logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
leen  
#1 Gepost : woensdag 12 januari 2011 23:36:37(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
Link updated :
http://www.ravon.nl/Port...Attach/1112912737671.pdf


PS: ik ben van een leeftijd dat men nog dacht dat een grote snoek die gevangen werd meegenomen moest worden omdat "tie al de vis opvrat".
Zal ongeveer 1975 geweest zijn dat ik mijn 1-meter snoek ving. en echt, iedereen was er heilig van overtuigd.

Ik trek wel een vergelijking met de aalscholver nu. Helaas is het zo dat de kennis op dit moment vaak als de waarheid wordt ervaren.
Maar feitelijk weten we natuurlijk maar bar weinig hoe de natuur in elkaar steekt en wat er wel/niet zorgt voor evenwicht (op langere termijn).


==> Link updated <==

Link toegevoegd (van de schrijver van het stukje):
http://www.bureauveldkamp.nl/





Bewerkt door de gebruiker woensdag 12 januari 2011 23:59:48(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
ronald kingma  
#2 Gepost : donderdag 13 januari 2011 00:05:54(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
interessant stuk Leen.


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
leen  
#3 Gepost : donderdag 13 januari 2011 00:13:50(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
HIer nog een stukje :
http://www.bureauveldkam...tentor_11_april_2009.pdf

Stukje daaruit:
"..In de herfst eet de aalscholver ongeveer de helft weg in het water dat Ronnie bestudeert. "Lijkt veel, zegt hij.
"Maar het grootste deel zou de winter sowieso niet overleven."

Ik denk dat dat laatste zinnetje vaak vergeten wordt in de "discussies".



Bewerkt door de gebruiker donderdag 13 januari 2011 00:14:46(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

ronald kingma  
#4 Gepost : donderdag 13 januari 2011 00:22:39(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
ja is inderdaad veel als je dat zo leest. Ik lees ook net weer op mijn hyves dat er een plas is waar weer veel karper is dood gegaan. Ik denk dat er veel veranderingen zijn in de natuur door allerlei ontwikkelingen die wij als mens waarschijnlijk zelf hebben ontwikkeld en gebruiken. Als ik naar het journaal kijk word ik ook niet echt vrolijk door al die gebeurtenissen zoals de overstromingen e.d. De natuur heeft hier volgens mij veel onder te lijden en dat is niet best. Hoe meer je op dingen let hoe meer je gaat opvallen.

Maar dat de natuur zijn werk doet zoals het bedoeld is gaat in mijn ogen puur voor een evenwicht in al zijn geledingen, en dat is prima. Maar het doet me wel wat als onze geliefde karpers levensloos in het water drijven. Vorig jaar is ons watertje helemaal kapot gegaan door het sneeuw op het ijs. Erg jammer maar het zat er muurvast op gevroren, dus was ook geen eer aan te behalen.

Maar goed, ook hier zal het zo zijn dat er genoeg overblijft om onze hobby te kunnen blijven uitoefenen.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 13 januari 2011 00:23:16(UTC)  | Reden: Niet aangegeven



Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Erwin Krijgsman  
#5 Gepost : donderdag 13 januari 2011 00:30:37(UTC)
Erwin Krijgsman


25 ponder

Lid sinds: 6-11-2010(UTC)
Berichten: 533

Bedankjes: 27 keer
Is 4 keer bedankt in 3 post(s)
Zeer interessant stukje, goed gevonden.
Je gaat zo toch anders naar de zaak kijken.
De vergelijking met grote snoek is zeker een punt.
Tja......hier gaan heel wat zekerheden overboord!
Je kunt je zelfs afvragen of de kennis van nu, inderdaad wel kennis is?

Mvg ErwinKnipoog
Van de passie voor het karpervissen mijn werk gemaakt...
ronald kingma  
#6 Gepost : donderdag 13 januari 2011 00:34:56(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
laie_14 Daar heb je inderdaad een goed punt Erwin, vraagstukken genoeg....................nu alle antwoorden nog


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
leen  
#7 Gepost : donderdag 13 januari 2011 00:36:05(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
Erwin Krijgsman schreef:
Zeer interessant stukje, goed gevonden.
Je gaat zo toch anders naar de zaak kijken.
De vergelijking met grote snoek is zeker een punt.
Tja......hier gaan heel wat zekerheden overboord!
Je kunt je zelfs afvragen of de kennis van nu, inderdaad wel kennis is?

Mvg ErwinKnipoog

Niet zelf gevonden, maar gelezen op een ander forum.

PS: Die snoek verdiende de dood.. (bij wijze van natuurlijk.. want familie daar blijf je vanaf. ;- ) hij draaide met zijn bek opengesperd en liet met z'n tandjes een "diepe" snee in mijn daarna hevig bloedende knie achter.
Na 35 jaar kan ik het litteken nog (vaagjes) zien ;-).

Kennis is vaak niet meer dan een verzameling meningen (zoals een boek weleens een stapel faxen genoemd wordt.. ; vrij naar Y. van 't Hek)


leen  
#8 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 20:01:14(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
Apart.. dat een bericht dat niet aansluit bij de heersende opinie stil blijft.. ;-)
timvanzanten  
#9 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 20:05:43(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
och, en was al half bezig om het artikel van Ravon te vertalen naar een stukje voor de hoofdpagina. haha

hierbij nog wat leuke foto's

http://www.sportvisserij..._snoekbaars__foto_s.html
jvs  
#10 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 20:19:09(UTC)
jvs


40 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 1.023

ze eten zelfs poppen op.
UserPostedImage
houdoe en bedankt
louiskruyfhooft  
#11 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 21:43:57(UTC)
louiskruyfhooft


40 ponder

Lid sinds: 31-7-2010(UTC)
Berichten: 1.124
Man
België
Locatie: Kempen

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
hahah geweldig stoeme beeste =d&gt; =d&gt;
snowmen  
#12 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 00:36:52(UTC)
snowmen


20 ponder

Lid sinds: 31-10-2010(UTC)
Berichten: 214

kloten beesten en vreten alles op zelfs somigen jagers zijn ze zat hier in de
buurt laat ze maar een vergunning verleen er voor dat ze mogen jagen op die beesten
Julien  
#13 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 02:35:47(UTC)
Julien


20 ponder

Lid sinds: 9-1-2011(UTC)
Berichten: 331

snowmen Gepost: vrijdag 14 januari 2011 23:36:52
kloten beesten en vreten alles op zelfs somigen jagers zijn ze zat hier in de
buurt laat ze maar een vergunning verleen er voor dat ze mogen jagen op die beesten


hier ben ik het ff niet mee eens,

wij moet goed beseffen dat de
aalscholver een inheemse en beschermde
vogelsoort is,
en dan is het niet zo van (ooh er zijn teveel aalscholvers laten wij daar maar eens een paar 100 of meer van afmaken,en dan is het niet alleen de aalscholver die wij moet afschieten,maar dan moeten wij ook de reigers en andere viseters afschieten)
ik weet ook wel dat er op verschillende wateren teveel aalscholvers zitten en voor problemen zorgt.

de aalscholver was hier eerder op de planeet dan wij vissers, de natuur redt zich zelf wel!!!,zoniet dan helpen wij de natuur een handje,
B.V effective schuilplaatsen plaatsen ter bescherming van onze visbestanden,tegen aalscholvers.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 15 januari 2011 03:14:36(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

LAC DE GROSLEY
BOYSAWAY CARPFISHING
jvs  
#14 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 09:43:53(UTC)
jvs


40 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 1.023

aalscholvers zijn wel degelijk een heel erg groot probleem.
hier op de leijgraaf kon je tot een paar jaar terug volle bak vis vangen,hele mooie karpers en roofvis,en dikke voorn.
nu hebben wij donderdag vergadering gehad vd visclub,maar heel de leijgraaf is leeg,er zit niet 1 vis meer op.oorzaak:Aalscholvers.dat werd verteld.
Ik ben er de afgelopen weken vaak dagen wezen snoeken-baarzen hele dagen langs het water gelopen(10km) en nog niet 1 visje zien springen en 0,0 beet gehad.
Op de AA die in verbinding staat idemdito.
Soms zaten er wel 200 aalscholvers zei een andere visser die ik sprak,aan dat water.
Maar die waren nu ook weg.(omdat er geen vis meer zit????)
ik heb trouwens ook diverse dode aalscholvers gespot langs de wateren,allemaal schotwonden.
van mij mogen ze meer als de helft afschieten.
houdoe en bedankt
leen  
#15 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 11:49:30(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
jvs schreef:
aalscholvers zijn wel degelijk een heel erg groot probleem.
hier op de leijgraaf kon je tot een paar jaar terug volle bak vis vangen,hele mooie karpers en roofvis,en dikke voorn.
nu hebben wij donderdag vergadering gehad vd visclub,maar heel de leijgraaf is leeg,er zit niet 1 vis meer op.oorzaak:Aalscholvers.dat werd verteld.
Ik ben er de afgelopen weken vaak dagen wezen snoeken-baarzen hele dagen langs het water gelopen(10km) en nog niet 1 visje zien springen en 0,0 beet gehad.
Op de AA die in verbinding staat idemdito.
Soms zaten er wel 200 aalscholvers zei een andere visser die ik sprak,aan dat water.
Maar die waren nu ook weg.(omdat er geen vis meer zit????)
ik heb trouwens ook diverse dode aalscholvers gespot langs de wateren,allemaal schotwonden.
van mij mogen ze meer als de helft afschieten.


Tja als we iets moeten afmaken dat een probleem is voor de visstand, dan vergeten we de grootste bedreiging voor de visstand maar even voor het gemak...
Moet er niet aan denken.. zit ik net lekker te vissen en plots word ik afgeknald.. omdat ik een mens ben...

Meer beschutting, veel meer paaiplaatsen en de aalscholver niet verjagen (dan vliegt de zwerm uit en worden nieuwe kolonies gemaakt die netto voor meer aanwas zorgen) We hebben ze bewust of onbewust verjaagd uit het Noord-Hollandse en de zuiderzee. En zie hoe de natuur dat opgelost heeft....


PS: Persoonlijk vind ik aalscholvers en wat ze doen niet prettig natuurlijk. Laat dat duidelijk zijn.
kroon  
#16 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 13:46:15(UTC)
kroon


30 ponder

Lid sinds: 15-9-2010(UTC)
Berichten: 648

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
even een andere vergelijking

de vos
mensen die in natuurparken lopen willen meer wild zien
maar doordat de vos zich massaal voortplant
hebben we bv in de weerribben bijna geen wild meer
en nadat de mensen hier over klagen worden er meer vossen afgeschoten
mijn ouwe heer doet het beheer in de weerribben met een kameraad van m
maar de mensen zien de vissen niet of intreseerd ze niet en vinden het wel mooi om die vogels te zitten
en heb zelf het idee dat het niet lang meer duurt voor deat de aalscholver en reiger ook weer bejaagd mogen worden
kijk maar hoe een kolonie zilver reigers een compleet weiland binnen een uur leeg kunnen vreten
zowel muisjes mollen ratten en kikkers
nog ff en onze kinderen zien alleen nog maar rovers lopen en zwemmen
en geen ander wild meer
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
ronald kingma  
#17 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 15:42:36(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
Het is in mijn ogen werk. Mensen die flora en fauna beheer doen hebben hier voor geleerd en weten wat ze doen. Als blijkt dat er teveel aalschovers zijn zullen ze hier zeker op gepaste manier iets aan doen. Zelf het lot in handen nemen is geen oplossing en tevens ook nog strafbaar omdat het een beschermde vogelsoort is. Dus ieder mag denken wat hij/zij wil maar hou het ook gewoon hierbij. Think


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
s.guske  
#18 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 16:45:32(UTC)
s.guske


15 ponder

Lid sinds: 19-11-2010(UTC)
Berichten: 136

dacht dat ooievaars baby s brachten maar geen aalschovers ahhahahhaah
kroon  
#19 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 16:50:37(UTC)
kroon


30 ponder

Lid sinds: 15-9-2010(UTC)
Berichten: 648

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
ronald kingma schreef:
Het is in mijn ogen werk. Mensen die flora en fauna beheer doen hebben hier voor geleerd en weten wat ze doen. Als blijkt dat er teveel aalschovers zijn zullen ze hier zeker op gepaste manier iets aan doen. Zelf het lot in handen nemen is geen oplossing en tevens ook nog strafbaar omdat het een beschermde vogelsoort is. Dus ieder mag denken wat hij/zij wil maar hou het ook gewoon hierbij. Think



dat is waar maar vraag maar s aan beheerders van een natuurgebied hoe zij er over denken
die gaan lang niet mee met het beleid
het is gewoon zo als mensen die een ree zien lopen die er ziek uitziet
bellen ze staats bosbeheer dat ze een zieke ree zien
en worden de beheerders gebeld dat het beest afgeschoten moet worden
laat zo'n beest leven de natuur lost het wel op
is alleen dat mensen zeggen kijk s wat zielig

steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
ronald kingma  
#20 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 22:13:03(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
we hebben hier regelmatig gesprekken met boswachters en opzichters van staatsbosbeheer en die hebben het zo verteld. Ik denk dus dat het hier gaat om de mening van de professionals en niet die van toevallige passanten. Maar goed, het zal overal misschien anders zijn en dat is misschien juist ook wel goed.


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.