logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Jeroen Luppe  
#1 Gepost : zondag 2 januari 2011 13:19:38(UTC)
Jeroen Luppe


25 ponder

Lid sinds: 12-6-2010(UTC)
Berichten: 437

Meestal wordt de haak rechtstreeks aan de hoofdlijn gezet.
Ik heb wel eens dat de haak draait op de knoop en dus vreemd aan de lijn zit. Met het gevolg van misslaan?
Een rig is veel soepeler en bij statisch vissen werkt dit ook.

Bij aasopname bij gebruik van een korte rig ipv de haak aan de hoofdlijn wordt dit op dezelfde manier geregistreerd door de pen.?

Zijn er penvissers die met een onderlijntje vissen en dus het aas presenteren aan de hair?

Lees het wel.

Gr. Jeroen
The Baits
Sponsor
Frank Avezaat  
#2 Gepost : zondag 2 januari 2011 13:24:41(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Jeroen,

zelf heb ik regelmatig met een soepel onderlijntje gevist onder de pen. Deze lag dan vlak over de bodem en het lood werd achter de lus gepositioneerd. Een voordeeltje hiervan is dat je bijvoorbeeld ook een frolic op de hair kunt vissen o.i.d.

Het is goed te doen, zorg wel dat je soepel en zinkend materiaal gebruikt.
Patrick Wolters  
#3 Gepost : zondag 2 januari 2011 13:33:11(UTC)
Patrick Wolters


35 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 917

Bedankjes: 3 keer
Is 5 keer bedankt in 4 post(s)
Mijn ervaring met een hair rig is dat ik vaker mis sla dan
wanneer ik de haak rechtstreeks aan de hoofdlijn bind.
Bij het penvissen haak je de vis ook meestal niet in de onderlip
is mijn ervaring.
Dus wanneer je zorgvulgig en goeddraaiende onderlijntje wordt opgenomen
door de vis zal de haakpunt naar de onderlip zakken waarna je vervolgens
in een opwaartse beweging aanslaat en de haak uit de bek slaat zonder dat deze
vlees zal pakken.
Mvg Patrick
Mag hier niet meer plaatsen dat ik mijn hengelsportartikelen het liefst in Volendam koop.
Mister X  
#4 Gepost : zondag 2 januari 2011 13:34:41(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

Zelf nog nooit met de pen gevist 1 van mijn maten wel hij vist bijna altijd met de
pen afhankelijk van het weer op de bodem of opervlakte. Hij combineerd systeem
vissen op de pen i.c.m lead clip met zo licht mogelijk wartel lood net genoeg voor
de inhaking. Bij snaggs/obstakels kan het lood bijna altijd weg geen problemen mee
gehad. Wel is de kans dat je vis verspilt gezien het extra stuk gewicht maar goed
dit is tot nu toe niet vaak gebeurt veel succes met je visserij in 2011 tot ziens Knipoog
PS: je Systeem de rig in theorie moet het werk voor jou doen de rest is aan jou.

Bewerkt door de gebruiker zondag 2 januari 2011 13:47:28(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Davey Remmig  
#5 Gepost : zondag 2 januari 2011 21:10:29(UTC)
Davey Remmig


45 ponder

Lid sinds: 18-2-2010(UTC)
Berichten: 1.786

Jowan, ik ben een (als ik het zelf mag zeggen een) (vrij) ervaren penvisser maar ik snap niet over wat voor systeem jij het hebt. leg eens uit..
Mister X  
#6 Gepost : zondag 2 januari 2011 21:16:53(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

Davey Remmig schreef:
Jowan, ik ben een (als ik het zelf mag zeggen een) (vrij) ervaren penvisser maar ik snap niet over wat voor systeem jij het hebt. leg eens uit..


Hiermee bedoel ik voorbeeld een lead clip of inline lood + onderlijn (rig) dit
heet toch systeem niet mobiel zijn vissen op 1 plek. Zo is mij het vertelt pen
vissen heet toch mobiel vissen omdat je stalkt van locatie verwisselt succes Knipoog
Davey Remmig  
#7 Gepost : zondag 2 januari 2011 21:18:54(UTC)
Davey Remmig


45 ponder

Lid sinds: 18-2-2010(UTC)
Berichten: 1.786

om op jeroen zijn vraag terug te komen ik vis 90% van de tijd die ik met de pen vis zonder hair en dus recht streeks op de haak.

maar ik vis ook ooit met mini boilie's 8mm. die bevis ik dan met een soepele hair. die maak ik meestal van normaal nylon 0,24mm . hier maak ik dan een onderlijn van een cm of 40 tot 50.
Davey Remmig  
#8 Gepost : zondag 2 januari 2011 21:21:11(UTC)
Davey Remmig


45 ponder

Lid sinds: 18-2-2010(UTC)
Berichten: 1.786

Jowan schreef:
Davey Remmig schreef:
Jowan, ik ben een (als ik het zelf mag zeggen een) (vrij) ervaren penvisser maar ik snap niet over wat voor systeem jij het hebt. leg eens uit..


Hiermee bedoel ik voorbeeld een lead clip of inline lood + onderlijn (rig) dit
heet toch systeem niet mobiel zijn vissen op 1 plek. Zo is mij het vertelt pen
vissen heet toch mobiel vissen omdat je stalkt van locatie verwisselt succes Knipoog


pen vissen word hier bedoeld vissen met de dobber, om dat de meeste karper dobbers slank zijn noemen ze de dobbers pennen of te wel vissen met de pen.
freaky  
#9 Gepost : maandag 3 januari 2011 14:02:01(UTC)
freaky


25 ponder

Lid sinds: 16-2-2010(UTC)
Berichten: 564

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
jowan het systeem wat jij beschrijft lijkt mij meer op een "vast" lood systeem, zoals ze bij het pieperen gebruiken, alleen nu ook nog een pennetje erboven.

dus het pennetje is dan je beetverklikker ipv je pieper. zou hier zelf nooit voor kiezen, bij het pennen moet bij mij alles zo subtiel mogelijk


@jeroen, er word wel met onderlijntje gevist, maar is vaak om met de hardere aassoorten te vissen zoals tijgers enzo, voor de rest hoor ik vaak dat ze liever zonder onderlijn vissen als het het aas het toelaat
leer om te vangen, vang om te leren
Mister X  
#10 Gepost : maandag 3 januari 2011 15:06:41(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

Davey Remmig schreef:
Jowan schreef:
Davey Remmig schreef:
Jowan, ik ben een (als ik het zelf mag zeggen een) (vrij) ervaren penvisser maar ik snap niet over wat voor systeem jij het hebt. leg eens uit..


Hiermee bedoel ik voorbeeld een lead clip of inline lood + onderlijn (rig) dit
heet toch systeem niet mobiel zijn vissen op 1 plek. Zo is mij het vertelt pen
vissen heet toch mobiel vissen omdat je stalkt van locatie verwisselt succes Knipoog


pen vissen word hier bedoeld vissen met de dobber, om dat de meeste karper dobbers slank zijn noemen ze de dobbers pennen of te wel vissen met de pen.


Presies dat bedoel ik algemeen (stalken) penvissen begrijp het begrip alleen nog
nooit met de pen gevist maar goed mijn maat wel daarom mijn voorstel bedankt Knipoog

Bewerkt door de gebruiker maandag 3 januari 2011 15:19:06(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mister X  
#11 Gepost : maandag 3 januari 2011 15:18:50(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

freaky schreef:
jowan het systeem wat jij beschrijft lijkt mij meer op een "vast" lood systeem, zoals ze bij het pieperen gebruiken, alleen nu ook nog een pennetje erboven.

dus het pennetje is dan je beetverklikker ipv je pieper. zou hier zelf nooit voor kiezen, bij het pennen moet bij mij alles zo subtiel mogelijk


@jeroen, er word wel met onderlijntje gevist, maar is vaak om met de hardere aassoorten te vissen zoals tijgers enzo, voor de rest hoor ik vaak dat ze liever zonder onderlijn vissen als het het aas het toelaat


Dat bedoel ik mijn maat vist op die manier met (systeem) met pen verkleind
zo ligt mogelijk (matriaal) hij vist ook met de zig rig werkt prima (inhaking
presentatie) Op deze manier kan hij diverse rigjes een aas presentatie testen
heeft ons nooit in de steek gelaten veel geleerd door zelf te vissen en hem Knipoog
PS: helder water met schoon ondergrond kan je goed zien wat met je systeem
gebeurt geen camera hier voor nodig een simpel idee maar effecties als altijd.

Bewerkt door de gebruiker maandag 3 januari 2011 15:21:06(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

jori  
#12 Gepost : maandag 10 januari 2011 19:07:25(UTC)
jori


25 ponder

Lid sinds: 18-7-2010(UTC)
Berichten: 443

meestal als ik met pen vis doe ik gewoon een haakje aan de hoofdlijn met een paar korrels mais of anders particels eraan
heb ook goed gevangen met een dobbertje gevlochte onderlijn klein haakje 10! en daar tegen aan een kleine dumbel met een imitatie nep maisje! en het aas deed ik pal tegen de haak aan als ik met pen viste want liet ik een cm van de haak en de boillie af sloeg ik mis of lieten ze het aas los een paar keer ging ik met het aas pal tegen de haak aan werkte het beter, met statich met de pieper doe ik altijd 1 cm van de haak en het aas af....


gr jori
behandel iedere karper met respect!
carpfreak  
#13 Gepost : maandag 10 januari 2011 20:09:37(UTC)
carpfreak


20 ponder

Lid sinds: 30-6-2010(UTC)
Berichten: 221

zoals hier boven mij doe ik ook me haak aan de hoofdlijn en dan haakje 8 of 9 en dan een mais korrel ( of 2) er aan en zitten maarKnipoog


Gr Brian
Echte mannen eten geen kaas, die vissen op karper !
Kijk nooit achterom anders zie je niet wat de toekomst brengt ;-))
FrankG  
#14 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 22:33:37(UTC)
FrankG


5 ponder

Lid sinds: 30-10-2010(UTC)
Berichten: 24

vissen met de hair
heb er een dubbel gevoel over ,in de zomer ja in de winter nee .
waarom: in de winter zijn de beten zeer subtiel dan zul je gelijk moeten slaan , je hebt kans dat hij dan niet volledig ingenomen is ......

maar: ik mag in de winter ook graag met kunstmais op een hair vissen met name fele kleuren.
ligt aan type water ,zeker in de stroming zullen de aanbeten wat feller zijn en gebruik ik deze dan ook en zeer succesvol.

van 2 tot 4 korrels op de hair .
maak dan geen gebruik van gevlochten onderlijn , maar knoop de hair gewoon mee op de nylon hoofdlijn samen met de haak.

gr Frank

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 15 januari 2011 22:36:56(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

peter servais  
#15 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 10:19:20(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Ik heb dit weekend mijn penhengel uitgeprobeerd en had hier een onderlijntje aangeknoopt met een 10mm pop-upje er op.
Dit was mijns inziens geen succes. Volgende keer maar gewoon een haak aan de hoofdlijn of direct aan t onderlijntje zonder hair.

Ik had er een verzwaard schuifpennetje aan, zoals deze ong.
UserPostedImage

Moet je dan nog iets bijzonders doen aan je montage?

Ik gebruik dit pennetje omdat je dan eventueel ook nog een beetje gericht kan werpen.

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik t beste mijn penmontage in elkaar kan knopen.
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Tim_Ellerman  
#16 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 16:20:58(UTC)
Tim_Ellerman


35 ponder

Lid sinds: 27-7-2009(UTC)
Berichten: 1.525

Ik hou het zo simpel mogelijk.. dat wil dus zeggen:

Stoppertje op de lijn.
Pennetje op mn lijn. (pen waar een gaatje in zit aan de onderkant,hier gaat mn lijn doorheen.)
dan 3 kleine loodjes op verschillende afstanden op mn lijn geknepen. (laatste dus onderste loodje op zo'n 10cm boven de haak)
En dan als laatst een haak eraan geknoopt. (maatje 8 of 10,gebruik ik het meeste.)

Thats it!Knipoog
Groetjes, Tim

Mark T  
#17 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 17:23:44(UTC)
Mark T


25 ponder

Lid sinds: 18-8-2010(UTC)
Berichten: 544

Kijk ff hierzo het filmpje.
Komt dit onderwerp volgens mij ook aan bod.

http://www.sportvisserij...en_op_karper__video.html
Als je de waarheid zoekt, begin dan het beste in het midden.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.