logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
ratjetoe  
#1 Gepost : vrijdag 29 april 2011 14:00:38(UTC)
ratjetoe


15 ponder

Lid sinds: 29-3-2011(UTC)
Berichten: 167

hallo,
hej ik was wel benieuwd of je ook aan een karper kon zien hoe oud hij/zij is.
meestal kan ik wel zeggen of het een oude vis jonge vis of gemiddelde vis is aan littekens staart en schubben. en dan nog weet ik het nooit cker. en heeft iemand ook een idee hoe oud ze kunnen worden. the scar is volgensmij al heel erg oud.
groetten,
stef huiskes.(karper) :-"
vissen,.. er valt nog zo veel te leren. its no game no sport but a passion Breede lach
Sponsor
DannyAlmelo  
#2 Gepost : vrijdag 29 april 2011 14:13:45(UTC)
DannyAlmelo


25 ponder

Lid sinds: 9-7-2010(UTC)
Berichten: 464

Ja goeie vraag! Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat je het bij spiegels vaak eerder kan zien als bij schubs. Daar gaat het vaak een beetje hangen en verrimpelen. Net als bij ons dus! haha

Gr
Never let the fear of striking out keep you from playing the game..!
Erwin Krijgsman  
#3 Gepost : vrijdag 29 april 2011 14:24:08(UTC)
Erwin Krijgsman


25 ponder

Lid sinds: 6-11-2010(UTC)
Berichten: 533

Bedankjes: 27 keer
Is 4 keer bedankt in 3 post(s)
Mocht je een keer een losse schub in je schepnet vinden, neem hem dan mee naar huis en laat hem zo vlak mogelijk opdrogen. Een bloemenpers is hier het mooiste voor en anders tussen 2 stukjes keukenrol en een stapel boeken erop.
Na een paar dagen kun je hem onder de microscoop leggen, of een stevige loep, en zul je zien dat er jaarringen zichtbaar zijn gelijk die van een boom. Dat dit bij een grote schub het beste gaat moge duidelijk zijn. De "brede" lichte stuken zijn van de zomer, de smalle donkere van de winter. Het is mm werk, en vaak nog minder, dus een sterke vergroting is aan te raden.
Succes met tellen!

Mvg ErwinKnipoog
Van de passie voor het karpervissen mijn werk gemaakt...
timvanzanten  
#4 Gepost : vrijdag 29 april 2011 15:08:18(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Zoals erwin al goed verwoorde kan je de jaarringen tellen in de schubben. wat je ook vaak bij oudere vissen ziet, is dat het gewicht door de jaren afneemt. als je de vis vasthoudt en je buigt heel licht de staart richting kop ( uiteraard heel subtiel doen) dan zie je bij oudere vissen vaak plooien. het is hetzelfde idee als met oudere mensen die rimpels krijgen.
Lodewijk  
#5 Gepost : vrijdag 29 april 2011 15:25:04(UTC)
Lodewijk


55 ponder

Lid sinds: 17-3-2010(UTC)
Berichten: 4.290

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
jaar ringen van schubben indd
ben een keer hier bij de hengelsport mee geweest met het zogenaamde ' schubben lezen'
bleken karpers tussen te zitten van ruim 30 jaar oud Breede lach
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
carpfigter  
#6 Gepost : vrijdag 29 april 2011 16:28:42(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

intresssante vraag (eindelijk) dat intresseerde me ook wel , bedankt erwin om dit zo mooi en duidelijk uit te leggen , grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
matszj  
#7 Gepost : vrijdag 29 april 2011 16:59:00(UTC)
matszj


20 ponder

Lid sinds: 30-10-2010(UTC)
Berichten: 262

volgens mijn ook als ze heel zwart worden.
dan zijn ze al goed oud volgens mijn
DannyAlmelo  
#8 Gepost : vrijdag 29 april 2011 17:13:46(UTC)
DannyAlmelo


25 ponder

Lid sinds: 9-7-2010(UTC)
Berichten: 464

Bedankt voor de info!
Never let the fear of striking out keep you from playing the game..!
ratjetoe  
#9 Gepost : vrijdag 29 april 2011 17:21:40(UTC)
ratjetoe


15 ponder

Lid sinds: 29-3-2011(UTC)
Berichten: 167

ik dacht altijd dat als ze donkerder waren dat dat door schaduw kwam of door zonnen.
net als in de winter de meesten grijsig zijn.
vissen,.. er valt nog zo veel te leren. its no game no sport but a passion Breede lach
carpfigter  
#10 Gepost : vrijdag 29 april 2011 18:02:39(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

trouwens ééns iets anders , met de titel van dit topic dacht ik dat het iets anders zou zijn , maar nu we toch met die titel zitten ,

vinden jullie dat er een minimumleeftijd op karpervissen moet gesteld worden of een soort karperbrevet moet gehaald worden (kzeg maar iets) om te mogen karpervissen onder die minimumleeftijd?

ik vind in ieder geval van wel ,

de jongeren ik denk onder de 15 jaar die aan het water zitten om te karperen zit er maar 10% van die echt vissen wil vangen zonder een feestje erbij te hebben ,die andere zitten maar te vissen om dingen te doen die ze thuis niet mogen !
en dan liggen ze lam zat in hun tent moeten ze nog aan het water staan bij een aanbeet en gebeuren er rare dingen , omdat ze niet meer weten wat ze doen , voor die andere 10% veel succes in jullie visserij
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Lodewijk  
#11 Gepost : vrijdag 29 april 2011 18:19:17(UTC)
Lodewijk


55 ponder

Lid sinds: 17-3-2010(UTC)
Berichten: 4.290

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
ik ben het met je eens carpfighter.
of in ieder geval een cursis ofzo
zoals in duitsland het geval is!!!!
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
chiele  
#12 Gepost : vrijdag 29 april 2011 20:09:41(UTC)
chiele


45 ponder

Lid sinds: 27-6-2010(UTC)
Berichten: 1.902

carpfigter schreef:
de jongeren ik denk onder de 15 jaar die aan het water zitten om te karperen zit er maar 10% van die echt vissen wil vangen zonder een feestje erbij te hebben ,die andere zitten maar te vissen om dingen te doen die ze thuis niet mogen !
en dan liggen ze lam zat in hun tent moeten ze nog aan het water staan bij een aanbeet en gebeuren er rare dingen , omdat ze niet meer weten wat ze doen , voor die andere 10% veel succes in jullie visserij


hoop ik toch wel bij de 10% gerekend te worden, vis vn mn 13de maar hebt nooit opmerkingen gehad hoor Blij
Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite

Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Breede lach Alvast bedankt!
ratjetoe  
#13 Gepost : vrijdag 29 april 2011 20:24:49(UTC)
ratjetoe


15 ponder

Lid sinds: 29-3-2011(UTC)
Berichten: 167

hmm ja ik denk dat het altijd wel zo zou blijven.
denk is aan al die polen enzo.
je kan wel heel veel manieren gaan verzinnen om het gekut en gekloot aan de waterkanten te stoppen maar er zullen altijd wel wat zo blijven komen. wel over nagedacht en mischien vermindert het al wel een heleboel. die mensen verpesten het voor ons. want ik heb ook mooie wateren ontdenkt kom ik daar aan ligt er overal troep verspreid van andere "vissers" en wij worden er op aangekeken. lastig onderwerp.

PS: heeft met leeftijd niet heel veel te maken denk ik meer met de persoon zelf.
ben het wel met je eens dat pubers als excuus BIJV. gaan vissen om dingen te doen die ze thuis dus niet mogen.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 29 april 2011 20:26:26(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

vissen,.. er valt nog zo veel te leren. its no game no sport but a passion Breede lach
SnowMan  
#14 Gepost : vrijdag 29 april 2011 20:30:30(UTC)
SnowMan


15 ponder

Lid sinds: 3-2-2010(UTC)
Berichten: 158

Een leeftijd kan je er moeilijk op plakken denk ik,
een knaap van 10 jaar kan misschien veel beter omgaan met een karper dan ik....

Er zou wel iets moeten zijn dat je een soort van opbouw hebt in je vissport.
Leer eerst een voorntje vangen, en bouw zo rustig op.

Ook verplichte lessen volgen voor het welzijn van onze vriend mag er best wel komen,
soms zie ik toestanden die echt niet meer toelaatbaar zijn.

Als ik vandaag de dag sommige van onze jeugd zie aan de waterkant, kan het haast niet meer op van het materiaal, leuk voor hun natuurlijk, maar de kans is vrij groot dat ze het na een jaartje al opgeven. (kan bij ons ook he)
Zonde vind ik dat, maar ik bepaal niet welk budget er zijn mag voor een ander.

Maar dat er "iets" moet gebeuren, is echt wel duidelijk denk ik zo....

grt Snowy
Jorden  
#15 Gepost : vrijdag 29 april 2011 21:08:54(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
zo'n "brevet" vind ik eerlijk gezegd ook wel goed! ik vis al sinds dat ik een hengel kon vasthouden, en weet hoe ik moet vissen en dat ik élke vis met respect behandel! Omgaan met de natuur is ook belangrijk! ik vind toch dat elke visser toch iets van zijn omgeving moet kennen, zowel in als uit het water! de wettelijke regels moeten ook gekend zijn vind ik! en natuurlijk ook leren omgaan met de vis is ook noodzakelijk! Nederland staat nu ook al een stuk voor op dit vlak vind ik, met de vispas enzo... hier heb je geen algemene vergunning, maar voor haast elk water een ander vergunning, en uiteindelijk ben je honderden euro's kwijt aan vergunningen, in Nederland is het simpel, een vispas, en je mag haast overal vissen!
Me...myself...and my rods!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.