logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

5 Pagina's123>»
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Toine  
#1 Gepost : donderdag 13 januari 2011 01:39:39(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Als mijn vraag al een keer voorkomt, dan moeten jullie mij daar maar naar verwijzen. Ik heb deze niet kunnen vinden. Afgelopen jaar hebben wij slecht gevangen. Ik denk dat we veel te zuinig hebben gevoerd. Ik ben van plan om zelf boilies te maken maar vraag me af of het zinvol is. Zelf maken met de bedoeling om A) uit te proberen maar B) vooral om goedkoper uit te zijn. Hoe lang ben je bezig om bijvoorbeeld 5 kg boilies te maken? Wie heeft hier ervaring mee?Think

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 5 februari 2011 18:15:35(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Het is zoals het is.
Sponsor
sven vq  
#2 Gepost : donderdag 13 januari 2011 01:59:16(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

hangt er allemaal vanaf hoe je ze wil rollen. met een handmatige deegspuit ga je veel langer bezig zijn dan met een spuit op luchtdruk bv. maar alles heeft zijn prijs...

Als je vooral gaat rollen om goedkoper uit te zijn, dan mag je zeker niet de fout gaan maken te gaan besparen op je producten. Bij het kopen van bv veel goedkopere melen loop je de kans om een slechte kwaliteit aan te schaffen. Dit vertaalt zich dan in weer slechtere vangsten.
Maak ook de fout niet van veel te ingewikkelde mixen te gaan maken. Een goeie mix hoeft niet duur te zijn.Ik vis voornamelijk met mixen die me max 5 euro/kg kosten incl eieren. Ik zou nog goedkoper kunnen gaan door mijn flavours aan te passen en mijn toevoegingen van een ander merk te halen, maar ik zweer nu eenmaal bij Solar.

En als laatste misschien nog: Boilies rollen moet je met plezier doen, je moet er graag mee bezig zijn. Als je op voorhand begint met tegenzin en het deeg mislukt een keer of 2, dan ga je gewoon snel de spullen opbergen en terug een zak ready's gaan kopen in de winkel. Bij mij is het een hobby binnen een hobby geworden. en dan is boilies draaien een leuke bezigheidKnipoog

Grtz
Toine  
#3 Gepost : donderdag 13 januari 2011 14:32:35(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Sven, je hebt gelijk. Vooral met plezier. Ik heb zo-even wat filmpjes gezien op You Tube. Ik denk dat het veel maar wel leuk werk is. Je moet er toch wel wat voor doen om 5 kg aan boilies te maken. Ik blijf het toch volgen om wie weet een een keer te proberen. Je kan je boilies naar eigen keuze maken. bedankt voor jouw advies
Het is zoals het is.
peter servais  
#4 Gepost : donderdag 13 januari 2011 15:56:46(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Het is niet altijd goedkoper, ligt echt aan wat je er in stopt.
Ga je voor Robin Red, Leverpoeder, Betaine, enz enz. dan vind ik t eerlijkgezegd niet echt goedkoop.
Dan moet je echt grote hoeveelheden gaan draaien.

Het geeft wel veel meer voldoening als je pieper af gaat op een eigengedraaide boilie.
Het is me helaas nog niet gelukt. Ik heb gelukkig nog het een en ander in de vriezer liggen dus wieweet!

mvg Peter
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Toine  
#5 Gepost : donderdag 13 januari 2011 19:06:18(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Hoi Peter, Ik heb er vandaag al veel over gelezen maar krijg toch de kriebels om het een keer te proberen. De voldoening is inderdaad belangrijk. Yes het is gelukt op een eigen bol.. Ik laat in ieder geval binnen enkele weken weten wat ik ga doen.
Het is zoals het is.
sven vq  
#6 Gepost : donderdag 13 januari 2011 19:12:57(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

als je eventueel een simpel goedkoop basis mixje wilt, mag je altijd een PM naar mij sturen. dan stuur ik wel eens een mixje door waar je nog je eigen touch kan geven Knipoog alle begin is moeilijk, maar dan toch niet meer zo moeilijk.

Grtz
Jorden  
#7 Gepost : donderdag 13 januari 2011 19:33:41(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
heb nog een prijslijst liggen van een onbekende leverancier en weet niks over zijn boilies, weet alleen dat ze goedkoop zijn Knipoog voor deze prijs ga je er zelf meestal maken vind ik.
Bijlagen:
Prijslijst A4.pdf 222 KB, aantal downloads: 256.
Me...myself...and my rods!
Toine  
#8 Gepost : donderdag 13 januari 2011 23:06:04(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ik vind het klasse zoals jullie elkaar via deze site helpen
Het is zoals het is.
Jorden  
#9 Gepost : donderdag 13 januari 2011 23:09:12(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
Toine schreef:
Ik vind het klasse zoals jullie elkaar via deze site helpen

komt omdat we allemaal dezelfde feeling hebben over onze goede vriend "Carp" Knipoog
Me...myself...and my rods!
BartT  
#10 Gepost : maandag 17 januari 2011 00:31:17(UTC)
BartT


5 ponder

Lid sinds: 19-12-2010(UTC)
Berichten: 24

Naar mijn mening is het zeker de moeite waard om zelf je bollen te maken.
Ten eerste wat betreft de kosten die je kunt besparen en ten tweede om er zeker van te zijn dat niemand met jou bol vist/voert.
Daarnaast kun je op de situatie inspelen. Ook al zijn de meeste basisingredienten veel gebruikt, je kunt je "label" wel zo kiezen dat je nog steeds met een afwijkend aas vist.
Ben je zelf niet 100% zeker en wil je nog niet meteen spuiten en draaitafels aanschaffen is het erg handig om je deeg in grote plakken van de desgewenste doorsnee te rollen(met een (huis/tuin/keuken)deegroller) en er vervolgens vierkantjes/kubusjes van te snijden.
Dit gaat best snel en kost weinig. Een stoompan uit de toko en een gasbrander zijn een investering waard en zorgen ervoor dat je in een uur tijd makkelijk 15 -20 kg verwerkt(ervanuitgaande dat je de ingredienten gemenngd en gekneed hebt).
Wil je met de werppijp voeren, ben je uiteraard wel van een deegsouit en rolplank afhankelijk.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 18 januari 2011 11:46:58(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Toine  
#11 Gepost : dinsdag 18 januari 2011 00:49:59(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Hoi Bart, Ik ga toch zelf proberen boilies te maken. Precies wat Peter aangeeft: de voldoening als je iets vangt wat jezelf gemaakt hebt en wat jij zegt: je kan proberen een bol te maken die afwijkt dan waar anderen me vissen. Morgen ga ik een klein vrieskastje halen. Het begin is dan gemaakt! Dank je=d>
Het is zoals het is.
sven vq  
#12 Gepost : dinsdag 18 januari 2011 00:52:48(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

Zorg er gewoon voor dat je er veel plezier aan hebtKnipoog Heb vandaag ook nog staan rollen. Radiootje goed luid, enkele opzwepende riffs van Disturbed en kliederen maar Knipoog Enkel die opkuis is toch zo irritant, haha :-"

Grtz
carpfigter  
#13 Gepost : woensdag 19 januari 2011 14:53:06(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

zijn hier ook al aan et kijken wanneer we beginnen rollen , hopelijk binnenkort want ja is een hobby in een hobby hé dat zelfrollen van je boilie's maar de voldoening is inderdaad groot als je op een water veel kan vangen ,
kzou zeggen kijk niet naar specifiek naar de prijs maar naar de kwaliteit van de producten ook dan kan je nog besparen vergeleken bij aankoop van bollen bij boiliebedrijven
je moet er natuurlijk ook wat tijd voor vrij vinden om zelf boilie's te rollen want je kan gerust enkele uren bezig zijn met de handspuit en roltafel om paar kg te rollen .
wat wel heel belangrijk is dat alles na gebruik netjes terug afgekuist word zodat er geen boilie restjes in je volgende mix terechtkomen .
als je er beetje u tijd instopt kan je aardig leuke receptjes uitdokteren waar mischien nog nooit mee gevist werd natuurlijk mag je niet denken dat alles van een leien dakje zal lopen het is ook een hobby die je pas kan opbouwen door kennis op te doen van producten .
over producten gesproken , er zijn tabellen waar je van ieder product die gebruikt word het maximum percentage per kg mix terug vind raadpleeg die eerst alvorens aan iets te beginnen , sommige producten werken goed bij lage hoeveelheden maar bij het overdoseren van het product krijg je bv: snelle vezadiging van de karper
het zelfdraaien van boilie's is soms het laatste stukje van de grote puzzel in het karpervissen

hopelijk heb je er iets aan grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Toine  
#14 Gepost : woensdag 19 januari 2011 14:58:33(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Hoi carpfigter, Je bent erg duidelijk. Het moet een hobby worden. Ik heb intussen al een vrieskastje gekocht. Ik zit alleen nog te dubben met de bolliespuit. Wat ik zal nemen/kopen.Think
Het is zoals het is.
carpfigter  
#15 Gepost : woensdag 19 januari 2011 15:10:18(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

Toine schreef:
Hoi carpfigter, Je bent erg duidelijk. Het moet een hobby worden. Ik heb intussen al een vrieskastje gekocht. Ik zit alleen nog te dubben met de bolliespuit. Wat ik zal nemen/kopen.Think
volgens mij ben je beter met een boiliespuit op luchtdruk maar dan is de kost ook veel hoger en moet je al een compressor hebben ook
dusja mischien eerst even de gewone handspuit nemen vrees ik
grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Toine  
#16 Gepost : zaterdag 22 januari 2011 18:46:51(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ben net terug van Vlemmix uit Tilburg. Heb daar een boliespuit gekocht, tafel 20 mm e.d. Zijn m.i. normale prijzen. Wat mij wel tegen valt is de prijs, 13 euro, voor een emmertje mix 2 1/2 kilo50/50. .d'oh! Ik vraag mij dan ook af of er alternatieven zijn. Ik heb een zak birdfood, potje sweetener en papegaaienvoer bijgenomen. Dit met de bedoeling om met speculaas te mengen. Wat vinden jullie hiervan?

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 22 januari 2011 19:07:37(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Het is zoals het is.
peter servais  
#17 Gepost : zaterdag 22 januari 2011 19:28:36(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Je kan alle kanten op mijns inziens...
De gekste combi's kunnen heel goed vangen, maar als je overdoseert dan kan het ook karper afstoten.
Ik denk dat je de smaken een beetje moet afleiden van wat de boilieboeren maken en er dan je eigen draai aan geven.

Dingen waarvan je vaak hoort dat ze in een boilie verwerkt zitten als zijn:

Robin Red
Cede Eivoer
Melkpoeder
diverse zaden
gemalen hennep
Flavours (welke smaak je maar wil)
en ga zo maar door.

Ik zal eerst ff naar een calculator zoeken en dan je mix op elkaar afstemmen.
anders verpest je straks je emmertje 50/50 mix en dat zou jammer zijn.

Ik denk dat als je het redelijk basic houd dat het waarschijnlijk het beste zal werken.

Dus bij je 50/50 mix ong. 5%-10% aan kruiden toevoegen (in jouw geval speculaaskruiden),
ong. 10% aan birdfood, een beetje sweetner, en wat tot meel gemalen papegaaienvoer door je mix doen.

Daar moet je het maar bij houden denk ik.

succes met het uitvogelen van je eigen verhoudingen.

Groet Peter
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
timvanzanten  
#18 Gepost : zaterdag 22 januari 2011 19:35:44(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Papegaaien voer is over het algemeen heel grof door de zonnepitten, pinda's en hele hennep. malen is dan een goed idee! ik zelf gebruik graag witzaad. een witte korrel die ook redelijk vaak wordt gebruikt in mixen net als kanarievoer. Witzaad is ook te vinden bij de vogelvoeren.
Toine  
#19 Gepost : zaterdag 22 januari 2011 23:57:24(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Peter, ik ga beslist de calculator gebruiken en hanteer wat er als percentage op de verpakking staat. Bedankt voor je tip. Tim, witzaad: daar heb ik nog nooit van gehoord. Zo zijn er veel ingrediënten die ik niet ken. De bollen moet ik rollen maar zelf moet ik ook nog in de wereld van de boilies rollen. Zodra ik de eerste boilies gemaakt heb laat ik jullie weten wat het resultaat is en of ik het nog leuk vind. Ik heb het al eerder aangegeven: zoals men elkaar helpt: =d>
Het is zoals het is.
timvanzanten  
#20 Gepost : zondag 23 januari 2011 00:01:57(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
witzaad is erg fijn spul doordat het fijne zaadjes zijn. prima voor de uitwaseming.
[img]http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTPMFi_18KxqDKc966WuivY3lA2dPOlEVua_S1iHB5D8vrnaxhyHw&t=1[/img]

Bewerkt door de gebruiker zondag 23 januari 2011 00:03:04(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
5 Pagina's123>»
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.