logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
steef zenden  
#1 Gepost : vrijdag 15 januari 2010 14:08:02(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

het is voor mij lang geleden dat ik met de boot mijn lijnen heb uitgevaren, gebuik de laatste jaren voornamelijk mijn voerboot.
Ik heb al op de site alles gelzen over het uitvaren om het weer een beetje op te frissen( http://www.carpfeeling.c...tvaren&ContentID=247 )
Maar mijn vraag is hebben jullie nog meer handige tips voor me?
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Sponsor
Erwin  
#2 Gepost : vrijdag 15 januari 2010 17:13:07(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Een goeie stabiele boot is allereerst een makkelijk iets. Touw aan je bood met een grote lus en een stormpaal in de grond zodat je in een beweging de boot vast kunt leggen.

Het is altijd lekker als je een beetje een zware electro motor hebt. Dit omdat je accu langer meegaat en je kunt natuurlijk een stukkie harderKnipoog

Verder is het gewoon een kwestie van oefenen. Je wordt er al snel erg handig in.

Erwin
steef zenden  
#3 Gepost : vrijdag 15 januari 2010 21:42:28(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

de laatste keer dat ik met de boot heb uitgevaren is ongeveer 10jaar geleden en toen ging het redelijk tot goed.
hopelijk geldt het net als bij het fietsen dat je het niet verleerd hebt en zo weer kan
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Erwin  
#4 Gepost : vrijdag 15 januari 2010 22:24:18(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hoe deed je dat toentertijd? Met een elektromotor en een zodiac?
Reclin  
#5 Gepost : vrijdag 15 januari 2010 22:56:16(UTC)
Reclin


10 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 72

Hai Steef,
hier de manier zoals ik het altijd doe.
Ga met de boot en je hengel naar de stek.
Bij wind: vaar het laatste stukje tegen de wind in richting je marker. Op het punt aangekomen dat je je lijn kan laten zakken zet de boot in de langzaamste stand tegen de wind in, maar wel dat hij stil ligt. Weinig wind telkens even aan en uit, veel wind soms rustig half gas. Als je maar stil blijft liggen op de plek (eventueel ook rekening houden met stroming.) Nu doe je je beugel open en laat je (onder controle met je vinger op de spoel) je lijn aflopen tot je lood de bodem bereikt. LET OP, doe dit aan de kant van de boot waar je NIET naartoe hoeft te varen want anders vaar je straks over je lijn heen!!! Nu even je lood iets oppakken en IETSJE verplaatsen zodat je lijn gestrekt ligt.
Nu je je lijn naar beneden ziet lopen kan je op je gemak (zo gericht als je wil) bijvoeren.
Je gaat dwars in de boot zitten en houd je hengel in je rechter hand, tussen molen en eerste startoog met je pink, ringvinger en middelvinger om de blank en je wijsvinger en je duim omklemmen je lijn zodat je de lijn strak naar het lood kan controleren. Het is even zoeken waar de balans ligt maar als je dit punt gevonden hebt hoef je weinig kracht te zetten. De hengel wijst nu naar achter naar je lood, terwijl je met de inker hand kunt sturen. LET OP!!! bij gevlochten lijn liefst je top onderwater houden zodat je gevlochten lijn sneller zal zinken.
Zet nu even de (electro) motor uit zodat je iets verder van je stek drijft want dan kan je makkelijker wegdraaien (als je de neus wegdraait gaat namelijk de motor richting je stek en de lijn). Voldoende afstand? draai maar weg op de motor richting de kant.
Komt de wind van links, vaar dan met een lichte bocht naar links terug naar de kant en komt de wind van rechts andersom natuurlijk maar altijd in een bocht tegen de wind in. De boot (als je de kant ervoor hebt) recht tegen de kant varen en je motor in vooruit laten staan (nu blijft de druk namelijk tegen de kant terwijl je uit de boot de kant op stapt. Touw met lus van de boot met lus over de bankstick leggen.
Terwijl je op de kant staat steek je nu de top recht omhoog. Je zal zien dat de lus die je in je lijn hebt gevaren al minder is want de golven hebben de lijn al iets terug geduwd. Het laatste beetje bocht in je lijn word nu door alleen de spanning op de lijn te houden zonder veel kracht door de wind er verder uitgeblazen. Zo gauw de lijn recht richting lood wijst de top weer naar beneden brengen en zachtjes onder water steken. Nu zal je lijn in een rechte lijn naar je lood zinken. Eventueel toploodje en klaar.
Doe dit alles met zo min mogelijk kracht, als je het door hebt gaat het vanzelf. Met kracht maak je alleen kans dat je je lood verplaatst en dat je haak vuil op pakt.

Succes,
Edwin
Groetjes

Reclin
steef zenden  
#6 Gepost : zaterdag 16 januari 2010 09:31:57(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

Morgguh Edwin.....

Toen in de tijd deden we het met 2 man, eentje uitroeien en de andere stond op de kant met de hengel en deze hield de lijn onder controle. de gene die roeide liet lijn op de voerstek de lijn zakken en we hielden contact met elkaar via een portofoon.
Dank je voor de tips Reclin
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Reclin  
#7 Gepost : zaterdag 16 januari 2010 09:55:37(UTC)
Reclin


10 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 72

Hai Steef,
als je de hengel niet mee in de boot kan nemen is met 2 man de beste optie. Maar alleen idd met portefoons.
Nu kan je tot net over de voer(vis) plek varen, dan de lijn bijna naar de bodem laten gaan, nu je maat via de protefoon vragen of hij de lijnsnoeistrak wil draaien zodat alle bocht eruit is (intussen zal hij je ook iets naar de kant trekken). Nu moet je via de portefoon vragen of hij de beugel wil opengooien met de top op het water. De lijn valt nu in een rechte lijn slap op het water en dan kan jij je lood het laatste stukje laten zakken terwijl je maat weer meteen de lijn zachtjes strak draait. (doe je dit afzakken onder spanning dan krijg je een soort katapult effect waardoor je lood terug schiet richting de kant).
succes,
edwin
Groetjes

Reclin
steef zenden  
#8 Gepost : zaterdag 16 januari 2010 13:07:54(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

hallie hallo Reclin.....

Zo deden we het vroeger een jaar of 10 geleden zo als je beschreef.
Nu in april heb ik het beter geregeld, dan wordt er zelf uitgevaren met de boot met electromoter en fishfinder en de vismaat pakt hem bij terugkeer aan.
Wel bedankt voor de goede beschrijving van hoe en wat met zo uit te varen..

Groeten Steef
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.