logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
muhu  
#1 Gepost : maandag 4 juli 2011 01:14:59(UTC)
muhu


10 ponder

Lid sinds: 31-8-2010(UTC)
Berichten: 64

Collega's,

Ik snijd een breed onderwerp aan. Eigenlijk de essentie van het karpervissen. Namelijk vis vangen... Afgelopen weekend 2 dagen gevist. Van vrijdag tot zondagmiddag. Helemaal NIETS gevangen en dit gebeurt vaker helaas. Tuurlijk zal iedereen hier mee te maken hebben. Andere vissers gesproken die dit weekend ook hebben gevist en iedreen klaagde over de slechte vangste of ook geen. Terwijl het water wat ik viste bekend staat om altijd wel iets te vangen. Namelijk de Bakkerskil in Hank/Werkdam.

Vrijdag wat nieuw voer ingeslagen. KGB pellets scopex/liver 20 mm en flink wat hennep gekookt, ook tijgernoten ingeslagen ( uit zon fles in olie zeg maar) . Wat pva matriaal ingeslagen en naar de kant gegaan. Ik heb niet voor gevoerd. 2 hengels uitgegooid met een semi-fixed lood systeem. De breedte van de sloot bedroeg (schat ik) zon 50+ meter. De overkant haalde ik dan ook niet met een volle pva zak dus op midden water gevist en 1 aan eigen kant voor een mooie rietkraag, zon 5 meter uit de kant ( later bleek daar best veel wier te liggen ) daar flink wat hennep neer gegooid en daar met tijgernoten gevist. Op half water met die pellets.

De volgende ochtend bleek er een witvis wedstrijd te zijn -,- kwam ik pas achter toen alles stond en er in lag... Maar goed die duurde van 7 uur tot 11 uur. Halverwege de dag er toch voor gekozen om het anders aan te pakken. Ik merkte dat ik zonder pva zak de overkant wel haalde, en die zag er dan ook veel belovend uit. Veel riet, een dode boom en een T splitsing. Daar me hengels ingooid zon 5 meter uit de kant ( daar lag geen wier ) Toen grof 1 kilo over beide hengels bijgevoerd dmv de katapult.

Geen piep niets.....

Dit is niet de eerste x en vast ook niet de laatste, maar ik vraag me af wat ik fout doe en wat beter kan. Laatste vissessie met me eige gemaakte bol gevist, 7 brasems en 1 zeelt. Helaas geen karper maar toch wel wat gevange in 1 nacht, toen de zelfde tacktiek half water ook 5 meter uit de kant echter kon ik daar geconcentreerde voeren omdat het op dat stuk niet zo breed was. Toen ook niet voorgevoerd.Wel duivenvoer bij het voeren gebruikt ( dacht laat ik dit x achterwegen om geen brasm aan te trekken ).

Ik ben iig van plan om een voerboot te kopen om geconentreerder te kunnen gaan voeren. Ook ga ik me eigenbal weer draaien alleen dit x wat langer koken/drogen zodat ze wat harder zijn en dus hopelijk minder brasem gevoelig. Er zijn vast nog heeel veel dingen die beter kunnen. Hebben jullie AUB tips?Domme ik Inmiddels zoveel geld en tijd in me karperuitrusting gestopt maar het belangerijkste ontbreekt. En dat is vis vangen....

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en voor de tips.

Met vriendelijke groet,

Kevin
Sponsor
Lodewijk  
#2 Gepost : maandag 4 juli 2011 01:27:19(UTC)
Lodewijk


55 ponder

Lid sinds: 17-3-2010(UTC)
Berichten: 4.290

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
blank ook al 80 uur
maar goed ik ga gewoondoor
hoop dat ik deze week wat vang
gewoon je ding blijven doen en het komt vast wel goed
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
peter servais  
#3 Gepost : maandag 4 juli 2011 09:45:10(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Alles heeft tijd nodig.

Probeer anders volgende keer een stek op te bouwen voordat je gaat vissen.
Ga bijv. 3 dagen van tevoren wat voeren op je stekken en zo tot en met de dag dat je gaat vissen.
Dit kan je ook over een langere termijn doen alleen gaat er dan veel voer te water. Maargoed dit kan een investering zijn natuurlijk.

Er staat verder genoeg over beschreven hier op de site, ik denk dat min. 50% van de karpervissers het zelfde probleem heeft als jij.
Maar het komt goed, de aanhouder wint.

Ik zit nu ook op zo'n 60uur blanken...
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Ed skillz  
#4 Gepost : maandag 4 juli 2011 10:36:18(UTC)
Ed skillz


20 ponder

Lid sinds: 12-10-2009(UTC)
Berichten: 256

Observeer je water. Neem hier de tijd voor, neem desnoods een stoeltje mee en ga een paar uur zitten kijken. Zoek naar tekenen van leven alvorens te gaan voeren, zodat je weet waar ze zich ophouden. In het wilde weg een voerstek aan maken kan ook een blank opleveren. Bekijk dieptes door uit te peilen en vind stukken die goed zijn om een voerplek aan te maken. En als je een voer stek opbouwt, voer dan met mate. Geen kilo's erin werpen zonder te weten of dat z'n uitwerking heeft. Voer eerst rustig en begin je te vangen na de eerste 3 dagen gevoerd te hebben en de vierde te vissen, dan kun je het iets op voeren om te zien of dit het aantal aanbeten vermeerderd.
muhu  
#5 Gepost : maandag 4 juli 2011 15:18:23(UTC)
muhu


10 ponder

Lid sinds: 31-8-2010(UTC)
Berichten: 64

Oke top, bedankt voor de tips tot nu toe. Wel is het zo dat ik pas een jaar vis in mijn omgeving (raamsdonksveer tot aan werkendam) en dus nog niet echt mijn eigen spots heb. Dus het komt vaak op instantvissen aan... Nu was de vorige plek van afgelopen weekend geniaal mooi. Maar omdat ik daar nu een negatieve ervaring mee heb vind ik het moeilijk om terug te gaan. Ik pak rij vandaag even langs onze hengelsport zaak en vraag of die nog een leuk water weet.

Meer tips zijn altijd welkom!
DavidT  
#6 Gepost : maandag 4 juli 2011 16:26:27(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Een grote fout die je kan maken, is vaak veranderen van water. Pak een water met 2 handen aan en laat het een jaar niet los. Na een jaar ken je het redelijk en weet je het jaar erop wat je doen moet. Dan heb je het een stuk makkelijker. Daarna kan je je er nog een jaar in vastbijten etc. Hoe langer je er blijft vissen, des te beter je gaat vangen.

Vis je dagdelen of hele dagen? Dit is niet de makkelijkste periode om te vangen omdat je moet concurreren met het aanbod van natuurlijk voedsel. Vang je 4 weekenden niks dan vis je op de verkeerde tijden (in geval van dagdelen) of de stek wordt helemaal niet bezocht. Ga dan een ander stekkie zoeken.

Niet teveel stunten met aas. Wonderaas bestaat niet. 1 Boilie is genoeg. Een karper is niet zo kieskeurig. Zwaar belaagde vissen buiten beschouwing gelaten.

Zakt je lood niet te ver weg in de prut? Is je rig niet in orde? Zijn er schone harde plekken? Wordt de werking van je rig geminimaliseerd door troep onder water? Tegen rietkragen heb je veel afgestorven riet op de bodem liggen. Ligt je rig misschien in wier? Etc.

Een goed alternatief voor het vissen op afstand is in deze periode de oppervlakte visserij. Dan ben je met dit weekend klaar met blanken.
Say hello to my little friend
jvs  
#7 Gepost : maandag 4 juli 2011 17:28:59(UTC)
jvs


40 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 1.023

ik blank nooit Knipoog
houdoe en bedankt
steef zenden  
#8 Gepost : maandag 4 juli 2011 17:33:40(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

ik blank eigenlijk ook nooit, ik vang altijd wel vis.....
alleen is het de laatste sessies voornamelijk brasem wat ik vang en geen karper.....
maar blijf gewoon door vissen en proberen om toch nog karper te vangen....
ga aanstaande zondag weer, kijken of het een avondsessie met d epen wordt of een nachtsessie statisch...

Bewerkt door de gebruiker maandag 4 juli 2011 21:31:33(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Tim_Ellerman  
#9 Gepost : maandag 4 juli 2011 17:56:07(UTC)
Tim_Ellerman


35 ponder

Lid sinds: 27-7-2009(UTC)
Berichten: 1.525

Lodewijk schreef:
blank ook al 80 uur
maar goed ik ga gewoondoor
hoop dat ik deze week wat vang
gewoon je ding blijven doen en het komt vast wel goed


Dan gaan we hier over 2 wkn ns ff verandering in brengen Lodewijk!Knipoog Bootje en tijgernoten mee en dan gaan we vis vangen,let maar opKnipoog!
Groetjes, Tim

Toine  
#10 Gepost : dinsdag 5 juli 2011 00:43:46(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Muhu, ik moet mijn eerste karper ook nog vangen.Silenced Die zijn er wel meer.
Ik zag een opmerking van DavidT: Een grote fout die je kan maken, is vaak veranderen van water. Tja, ik en mijn maat zijn wat dat betreft ook ongeduldig. Regelmatig vissen we op zondag van 06:00uur tot 16:00uur. Geen tik, de volgende zondag hetzelfde en dan verhuizen we weer naar een ander water. Ron van Houtum heeft me wel eens gezegd dat als je 1 nacht gaat vissen, dus voerplekken aanlegt,dat dit misschien wel eens 1 dag later zijn uitwerking heeft. Helaas komt van 2 nachten achter elkaar niets van terecht.

Wat ik wel steeds meer hoor is dat de laatste 2 jaar steeds minder karper gevangen wordt. Ik weet niet wat de andere leden vinden maar maar dat zijn de signalen in Den Bosj. We houden de moet erin.(vissen) Knipoog
Het is zoals het is.
Ed skillz  
#11 Gepost : dinsdag 5 juli 2011 01:05:32(UTC)
Ed skillz


20 ponder

Lid sinds: 12-10-2009(UTC)
Berichten: 256

Karpervissen noemen we het. Maar het is zoveel meer dan vissen voor we karper vangen. De karper dwingt je na te denken over het hoe en waarom en wat als. Je proberen te verplaatsen in een karper. Het feit dat je geen karper vangt betekend niet dat er geen karper is. Met kleine tekenen van leven verraad de karper zich, maar alleen zichtbaar voor diegene die er oog voor hebben of er de tijd voornemen. Een paar bewegende riet stengels, die geheel in strijd met het zuchtje wind wat er staat de andere kant op buigen en weer terug vallen in hun positie. Een rustige rimpeling van kringen in het water onstaan door een karper die heel even haar rug liet zien om vervolgens weer geruisloos te verdwijnen. Een heftige plons van een iets minder rustig exemplaar. Dit soort dingen laten ons weten dat ze er zijn. En nu is het de kunst om ze aan het eten te krijgen. Met testen en uitproberen kom je een heel eind. Ik ben het absoluut eens met het feit dat je door het voortdurend kiezen van ander water, door uitblijven van karper, niets opschiet. Beter kun je een water kiezen, waarvan je weet dat ze er zitten, en er net zolang aan werken tot ze eraf komen. Dat is karperen en daar horen ook blanks bij. Des te mooier is dat moment waarop de karper je aas opzuigt, zich haakt en er in een record tempo vandoor gaat, zich afvragend sinds wanneer dat heerlijke gratis voedsel, wat al een aantal dagen gepresenteerd word rond het zelfde tijdstip, voorzien werd van een onderlijn met haak. Er is niets veranderlijker en grilliger dan een karper, kunnen ze vandaag zich onophoudelijk storten op je octopus squid boilie, dan kan het best weleens zijn dat ze er over een maand niet meer naar omkijken. Vang je ze tijden lang op dat ene mooie plateau op 3,5 meter diepte, dan kan het in eens weleens zo zijn dat zich daar helemaal niet meer vertonen of er niet meer willen eten. Durf vernieuwend en vindingrijk te zijn en niet bang voor aanpassingen, ook al zijn ze maar klein. Ze kunnen net het verschil maken tussen vangen of blanken.
muhu  
#12 Gepost : dinsdag 5 juli 2011 02:36:50(UTC)
muhu


10 ponder

Lid sinds: 31-8-2010(UTC)
Berichten: 64

mooie leerzame woorden tattootbear, bedankt ik neem ze van harte. Waarom ik tot nu toe nog wat wateren uit probeer is omdat ik graag afgelegen zit. Ik heb er tot nu toe 3 uitgeprobeerd en zal daaruit dan een keuze gaan maken!
peterwiggerman  
#13 Gepost : dinsdag 5 juli 2011 09:09:50(UTC)
peterwiggerman


20 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 256

Tattoobear: zo is het maar net.. Nice words.

Wat ook misschien nog meespeelt is dat er in deze periode een overvloed aanwezig is aan natuurlijkvoedsel. Als dat ook zo is op jouw water dan zal dat ook zeker invloed hebben op je vangst resultaten
Anne  
#14 Gepost : woensdag 6 juli 2011 01:52:52(UTC)
Anne


25 ponder

Lid sinds: 30-8-2010(UTC)
Berichten: 516

Nog een kleine tip: Zoek een ervaren vismaatje op. Kan je heel erg veel van leren128fs31818
Karpers zijn net tieten, het maakt me niet uit of ze groot of klein zijn, als ik ze maar effe vast mag houden Tong
Ruud Gosselink  
#15 Gepost : woensdag 6 juli 2011 08:31:40(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar ik mis de tip om eerst met een bootje en een prikstok het water uit te peilen.
Je kunt heel goed zien waar het vol met wier staat en waar de hardere en schone stukken zijn. Op 45 meter je aas er in slingeren kan betkenen dat het een halve meter in de prut zakt.
Ook kun je dan bij veel wier met een hark zelf en stek maken.

En dan kan het nog tegen zitten. We voeren al weken op een schijnbaar onmogelijke stek. Best moeilijk water en na vijf nachten hebben we pas evenzoveel runs gehad. We weten dat het een keer helemaal goed kan zitten en gaan lopen, dus we houden stug vol. Kom ik er maandagavond aan, ligt er een boot bovenop. Die zat precies andersom te vissen naar een hoek aan onze kant die wij niet kunnen bereiken. Ik heb niks gezegd over een voerplek en ben een eind verder gaan zitten. (Weer een blank.)
Ed skillz  
#16 Gepost : woensdag 6 juli 2011 10:33:21(UTC)
Ed skillz


20 ponder

Lid sinds: 12-10-2009(UTC)
Berichten: 256

@Ruud, hey ruud daar heb je inderdaad overheen gelezen, was mijn eerste reply.

Balen zeg komt er eindelijk vis vanaf zit er een ander, zodat je niet bij je stek kan komen. Hopelijk volgende sessie niet man.

Ron van Houtum  
#17 Gepost : woensdag 6 juli 2011 10:38:32(UTC)
Ron van Houtum


50 ponder

Lid sinds: 10-2-2010(UTC)
Berichten: 2.857
Man
Nederland
Locatie: in een huis

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
Goede leerzame woorden Ed
Of ga vissen met iemand die het water goed kent
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
peter servais  
#18 Gepost : woensdag 6 juli 2011 11:24:29(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
@ Tattoobear, daar kan je die hark van Ruud ook voor meenemen. Om je stek mooi vrij te houden van andere vissers.Knipoog
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Ed skillz  
#19 Gepost : woensdag 6 juli 2011 12:08:10(UTC)
Ed skillz


20 ponder

Lid sinds: 12-10-2009(UTC)
Berichten: 256

@Peter, denk het niet ze zaten op ruud zijn stek, niet de mijne hahahaha. Ik gebruik wel een katapult met 145 gram inline lood
Patrick Wolters  
#20 Gepost : woensdag 6 juli 2011 13:58:52(UTC)
Patrick Wolters


35 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 917

Bedankjes: 3 keer
Is 5 keer bedankt in 4 post(s)
tattootbear schreef:
@Peter, denk het niet ze zaten op ruud zijn stek, niet de mijne hahahaha. Ik gebruik wel een katapult met 145 gram inline lood

Dan heb jij een beste katapult ALS je dr 145 gram mee weg schiet haha
Mvg Patrick
Mag hier niet meer plaatsen dat ik mijn hengelsportartikelen het liefst in Volendam koop.
Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.