logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
edwinbaaijens  
#1 Gepost : woensdag 20 januari 2010 00:06:28(UTC)
edwinbaaijens


50 ponder

Lid sinds: 27-9-2009(UTC)
Berichten: 338

De foto voor de strijd voor de carp 2010 kaarten staat een foto van een mooie karper rustend op zijn buik.
Nu kregen wij daar reactie's op dat dit de karper wel eens "zou" kunnen schaden...

Nou is het zo dat bij het wegen en/of fotograveren er niet altijd aan ontkomt om de vis op zijn buik te leggen
of draaien. Hetzij bewust voor een foto, een keer van een andere hoek.

Een karper heeft een aan één gesloten darmstelsel en zou een karper hier last van onder vinden of niet?

Kortom is het slecht voor een karper om hem op zijn buik te laten rusten, wat is jullie mening?

Bewerkt door de gebruiker woensdag 20 januari 2010 00:10:55(UTC)  | Reden: Niet aangegeven



des te harder des te gaat ie...



Sponsor
Erwin  
#2 Gepost : woensdag 20 januari 2010 00:14:51(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Het klopt dat je een karper niet langdurig op zijn buik mag leggen. Dit heeft te maken met de positie van zijn hart die zich tussen de kop en het darmkanaal bevindt. Zoals ik al zei, gaat dit over het langdurig op zijn buik. Het heeft dus niets te maken met zijn darmkanaal want dat kan niet schaden op een manier als dit.

Zoals Edwin al aangaf, gebeurt het ons allemaal dat een karper op zijn buik terecht komt tijdens het draaien van de vis, het laten rusten van een zware vis op de mat tijdens een fotoshoot, tijdens het wegen in een weegzak rust een karper ook op zijn buik, enz.

Ik geloof zelf niet dat een vis op een goeie zachte mat hier schade aan overhoud.

Erwin
carpfigter  
#3 Gepost : woensdag 20 januari 2010 00:48:35(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

volgens mij is het daadwerkelijk nie gezond voor een zware karper om die op hun buik te laten rusten ,
inderdaad iets met darmkanalen en hart maar hoe het juist zit of wat er gebeurd .? ? ik heb zo een foto gezien met een 30kg+ sommigen gaan weten over welke foto ik het heb , en zoiets kan zeker niet volgens mij , rekening houden dat een grote vis een oude vis is en dan ook weer veel kwetsbaarder zal zijn dan een jong dier grtzz

Bewerkt door de gebruiker woensdag 20 januari 2010 00:49:09(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

if you pay peanuts you catch monckey's ................
Erwin  
#4 Gepost : woensdag 20 januari 2010 10:52:37(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Grote vissen zijn grote vissen omdat ze sterk zijn, toch?

Erwin
Remco Grit  
#5 Gepost : woensdag 20 januari 2010 11:07:21(UTC)
Remco Grit


5 ponder

Lid sinds: 19-1-2010(UTC)
Berichten: 20

En dikke mensen zijn dik omdat ze gezond zijn zeker??

Een grote vis is niets sterker of gezonder als een kleine(re) vis. Sterker nog het hogere gewicht wat op land niet meer ondersteund wordt door het water maakt de vis kwetsbaarder als een kleinere (en dus lichtere) soortgenoot....
Een aantal van de meest vitale organen van een karper zoals de darmen en het hart bevinden zich onderin de buik. De buik van een karper kan over het algemeen een hoop hebben en ver 'indeuken'. Maar als de vis erg zwaar is dan drukt dit gewicht bij een plaatsing op de buik van de vis alle organen naar boven, waardoor er een onnatuurlijk druk op zal plaatsvinden. Ik betwijfel of dit bij een korte pose voor een foto, of bij een weging in een weegzak al problemen zou kunnen opleveren. Maar ik denk dat wel vaststaat dat hoe zwaarder de vis is, hoe minder lang je hem veilig op zn buik kan leggen.....immers better safe than sorry

tight lines,
Remco
Erwin  
#6 Gepost : woensdag 20 januari 2010 11:18:08(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Remco Grit schreef:
En dikke mensen zijn dik omdat ze gezond zijn zeker??


Nee, bij mensen gaat dat niet opKnipoog. Wat ik bedoel Remco, is dat de vissen niet voor niets zo groot zijn geworden. Ze kunnen tegen een stootje. Nou is het natuurlijk wel zo dat de zwaartekracht op meer gewicht meer vat heeft en dus een karper meer druk ondervind op het droge. Wat dat betreft heb je gelijk dat een grote vis hier meer last van heeft dan een kleine vis.

Gelukkig gebruiken we allemaal goeie, zachte onthaakmatten die mooi de contouren aannemen van de vis. Dit scheelt enorm betreft druk op de karper.

Erwin
carpfigter  
#7 Gepost : woensdag 20 januari 2010 14:22:44(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

Erwin schreef:
Remco Grit schreef:
En dikke mensen zijn dik omdat ze gezond zijn zeker??


Nee, bij mensen gaat dat niet opKnipoog. Wat ik bedoel Remco, is dat de vissen niet voor niets zo groot zijn geworden. Ze kunnen tegen een stootje. Nou is het natuurlijk wel zo dat de zwaartekracht op meer gewicht meer vat heeft en dus een karper meer druk ondervind op het droge. Wat dat betreft heb je gelijk dat een grote vis hier meer last van heeft dan een kleine vis.

Gelukkig gebruiken we allemaal goeie, zachte onthaakmatten die mooi de contouren aannemen van de vis. Dit scheelt enorm betreft druk op de karper.

Erwin
laat ons hopendat ze hier allemaal een zachte onthaakmat mee habben als ze gaan hengelen , ik hoor nog steeds jeugdige beginnelingen die zeggen is dat wel nodig want alles is al zo duur ,
erwin ik kan er niet aandoen maar denk da geverkeerd redeneerd hoor maat ,die vis is inderdaad groot geworden omdat hij sterk is maar de vraag blijft is het uit hun nature dat ze zo groot worden ? neen dat komt volgens mij door de vissers met hun voedselrijke boillie's die in grote hoeveelheden te water gaan , juist ? want in de begin jaren ik karperde werden de toverballetjes maar net geintroduceerd en toen waren er geen mega dikke vissen , wat ik wil zeggen is dat de karper van nature een lange vis is maar geen dikzak , denk ook dat een lange schub of spiegel daar meer zal tegen kunnen dan een korte dikke ,
maar ik blijf erbij het kan niet goed zijn grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Erwin  
#8 Gepost : woensdag 20 januari 2010 14:38:25(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Dat denk ik ook carpfighter. Karper groeit enorm door het aantal ballen dat wij in het water gooien. Ook maakt het niet uit dat je het niet met mij eens bentKnipoog Het blijft een discussie board natuurlijk128fs31818

In hoeverre denk jij dat een karper hier schade onder aan overhoud? Het verhaal is, dat wanneer je een karper op zijn buik legt, zijn darmstelsel tegen zijn hart duwt en het bloed minder gemakkelijk door zijn lijf wordt gepompt. Wanneer je hem weer oppakt neemt de druk af en is er niets aan de hand.

Ditzelfde gebeurt ook wanneer je een karper in een weegzak hangt. En daar is niets op tegen. Sterker nog, dat doen we hier allemaal.

Het geeft niet dat je het er niet mee eens bent, maar de vanger van deze vis, weet erg goed waar hij mee bezig is en behandelt elke karper met erg veel respect. Zijn mat is zachter dan mijn boxspringKnipoog

Ook klopt het dat er een hoop beginners zijn die nog niet in het bezit zijn van een mat....ja.....wat moet ik daar op zeggen...Waarschijnlijk hebben ze het geld er niet voor. Erg voor de vis, maar door ons is er niets aan te doen, tenzij wij hun allemaal een mat doneren. Want ik denk dat ze zelf ook wel weten dat het beter is voor de vis.

Erwin
carpfigter  
#9 Gepost : woensdag 20 januari 2010 20:26:40(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

ja erwin ik weet ook niet wat voor schade er kan aangericht worden hoor , ik ben visser geen bioloog ,
ik verondertstel wel bij het wegen dat de vis minder druk op zijn buik heeft maar dat het gewicht meer verdeeld word alsook komt er dan druk van de zijkant waardoor de buik meer in zijn vorm word gehouden , heb al ergens op dit forum gepost dat ik redelijk wat lees en in mijn lectuur heb ik dat ook al paar keer gelezen ,heb al zitten zoeken maar vind het niet direct , als ik het vind zal ik u zeggen wat de schade kan zijn ,
ik beweer dan ook nie dat de gast van die foto niet voorzichtig is en dat niks correct gebeurd ,

maar zoals we hier al zien weet niemand wat ze moeten antwoorden dus veronderstel ik dan ook dat niemand weet of het kwaad kan of niet , wat dan ook lijd tot wat men niet weet kan men niet toepassen

ik smijt hier naar niemand een steen want ik weet dat dit een onderwerp is die enkel een bioloog kan uitklaren , grtzzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
timvanzanten  
#10 Gepost : woensdag 20 januari 2010 21:07:16(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Erwin, misschien even een mailtje doen naar Marco kraal? dan weten we het en hebben we allen wat geleerd!
Erwin  
#11 Gepost : woensdag 20 januari 2010 21:34:45(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik heb Marco Kraal al gemaildKnipoog
carpfigter  
#12 Gepost : woensdag 20 januari 2010 22:35:57(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

ik heb dus beetje verder doorgezocht tussen mijn lektuur
in dit boek uit 1997
UserPostedImage
staat er in het eerste hoofdstuk zelfs in de eerste zinnen van het hoofdstuk ;
" het is van vitaal belang dat u het gedrag en de aasgewoonten van de karper kent .
zoals u ziet in fig1 heeft de karper een paar delicate organen an de onderzijde van zijn lichaam.
behandel hem daarom op de juiste manier wanneer u met de vis poseert doet u dat niet
dan kunt u de vis veel ellende bezorgen "

weten nu nog nie wat die ellende is maar ben nog verder aan het zoeken grtzz

Bewerkt door de gebruiker woensdag 20 januari 2010 22:39:55(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

if you pay peanuts you catch monckey's ................
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.