logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Jasperr15  
#1 Gepost : zondag 24 juli 2011 20:24:55(UTC)
Jasperr15


5 ponder

Lid sinds: 10-7-2011(UTC)
Berichten: 37

Doe ik er goed aan om met een korte rig(8cm) en een vast lood systeem te vissen ?
En met de andere een langere rig(15cm) met geen vast lood systeem maar die dan toch vastloopt na 15cm ?

Is dat een goede keuze ?
karpervissen is iets maar karper vangen Knipoog
Sponsor
Ruud Gosselink  
#2 Gepost : zondag 24 juli 2011 21:04:14(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

Als je vangt wel.

Waar loopt het dan op vast na die 15 cm?
Jasperr15  
#3 Gepost : zondag 24 juli 2011 21:19:33(UTC)
Jasperr15


5 ponder

Lid sinds: 10-7-2011(UTC)
Berichten: 37

Wel het zijn systemen die ik eigenlijk een beetje in elkaar knutsel met het materiaal dat ik heb .
Ik baseer mij op systemen die hier op carpfeeling staan maar met ander materiaal en voeg er soms nog wat bij of ik laat iets weg .
Ik ben er nog maar net 17 en zoveel materiaal heb ik nog niet .

Mvg
karpervissen is iets maar karper vangen Knipoog
Ruud Gosselink  
#4 Gepost : zondag 24 juli 2011 22:00:25(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

Helemaal prima, maar de vraag blijft: Waar loopt het dan na 15 cm op vast?

Zo zat de eerste bolt-rig in elkaar. rig, schuivend lood en na een cm of 15 een stopper.
Dat is helemaal niet zo'n gek idee namelijk. Het heeft namelijk best voordelen. Ten eerste krijg je elk tikje op je wakers te zien. Ten tweede is het lood op moment van prikken al een aardig eindje van je rig vandaan, waardoor het lastiger is voor de karper om al schuddend de haak te lossen. En met een beetje geluk is er nog een derde en dat is dat de karper al een beetje gang heeft gemaakt en daardoor bij het prikken gelijk goed gehaakt wordt.
Er zijn ook nadelen. Wanneer de rig op een water vaak gebruikt wordt raakt de karper gedresseerd en krijgen ze het vaak voor elkaar om voordat ze geprikt worden het aas met haak weer uit te spugen. Het systeem heeft een stopper nodig. Door die stopper is het niet mogelijk om met een rigtube te werken. Die gaat bij een run opstropen en dempt de schok op het lood. Weg prikeffect. De stopper moet zo op de lijn gezet worden dat ie bij een breuk er af kan schuiven. Anders raakt de vis het loodniet kwijt. Een safety-rig werkt niet zo goed bij een schuivend systeem. In theorie moet het wel lukken, maar als alle theoriën zouden werken, zou ik wel meer vis vangen.
Ik heb vroeger veel gevist met de bolt-rig. Ik gebruikte daarbij inline lood met een harde tube. Het stoppertje was een stukje siliconenslang die met een stukje nylon vab een harde bezem vast werd gezet. Dit stoppertje zat niet muurvast, maar kon bij constante druk schuiven. Bij een onverhoopte lijnbreuk schoof de tube met het lood er zo af. Nadeel hierbij was dat het gebruik van een voorslag niet handig was. Daar gaat de stopper niet overheen.

Bewerkt door de gebruiker zondag 24 juli 2011 22:01:35(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Ruud Gosselink  
#5 Gepost : maandag 25 juli 2011 07:49:48(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

O ja, vast lood met een korte rig werkt goed. Ik heb dan het liefst een combirig, zodat het aas niet bovenop mijn lood komt te liggen.
Jasperr15  
#6 Gepost : maandag 25 juli 2011 18:13:16(UTC)
Jasperr15


5 ponder

Lid sinds: 10-7-2011(UTC)
Berichten: 37

Dankje

Ik heb nu al wat meer vertrouwen in die rigs en systemen als je het zo zegt .

Maar over het haakaas .

Ik zou namelijk pop-up gebruiken bij alle twee de rigs . Zou dat lukken ?
De korte rig met vast lood een halve boilie en pop-up .
De langere rig met tijgernoot en soort van pop-up mais(gewoon wat knutselen met pop-up boilie) of iets van een viertal brokken mais met daarop die pop-up .

ps: Bedankt voor de snelle reactie
karpervissen is iets maar karper vangen Knipoog
Ruud Gosselink  
#7 Gepost : maandag 25 juli 2011 18:22:28(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

Wanneer er op je water veel mensen met pop-up vissen zou ik het niet doen en andersom.

Je kunt allebei de rigs met pop up vissen. Zorg er met een klein loodje wel voor dat alleen het laatste stukje van de rig omhoog gaat. Of combineer je aas zo dat de haak net niet helemaal gaat drijven. Even uitproberen aan het kantje of in een emmer is het best. Ik heb wel eens gauw gauw wat in elkaar geknutseld en toen bleek mijn rig recht omhoog in het water te staan. Misschien ook wel een goed effect, maar het was niet de bedoeling.

Ik gebruik nu alleen een combirig van een cm of 10. Op een een zinkende bol en op de andere twee tijgernoten met een stukje foam er boven op. Die laatste moet ik altijd een beetje uitbalanceren. Mijn maat vist met een soepele onderlijn van ong 15 cm, maar veel verschil in resultaat hebben we eigenlijk niet.

Wat we wel altijd doen is een bootje meenemen om de bodem te verkennen. Wanneer maar enigszins mogelijk vissen we op een hard stuk. Is de bodem alleen maar zacht, zou ik een pop-up gebruiken.

Bewerkt door de gebruiker maandag 25 juli 2011 18:23:54(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Jasperr15  
#8 Gepost : maandag 25 juli 2011 21:45:27(UTC)
Jasperr15


5 ponder

Lid sinds: 10-7-2011(UTC)
Berichten: 37

Wel ik zou in een vaart vissen waar de bodem toch wel hard is dus zonder pop-up vissen ?
Maar met een gewone tijger of boilie heb ik toch minder kans ? Think denk ik .

Ik balanceer ze ook altijd uit een grote en een kleiene tijger zijn niet hetzelfde kwa gewicht .

ps: Ik heb nog gene boot maar met wat peillood en vaste stokske zal het ook wel lukken .
karpervissen is iets maar karper vangen Knipoog
Ruud Gosselink  
#9 Gepost : maandag 25 juli 2011 21:54:18(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

Wanneer de karpers heel vaak pop-ups tegenkomen gaan ze dat koppelen aan gevaar (dressuur) en wordt je hele voerplek leeggevreten op die ene popup na.
Dus wanneer ze nog niet geconditioneerd zijn is het een prima systeem, maar wanneer iedereen er mee vist..... is het weer tijd voor iets anders.


Voor het verkennen van een vaart is een opblaasbootje met een lange stok al genoeg. Maar met een peillood kom je ook een heel eind. Zeker wanneer je onder de eigen kant kunt vissen.
Jasperr15  
#10 Gepost : dinsdag 26 juli 2011 22:26:54(UTC)
Jasperr15


5 ponder

Lid sinds: 10-7-2011(UTC)
Berichten: 37

Met wat de anderen vissen weet ik helemaal niets dus het zou eigenlijk theoretisch gezien beter zijn moest ik met en zonder pop-up vissen .

Om te voeren zal ik gebruik maken van een spod .
Onder de eigen kant zal ik vissen met de één denk ik en met de andere aan de overkant 20m verder.
één in de binnen - en één in de buitenbocht . goed ?
karpervissen is iets maar karper vangen Knipoog
Ruud Gosselink  
#11 Gepost : dinsdag 26 juli 2011 23:53:25(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

Dat is een beetje moeilijk om te zeggen als je het water niet kent, maar het klinkt goed. Succes er mee.
Jasperr15  
#12 Gepost : woensdag 27 juli 2011 21:49:10(UTC)
Jasperr15


5 ponder

Lid sinds: 10-7-2011(UTC)
Berichten: 37

dankje voor je reacties
karpervissen is iets maar karper vangen Knipoog
darkkarp  
#13 Gepost : woensdag 10 augustus 2011 23:08:23(UTC)
darkkarp


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 10-8-2011(UTC)
Berichten: 9

ik zou gaan vissen met wat je voert dat is vaak het beste . stop een kurkje in je tyger of je bollie heb je ook een pop up
Jasperr15  
#14 Gepost : donderdag 11 augustus 2011 16:08:09(UTC)
Jasperr15


5 ponder

Lid sinds: 10-7-2011(UTC)
Berichten: 37

Ja ja ik heb het geprobeerd met pop-up geen vis gezien .
Dus dan maar mais . En ja hoor dat gaat beter Knipoog .
karpervissen is iets maar karper vangen Knipoog
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.