze niet aan. ik vind 2 miljoen ook rijkelijk veel. zo druk is het nu ook weer niet aan de waterkant (uitzonderingen daargelaten) voor mij zijn deze uitslagen dan ook een beetje voorbarig en vind ik ze weinig waarde hebben. zulke uitslagen zijn dan wel weer handig als we weer eens de sportvisserij moeten verdedigen tegen de plannen van een linkse dierliefhebbende politieke partijKnipoog
Frank Penning  
#7 Gepost : dinsdag 21 december 2010 21:34:15(UTC)
Frank Penning


20 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 375

juist tim, mooi houden zo dat aantal..Knipoog
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.