logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
peter servais  
#1 Gepost : vrijdag 12 augustus 2011 00:15:38(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Hallo allemaal,

Zoals iedereen wel weet zijn er diverse systemen om mee te vissen.
De een heeft meer de voorkeur voor een inline loodsysteem en de andere weer voor een helicopter of vast loodsysteem.

Wat ik mij nu af vraag is wanneer je welk systeem het effectiefste kan gebruiken...
Ik neem aan dat een keuze voor een bepaald systeem niet alleen word bepaald door wat je het prettigste vind vissen.
Ik neem aan dat je ook voor een bepaald systeem kiest in bepaalde situaties..
Hierbij doel ik vooral op de verschillende bodemtypes, watertypen, vissen bij obstakels, vissen in dichtbegroeide wateren, verschillende jaargetijden en wateren met dressuur en nog veel meer dingen.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Sponsor
JeroenD  
#2 Gepost : vrijdag 12 augustus 2011 00:58:50(UTC)
JeroenD


30 ponder

Lid sinds: 19-2-2011(UTC)
Berichten: 762

Hoi Peter,

Ik kan hier natuurlijk een heel verhaal neer pennen met alle uitleg, maar ik ben van mening dat het juist 1 van de leuke aspecten van het vissen is om dat zelf uit te vinden. door veel te vissen, te blanken en te vangen, kom je er door schade en schande vanzelf achter en kweek je er gevoel voor. Voor mij is juist dat leerproces het leuke aan het vissen op onze vriend karper.

Knipoog
Don't forget to smell the roses along the way...
Andre  
#3 Gepost : vrijdag 12 augustus 2011 09:57:15(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Ik denk dat je even moet uitzoeken/nadenken wat precies de werking is van de verschillende systemen, dan begrijp je vanzelf wanneer je ze wel en niet moet inzetten.
Erwin  
#4 Gepost : vrijdag 12 augustus 2011 10:14:09(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Peter

Er zijn zoveel systemen in omloop omdat er zoveel verschillende situaties te bedenken zijn. Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld inline lood. Op een harde bodem werkt dit perfect. De vis krijgt na een opname meteen het volle gewicht voor zijn spreekwoordelijke kiezen. Een erg goed (gestroomlijnd) systeem wat meestal de hele lading dekt. Vis je op een zachte bodem is de kans aanwezig dat het lood wegzakt en de onderlijn mee trekt. In zo'n situatie is het dus niet handig gebruik te maken van inline lood.

Wil je op een zachte bodem vissen is het gebruik van een loodclip dus beter. Voor erg zachte bodem of wier hebben ze de chod en helikopter rig verzonnen. Bij dit systeem kan het lood wegzakken zonder dat het invloed heeft op de presentatie. Bij een opname van de vis is hierin ook de werking compleet anders. De vis zal niet meteen het volle gewicht van het lood voelen maar een opbouwende spanning. Het spant zich namelijk aan als een soort van boog.

Elke systeem heeft zijn voor en nadelen en is te gebruiken in verschillende systemen. In 85% van de gevallen kies ik voor inline omdat dit in mijn ogen het meest compact is, ik niet extreem ver hoef te werpen en de vis bij een opname meteen het gewicht van het lood zal voelen. Ik ben meestal op zoek naar harde plekken op de bodem en dan is dit dus perfect te gebruiken.

Kijk even rustig op de rig pagina van CarpFeeling. Hier staat bij elk systeem precies omschreven welk systeem zich voor welke situatie het beste leent.

Gr. Erwin
Mark T  
#5 Gepost : vrijdag 12 augustus 2011 17:21:06(UTC)
Mark T


25 ponder

Lid sinds: 18-8-2010(UTC)
Berichten: 544

Er is voor elk systeem wel iets zeggen.
Wat belangrijk is, is dat je met een systeem vist waar jij
je goed bij voelt en waarmee je vangt natuurlijk.
Soms kan het wijzigen van je systeem wel voor leuke verrassingen zorgen.
Als je de waarheid zoekt, begin dan het beste in het midden.
Jorden  
#6 Gepost : vrijdag 12 augustus 2011 18:19:05(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
Eigenlijk kan geen enkele visser hier volledig op antwoorden Knipoog elk water heeft zijn eigen aparte aanpak nodig om vis te strikken.

Maar mijn algemeen systeem is:

1. 4 Sinkers op mijn hoofdlijn (een 15 cm uit elkaar)
2. leadcore
3. inlinelood of wartellood in combinatie met safetyclip
4. Anti-Blowback rig of Combirig.

Voor Grind/Zandputten
: mijn algemeen systeem

Voor kleine dressuurputjes:
1. 3 sinkers op mijn hoofdlijn (een 10 cm uit elkaar)
2. Korda SafeZone leader Silt
3. wartellood met safetyclip
4. Anti-Blowback rig

Voor grote dressuurputten:
1. 5 sinkers op mijn hoofdlijn (een 5 cm uit elkaar)
2. Korda SafeZone leader Silt
3. wartellood met safetyclip
4. Anti-Blowback rig of Sliding Ring Rig
Me...myself...and my rods!
diesel  
#7 Gepost : vrijdag 12 augustus 2011 20:04:51(UTC)
diesel


40 ponder

Lid sinds: 5-7-2011(UTC)
Berichten: 1.122

peter servais schreef:
Hallo allemaal,

Zoals iedereen wel weet zijn er diverse systemen om mee te vissen.
De een heeft meer de voorkeur voor een inline loodsysteem en de andere weer voor een helicopter of vast loodsysteem.

Wat ik mij nu af vraag is wanneer je welk systeem het effectiefste kan gebruiken...
Ik neem aan dat een keuze voor een bepaald systeem niet alleen word bepaald door wat je het prettigste vind vissen.
Ik neem aan dat je ook voor een bepaald systeem kiest in bepaalde situaties..
Hierbij doel ik vooral op de verschillende bodemtypes, watertypen, vissen bij obstakels, vissen in dichtbegroeide wateren, verschillende jaargetijden en wateren met dressuur en nog veel meer dingen.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?



alles wat jij vraagt,is precies waar het in vissen om draaitKnipoog
suc6


gr Erik
groet erik
peter servais  
#8 Gepost : vrijdag 12 augustus 2011 20:51:03(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Haha, ik was al bang voor deze reacties.
Ik snap dat het daarom draait bij karpervissen, je moet grip krijgen op de situatie om vis te kunnen vangen.
Dit ontbreekt er de laatste tijd aan, en ik wil toch nog ffies een paar mooie zomerkarpers vangen natuurlijk.

Ik zal sowieso de rig page van carpfeeling verder doorspitten.

Momenteel vis ik met inline lood op een zachte bodem. En ik blank alleen maar.
Het zit er dus dik in dat het hele zwikkie lekker diep weg zakt in de blubber.

Ik denk dat ik binnekort de helicopterrig ga uitproberen omdat deze hiervoor geschikt is.

Ik zal vanavond is gaan knutselen en een paar leadcore leaders in elkaar draaien. Dat komt vast goed.

Bedankt voor de reacties!!

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.