logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
jantjebeekx  
#1 Gepost : maandag 7 maart 2011 16:25:55(UTC)
jantjebeekx


10 ponder

Lid sinds: 24-1-2011(UTC)
Berichten: 80

mensen,
als ik met pellets wil voeren/vissen weet ik nooit welke ik moet kopen.
je hebt low/high oil, low/high betaine, halibut, basic feed pellets en nog meer van dat spul. kan iemand proberen uit te leggen wanneer ik welke pellets moet gebruiken, en vooral welke niet.
gr jantje
Sponsor
peter servais  
#2 Gepost : maandag 7 maart 2011 17:21:28(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Ik heb Halibutpellets en vind deze best goed werken. Ze ruiken naar vis, zijn een beetje vettig.
Je merkt iig dat het wel vissen naar je stek trekt.

Ik begrijp je vraag, er zijn zoveel soorten pellets...

Laatst had ik nog vijvervoer in me handen, ook in pelletvorm 4mm oid, het "wintervoer" zinkt naar de bodem en is ook geschikt om mee te voeren dus. Misschien een leuke tip aangezien dat waarschijnlijk straks in de uitverkoop zal zijn in de tuincentra.

Gr. Peter
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Erwin  
#3 Gepost : maandag 7 maart 2011 17:52:30(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Goede vraag Jantje

De keuze is vaak te groot. Een pellet is eigenlijk een geperst goedje dat langzaam uit elkaar valt. Hierin heb je erg veel keuze in smaak, geur, vorm en kleur. Je kunt voor het voeren dus kiezen voor een smaak die goed bij het water of je voerboilies past. Vis je bijvoorbeeld op een water met veel larven en bloedworm, is de bloedworm pellet een goede keuze. Gebruik je vismeel boilies, volstaat de halibut pellet erg goed.

Halibut pellets zijn de pellets die ze gebruiken met het kweken van karper. Een heel universele pellet die eigenlijk overal wel werkt. Het bevat eigenlijk alles wat een karper nodig heeft (vetten, eiwitten, mineralen, enz.). Deze pellet is dus altijd en overal goed in te zetten.

High oil geeft aan dat de pellet een hoog olie percentage heeft. Hoe meer olie een pellet bezit, hoe langer hij intact blijft en hoe meer geur hij afgeeft.

Kies dus een smaak die past bij je water en manier van voeren.

Gr. Erwin
DavidT  
#4 Gepost : maandag 7 maart 2011 18:04:02(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Vette pellets zijn geschikt voor hoge water temperaturen. Deze dus nu niet.
Pellets met weinig olie dus voor de koudere periode.

Er wordt gezegd dat je in de winter met vette pellets kan vissen. Moet je eens een vette pellet in een glas water doen en die dan in de koelkast zetten. Attractie gaat dan naar een dieptepunt. Olie stolt onder invloed van lage temperaturen.

Betaïne is een attractor. Veel attractie is high betaine zou je kunnnen zeggen.

Pellets worden gebruikt om allerlei soorten vissen te kweken. Laag in kosten en de vis groeit er lekker snel van. Zo is er voor bepaalde groeifasen een eigen pellet. Misschien dat zo'n basic feed pellet één van deze pellets is.

Kijk eens op de site van Nutreco. Deze pellets kan je niet kopen zonder contacten maar misschien staat er info op waar je iets mee kan.
Say hello to my little friend
jantjebeekx  
#5 Gepost : maandag 7 maart 2011 19:33:26(UTC)
jantjebeekx


10 ponder

Lid sinds: 24-1-2011(UTC)
Berichten: 80

dankjewel erwin en david ik ben weer een beetje wijzer gewordenBlij
gr jantje
timvanzanten  
#6 Gepost : maandag 7 maart 2011 20:51:29(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
de kwaliteit van pellets hangt onder andere af van de gebruikte ingredienten en samenstelling. pellets zijn niets meer dan geperste ingredienten als vismeel. de kwaliteit van vismeel is voor de attractie van een enorme waarde. goede vismeel is namelijk licht bruin van kleur en heeft een sterke pentrante geur. helaas is het bij pellets lastig te zien welke kleur de vismeel is aangezien de olien vaak ervoor zorgen dat elke vis pellet donkerbruin/zwart wordt.

de kwaliteit van de pellets is afhankelijk van de kwaliteit van de vismeel. helaas zijn vaak de goedkopere pellets of van goedkoper vismeel of de vismeel is versneden met een of ander zetmeel. dit zorgt ervoor dat de response van de karper minder is. verder is het bij een pellet ook belangrijk hoe deze is samengeperst. hoe harder de pellet, hoe langer hij intact blijft.

als laatste is de hoeveelheid olie ook belangrijk. veel olie zorgt ervoor dat een pellet langer intact blijft en beter uitwasemt. weinig olie zorgt ervoor dat de pellet sneller afbrokkelt en dus op den duur grondvoer wordt. zoals alleen eerder al is gezegd is koud water en pellets geen combi. ik zou zelf zeggen helemaal geen pellets in de winter te gebruiken!

door de bovenstaande punten zijn verschillende pellets te maken met elk hun eigen kenmerken.

harde of zachte pellets
olierijke of niet olierijke pellets
donker en licht gekleurde pellets
pellets met toevoegingen ( betaine is een eetlustopwekker)
pellets met geur en smaak ( bloodworm pellets)
verschillende vormen en grootes ( voerpellets, steurpellets, halibut, catfish pellets etc.)


jantjebeekx  
#7 Gepost : maandag 7 maart 2011 21:30:43(UTC)
jantjebeekx


10 ponder

Lid sinds: 24-1-2011(UTC)
Berichten: 80

dankjewel tim,
kun je ook verschillende soorten pellets door elkaar voeren? of geeft dit volgens jullie geen meerwaarde?
gr jantje
timvanzanten  
#8 Gepost : dinsdag 8 maart 2011 00:12:59(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
qua grootes zal ik dit zeker aanraden! verschillende grootes pellets door elkaar heen wilt vaak nog wel lonen!
jantjebeekx  
#9 Gepost : dinsdag 8 maart 2011 12:53:02(UTC)
jantjebeekx


10 ponder

Lid sinds: 24-1-2011(UTC)
Berichten: 80

en pellets door elkaar met verschillende olie gehaltes en andere smaken/soorten?
Gr jantje
DavidT  
#10 Gepost : dinsdag 8 maart 2011 15:29:19(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Verschillende oliegehalten leveren veschillende oplostijden op. Kan gewenst zijn. Verschillende smaken geven verschillende signalen. Kan gewenst zijn.

Doe waar je vertrouwen in hebt Jan.

Ik gebruik geen pellets omdat ik zonder kan.
Say hello to my little friend
jantjebeekx  
#11 Gepost : dinsdag 8 maart 2011 17:28:36(UTC)
jantjebeekx


10 ponder

Lid sinds: 24-1-2011(UTC)
Berichten: 80

ik gebruik ze ook niet vaak omdat ik er tot nu toe nog niet echt meerwaarde aan ondervindt.
maar ben wel van plan ze vaker te gebruiken ivm de prijs.
gr jantje
DavidT  
#12 Gepost : dinsdag 8 maart 2011 19:03:02(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Dan zou ik grote pellets kiezen die langzaam oplossen om brasems het zo lang onmogelijk te maken de pellets op te eten. Die strijd win je trouwens niet.

Say hello to my little friend
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.