logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
carplake  
#1 Gepost : zondag 10 juli 2011 13:16:13(UTC)
carplake


5 ponder

Lid sinds: 29-5-2011(UTC)
Berichten: 35

Hallo mensen.
Ik heb wel een vraag over de onderlijn en dan voornamelijk de Hair.
Ik zie op heel veel foto's dat de hair superlang is, Ik vis met het aas een halve cm van de haak af. Maar hij sommige zie ik wel is 2 cm er tussen!!
Wat is nou het beste en waarom.
Sponsor
DavidT  
#2 Gepost : zondag 10 juli 2011 15:07:01(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
De haakmaat en diamter van het aas bepaalt bij mij de lengte van de hair.

Stel je hebt een 30 mm boilie, een korte hair en een kleine haak dan ligt de haak niet op de bodem. Dan ook niet op de onderkant van de bek en kan de haak zonder problemen uit de bek glijden als de vis in beweging komt.

Ga eens puzzelen met de diameter van het aas en haakmaat en je komt vanzelf uit op de juiste hairlengte.

Een halve cm is erg kort.
Say hello to my little friend
luuk412  
#3 Gepost : zondag 21 augustus 2011 11:33:04(UTC)
luuk412


25 ponder

Lid sinds: 11-8-2011(UTC)
Berichten: 549

DavidT schreef:
De haakmaat en diamter van het aas bepaalt bij mij de lengte van de hair.

Stel je hebt een 30 mm boilie, een korte hair en een kleine haak dan ligt de haak niet op de bodem. Dan ook niet op de onderkant van de bek en kan de haak zonder problemen uit de bek glijden als de vis in beweging komt.

Ga eens puzzelen met de diameter van het aas en haakmaat en je komt vanzelf uit op de juiste hairlengte.

Een halve cm is erg kort.


dit is goede raad. ik ben zelf ook maar eens gaan puzzelen
Carp fishing is not a hobby, it's a passion
ruudje398  
#4 Gepost : zondag 21 augustus 2011 17:52:55(UTC)
ruudje398


15 ponder

Lid sinds: 3-6-2011(UTC)
Berichten: 191

ik vis bijna altijd 0.5 cm van de haak af met haakmaat 8
Erwin  
#5 Gepost : donderdag 1 september 2011 16:41:28(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Mijn haken zijn nooit groter dan maatje 6 (dat vind ik al groot). Ik heb zelf altijd erg korte hairs. Tussen de haakbocht en de boilie (of tijger) zit zo'n 5 mm. Ik wil namelijk dat de haak zo snel mogelijk in de bek van de vis komt. Van een lange hair ben ik altijd bang dat hij te laat of niet goed in de bek van de vis komt.

Een persoonlijk dingetje. Heb er op deze manier vertrouwen in.
davey knol  
#6 Gepost : vrijdag 2 september 2011 19:15:07(UTC)
davey knol


25 ponder

Lid sinds: 17-12-2009(UTC)
Berichten: 444
Man
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
ik wil nu me hair rond de 1cm te maken
dan bedoel ik tussen de haakbocht en de onderkant bol zegmaar
Leer van je fouten, geniet van je succes
ericesv  
#7 Gepost : vrijdag 21 oktober 2011 22:53:46(UTC)
ericesv


35 ponder

Lid sinds: 3-10-2009(UTC)
Berichten: 965
Man
Nederland

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Beste carplake,
Lengte van dehair ? Onze vriend karper proeft en eet voornamelijk met zijn keelpplaten deze zitten ongeveer 3tot5cm in de bek van vriend karper vanaf de onderlip uiteraard, wil je dus een goede werking van je rig gebruik dan minimaal een hair met een speling van 1,5 cm nadat je het aas op de hair hebt bevestingt.
Als de karper je aas dan opneemt en weer uitblaast, iets wat altijd zal gebeuren zal jou haak voldoende ruimte hebben om te prikken.
Heb zelfvertrouwen in je systeem, lees anders eens de dunne lijnen van luc de beats.

Visvriendelijke groet
Eric
als karpervissen je passie is .
freaky  
#8 Gepost : zaterdag 22 oktober 2011 12:18:55(UTC)
freaky


25 ponder

Lid sinds: 16-2-2010(UTC)
Berichten: 564

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
ben ik het niet mee eens eric,
als je de korda dvd's kijkt dan zie je best vaak dat de vis al het aas uitspuugt/wegspuugd op het moment dat de bol in contact komt met de lippen.
zelf heb ik met oppervlaktevisse ook heel vaak dat de vis het aanraakt met de lippen en dan meteen wegdraait

dus die 3-5 cm "speling" die je zou hebben, heb je denk ik niet
leer om te vangen, vang om te leren
Ed skillz  
#9 Gepost : zaterdag 22 oktober 2011 14:26:39(UTC)
Ed skillz


20 ponder

Lid sinds: 12-10-2009(UTC)
Berichten: 256

Ik stem mijn hair af op het aas waar ik mee vis. Vis je bijvoorbeeld met een string mais dan mogen die best strak op de haak zitten en gebruik ik een kleinere haak. De opname van klein aas en groot aas is naar mijn ervaring namelijk anders.
sander Janssen vd laak  
#10 Gepost : zondag 23 oktober 2011 11:26:04(UTC)
sander Janssen vd laak


20 ponder

Lid sinds: 27-9-2011(UTC)
Berichten: 271

daar heeft ed wel een punt als ik met boilies vis dan heb ik meestal 1,5 a 2 cm speling als ik met mais oid vis meestal veel minder
DavidT  
#11 Gepost : zondag 23 oktober 2011 18:32:57(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
En als je met 10 mm boilies zou vissen?
Say hello to my little friend
Ruud Gosselink  
#12 Gepost : zondag 23 oktober 2011 19:29:28(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

freaky schreef:
ben ik het niet mee eens eric,
als je de korda dvd's kijkt dan zie je best vaak dat de vis al het aas uitspuugt/wegspuugd op het moment dat de bol in contact komt met de lippen.
zelf heb ik met oppervlaktevisse ook heel vaak dat de vis het aanraakt met de lippen en dan meteen wegdraait

dus die 3-5 cm "speling" die je zou hebben, heb je denk ik niet


Wanneer iedere vis de bol alweer wegblaast op het moment dat ie zijn lippen raakt, haak je er geen een, want hoe kort of lang de hair ook is... de haak zit dan niet in de bek. Je pakt alleen de vissen die het aas ook daadwerkelijk op willen eten. Die het alleen met de lippen en baarddraden proeven en testen pak je nooit, of een keer per ongeluk naast de bek gehaakt.

Die films van korda geven wel aardig stof om over na te denken. Hoe vaak zou je aas gepakt en getest zijn voordat je er eentje haakt?

Ik weet overigens niet of ie gelijk heeft, maar ik weet wel dat Eric toch een aardig visje weet te vangen.
peter servais  
#13 Gepost : zondag 23 oktober 2011 20:27:45(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Zou bij rigs met een langere hair en die anderhalve cm spelingsruimte tussen de haak en het aas, een kleine shot on the hook geen goede aanvulling zijn?

Als de karper ervoor gaat en het aas naar binnen zuigt, heeft de haak alle ruimte om te kantelen en te dalen richting onderlip.
Dit gaat nog beter met een subtiele shot on the hook.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 25 oktober 2011 00:19:26(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Andre  
#14 Gepost : maandag 24 oktober 2011 12:02:32(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Als het goed is gaat de boilie richting plataal orgaan idd, dat geeft je behoorlijk wat speling om er idd gerust 2cm tussen te laten als je het mij vraagt. De haak kan dan vrij bewegen om te prikken. Bij een halve cm is dat een stuk minder denk ik...

Wat voor mijn vertrouwen een belangrijk argument is, is dat je met een langere hair meer bewegingsruimte creëert bij het opzuigen van het aas! De vis moet het aas immers op kunnen zuigen, vooral van belang op bv een compacte particle voerplek met een korte onderlijn.
jori  
#15 Gepost : maandag 12 december 2011 22:11:19(UTC)
jori


25 ponder

Lid sinds: 18-7-2010(UTC)
Berichten: 443

niet tekort de hair want als je er maar een halve cm tussen hebt zitten haakt die niet altijd
kun je beter 1 cm of 1,5cm doen dat de haak genoeg ruimte heeft
ik doe meestal 1 cm tussen e boilie en de haak
behandel iedere karper met respect!
timvanzanten  
#16 Gepost : maandag 12 december 2011 22:33:36(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
leuke discussie! ik vis altijd max 16mm aas en houdt een afstand van 1cm aan. De lengte van je hair ligt ook aan de rig die je gebruikt! Voor mij iig geen lange hairs!
Jasperbuth  
#17 Gepost : maandag 12 december 2011 23:20:35(UTC)
Jasperbuth


30 ponder

Lid sinds: 10-10-2011(UTC)
Berichten: 762

Niet zo'n lange hair, als ik dan groter aas wil gebruiken, gebruik ik meestal verlengstoppers!
Vissen 2013: Zat
Zwaarste 2013: Veelste weinig kilo
LaurensN  
#18 Gepost : dinsdag 13 december 2011 22:06:18(UTC)
LaurensN


10 ponder

Lid sinds: 13-8-2011(UTC)
Berichten: 65

Iedereen zegt dat door een langere hair je haak meer ruimte heeft omtedraaien, dat spreek ik niet tegen, maar ik ken mensen die vissen met een extreem korte hair, en die zeker niet slechter vangen en ja ook met groot aas).
'K zou zeggen test het zelf uit, kom je wel tot een clusie.

Ik vis altijd met kleine boillies(14 mm) en altijd een vrij korte hair. Heeft me niet minder vissen opgeleverd dan een lange hair!

Ik vindt het moeilijk om een lengte te plaatsen, want het gangt van verschillende situaties af op schuwe vissen vis ik dan liever met een korte hair en klein aas.

een ideale lengte die alle situaties dekt bestaat niet, dus testen= weten.

Veel succes.

Ps.dat je 3-5 cm speling hebt zou kunnen kloppen, maar heb je dat al geprobeert Eric? vis eens met zo'n lange hair dan heb je zekerheid. zolang je het niet getest hebt kun je het ook niet weten.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 13 december 2011 22:07:10(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Erwin  
#19 Gepost : woensdag 14 december 2011 11:12:57(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik vis altijd met een korte hair. Dit om de doodsimpele reden dat ik de de tijd niet wil gunnen. Dat doen vissen vaak ook niet. Ik wil dat de haak meteen mee naar binnen gaat en vlees pakt.

Heel vaak spugen karpers het aas meteen weer uit. Met een lange hair maak je geen schijn van kans. Wanneer een karper het aas zo hard en diep naar binnen zuigt dat met een lange hair de haak in zijn mond beland zal een korte hair ook pakken. Die zit dan veel dieper.

Het blijft natuurlijk altijd een gevoelsmatig dingetje maar ik zal niet zomaar een lange hair inzetten.
LaurensN  
#20 Gepost : woensdag 14 december 2011 13:59:37(UTC)
LaurensN


10 ponder

Lid sinds: 13-8-2011(UTC)
Berichten: 65

ik ben er ook niet voor, Als je haak goed draait met een hair die 0.5 cm lang is tussen boilie een haaksteel, waarom zou je dan een hair nemen van 1 cm?
Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.