logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
michelmoeskops  
#1 Gepost : vrijdag 7 januari 2011 11:10:06(UTC)
michelmoeskops


10 ponder

Lid sinds: 24-10-2010(UTC)
Berichten: 59

heykes welke lengte vande rig en tevens welke haak vinden jullie het beste om shot on te hook te vissen?
tevens magje ook zeggen gecoate onderlijn materiaal of gewoon standaard soepele braid ,
groetjes michel
Sponsor
Erwin  
#2 Gepost : vrijdag 7 januari 2011 13:53:38(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Michel

Dit is natuurlijk helemaal persoonlijk. Het princiepen van een shot is dat het er voor zorgt dat de haak(punt) in de onderlip van de vis valt. De lengte van de onderlijn hangt dan weer af van de manier hoe je vist. Dus maak je gebruik van een compacte of grote voerstek, harde of zachte bodem, enz.

Een shot kan ook eigenlijk worden toegepast op elk soort haak. Toch gebruik ik het liefst een long shank of een curved shank. Dit omdat hier de opening tussen het oog en de haakpunt groter is en het loodje minder in de weg zit.

Gr Erwin
chiele  
#3 Gepost : vrijdag 7 januari 2011 14:11:38(UTC)
chiele


45 ponder

Lid sinds: 27-6-2010(UTC)
Berichten: 1.902

een wide gape heeft toch ook veel afstand tussen haakpunt en -steel?
Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite

Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Breede lach Alvast bedankt!
Erwin  
#4 Gepost : vrijdag 7 januari 2011 14:12:56(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Klopt helemaal Chiele! Ook een goede haak voor een shot
michelmoeskops  
#5 Gepost : vrijdag 7 januari 2011 15:18:40(UTC)
michelmoeskops


10 ponder

Lid sinds: 24-10-2010(UTC)
Berichten: 59

heykes
ja het is zeker persoonlijk hoeje het vist meestal gebruik ik ook een onderlijntje van 15CM met een curved shank haakje van korda .
maar wouw gewoon eens weten wat jullie zoal gebruikten van haken endergelijken bij deze rig
alvast bedankt michel
Frank Penning  
#6 Gepost : vrijdag 7 januari 2011 15:21:23(UTC)
Frank Penning


20 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 375

ik zou hem aan de korte kant houden....om dat de haak snel prikt wil je niet dat hij te ver in de bek prikt Shame on you
michelmoeskops  
#7 Gepost : vrijdag 7 januari 2011 15:28:12(UTC)
michelmoeskops


10 ponder

Lid sinds: 24-10-2010(UTC)
Berichten: 59

Frank Penning schreef:
ik zou hem aan de korte kant houden....om dat de haak snel prikt wil je niet dat hij te ver in de bek prikt Shame on you


dus nog korter dan 15Cm?? daar ik met vrij veel obstakels zit en een redelijk slecht ondergrond slib takjes durfde ik niet veel korter gaan dan 15CM daarmee
Erwin  
#8 Gepost : vrijdag 7 januari 2011 15:54:26(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik gebruik meestal rond de 7,5 cm Knipoog Met een sticky hou ik de haak vrij van troep.
Mister X  
#9 Gepost : vrijdag 7 januari 2011 16:38:50(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

10 tot 15 cm in veel gevalen moet dit wel voldoende zijn vis met bijde maten erg veel
met soepel onderlijn matriaal (Korda super natural) + (Korda wide gape & kurv shank)
6 & 8 zijn de maten. Maak gebruik van anti tangle sleeves 10 tot 15cm komt dan zeker
goed uit (compensatie) Advies probeer je aas uit te balanceren experimenteer tot dat
het genoeg weerstand geeft met (pop-up) wanneer je het niet wil en zig-rig effect krijgt
dit geldt ook voor bottom baits. Met een line aligner of ringetje of siliconen tube kom
je heel erg ver kom er achter dat het in veel gevalen niet nodig is op (uitzondering) na
om met en shot on the hook gaan vissen. Dit kan zeker ook en meer waarden hebben
zou zeggen probeer je eigen gedachten uit + ons advies komt het zeker goed succes Knipoog

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 7 januari 2011 16:42:39(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

roy pluim  
#10 Gepost : zondag 9 januari 2011 21:43:37(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

Hallo,

Het is wel heel belangerijk wat de lengte van de je rig is,iedereen zegt dat de haak mooi in de onder lip valt....nou dat doet die niet met een te lange(rig15 cm +).
Met een te lange rig komd de haak diep in de bek,En op de kant lijkt ach mooi in de onder lip maar dan is de haak zo ver aan het snijden gegaan tot de opderlip.
Dus wil je toch met een langere onder lijn vissen zou ik de haak goed afschermen met een stukje krimp kous alleen dan is de meerwaarde van shot niet egt meer in werking denk ik.
Zelf vis ik meestal van af 13 cm met een shot.

Groeten
Frank  
#11 Gepost : maandag 10 januari 2011 00:26:02(UTC)
Frank


20 ponder

Lid sinds: 28-7-2009(UTC)
Berichten: 358

Bedankjes: 5 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Mijn onderlijnen zijn altijd tussen de 20 en 25 cm en vis met verschillende systemen. Ik ga het echter niet moeilijk maken waar het niet nodig is. Een simpele hairrig voldoet nog in de meeste sytaties.

Weeral een gezegde in het engels: "Never use a rig to advanced for the water!!"

Indien ik met een shot on the hook vis gebruik ik meestal een Fox 2xs maatje 6, mijn shot bevestig ik met een heel fijne elastiek aan de haak heb je absoluut het gewriemel niet om deze dicht tegen de haak aan te krijgen. Spant zich namelijk automatisch op.

Zo kan je bvb ook een shot on the hook gebruiken bij een barbless hook.

Hier moet ik wel toegeven dat ik absoluut geen fan ben van barbless hooks en dit beginnen de meeste nu toch te vatten. Een microbarb is 100 malen beter dan een barbless.

Je moet maar eens zien als je op afstand een vis gedrild heb met een barbless hook hoevel haakpuntjes er zijn binnenin de bek van de karper. Het kan zelfs gebeuren dat de bek volledig gescheurd is omdat de gaatjes te dicht bij elkaar gaan zitten.

Met een microbarb heb je absoluut dat probleem niet en een microbarb of barbed hook onthaken is absoluut geen probleem. Probeer maar eens op de steel te duwen in plaats van aan de haakbocht te trekken, de haak flopt er zo uit. Waarom? Je maakt dezelfde kromming als hij er is in gegaan.

Veel succes.

Frank

Bewerkt door de gebruiker maandag 10 januari 2011 00:26:53(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Choose the right swim,... Choose the right gear,... Choose the right bait,... Use ... Baits

peter servais  
#12 Gepost : maandag 10 januari 2011 01:20:49(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Bij taaie lippen doet een tangetje voor wat extra grip ook wonderen.
Aan de ene kant is het niet slecht om barbless haken te gebruiken, het onthaken gaat gewoon makkelijker, maar omdat je toch niet te diep haakt is er weer een reden minder om barbless haken te gebruiken.

mvg Peter
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.