logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Yannick de Boer  
#1 Gepost : vrijdag 4 maart 2011 21:50:05(UTC)
Yannick de Boer


15 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 124

Hallo,

Op een van mijn viswateren zijn ze zand aan het storten om het water schoner te maken.
Nu vraag ik mij af wat voor invloed dit op de karpers heeft!? Is het gunstig of ongunstig?
Ik hoorde dat de waterplanten dan bedekt worden zodat er minder natuurlijk voedsel is, dus gaan ze eerder het vissers aas pakken.
(hoe zit dit)

Gr,
Yannick

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 4 maart 2011 22:03:14(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
Matthijs Gerrietsen  
#2 Gepost : zaterdag 5 maart 2011 10:45:37(UTC)
Matthijs Gerrietsen


20 ponder

Lid sinds: 15-2-2010(UTC)
Berichten: 207

Bedankjes: 1 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Yannick de Boer schreef:
Op een van mijn viswateren zijn ze zand aan het storten om het water schoner te maken.


?? Weet je zeker dat dat de reden is? Als je geluk hebt is de grond niet vervuild (ook al zit er een certificaat bij) dan kun je er na die tijd nog karper vangen. Knipoog Knipoog
Linkloos
Yannick de Boer  
#3 Gepost : zondag 6 maart 2011 11:42:02(UTC)
Yannick de Boer


15 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 124

Ja ik heb het nog ergens gevraagd, en ze zeiden dat ze gebaggerd hadden en om troebel water te voorkomen storten ze er 20 cm zand over (veengrond)Think
DavidT  
#4 Gepost : zondag 6 maart 2011 19:46:09(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Als er een zandbodem gecreëerd wordt, krijg je een heldere plas waardoor de vissen een mooie donkere kleur krijgen. Dat is mooi voor de man/vis foto's.

Als er iets verandert aan de omgeving zal de karper stress ondervinden. Hierdoor valt een vis af en wordt gevoeliger voor ziektes. Maar alles went en na een tijdje is de vis weer de oude.

In helder water groeit wier goed waar heel veel voedsel in leeft en daar worden de karpers bepaald niet slechter van. Nadeel is dat de wiervelden gemaaid moeten worden. Gebeurt dit niet, krijg je enorme wiervelden waardoor het vissen uiteindelijk onmogelijk wordt. Er zijn jachthavens waar wiervelden enorme problemen veroorzaken voor de pleziervaart.

Op sommige betaalwateren worden op opkomende wiervelden chemicaliën gestrooid waardoor de toppen "verbranden" om het vissen mogelijk te houden.

Maar, de bodem is aanpakken is de ene helft van de aanpak voor helder water. Het verwijderen van bodemwoelende, karpers en brasem, vissen is de andere helft. Dit gebeurt middels allerlei vormen van afvissing zoals electrisch, staand wand, fuiken. Vissen worden verkocht aan beroepsvissers en dan weet je het wel.

Het resultaat is een heldere plas met veel roofvis zonder karper en brasem. Slecht nieuws dus voor de karpers en karpervissers.





Bewerkt door de gebruiker zondag 6 maart 2011 20:30:15(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Say hello to my little friend
Erwin  
#5 Gepost : zondag 6 maart 2011 20:24:47(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Yannick de Boer schreef:
Ja ik heb het nog ergens gevraagd, en ze zeiden dat ze gebaggerd hadden en om troebel water te voorkomen storten ze er 20 cm zand over (veengrond)Think


Zorgt veengrond niet juist voor bruin water?
Yannick de Boer  
#6 Gepost : zondag 6 maart 2011 21:29:39(UTC)
Yannick de Boer


15 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 124

Bedankt David voor de uitleg,
@ Erwin ja dat klopt het gebaggerde was de veengrond, en daar over heen gaan ze het zand storten (over de veengrond zodat het niet troebel word)
Maar ik bel morgen Sportvisserij Nederland en of de gemeente voor meer info.
wie kan ik het beste bellen?

gr,
Yannick
peter servais  
#7 Gepost : maandag 7 maart 2011 10:08:52(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Je zou eerst de gemeente kunnen bellen hier over, vragen waar het precies goed voor is en dat je vreest dat de visstand op dat water een gigantische optater krijgt door deze plannen. Dan krijg je vast meer duidelijkheid door de desbetreffende ambtenaar. Ik denk dat je hier voor afdeling milieu oid moet hebben.

Mocht het je niet duidelijk genoeg zijn zou je Sportvisserij Nederland kunnen bellen of ze het al weten van dat water en of ze weten of het kwaad kan voor de visstand op dat water?

Mocht Sportvisserij Nederland je zeggen dat het slecht is voor de visstand, dan zou je kunnen vragen of zij contact op nemen met de Gemeente.

Gr. Peter
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Yannick de Boer  
#8 Gepost : maandag 7 maart 2011 14:20:21(UTC)
Yannick de Boer


15 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 124

ja dat ga ik maar doen bedankt!
ik zal laten weten wat er is gezegd
Yannick de Boer  
#9 Gepost : maandag 7 maart 2011 15:28:44(UTC)
Yannick de Boer


15 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 124

De gemeente bied een brochure aan waar in staat wat er gebeurd(die ga ik wel ophalen)maar die wisten niks over het visbestand.
Sportvisserij ned. zegt idd dat ze het zand storten om helder water te krijgen maaar dat dit slechte gevolgen heeft voor vooral de karpers, brasem en andere witvissen omdat er minder voedsel isd'oh!
maar zij zeiden dat ik schieland waterschap even moet bellen maar daar word je ook gek van moeten ze je eerst 10 keer door verbinden en dan word gezegd dat de gene die ik moet hebben pas einde van de middag bereikbaar isDomme ik
maarja ik houd jullie op de hoogte!
peter servais  
#10 Gepost : maandag 7 maart 2011 15:37:18(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Is toch wel iets waar over nagedacht moet worden door een gemeente vind ik, goed dat je dit nu te weten bent gekomen voor dat water. Is wel iets waar ze bij de gemeente rekening mee moeten houden, helder water is niet alles natuurlijk, je wilt wel water waar leven in zit.

Kan er door dat het zand storten geen zuurstoftekort ontstaan in het water?

gr Peter

Bewerkt door de gebruiker maandag 7 maart 2011 15:47:03(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Yannick de Boer  
#11 Gepost : maandag 7 maart 2011 15:46:51(UTC)
Yannick de Boer


15 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 124

ja vind ik ook dalijk is het halve visbestand weg!!!
Nee dat geloof ik niet, hij zij dat door het zand de waterplanten geen licht/zuurstof meer krijgen dus is er geen natuurlijk voedsel meer voor ze, maar nu je het zegt planten geven zuurstofThink . Maar zou je niet zeggen dat als er weinig planten zijn de karpers juist ons voer gaan opeten?!
Ik bel einde van de middag die schieland waterschap het is hun project.
peter servais  
#12 Gepost : maandag 7 maart 2011 15:50:23(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
In principe moet de karper leven van natuurlijk voer, en niet van het voer die vissers het water in gooien.
Want als er niet gevist word, dan sterft alles van de honger.

Het is gewoon niet goed dat een gemeente door het storten van zand, een geheel ecosysteempje in zo'n water vernielen.
Dat mag gerust gezegt worden. Wat heeft de meerwaarde, helder "dood" water of een troebel water met een goed werkend ecosysteem. Hier kan je gerust de gemeente over terugbellen of dat onderzocht is. (Dat zal waarschijnlijk niet gebeurd zijn als ze al niks weten van het visbestand)

Gr. Peter

Bewerkt door de gebruiker maandag 7 maart 2011 15:54:48(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Yannick de Boer  
#13 Gepost : maandag 7 maart 2011 16:21:04(UTC)
Yannick de Boer


15 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 124

Ja je hebt gelijk, ik zal dit ook zeggen tegen schieland waterschap! Of ze dat wel goed hebben bekeken.
En zal nu direct de gemeente weer terug bellen!
Enig idee of er nog iemand is die ik hiervoor kan bellen?
Yannick de Boer  
#14 Gepost : maandag 7 maart 2011 16:32:39(UTC)
Yannick de Boer


15 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 124

Gemeente net weer gebeld en ze gaan het nu voor me uitzoeken!
Ik ga er zo langs en dan vertellen ze het!
peter servais  
#15 Gepost : maandag 7 maart 2011 16:47:56(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Ik denk niet dat er nog meer instanties zijn die hier over gebeld kunnen worden.
De gemeente heb je ingeschakeld en het waterschap moet je nog bellen, dat zijn de instanties die hier opdracht toe geven neem ik aan.

Ik denk dat het storten van zand geen kwaad kan als dit heel geleidelijk gedaan word. En dat er dus tussenposen zijn zodat het water zich kan herstellen van de stortingen. Verder denk ik dat er toch weer wat beplanting op de bodem moet komen, het zal deels van zelf gaan of een helpend handje nodig hebben.

De gemeente/het waterschap kan een plan hebben, maar moet ook zorgdragen voor de gezondheid van het leven in t water.

GR. Peter

Bewerkt door de gebruiker maandag 7 maart 2011 17:08:06(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Ruud Gosselink  
#16 Gepost : maandag 7 maart 2011 18:48:02(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

Hier staat waarom http://www.rivm.nl/milie...ier/kaderrichtlijnwater/

en hier staat hoe.. http://www.wormerenjispe...onitoring/bezanding.html

En dit ging niet door na hevige protesten, maar geeft wel aan dat we onze ogen open moeten houden: http://www.sportvisserij...d_de_karpers_in_delfland
peter servais  
#17 Gepost : maandag 7 maart 2011 20:29:16(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Je bent er mooi klaar mee dat adviesbureau's zo makkelijk denken.
De brasem, Karper en Zeelt zijn bodemvissen die in de bodem wroeten dus word daardoor het water troebel.
Ik snap niet waar die simpele gedachtegang vandaan komt, troebel water is niet vies, er zitten meer plantenresten en ander organisch materiaal in waardoor de het water troebel word. Daarnaast krijgt het nog een kleur mee door het soort bodem.
Het enige wat ze kunnen doen is regelmatig baggeren. En daar een laag zand op storten om de aanwas van nieuwe bagger te voorkomen is maar een paardemiddel. Want waar bladeren, waterplanten, uitwerpselen van vissen, vogels e.d. weer in het water komen ontstaat toch weer bagger.

Verschoon je aquarium met zandbodem maar is een paar weken niet, dan weet je waar ik over praat.

Waar niet van uitgegaan word is de waarde van het visbestand voor het water, ze ruimen plantenresten op, zorgen ervoor dat er waterplanten kunnen groeien, doordat de bodem omgewoeld word. Ze zorgen er gelijktijdig wel voor dat de bodem niet verstikt.
Zuurstof in het water ontstaat door de groei van planten in het water en de beweging van het wateroppervlak.
Waardoor er een CO2 uitwisseling ontstaat. Haal je dit weg, zal het water dood gaan met alles wat er in zit.
Er zullen verschillende soorten alg en wieren gaan groeien maar leven zal er niet snel te vinden zijn.

Door zand te storten op de bodem verstikken ze het substraat (de huidige bodem). Hierin leven bacterien waar het hele ecosysteem van het water door in leven blijft. Ze zorgen namelijk voor de afbraak van afvalstoffen. Deze bacterien zullen afsterven door die dikke laag zand.

Ze weten niet echt waar ze mee bezig zijn, zoals wel is vaker het geval is in Nederland.


Gr. Peter

Bewerkt door de gebruiker maandag 7 maart 2011 20:34:30(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
peter servais  
#18 Gepost : dinsdag 8 maart 2011 11:27:08(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Is er al wat meer bekent Yannick?

Ruud is het voor jou ook niet goed om hierop te reageren (bij de gemeente dan)? Het is toch viswater bij jou in de buurt, mochten ze dit doorvoeren en zo de wateren stuk voor stuk afwerken kan je het mooi vergeten om in de buurt nog knap te vissen.

Ik zou er best fel op zijn, misschien een idee om te kijken of hengelsport Nederland hier tegen op zou willen treden.
Die maken iig wat meer klaar dan een enkeling die het toevallig opvalt. Ze zijn op deze manier mooi het water in Nederland aan t verpesten.

Gr. Peter

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 8 maart 2011 11:52:20(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
timvanzanten  
#19 Gepost : dinsdag 8 maart 2011 12:12:40(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
het 'red de karpers in delftland' project is geslaagd. door protest van diverse instanties en fora's (waaronder wij) is dit plan toen afgeslagen. in principe kan een particulier wel protesteren tegen zulke plannen alleen de Sportvisserij Nederland en eventueel de studiegroepen zouden gezamenlijk veel meer bereiken.
Yannick de Boer  
#20 Gepost : dinsdag 8 maart 2011 22:25:10(UTC)
Yannick de Boer


15 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 124

@ Peter, nee ik heb de gene die over het project gaat nog steeds niet geproken!! (probeer het morgen weer)
Heb wel mensen gesproken waarbij bij een water bij hun een soort gelijk project bezig was maar dat daar alles juist vooruit is gegaan > mooiere vissen, meer, zwaardere.
In de folder van de gemeente staat wat al eerder is gezegd dat ze het doen om schoner water te krijgen en dat de gene die het doen bekend zijn in Rdam (ze hebben hetzelfde gedaan op de kralingse plas) en dat het pas in september 2011 klaar is.
gr,
Yannick
Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.