logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
tom de maat  
#1 Gepost : dinsdag 28 december 2010 16:25:21(UTC)
tom de maat


35 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 836

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
welke lengte rig kun je het best in zetten bij een water waar veel brasem zit?
ben benieuwd naar jullie mening en ervaring
Sponsor
Tim_Ellerman  
#2 Gepost : dinsdag 28 december 2010 16:28:33(UTC)
Tim_Ellerman


35 ponder

Lid sinds: 27-7-2009(UTC)
Berichten: 1.525

Ik verplaats dit topic even naar RIGS.
Groetjes, Tim

tom de maat  
#3 Gepost : dinsdag 28 december 2010 16:29:29(UTC)
tom de maat


35 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 836

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
oke ja ik wist niet zo goed waar hij moest staan want ging over rigs en daarover had ik een vraagKnipoog
Erwin  
#4 Gepost : dinsdag 28 december 2010 18:24:15(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Tom

Ik zet zelfs op een water met veel brasem gewoon een rig in waarmee ik goed vang. Ik wil dat mijn rig haakt en of daartussen wat brasems op het droge komen neem ik dan voor lief.

Nou kan ik me goed voorstellen, dat wanneer je helemaal gek wordt van de brasems, je jouw rig daar op aan wilt passen. Het verlengen van je hair wil vaak al heel erg schelen. Ook kun je groter aas inzetten natuurlijk.

Vooralsnog, ben ik van mening dat wanneer je brasems er minder snel mee zal haken, dat ook met de karper zal gebeuren. Ik zou daarom eerder kiezen voor aas waar de brasem niet zo gek op is. Bijvoorbeeld Tijgers of knoflook boilies.

Gr. Erwin
snowmen  
#5 Gepost : dinsdag 28 december 2010 18:34:28(UTC)
snowmen


20 ponder

Lid sinds: 31-10-2010(UTC)
Berichten: 214

ik zal idd doen wat erwin zegt loop niet te klooien aan je vangende rig die vangt en je heb er vertrouwen in ik zal wel idd net als erwin zegt wat andere boilie of tijger gaan ik zit met het zelfde probleem dus hoor graag tips
soms de ene piep na de andere word je gek van
Jorden  
#6 Gepost : dinsdag 28 december 2010 18:54:19(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
je rig aanpassen zal niet veel uitmaken, je aas veranderen wel. Knipoog tijgernoten zijn idd al een mooi voorbeeld.... als er geen knotsen van brasems opzitten zou ik zeggen: maggot clip, de grootste versie krijgen ze niet zo makkelijk binnen Knipoog
Me...myself...and my rods!
chiele  
#7 Gepost : dinsdag 28 december 2010 18:55:07(UTC)
chiele


45 ponder

Lid sinds: 27-6-2010(UTC)
Berichten: 1.902

ik heb nog nooit een brasem als bijvangst gehad...

misschien omdat ik met 20mm boilies vis, of maak ik gewoon hele goede rigs? Knipoog
Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite

Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Breede lach Alvast bedankt!
tom de maat  
#8 Gepost : dinsdag 28 december 2010 19:16:15(UTC)
tom de maat


35 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 836

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
whaha bij ons pakken ze makkelijk 20mm
en ook snowmen's lijkt wel of ze gewoon voor die haak gaanThink
sven vq  
#9 Gepost : dinsdag 28 december 2010 19:33:33(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

riglengte bij brasems maakt niet veel uit, het is vooral de hairlengte. Neem eens 2,5cm tussen haakbocht en boilie, veel minder brasem Knipoog (begin op een priester te lijken met mijn preken over lange hairsBreede lach )

Grtz
davey knol  
#10 Gepost : dinsdag 28 december 2010 19:36:12(UTC)
davey knol


25 ponder

Lid sinds: 17-12-2009(UTC)
Berichten: 444
Man
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
gewoon de rig die je altijd gebruikt!
ikzelf ben niet van die rare dingen lange of korten.
ik zelf vis altijd kort! kleine aanpassing naar gelang het water
Leer van je fouten, geniet van je succes
jari bonouvrie  
#11 Gepost : dinsdag 28 december 2010 22:10:52(UTC)
jari bonouvrie


25 ponder

Lid sinds: 16-11-2010(UTC)
Berichten: 350

ligt aan verschillende dingen zoals de watertemperatuur(activiteit karper), de bodem enz...
ik zou gewoon een rig pakken waar je vertrouwen in hebt!
in de winter een iets kortere rig omdat ze dan veel slomer zijn en je een vis snel moet haken, in de zomer kan je soms beter een iets langere rig gebruiken.
ik zou zeggen probeer gewoon wat en je komt er vanzelf wel achter wat goed werkt op dat water Knipoog
team nootdorp  
#12 Gepost : maandag 17 januari 2011 20:30:10(UTC)
team nootdorp


35 ponder

Lid sinds: 2-1-2011(UTC)
Berichten: 956

Bedankjes: 1 keer
Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
bij ons op het water is het echt erg met de brasems die pakken zelfs twee 20 mm boilies

it's an addiction, there is no treatment
www.teamnootdorp.weebly.com
tom de maat  
#13 Gepost : maandag 17 januari 2011 20:54:53(UTC)
tom de maat


35 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 836

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
bij ons ook
griend  
#14 Gepost : maandag 17 januari 2011 20:55:09(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
ik denk ook niet dat de lengte van je rig uitmaakt ook twijfel ik aan of de lengte van je hair iets op lost aan de dramas.
wij vangen op de rivier heeeeel veel kopvoorn en brasem ik kan sommige nachten nog wel herinneren in het voorjaar met 20a25 stuks per nacht. Maar er is niks aan tedoen kwa rig en boilies van 2x 25 mm of 28 mm hangen ze ook gewoon aan.
Wij nemen het voor lief het is niet anders.
Wind op de kant is vis in de hand.


Andre  
#15 Gepost : dinsdag 18 januari 2011 11:15:58(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
met tijgernoten sluit je brasems ook nog niet volledig uit, maar helpt zeker als je écht last van brasems hebt. Ook ik zeg voer aanpassen en niet je rig omwille van de brasems.
jori  
#16 Gepost : maandag 7 februari 2011 20:57:07(UTC)
jori


25 ponder

Lid sinds: 18-7-2010(UTC)
Berichten: 443

chiele schreef:
ik heb nog nooit een brasem als bijvangst gehad...

misschien omdat ik met 20mm boilies vis, of maak ik gewoon hele goede rigs? Knipoog





heb jij echt nog nooit een brasem gehad op de boillie?
ik al zoveel en dat nog op 20 mm boillie met 15 mm popup er op de snowman montage
behandel iedere karper met respect!
carp I love it  
#17 Gepost : dinsdag 8 februari 2011 12:04:02(UTC)
carp I love it


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 10

chiele schreef:
ik heb nog nooit een brasem als bijvangst gehad...

misschien omdat ik met 20mm boilies vis, of maak ik gewoon hele goede rigs? Knipoog


ofwel zeeeer slechte dat ze gewoonweg niet prikken Think
Mister X  
#18 Gepost : dinsdag 8 februari 2011 17:18:56(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

Veel vis gevangen met onderlijntjes van 20cm hier moet ik wel bij vermelden de haak
zat toen op verschillende plekken. Op goed advies van mijn vis maten & CF leden 15
cm aangehouden. Nu zit de haak meestal goed in het midden van de onderlip. Bijna
altijd wordt hier gevist met 20mm boilies + boilie dumpel (bottom baits) met soepel
onderlijn materiaal. Zeg maar zo (wat niet stuk is niet maken) De vis kent de slagen
van de sweep helaas op deze wateren ronde pop-ups zijn de vangsten laag. Alles tot
10mm dumpel pop-ups paars oranje groen wit wordt hier juist veel meer op gevangen!
Moet wel vermelden dit verschild per water enorm mag ik jullie een tip geven probeer
echt z.v.m op te schrijven (notitieboek) kan lang niet alles onthouden je creëert hier
een basis waar nodig op terug kunt vallen. De kleine dingen oog voor details in mijn
optiek kan dit het verschil maken heeft mij in veel situaties kunnen helpen succes Knipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 8 februari 2011 17:22:02(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Andre  
#19 Gepost : woensdag 9 februari 2011 10:16:04(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Op het karperwereldforum staat overigens wel het e.e.a. geschreven door Daniël Jawadnya over riglengte op witvisrijke wateren. Hij schrijft daar dat je in die situaties de rig gerust iets langer aan kunt houden, omdat witvisactiviteit er over het algemeen voor zorgt dat je onderlijn helemaal gestrekt komt te liggen en daardoor geen speling meer heeft als de karper de rig wil opzuigen.

Wat ik overigens interessanter vind is de discussie van de lengte van de onderlijn in het algemeen. Normaal gesproken houdt ik bijna altijd 15 cm aan. Is het raadzaam de onderlijn in te korten in deze tijd van het jaar, omdat de vis misschien minder bewegelijk zou zijn met deze kou?
timvanzanten  
#20 Gepost : woensdag 9 februari 2011 11:13:21(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
In de theorie zou dit wel zo zijn Andre, de vis aast trager en de onderlijn strekt zich pas later. toch denk ik zelf dat je met een 15cm heel allround bent in alle jaargetijden. verder heeft de onderlijn lengte alles te maken hoe je voert en nog meer factoren (bodemgesteldheid, wiergroei, montage etc.). In de praktijk zou ik het dus gewoon lekker houden bij 15cm.

Wat Daniel zegt over het strekken van de onderlijn door witvis en het gevolg daarvan dat de karper geen speling meer heeft bij het opzuigen en de haak niet haakt, hebben we meermaals in de praktijk mogen zien op verschillende onderwaterbeelden. Helaas is het wel zo dat of je nu een lange of korte onderlijn gebruikt, bij beide dezelfde zaken gebeuren. bij een lange onderlijn heb je meer kans dat de onderlijn alleen minder gestrekt ligt. Daniel heeft hierbij dus een punt.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 9 februari 2011 11:14:10(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.