logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
s.guske  
#1 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 11:21:21(UTC)
s.guske


15 ponder

Lid sinds: 19-11-2010(UTC)
Berichten: 136

ik weet niet of er al ziets opstaat maar ik las het net.

Dodelijke karperziekte
Naast de zeer besmettelijke ziekte voorjaarsviramie, ligt er een nieuw gevaar voor karper op de loer: het Koi Herpes Virus, afgekort KHV. Dit virus wat voor het eerste werd aangetroffen bij koi's kan makkelijk overspringen naar gewone karpers en tot een sterfte van het gehele bestand leiden. Een geneesmiddel of behandeling is er helaas niet.

Inmiddels heeft dit virus huisgehouden in Israël, Japan en de Verenigde Staten. Kort geleden zijn er ook besmettingen in Groot-Brittannië geconstateerd. De verschijnselen van KHV zijn bijvoorbeeld apathisch gedrag en ontstoken, vlekkerige kieuwen.

Hoewel deze dodelijke ziekte gelukkig nog niet in Nederland is aangetroffen is waakzaamheid geboden. KHV is namelijk een besmettelijke ziekte die zich snel kan verspreiden. Aangezien de ziekte vaak bij koi's wordt aangetroffen is het niet ondenkbaar dat een besmette koi die in het open water terecht komt de rest van de karperpopulatie aan steekt. Een gevaar dat zeker niet ondenkbaar is omdat er steeds meer koi's in het open water worden gevangen.

Vissen die waarschijnlijk de tuinvijver zijn ontgroeid en door de eigenaar losgelaten zijn in de sloot naast het huis. Sportvissers die vissterfte waarnemen dienen dit altijd zo snel mogelijk bij hun hengelsportvereniging te melden. Daarbij dienen ze ook aan te geven om wat voor soort vissen het gaat. Tenslotte mogen koi's, hoe fraai ze ook zijn, nooit los worden gelaten in het open water.
Sponsor
Frank Avezaat  
#2 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 12:25:36(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
s.guske,

hoe oud is de info die je post? Naar mijn weten heeft KHV namelijk al duizenden karpers gedood in Nederland.

Wanneer een water is besmet met KHV zal het grootste gedeelte van het karperbestand (ongeveer 80%) direct overlijden. De overgebleven vissen blijven drager van het virus en kunnen in leven blijven. Wanneer er echter nieuwe vis op het water wordt bij geplaatst zal deze door de overgebleven vissen besmet raken en mogelijk sterven.

In koi land is dit zo'n beetje het meest beruchte virus. Helaas waait dit ook steeds vaker over naar openbare wateren. Al dan niet door (illegale) visuitzettingen. Kijk maar eens op www.khvinfo.nl

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 14 januari 2011 12:27:26(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

s.guske  
#3 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 12:44:03(UTC)
s.guske


15 ponder

Lid sinds: 19-11-2010(UTC)
Berichten: 136

oke dat kan , ik zag hem net staan ,ik heb ook wel es vaker gehoord over die virus maar dacht zet hem er wel ff op .voor die het nog niet wisten..

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 14 januari 2011 12:53:11(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Frank Avezaat  
#4 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 12:53:26(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Goed dat je het met ons deelt Knipoog
Guske  
#5 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 13:51:59(UTC)
Guske


20 ponder

Lid sinds: 19-11-2010(UTC)
Berichten: 354

Dikke pluim broeder, ik wist het namelijk niet
en dat terwijl ik vele koi`s heb Domme ik
ronald kingma  
#6 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 15:03:20(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
KHV is bij mijn weten inderdaad één van de dodelijkste virussen voor vissen. Het is een overdraagbaar virus met een redelijk lange incubatietijd waardoor vissen er ogenschijnlijk gezond uit zien. De kieuwen (de longen van de vis) worden als eerste aangetast en daar nestelt het virus zich om vervolgens de vis te verzwakken waardoor het uiteindelijk zal overlijden aan algehele malaise wat wegkomt uit de kieuwen.



Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.