logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
jaakopvisser  
#1 Gepost : donderdag 24 februari 2011 22:11:48(UTC)
jaakopvisser


10 ponder

Lid sinds: 29-10-2010(UTC)
Berichten: 50

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Hallo allemaal,

Vraag me al een tijdje af welke invloed de wind nu heeft bij het karpervissen.
Is het zo dat bepaalde windrichtingen meer vissen opleveren?
En op welke manier moet je hier op in spelen, tegen de wind in of met de wind mee vissen?
In de luwte van de plas je vangsten zoeken of toch gewoon in de wind blijven zitten.
Is het gedrag van de karper op een kleine plas dan ook anders dan het gedrag op een groot water?
Heb zelf wel het een en ander proberen op te zoeken, staat niet echt veel over geschreven.

Ben benieuwd of jullie mij er meer over kunnen vertellen.

Alvast bedankt
Groeten Jaakop
Sponsor
chiele  
#2 Gepost : donderdag 24 februari 2011 22:46:02(UTC)
chiele


45 ponder

Lid sinds: 27-6-2010(UTC)
Berichten: 1.902

voor zover mijn kennis rijkt:

in de zomer moet je vissen aan de kant waar de wind op staat als het een frissere wind is, of uit de wind als het een warme wind is

in de winter hetzelfde, maar omgekeerd

op kleinere plassen heeft dit minder effect, maar op grotere wateren heeft de wind een redelijk effect


kan zijn dat ik helemaal fout ben ook hoor, maar dit is waar ik naar kijk wat wind betreft Knipoog
Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite

Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Breede lach Alvast bedankt!
buurpiemol  
#3 Gepost : donderdag 24 februari 2011 22:54:13(UTC)
buurpiemol


5 ponder

Lid sinds: 10-2-2011(UTC)
Berichten: 23

zo denk ik er ok over
jaakopvisser  
#4 Gepost : donderdag 24 februari 2011 23:28:20(UTC)
jaakopvisser


10 ponder

Lid sinds: 29-10-2010(UTC)
Berichten: 50

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Kijk, dat zijn toch wel dingen waar je dus rekening mee kunt houden.
Het is natuurlijk helemaal mooi als het ook meer vis opleverd.

Groeten Jaakop
griend  
#5 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 06:48:32(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
zoals wij altyd zeggen en zeker in het najaar op de rivier.

wind op de kant vis in de handBreede lach
Wind op de kant is vis in de hand.


Patrick de Jong  
#6 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 14:33:22(UTC)
Patrick de Jong


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 24-2-2011(UTC)
Berichten: 4

De wind speelt met een grote rol waar karpers zich ophouden, vooral op grotere wateren. De kant waar de wind opstaat is meestal de kant waar je de karpers kunt verwachten, zeker wanneer de wind uit de zuid -tot westhoek waait. Waait de wind uit de nood -tot oosthoek, dan is vooral in de winter en het voorjaar de luwe (warme) kant beter.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 25 februari 2011 14:33:55(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

matszj  
#7 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 16:50:45(UTC)
matszj


20 ponder

Lid sinds: 30-10-2010(UTC)
Berichten: 262

griend schreef:
zoals wij altyd zeggen en zeker in het najaar op de rivier.

wind op de kant vis in de handBreede lach


bedoel je dan wint op de kant waar je haakaas ligt.
of waar je tent staat?
gr
griend  
#8 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 17:50:00(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
@ matszj ik bedoel beide maar voor de duidelijkheid wind op de kant waarmee tent staat.
namelijk de overkant haal ik net niet met me spoelenKnipoog , want dat is al gauw een kilometertje of 3 Breede lach snap je.
Wind op de kant is vis in de hand.


jori  
#9 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 19:05:33(UTC)
jori


25 ponder

Lid sinds: 18-7-2010(UTC)
Berichten: 443

meestal als ik aan de oppervlakte vis of met de pen vis kijk ik waar de wind naartoe staat of waar de rotzooi naar toe drijft als dat in een hoek gaat liggen komt het stil teliggen en zakken sommige stukje voer enzo naar beneden en zal de karper er al gaan azen
behandel iedere karper met respect!
Anne  
#10 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 19:18:28(UTC)
Anne


25 ponder

Lid sinds: 30-8-2010(UTC)
Berichten: 516

Mijn aas is goed genoeg om ze uit alle hoeken weg te trekkenKnipoog

Het enige waar ik wel rekening mee hou is de windrichtng.
Meet een oosten wind zal je mij niet gauw aan het water zien zitten.
Karpers zijn net tieten, het maakt me niet uit of ze groot of klein zijn, als ik ze maar effe vast mag houden Tong
DavidT  
#11 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 19:44:27(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Jaakop,

Wat voor mij belangrijker is, is om te weten waarom karpers zich ergens ophouden. Wat is het gevolg van een koele wind in een hete zomer? Wat is het gevolg van een snijdende wind in de winter? Een koudbloedige van nature luie karper is altijd bezig te overleven. Daarvoor is zuurstof, voedsel (en bescherming) nodig. De ideale situatie is dus overleven met een minimale inspanning.

Op dieper water heb je in de zomer een warme laag, daaronder een koelere laag en daaronder een koude laag. In het koelere deel kan je leuk vangen. Deze laag wordt steeds dikker onder invloed van wind en opwarmend wateroppervlakte. Naarmate de temperatuur daalt worden de verschillen kleiner.

Op groot water, is water waar de wind vrij spel heeft?, doe je er goed aan te anticiperen op de windrichting. Als je weet dat de windrichting de volgende dag draait, ga dan alvast voeren op de kant waar de volgende dag de wind op staat.

Ik zou (het hele jaar) karper zoeken waar het niet te koud en niet te warm is. Waar voedsel in de buurt is en genoeg zuurstof.

En zo kan je nog even doorgaan.
Say hello to my little friend
jaakopvisser  
#12 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 20:54:56(UTC)
jaakopvisser


10 ponder

Lid sinds: 29-10-2010(UTC)
Berichten: 50

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
David,

Bedankt voor de verder uitleg, zeker goed om te onthouden.
Begin dit jaar aan een nieuw water waar de wind redelijk vrij spel heeft.
Zal dus alles even goed uitzoeken uit welke hoeken de wind waait en welke kanten je dan het beste kan bevissen.

Groeten Jaakop
DavidT  
#13 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 21:43:07(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Ik weet niet wanneer je begint. Maar zorg ervoor dat je in de buurt van de paaigronden blijft als ze nog moeten paaien.
Say hello to my little friend
jaakopvisser  
#14 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 22:13:07(UTC)
jaakopvisser


10 ponder

Lid sinds: 29-10-2010(UTC)
Berichten: 50

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Ben nog druk bezig met het peilen en stekken zoeken.
Het water is geheel nieuw voor mij en heb verder ook nog niet echt met lokale vissers kunnen praten,
ben tot nu toe nog de enige die daar in de kou met een hengel staat te gooien.
Als ik de tijd heb rij ik uit het werk langs de plas en ga dan even een kijkje nemen.
Nog niet echt veel leven gezien, ben er ook nog niet helemaal uit vanaf welke kant ik wil gaan vissen.
Vandaar dat ik ook wat meer informatie over de wind enz wil hebben.
De paaigronden zijn dus ook nog niet bekend bij mij.

Groeten Jaakop
DavidT  
#15 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 23:00:00(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Duidelijk. Je kan 2 dingen doen.

Een heel jaar op dezelfde stek zitten. Als je genoeg voert en op een trekroute zit, zal je met wisselend succes je vissen vangen. Als iedereen een vaste stek heeft en met elkaar communiceert, weet je na dat jaar ongeveer hoe de karper zich gedurende het jaar beweegt.
Of de vis het hele jaar volgen (als er bijv duidelijke voorjaars- en winterstekken zijn), dit is de moeilijkere van de 2 want je kent het migratiepatroon niet. Wordt makkelijker als je dagelijks een uur of meer kan observeren.

Waarom noem je de naam van het water niet en vraag dan om hulp. Als je dan antwoorden krijgt, hebben deze betrekking op het water. Antwoorden over wind zijn zo algemeen. Wil je een water een beetje doorgronden, zal je er een jaar of 5 moeten vissen en dan nog zal het water je ieder jaar weer verrassen.
Say hello to my little friend
jaakopvisser  
#16 Gepost : vrijdag 25 februari 2011 23:21:09(UTC)
jaakopvisser


10 ponder

Lid sinds: 29-10-2010(UTC)
Berichten: 50

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Ik weet dat er best wat werk in zit om er achter te komen waar de vis zich ophoud, ga er ook niet vanuit dat ik dit jaar dikke vangsten zal hebben.
Het water wat ik wil gaan proberen is een afgesloten verenigingswater in Yde (bij Paterswolde, Groningen).
Ben zelf woonachtig in Assen, zo'n 20 km rijden naar de plas. Heb wel het een en ander gevraagt en gehoord maar echt duidelijke antwoorden heb ik tot nu toe nog niet gekregen. Het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n (groot) water ga bevissen, voorheen viste ik meer in stadsparken/vijvers enz.
Alle informatie die ik tot nu toe heb schrijf ik allemaal op, zo probeer ik een duidelijk beeld van het water te krijgen.

Groeten Jaakop
DavidT  
#17 Gepost : zaterdag 26 februari 2011 12:19:48(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Is het een zandafgraving?
Say hello to my little friend
jaakopvisser  
#18 Gepost : zaterdag 26 februari 2011 18:46:20(UTC)
jaakopvisser


10 ponder

Lid sinds: 29-10-2010(UTC)
Berichten: 50

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Nee, het is geen zandafgraving. Hoe het water is onstaan durf ik niet te zeggen.
Weet alleen dat het water zo'n anderhalf tot twee meter diep is, veelal een vlakke bodem.
Dit hebben ze me verteld toen ik de vergunning ging halen.
Er zullen vast wel stekken zoals taluds of geulen in zitten, deze zijn bij mij nog niet bekend.

Groeten jaakop

UserPostedImage
DavidT  
#19 Gepost : zaterdag 26 februari 2011 22:04:58(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Mooi water, zo'n 7/8 ha. Een talud had je al snel gevonden als je aan het peilen bent geweest maar als het maximaal 2 meter diep is schat ik in dat je nauwelijks van taluds kan spreken. Ik denk dat het in de kanten 80 cm diep is en dat geleidelijk 2 meter wordt.

Lastig in te schatten wat je moet doen. M'n gevoel zegt dat er weinig gekkigheid onder water ligt en veel vissers. Dan zou ik me richten op een bepaalde voermethode. Je kan aardig variëren met de hoeveelheid, frequentie, patroon, vorm van aas, aassoort. Maar ook op duidelijke afwijkingen in de kantjes.

Misschien zoeken ze de eerste zonnestralen op en kan je hiermee in de ochtend je voordeel mee doen.
Say hello to my little friend
timvanzanten  
#20 Gepost : zondag 27 februari 2011 00:42:31(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
op wateren met een gering bodemverloop zijn juist de kleine details vaak de hotspots. dit kan varieren van grindpaden tot modderbodems. veelal zijn wateren met gelijke dieptes echte wateren voor kantvisserij. ook in de winter is op zulke wateren vaak 'makkelijker' een vis te vangen.
Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.