logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
peterwiggerman  
#1 Gepost : zondag 1 mei 2011 20:24:01(UTC)
peterwiggerman


20 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 256

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende.

Ik heb de laatste tijd zitten denken waarom de oudere vissen (slimmer) in sommige gevallen slecht te vangen zijn op bepaalde wateren en wat hier de oorzaak van is. Zelf denk ik dat het te maken kan hebben dat de boilies tegenwoordig veelal geflavoured zijn en dat de de slimme vissen hierdoor gewaarschuwd worden. Tegenwoordig zijn er al aardig wat mensen die hun boilies voor soaken waardoor de geur en smaakstoffen in de boilie verminderen (liefst met water van het te bevissen water) om zo ook de dressuur tegen te gaan.

Zou het verstandig zijn om op dit soort wateren met slimme karpers naturel boilies te gebruiken? ( geen instant vissery)

Ik hoor graag van jullie.

Sponsor
peter servais  
#2 Gepost : maandag 2 mei 2011 13:05:27(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Het doorbreken van dressuur is iets wat natuurlijk een beetje ongrijpbaar is.
Het is volgens mij een questie van uitproberen en kijken wat werkt.
Het gaat volgens mij ook om de manier waarop je je aas aanbieden.
Het voorsoaken van je boilies zou volgens mij heel goed kunnen werken omdat ze verse boilies niet vertrouwen.
en "oude boilies" weer wel.

Ik denk persoonlijk dat de grote (oude) vissen nog schuwer zijn dan de jongere dieren.
Ze bewegen waarschijnlijk ook een stuk minder dan de jongere dieren en zijn daarom ook vaak later op een stek.
Ook zou het zo kunnen zijn dat de oude vissen met hun jongere soortgenoten meetrekken maar dat ze op grotere afstand van een voerstek blijven en minder snel aas opnemen.
Je zou bijv. dus kunnen proberen om een paar meter van je voerstek af te vissen waarbij je een klein pva stringetje met hele gesoakte en halve verse boilies te vissen en aan je hair een gesoakte boilie.

En zo zijn er natuurlijk nog 10tallen strategien te bedenken.

Die oude vissen ook door schade en schande wijs geworden zijn en daarom een stuk minder naief tewerk gaan.

Maar volgens mij weet je ze wel te vinden, die oudjes Knipoog Wat is jouw strategie?

Bewerkt door de gebruiker maandag 2 mei 2011 13:16:17(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
peterwiggerman  
#3 Gepost : maandag 2 mei 2011 17:29:51(UTC)
peterwiggerman


20 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 256

He naam genoot ik probeer altijd de volgende dingen:

1. Ik probeer de trekroutes te vinden zodat mijn kansen al een stuk beter zijn.
2. Ik voer over het algemeen dagelijks (6 dagen). Nu zijn dat geen grote hoeveelheden maar ik zorg er altijd voor dat er voer op de stek licht.
3. Ik probeer zoveel mogelijk te vissen waar de karpers zicht het veiligst voelt en over het algemeen zijn dit dus de stekken die niet of weinig bevist worden. Dit heeft alles te maken met de afstand van de auto naar de stek. Afstanden van 1 km zijn eigenlijk wel normaal voor mij.
4. Als het enigsinds mogelijk is probeer ik door de weeks sessies te maken. Dit doe ik doordat de hengeldruk gewoon een stuk minder is.
5. Ik vis over het algemeen met twee hengels om de lijnen in het water te beperken en wacht een kwartier voordat ik de hangers aan de lijn clip. Ik weet dan zeker dat de lijn zo goed als mogelijk op de bodem ligt.
6. Ik gebruik altijd tungsten tubing zodat de eerste zestig cm de contouren van de bodem volgt.

Wat betreft de rigs gebruik ik altijd een combi rig van ongeveer 10 cm lang,haak no. 6 en krimpkous. Niet echt bijzonder dus.
DavidT  
#4 Gepost : maandag 2 mei 2011 21:11:39(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Naturel, laat de ingrediënten maar het werk doen. Maar dan ook in deze situatie proberen te vissen met haakaas dat net zou oud is als de gevoerde boilies. Er zijn meerdere boilies, zoals Solution en Trigga, op de markt die blijven vangen zonder flavour en als je goed bent in zelfdraaien zou dit ook moeten lukken. Geen flavour maar de juiste combinatie van attractoren.

Maar dit weet je toch wel? Aan je vangsten te zien heb je geen problemen.
Say hello to my little friend
Mister X  
#5 Gepost : maandag 2 mei 2011 21:56:40(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

Wat bij mij erg goed werkt zijn back up steks bevis 2 plaatsen waneer op 1 van 2 karper
wordt gevangen gaat de hengel naar de back up steken. Voer altijd zeer verspreid 3 a 5
meter tussen ruimte wil dat de karpers gaan zoeken. Heel belangerijk is dat het laatste
boilie ja haak aas kan zijn schuwe karpers krijgen hier door beter de tijd om vertrouwd
te raken met het aas. Als toeschouwers op de achtergrond zien zij dat hun soortgenoten
lekker van de boilies aan het knabbelen zijn. Hopelijk bekruipt hun het geval kijk dat wil
ik ook en zo langzamerhand toch wat te gaan eten. Daarom vind ik het heel belangrijk
de (laatste) boilie eventueel het haak aas kan zijn. Mijn advies de tijd dat je gaat vissen
in mijn geval 6 a 8 uur soak je boilies net zo lang, blijf je langer zitten duurt het soaken
langer. Vergeet niet je kans maakt wanneer je gaat werpen de boilie er af kan vliegen
gebruik hier voor een kleine PVA zakje je hoeft het zakje niet eens opvullen met voer
het gaat erom dat je boilie goed wordt gepresenteerd. Veel succes met je visserij man
laat je flow inbeeldingsvermogen & fantasie niet rusten, dit is je beste wapen succes Knipoog

Bewerkt door de gebruiker maandag 2 mei 2011 21:59:51(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Lodewijk  
#6 Gepost : maandag 2 mei 2011 22:16:11(UTC)
Lodewijk


55 ponder

Lid sinds: 17-3-2010(UTC)
Berichten: 4.290

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
dr is mij verteld gisteren dat een karper niet kan ruiken
dus waarom gebruiken we altijd geurtjes
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
carpfigter  
#7 Gepost : maandag 2 mei 2011 22:42:41(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

Lodewijk schreef:
dr is mij verteld gisteren dat een karper niet kan ruiken
dus waarom gebruiken we altijd geurtjes
karper kan niet echt ruiken maar wel smaken , en door flavour toe te voegen geeft ge eigenlijk een smaak aan het water tijdens het uitlekken van de boilie die de karper kan prikkelen en die uw voerplaats een herkenning geeft , allee ja mijn theorie hé grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Lodewijk  
#8 Gepost : maandag 2 mei 2011 22:56:54(UTC)
Lodewijk


55 ponder

Lid sinds: 17-3-2010(UTC)
Berichten: 4.290

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
ja maar dr is een verschil toch tussen proeven en ruiken.
ja tim vertelde me zoiets gisteren...... vond het een appart verhaal want waarom me bol dan een pineappel geur geven als ie het toch niet ruikt?
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
peter servais  
#9 Gepost : maandag 2 mei 2011 23:21:01(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Je neus en smaak zijn ook met elkaar verbonden.
Als je door een of andere manier niet meer zou kunnen ruiken proef je ook veel minder en ervaar je het anders.
Slangen kunnen ook niet ruiken, maar wel deeltjes proeven in de lucht (ruiken met hun tong zeg maar)

Waarom zou een karper deze deeltjes niet kunnen proeven/ruiken in het water. Het herkenningsorgaan werkt gewoon compleet anders als bij de mens en dat is moeilijk te bevatten.

Verklaring

UserPostedImage

Neusgaten: Aan beide zijden van de snuit bevinden zich 2 neusgaten, dus 4 in totaal. Een dwarsdoorsnede zou laten zien dat de neusgaten verbonden zijn door een U-vormig buisje. Het water stroomt door het voorste neusgat naar binnen en door het achterste neusgat weer naar buiten. De onderkant van dit buisje bestaat uit een serie plooien die als een bladerkrans zijn verspreid. Op de plooien liggen allemaal olfactorische cellen( cellen die kunnen 'ruiken'Knipoog. Door deze cellen is de koi in staat buitengewoon kleine hoeveelheden van bepaalde oplossingen in het water te traceren, zelfs als de bron van die stoffen ver weg ligt. In feite heeft een koi voor het zoeken van voedsel meer aan de reukzin dan aan het gezichtsvermogen

De anatomie van een karper is het zelfde als die van een koi toch?

misschien hebben we hier wat aan Knipoog ?

Bewerkt door de gebruiker maandag 2 mei 2011 23:30:27(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
carpfigter  
#10 Gepost : maandag 2 mei 2011 23:26:43(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

Lodewijk schreef:
ja maar dr is een verschil toch tussen proeven en ruiken.
ja tim vertelde me zoiets gisteren...... vond het een appart verhaal want waarom me bol dan een pineappel geur geven als ie het toch niet ruikt?
iedere flavour heeft zo zijn eigen ph ,kzou es moeten opzoeken hoe ik dit alles in mooie makkelijke woorden kan uitleggen ,maar zeker is dat ze et nie ruiken maar waarnemen in hun smaak ,
by the way , over de vraag hierboven zou ik zonder flavour gaan vissen maar wel met natuurlijke accepten zoals onderandere vismeel , anijs , kruiden , maar niks vloeibaars tenzei dan een aminol grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
peter servais  
#11 Gepost : woensdag 4 mei 2011 11:45:37(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Ik denk dat carpfighter gelijk heeft hierin, het gaat niet om de flavours maar om wat er in de boilie zit.
Uiteindelijk zijn het die ingredienten die het moeten doen en niet dat extra smaakje/geurtje die eraan meegegeven is.

Ik vind dit wel een interessant onderwerp om het over te hebben.
Misschien dat we samen tot een bepaalde techniek kunnen komen om wel die dikke oude slimme vissen op de kant te krijgen.

Mocht je je geroepen voelen, beschrijf hier je strategie of iig je filosofie waarmee jij denkt die vissen te vangen.
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
peterwiggerman  
#12 Gepost : woensdag 4 mei 2011 17:19:44(UTC)
peterwiggerman


20 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 256

Ik denk dat de meeste boilie producenten die flavours toevoegen om de vissers over te halen en dat het over het algemeen commercieel belang is. Zoals door verschillende personen vermeld gaat het om de kwaliteit van de natuurlijke ingredienten zelf.
carpfigter  
#13 Gepost : woensdag 4 mei 2011 18:12:59(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

peterwiggerman schreef:
Ik denk dat de meeste boilie producenten die flavours toevoegen om de vissers over te halen en dat het over het algemeen commercieel belang is. Zoals door verschillende personen vermeld gaat het om de kwaliteit van de natuurlijke ingredienten zelf.
toch niet flavours hebben echt wel een werking maar moet je uitmaken welke flavour je moet inzetten in welk jaargetijde en op welk water , meestal gaat peache goed in de winter ,pineaple in het voorjaar en daarna heeft denk ik elke karper zijn eigen voorkeur maar gaat dan meestal meer af op de voedingswaarde van de bol zelf ( dat zijn mijn ondervindingen natuurlijk) , ik beweer nu niet dat een visbol niet genomen word in de winter(heb er zelf jaren mee gevist) maar dat verzadigd heel vlug dus opletten wat je doet en gebruik die instant is mijn raad , grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.