logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
hanzaa  
#1 Gepost : maandag 13 juni 2011 16:13:09(UTC)
hanzaa


5 ponder

Lid sinds: 6-10-2009(UTC)
Berichten: 16

net terug van 4 dagen moselle.
wat een prachtige rivier,als je daar aankomt wil je gewoon zo snel mogenlijk vissen.
maar natuurlijk eerst het papierwerk regelen.
we hebben de vergunningen gehaald bij pacific peche in augny.
een grote zaak met bijna alles op het gebied van karper en andere vormen van vissen.
kijk als je naar frankrijk gaat altijd of er hengelsportzaken in de buurt zijn want dit ter plekke uitzoeken kan moeilijk zijn i.v.m de taal.
in het nachtvissen 2011 boekje hadden we al een aantal nachtviszones uitgezocht waar we heen konden gaan.
we zouden beginnen bij jouy-aux-arches op een nachtviszone.
op de stek aangekomen werd dit bevestigd door een bordje.
spullen uitladen en opbouwen tot na een half uur een busje achter ons stopt en er een soort boswachter uitstapt en na een vriendelijk bonjour begint hij aan een inspektie van onze spullen.
na 2 minuten vraagt hij naar onze vergunning,oke geen probleem.
toch wel zegt hij want onze carte vacances geven hier geen recht om nacht te vissen.
wel in ars sur moselle wat op een steenworp afstand ligt.
oke zeg ik,dan ga ik wel naar de tabac in het dorp om de juiste papiertjes aan te schaffen.
of ik niet even het vrouwtje moet bellen voor toestemming zegt hij.
toch nog een beetje humor die man,en na een minutje lachen is het ijs gebroken.
de man zegt echter vriendelijk dat we die ook bij hem kunnen aanschaffen.
een dagkaart voor 10 euro p.p waar we ook mee mogen nachtvissen.
gelukkig,scheelt weer een ritje.
volgende keer schaffen we dus een jaarvergunning aan waar we op de meeste plekken wel gewoon mogen vissen.
de man ziet mijn boot en zegt ook dat voeren en lijnen uitvaren niet toegestaan zijn hier.
allen drillen en peilen mag wel.
hij haalt een kaart uit zijn auto met de nachtviszones gemarkeerd en de boetes die je kan krijgen als je illegaal vist.
en die liegen er niet om.
we nemen afscheid van de man en kunnen eindelijk gaan vissen.
na het nodige peilwerk besluiten we dat ik 4 hengels stroomopwaarts vis,2 in de vaargeul,1 langs het kantje en 1 er tussen in.
me maatje hetzelfde alleen stroomafwaarts.
er zijn al wat diepladers gepasseerd dus toplood is hier een must denken we.
ik vis met 20mm zoete birdfoodbollen en me maatje met 25mm vismeelbollen om een beetje af te wisselen.
na 2 uurtjes volgt een trage aanbeet bij me vismaat en na het aanslaan volgt een dril die hij niet snel zal vergeten.
de vis is niet af te stoppen en doet 5 minuten waar hij zin in heeft.
als kleine jongens staan we te wachten tot de vis het opgeeft en we een glimp van de vis kunnen zien.
als we hem zien kunnen we het niet geloven,een meerval en na het landen en wegen blijkt hij 28 kilo te wegen.
wat een begin.
helaas is dit de enige aanbeet die dag en nacht.
het toplood zorgt echter voor veel problemen omdat het drijfvuil vooral langs de kant langsdrijft.
veel takken en als toppunt een boom van 12 meter lang weet ik te vangen.
0,45 hondertste lijn is dan echt geen overbodige luxe.
zonder toplood gaat het veel beter en is het zelfs mogenlijk om in de vaargeul te vissen waar ze regelmatig over heen varen.
170 gram lood is genoeg om daar de stroming te weerstaan.

de 2de dag hebben we gebruikt om de moselle boven thionville af te rijden om stekken te zoeken.
wel een vergunning gehaald bij de zaak le silure in manom.
mooie stek gevonden maar er was niet te vissen door de enorme stroming die zelfs 240 gram lood meesleurde.
helaas was de auto van mijn vismaat niet opgewassen tegen de paadjes langs de rivier en na een kokende moter besloten we dat na het afkoelen we terug zouden rijden naar ars-sur moselle om daar de nachtviszone te bevissen.
de vergunning die we de 1ste keer kochten was daar wel geldig.
een mooie stek vlak voor de barrage die ook makkelijk te bereiken is.
helaas geen aanbeten die nacht.

de laatste dag en nacht besloten we terug te gaan naar jouy-aux-arches om daar de trip te besluiten.
bij de tabac een dagvergunning gehaald.
onderweg schieten de tentjes van de locals als paddestoelen uit de grond vooral bij de vele putjes die we tegenkomen.
al die putjes zijn prive bezit en overal staan bordjes veboden te vissen.
bij de stek alles weer opbouwen en voeren.
in de vooravond volgt er een aanbeet.
weer een meerval van 12 kilo en een kopvoorn op 2 25mm bollen voor mijn vismaat.
helaas geen karper gezien.

we hebben deze trip een hoop geleerd en als we een keer terugkomen gaan we hier zeker gebruik van maken.









als je thuis zit,dan vang je ze niet.
Sponsor
michiell_  
#2 Gepost : maandag 13 juni 2011 17:43:40(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

Leuk verslagje,
inderdaad spijtig om geen karper gezien te hebben.
Maar die komen zekerenvast nog Knipoog

groeten
De Doorzetter Wint !
peterwiggerman  
#3 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 21:52:09(UTC)
peterwiggerman


20 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 256

He Hanzaa,

Jammer dat er geen karper is uitgekomen. Je kunt bepaalde periodes van het jaar echt goed vangen op de Noselle. Ik ging in het verleden altijd in het vroege voorjaar. (april) en heb echt rond die tijd goed gevangen. Vanaf 8-10 graden begint het echt goed te lopen op de rivier. Het grote voordeel van april is dat er nog weinig vissrers zijn en dat de controles ook nog niet zo streng zijn. Ik nam overigens altijd een boot mee zodat ik lekker mobiel was op de rivier. Statisch vissen is niet goed op de rivier. Hetr waren dan ook nooit relaxde visvakanties voormij en kwam er dan vaak vermoeid vandaan ( maar voldaan) vanwege het vele verkassen. Wat ik ook altijd deed was direct bij aankomst al een paar stekken aanvoeren. Nu je de moesel een klein beetje kent kun je dit de volgende keer ook doen. Scheelt echt behoorlijk veel.

Groeten,

Peter
hanzaa  
#4 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 23:50:12(UTC)
hanzaa


5 ponder

Lid sinds: 6-10-2009(UTC)
Berichten: 16

he peter,

we waren ook van plan om wat vroeger in het voorjaar te gaan maar door omstandgheden is het wat later geworden.
dit tripje ging het vooral om verkennen en ervaring opdoen aan de moselle.
want ondanks dat je tegenwoordig bijna alles kan opzoeken op internet is ter plekke vissen de beste manier om ervaring op te doen.
en ook met de auto kom je genoeg plekken tegen,ook dagviszones die je niet moet vergeten.
wat betereft het verkassen heb je gelijk,je zal de vis echt moeten opzoeken en het aanleggen van meerdere voerstekken helpt daar zeer zeker bij.
de volgende keer zullen we ook een langere periode richting de moselle gaan en is het uitvoeren van voeren en verkassen zeker de bedoeling.

bedankt voor je tips.

groeten,

hans.
als je thuis zit,dan vang je ze niet.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.