logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Erwin  
#1 Gepost : maandag 5 oktober 2009 14:04:30(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Beste forum vrienden.

Ik ben (vooral de laatste jaren) aardig paranoide als het gaat om de laatste meter. Voor mij moet alles zo goed mogelijk worden gecamoufleerd. Ik merk om mij heen dat ik niet de enige ben. Nou komt dit natuurlijk niet alleen door eigen opvattingen, maar ook door een stukje media. Sinds de komst van de onderwater films krijg je toch wat beter te zien wat zich onderwater afspeelt. Firma's spelen hier mooi op in en bieden allerlei producten aan die dit probleem zouden moeten verhelpen.

Nou ken ik ook veel mensen, die op de traditionele manier nog goed hun visje kunnen vangen. Het lijkt zelfs soms of het geen verschil maakt.

Nou is mijn vraag aan jullie: Slaan we te ver door als het gaat over Rig camouflage? Of brengt dit volgens jullie meer (en grotere) vis in het net.

Kortom, ik ben dus erg benieuwd naar jullie mening/opvattingen over rig camouflage

Erwin

Bewerkt door de gebruiker maandag 5 oktober 2009 14:22:11(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
Arnold  
#2 Gepost : maandag 5 oktober 2009 16:57:42(UTC)
Arnold


35 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 974

Hey Erwin,

Het is bekend dat karpers onderwater behoorlijk goed en scherp zicht hebben. Dat wetende, kun je er vanuit gaan dat ze in heldere, ondiepe wateren goed kunnen zien wat er onder hun neus ligt. Op drukbeviste wateren ben ik ervan overtuigt dat het camoufleren van je systeem dan ook een verschil kan maken. En baat het niet dan schaadt het zeker niet!

Arnold
Erwin  
#3 Gepost : maandag 5 oktober 2009 17:26:29(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Daar ben ik ook van overtuigd. Zoals ik al zei, ben ik hier zelf heel veel mee bezig. Alleen is mijn vraag of we er niet te ver in gaan? Hoe verklaar je dat veel mensen die dit niet doen, toch nog goed vis vangen? Hoeveel ziet een karper onderwater? Je haak? Het verschil tussen een lijn of wier.

Ik heb hier zelf mijn mening over alleen ben ik gewoon benieuwd naar jullie mening over rig camouflage.

Bewerkt door de gebruiker maandag 5 oktober 2009 19:47:01(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Jochem IJmker  
#4 Gepost : dinsdag 6 oktober 2009 16:46:47(UTC)
Jochem IJmker


10 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 78

Ik vind het wel heel erg belangrijk. Wat Arnold zegt....stel dat het niet uitmaakt, kan het nooit geen kwaad het zo goed mogelijk te camoufleren. Karpers schijnen onder water net zo scherp te zien als wij boven waterKnipoog Dus een blinkende haak valt zeker op.

Jochem
edwinbaaijens  
#5 Gepost : dinsdag 6 oktober 2009 21:01:11(UTC)
edwinbaaijens


50 ponder

Lid sinds: 27-9-2009(UTC)
Berichten: 338

Het zicht van vriend karper is inderdaad erg goed net als het gevoel!

Heb bij mij in de buurt een beek lopen die kraak helder is. Op een
paar plekken na is die beek begroeid met planten. Alleen bij de bruggen
is het vrij schoon en geeft het van af de bruggen een goed beeld wat er
zich in het water afspeeld. Ik heb hier gedurende het hele zeisoen gevoerd
om het het aas gedrag van de karper te bestuderen. Dit is echt een waanzinnig
gezicht en een enorm leerzaam. Nadat de vis volledig op het voer zat en er
elke avond vis op de stek te vinden was. Ben ik zo nu en dan wat nieuwe rigs
gaan testen om perfect het effect te zien. En dat was vaak verrassend en ook
schokkend!!! Hoevaak je haak aas niet opgepakt word en weer uitgespuugd tot
acht keer... zonder dat je maar iets van beet melding krijgt.
Ook kwam ik er achter dat ze een enorme schrik reactie gaven bij het voelen
van de lijn. Na het gebruik van backlead's was dat probleem diect opgelost.
Van af nu dus altijd de laatste paar meters over de bodem als dat kan!!!
Zelfs met een slappe lijn namen ze keihard de benen...

Ook ik ben er van overtuigd dat die laatste meter/s zeer belangrijk is/zijn.
Zeker voor de oudere vaak grote vissen die hun lesje al eens geleerd (denken te)
hebben.



des te harder des te gaat ie...



Erwin  
#6 Gepost : dinsdag 6 oktober 2009 21:33:54(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Kijk! Heel interessante info! Ik vind het ook hoor, al heb ik het naast Danny's onderwaterbeelden het (nog) nooit 'live' gezien!

Heb je ook verder nog leuke conclusies getrokken? Betreft riggebruik (al is dit op elk water anders)

Erwin

Bewerkt door de gebruiker woensdag 7 oktober 2009 12:54:34(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

edwinbaaijens  
#7 Gepost : woensdag 7 oktober 2009 14:36:59(UTC)
edwinbaaijens


50 ponder

Lid sinds: 27-9-2009(UTC)
Berichten: 338

Heel veel andere dingen zijn de revu gepasseerd!!!

Ook het aanpassen van mijn rigs leverde resultaten op, goed en slecht.
Kort, lang, lengte van de hair, draai effect van de haak, gewicht van
het lood, noem maar op...

Wat mij ook op viel is hoe snel je voer stek leeg gevreten kan worden door
een groepje winde's. Binnen vijf minuten is een heel bed van voer verorberd!!!
Opnieuw bijvoeren was noodzakelijk. Brasem en zeelt daarin tegen is wat rustiger
qua eet gedrag. (kan natuurlijk per water verschillen...)

Ook voorkeur voor bepaald aas is mooi om te zien en hoe ze aan nieuw aas moeten wennen.

En hoe ze reageren op aas aanbieding, pop-up of niet, met partikels en boilies.

En zo kan ik nog wel ff door gaan.

Intresante materie in iedergeval voor mij, een hoop dingen wist ik al van horen, lezen of
zelf beredeneren maar is leuk als je het ook bevestigd ziet!!!
Voor ieder een aanrader als je zo'n situatie hebt in je omgeving. Een brug of over hangende
boom gaat een hoop informatie en inzicht op leveren in je hobby.



des te harder des te gaat ie...



Erwin  
#8 Gepost : woensdag 7 oktober 2009 14:45:52(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik kan me voorstellen dat dat je kan helpen in je visserij! Erg interessant.

Als CarpFeeling gaan wij hier ook wat mee doen, waar jullie allemaal van mee kunnen genieten! Maar daarover houden we jullie op de hoogte! We beschikken namelijk niet allemaal over helder water en een bruggetjeKnipoog
Tim_Ellerman  
#9 Gepost : woensdag 7 oktober 2009 20:17:45(UTC)
Tim_Ellerman


35 ponder

Lid sinds: 27-7-2009(UTC)
Berichten: 1.525

Oewww Erwin,gaan jullie ook met de onderwatercamera aan de slag ofz??Breede lach

Ben benieuwd!
Groetjes, Tim

wvdh  
#10 Gepost : maandag 25 januari 2010 13:32:16(UTC)
wvdh


5 ponder

Lid sinds: 2-1-2010(UTC)
Berichten: 27

camoflage angel
ik heb gehoord van een ervaren karper visser dat die
sec lijm mee neemt zijn angel er mee in smeert en dan in het zand doet zodat het zand eraan blijft hangen
of het werkt weet ik niet wil het zelf wel een keer uitproberen
timvanzanten  
#11 Gepost : maandag 25 januari 2010 13:44:21(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Dat is idd een goede manier WVDH! het werkt zeker wel, vooral om je lood mee te camoufleren. Om in te haken op Edwin, ik zelf doe het zelfde als Edwin op de zelfde beek haha. Ik heb daar mijn stek die ik constant aanvoer om te kijken hoe de vissen reageren op mijn aas en rigs. Een tip die ik wil meegeven en ik zelf veel heb gezien bij mijn bruggetje ( jah we hebben allemaal ons eigen bruggetje!) is dat vooral mais enorm vaak wordt uitgespuwd. Ik werd er gewoon gek van. In de loop van het jaar heb ik daarom aanpassingen gedaan aan mijn rig. Zo verlengde ik de hair met een stukje tube tot in de bocht en belangrijker, plaatste ik een stuitje die de mais tegen de stoper aandrukte. Na deze aanpassingen ging het wel lopen. de details gaven de doorslag!
JulienH  
#12 Gepost : maandag 25 januari 2010 13:48:32(UTC)
JulienH


20 ponder

Lid sinds: 9-7-2009(UTC)
Berichten: 316

wvdh schreef:
camoflage angel
ik heb gehoord van een ervaren karper visser dat die
sec lijm mee neemt zijn angel er mee in smeert en dan in het zand doet zodat het zand eraan blijft hangen
of het werkt weet ik niet wil het zelf wel een keer uitproberen


Ik zal het nog ff erger maken: met secondelijm en stiften, ben ik direct bang dat ze het kunnen ruiken. Wat voor effect het heeft of kan hebben weet ik niet, maar ik heb het liefst dat de omgeving van een karper waarop ik vis zo natuurlijk mogelijk aanvoelt. Dus of ik in camouflage en zelfs geur geloof; JA!

De geur van een boilie is nodig om aandacht te wekken, maar afgezien daarvan houd ik het het liefst zo "clean" mogelijk en zal alles uit de kast trekken om het zo onopvallend mogelijk te maken. Als ik heb gevoerd met een bepaald aas, dan kennen ze die geur en zijn de daar hopelijk op gefocussed. Ik probeer dan te vermijden dat een scherpe geur zoals die van secondenlijm overheerst op de stek. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het Fuzz systeem waarmee je je laatste meter kunt camoufleren alsof het wier is. Ook hieraan heb ik al geroken of er een bepaalde sterke geur aanhangt en dat is niet het geval. Breede lach

Bewerkt door de gebruiker maandag 25 januari 2010 13:53:05(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Het is alle dagen visdag, maar geen vangdag.
roy pluim  
#13 Gepost : maandag 25 januari 2010 15:54:46(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

De laaste meter is belangerijk,maar ik vind persoonlijk dat het geheel plaatje moet kloppen.
Ik denk dat op dressuur loze waterern het allemaal minder uitmaakt,en dan kun beter gewoon simpel vissen.
Maar op de dresuur wateren vind ik het belangerijk dat de vis het vertrouwd en als die dat doet dan is die makkelijker te vangen dus dan kun in veel gevallen nog gewoon vangen op een normaal systeem.
En ik vind persoonlijk dat de lijn dan op de bodem moet liggen,als de omstandigheden dit toe laten.
Het fuzz systeem is ook wel intresant.
Ik denk als je voor voert en de vis vetrouwd het aas, en er lopen geen lijnen die de vis zo maar door heeft,dan zijn de meeste vissen wel vangbaar.

MVG Roy
Erwin  
#14 Gepost : maandag 25 januari 2010 16:10:14(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik ga dit voorjaar zeker het fuzz systeem goed testen. Of het goed is of niet, het is wel interessant.

Ik denk dat alleen al een verandering in je presentatie genoeg kan zijn een karper over de streep te halen. Wanneer een karper een bepaalde presentatie herkent en er slechte ervaringen mee heeft zal zij alert zijn en voorzichtig azen of vluchten.

Karper is van zich zelf een nieuwsgierige vis, maar is op zijn hoede.....ze hebben namelijk door wanneer er op hun wordt gevist.

De fuzz ga ik gebruiken om de simpele reden, dat het een compleet andere presentatie is, waar ze (waarschijnlijk) nog geen slechte ervaringen mee hebben. Dit kan in mijn ogen een heel groot verschil maken tussen vangen en blanken.

Erwin

Bewerkt door de gebruiker maandag 25 januari 2010 16:11:13(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

filip vn  
#15 Gepost : maandag 25 januari 2010 17:18:54(UTC)
filip vn


10 ponder

Lid sinds: 12-11-2009(UTC)
Berichten: 67

Toch weer een interessant topic!
Ik vis al jaren met een 'slappe' lijn. Sowieso zet ik een schuiflood op de hoofdlijn en knijp op de eerste meters enkele loodjes om het geheel zo laag mogelijk te houden.
Nu wat die zichtbaarheid betreft heb ik nog een vraagje.. ik ben akkoord dat karpers op heldere waters een zeer goed zicht hebben, maar wat op troebele waters of kanalen waar je vist op enkele meters diepte!?
Volgens mij zien karpers in zulke situaties zeer weinig of helemaal niets? Wat denken jullie?
Erwin  
#16 Gepost : maandag 25 januari 2010 17:29:19(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Filip

Karper kan zich erg snel aanpassen aan zijn omgeving. Ik denk dat daarom in troebel water karper andere zintuigen beter ontwikkeld. Het tast orgaan wordt meer gebruikt waardoor hij alles kan waarnemen.

Ik denk dat ze zelfs in troebel water meer dan genoeg kunnen zien...misschien wel meer dan wij denken. Hij gebuikt in elk geval zijn tast organen beter.

Dit is natuurlijk ook af te leiden dat ze ook in troebel water perfect hun dagelijkse routes weten te vinden. Dit gaat namelijk ook op zicht.

Erwin
timvanzanten  
#17 Gepost : maandag 25 januari 2010 17:43:15(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Citaat: de relatief grote ogen van karpers wijzen op een behoorlijk ontwikkeld gezichtsvermogen. de ogen bevinden zich aan weerszijden van de karperkop, waardoor de vis - in tegenstelling tot de mens - een overwegend monoculair zicht heeft. de beelden die beide ogen afzonderlijk opvangen, overlappen elkaar niet of nauwlijks. Wanneer mensen een beeld waarnemen, dan vormen de beelden van beide ogen wel een geheel. karpers nemen met hun ene oog een compleet ander beeld waar dan met hun andere oog. omdat de ogen aan weerszijden aan de kop geplaatst staan, hebben karpers een groot gezichtsbereik. Het zicht van karpers is erop ontwikkeld om scherp te zien op korte afstand. de lens van het oog verandert niet zoals dat bij zoogdieren het geval is. Wanneer karpers hun ogen scherp stellen op voorwerpen die zich verder van hen bevinden, dan wordt de bolvormige len sin haar geheel door de spieren van het oog naar binnen getrokken. Hoe helderder het water is, hoe beter de karpers zien.

auteurs: Alijn Danau en Stef Michiels

Bewerkt door de gebruiker maandag 25 januari 2010 17:44:04(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

filip vn  
#18 Gepost : maandag 25 januari 2010 17:51:47(UTC)
filip vn


10 ponder

Lid sinds: 12-11-2009(UTC)
Berichten: 67

Ik probeer altijd zoveel mogelijk te camoufleren! De sand lizard van pb bijvoorbeeld is mooi bruin, maar bij het strippen is die wit (zoek de logica maar???), maar ik kleur dit wit gedeelte zwart of bruin. Ik denk dat het niet echt nodig is op kanalen, maar ik doe het toch maar. Nu vis ik al jaren met gecoate haken (wide-gape korda), die blinken minder, maar ze zijn oh zo zwak! nu heb ik een degelijk vervanger, maar deze is niet gecoat en 'blinkt' dus. Doch denk ik niet dat kanaalvissen dit zullen waarnemen op een paar meter diepte!? De toekomst zal het misschien uitwijzen..
timvanzanten  
#19 Gepost : maandag 25 januari 2010 17:56:11(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Filip, heb je weleens gekeken naar de camo haken van Gamakatsu? Verkrijgbaar in zand en groen kleur, super sterke haken. Alleen zoals bij alle Gamakatsu haken altijd even uitkijken na het vangen van een vis of de haakpunt nog recht is!
filip vn  
#20 Gepost : maandag 25 januari 2010 18:03:25(UTC)
filip vn


10 ponder

Lid sinds: 12-11-2009(UTC)
Berichten: 67

Bedankt voor de tip Wim..
Het allerbelangrijkste aan mijn laatste meter vind ik nog altijd de haak, de scherpte om precies te zijn. Op moeilijke waters kan dit zeker het verschil maken. Het zelfde met die korda haken, na bijna elke vangst is de haak voor de vuilbak.
De haak die ik dit jaar wil inzetten is er één van Gardner (supersterk en vlijmscherp), het type ontgaat me nu even.. ik laat het jullie weten.
Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.