logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Jeroen Luppe  
#1 Gepost : vrijdag 15 april 2011 14:27:18(UTC)
Jeroen Luppe


25 ponder

Lid sinds: 12-6-2010(UTC)
Berichten: 437

Hoi,

Misschien zijn hier Koi liefhebbers met ervaring die mij raad kunnen geven.

Ik sta op het punt een Koi vijver over te nemen.
Het technische verhaal is me wel duidelijk en omdat het een bestaande installatie is en goed werkt moet het in mijn tuin ook lukken.
Het was eerst de bedoeling om dit in het najaar te doen, maar de huidige eigenaar wil er eind mei vanaf zijn.

Maar....
Ik neem ook de vissen over. De vissen zijn een groot deel van de totale overname kosten.(+/-20 stuks)
Wat zijn de risico's met het vervoeren met een ritje van 1 uur.
De vissen zijn gezond, maar is stress is ook funest?
Hoe kan je ze het beste vervoeren? Ik heb begrepen in zakken en dan in een grote bak met water in een busje of dichte kar?
Mijn vijver laat ik eerst 2 weken draaien zonder vis en haal dan de vis op die dan weer een week zonder filtersysteem rondzwemmen in de oude vijver waar ze nu ook zwemmen.

Het is natuurlijk doodzonde als ze kapot gaan onderweg of als ik ze in de nieuwe vijver dump.

Waar moet ik rekening mee houden?
Is zoiets te verzekeren?

Ik hoor het wel.

Gr
Jeroen
The Baits
Sponsor
Frank Avezaat  
#2 Gepost : vrijdag 15 april 2011 15:52:19(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Jeroen,

het vervoeren van koi hoeft in het principe het probleem niet te zijn. Ik weet niet om wat voor lengtes het gaat, maar ik raad je aan om ieder vis afzonderlijk te vervoeren (daarmee bedoel ik: 1 vis per zak). Zorg dat er voldoende water in de zak zit en voldoende lucht!
Het beste kan je de vis donker vervoeren, dus in een doos/krat of eventueel een handdoek over de zak heen. Probeer de vis ook dwars in de auto te leggen waardoor hij bij het remmen niet direct tegen de zak stoot met staart of kop.

Als je de vis vervoert hebt komt pas het belangrijkste deel. De vis moet rustig wennen aan de nieuwe omgeving.
Je geeft al aan dat je de vijver twee weken wilt laten 'opstarten', wat heel goed is want de temperatuur moet ongeveer gelijk komen te liggen met de oude vijver. Bedenk je echter dat dit ook echt alleen zin heeft om de temperatuur bij te laten trekken.

Wanneer er nog geen vis in de vijver zit zal het filter ook niet opstarten. Deze heeft namelijk afvalstoffen van vissen nodig om echt te gaan draaien. Het is daarom raadzaam om rustig de vissen te introduceren in je vijver. Liefst een aantal tegelijk en pas een tijdje later de rest. Nu begrijp ik uit je verhaal dat alles ineens zal komen. Dan wil ik je aanraden om de vissen te plaatsen en te wachten met voeren. Doordat je filter niet is opgestart zal hij een enorme klap krijgen aan vissenstront, ammoniak en nitraat/nitriet.

Wanneer je direct start met voeren kan dit voor flinke problemen zorgen. Start daarom pas nadat je filter actief wordt, wacht er een paar weken mee. De eerste tijd moet je regelmatig je waterwaardes controleren en met name op de nitriet en ammoniak. Wanneer je dit niet doet en direct gaat voeren krijg je geheid problemen. Iedere opstartende vijver krijgt een nitriet- en ammoniakpiek. Deze moet je wegwerken door flink te verversen. Dat is in het begin zeker aan de orde. Je zult vanzelf merken dat je waterwaardes stabieler worden.

Het overzetten van de vissen dienst ook zorgvuldig te gebeuren. Wanneer je de zakken uit je auto haalt, leg ze dan eerst een tijdje gesloten in de vijver zodat de temperaturen elkaar benaderen. Neem hier de tijd voor. Vissen die direct in een te koude/warme vijver terecht komen kunnen flink in de stress schieten en ook lichamelijk klachten krijgen. Je kunt eventueel ook de zak openen en iets oprollen van de bovenkant, hierdoor ontstaat een luchtbel waardoor je de zak kan laten drijven terwijl hij open is. Je kunt er dan wat vijverwater bij gieten eventueel.

En dan nog een tipje. Als je vissen in de vijver zitten, laat er de eerste weken dan continu een net overheen liggen. Je zult de eerste niet zijn die een nieuwe aanwinst de volgende morgen naast de vijver treft. Het is goed mogelijk dat er vissen gaan springen, dit is niet erg, maar zorg dat je voorbereid bent.

Heel veel succes, en geniet van de koi hobby!

Frank

PS: zelf kijk ik regelmatig op www.nishikigoi-online.com Hier vind je op het forum ontzettend veel informatie over je nieuwe hobby.

kroon  
#3 Gepost : vrijdag 15 april 2011 20:58:41(UTC)
kroon


30 ponder

Lid sinds: 15-9-2010(UTC)
Berichten: 648

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
frank mooi en goed verwoord en veel goede tips
ik wil er nog 2 bij toevoegen

als het kan hang de eerste week er een tuinslang bij in en laat die met een pis straaltje constant lopen
scheelt al een deel in de piek van ammoniak

en vraag of de oude eigenaar al vast wil stoppen met voeren
scheelt ook weer
en kijk uit als de vissen in je vijver zitten dat ze je niet verleiden tot voeren
dat kunnen ze goed


en succes met deze mooie hobby die ook veel geld kost
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
Jeroen Luppe  
#4 Gepost : woensdag 20 april 2011 11:08:52(UTC)
Jeroen Luppe


25 ponder

Lid sinds: 12-6-2010(UTC)
Berichten: 437

OK duidelijk verhaal. Bedankt!!

Maar omdat de temperaturen al behoorlijk stijgen, geeft dat geen problemen met zich mee tijdens het vervoer?
Ik ben bang dat ze in de stress raken en dan het loodje leggen...
The Baits
peter servais  
#5 Gepost : woensdag 20 april 2011 11:17:40(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
De temperatuur zal niet heel snel oplopen, of je moet ze in t brandende zonnetje laten staan.

Wat ook een aanrader is, is om jouw filter te enten met filtermateriaal uit het filter van degene van wie je de koivijver overneemt.
Ook zal ik aanraden om het water van de zakken gewoon in je vijver te doen.
Dit heeft te maken met de bacteriecultuur in het water. Deze bacteriecultuur die zich moet opbouwen in je filter voor het afbreken van organisch materiaal heeft namelijk wat tijd nodig. Als je hier al wat van in je filter heb zitten gaat de opbouw sneller.
Wat ook misschien wel een aanrader is, is om wat watervlooien en planten in je vijver te zetten. De planten nemen een groot deel van het opbouwende nitraat op. Ze groeien hier op namelijk. Zeker met drijfplanten is dit het geval.
Je vijver 2 weken laten draaien is wel een beetje een minimum vind ik zelf. Bij een aquarium is 2a3 weken al vereist. Bij een vijver spreek je over het algemeen toch over een flinkere slok water.

Ik zou dan ook zeker af spreken of je de vissen niet in 4 etappes kan laten komen met een halve week tijd daartussen.

Misschien dat je hier wat aan heb.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 20 april 2011 11:24:30(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
kroon  
#6 Gepost : woensdag 20 april 2011 19:27:54(UTC)
kroon


30 ponder

Lid sinds: 15-9-2010(UTC)
Berichten: 648

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
weet niet of als de vijver klaar is je gelijk vissen gaat halen
anders ff een scheut ammoniac erin en een testset kopen
en als alles weer 0 is de vissen erin
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
Jeroen Luppe  
#7 Gepost : maandag 2 mei 2011 16:08:27(UTC)
Jeroen Luppe


25 ponder

Lid sinds: 12-6-2010(UTC)
Berichten: 437

Bedankt voor de tips!!

Heb besloten om de koop van de bestaande vijver nu maar niet te doen.
Moet dan te snel te werk gaan met de nodige risico's en te snelle beslissingen.

Ik ga rustig een vijver bouwen in de loop van het seizoen en dan in het najaar de eerste vissen er in. Ik graaf eerst de vijver en de filterput met alle ondergrondse leidingen e.d. en later komt de rest wel. (gebruik het dan eerst wel als zwembad... Knipoog )

Heb een verlanglijstje gemaild naar Devoornekoi.nl om zo een mooi vergelijk te maken met de andere dealers. Devoornekoi schijnt de laagste prijsgarantie te hebben...
The Baits
Marc Waber  
#8 Gepost : maandag 2 mei 2011 20:51:22(UTC)
Marc Waber


10 ponder

Lid sinds: 20-6-2010(UTC)
Berichten: 68

Hallo,

Een vriend van mij heeft een koizaak, en hij krijgt de vissen via het vliegtuig geleverd, die zitten dan in dozen met grote zakken vol met lucht. dus zou me geen zorgen maken over ritje van 1 uur Breede lach
Jeroen Luppe  
#9 Gepost : maandag 2 mei 2011 21:42:42(UTC)
Jeroen Luppe


25 ponder

Lid sinds: 12-6-2010(UTC)
Berichten: 437

Ja maar het opstarten met in 1 keer veel karpers geeft wel veel problemen....
The Baits
Marc Waber  
#10 Gepost : dinsdag 3 mei 2011 19:37:31(UTC)
Marc Waber


10 ponder

Lid sinds: 20-6-2010(UTC)
Berichten: 68

hmm, als het water maar een tijd heeft gestaan zodra de bacterien opgang zijn gekomen ( eventueel de natuur handje helpen) en je een goede filter heb zal dat wel loslopen. anders paar vissen in een qbak ( mits je die hebt )
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.