logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Kees van de Belt  
#1 Gepost : maandag 1 maart 2010 12:09:38(UTC)
Kees van de Belt


10 ponder

Lid sinds: 29-12-2009(UTC)
Berichten: 99

Ik gebruik al sinds jaar en dag een hoekafhouder
om er voor te zorgen dat ik mijn lijn niet in de war gooi.

dit doe ik al sinds ik met de voerkorf op witvis ging en heb het
met het karpervissen eigenlijk gewoon overgenomen.

tot nu toe bevalt het me prima.
Het aantal worpen wat in de knoop gaat is echt op 1 hand te tellen per jaar.

maar toch ( en nu komt het Tong) ik lees er verder niks over.
zitten er ook nog verborgen nadelen aan deze manier? en zoja, wat is
dan een goede oplossing?

( ff een linkje met plaatje voor degene die niet weten wat ik bedoel )

http://www.raven.nl/popu...ID=42128&intFotoNr=1

Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Sponsor
Erwin  
#2 Gepost : maandag 1 maart 2010 13:28:19(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Kees.

Ik neem aan dat je de afhouder vrijlopend gebruikt en hier je lood aan monteert?
Ik denk dat veel mensen dit systeem bij het karpervissen niet gebruiken om verschillende redenen. Allereerst zijn de meeste van ons camo gek. We willen alles zo onopvallend mogelijk hebben. Vooral als het gaat om de laatste meter.
Ook vist het gros van de karpervissers met vastlood systemen. Wanneer je zo'n afhouder vast wilt zetten moet je er een stuitje achter zetten. Dit is alleen erg gevaarlijk bij lijnbreuk. Je lood kan namelijk bijna niet van je lijn komen. De safety clips (die vrijwel elke karpervisser gebruikt) zijn zo gemaakt, dat je lood gemakkelijk los kan komen wanneer je vast komt te zitten, bij lijnbreuk en tijdens een hevige dril. Ook is het buisje achter de afhouder erg kort. Tijdens een dril schuurt er dus veel lijn langs het lijf van de karper. Een strakke lijn kan schubben 'wegpellen'. Om dit te voorkomen kun je natuurlijk er tubing achter zetten, maar dit past niet allemaal even lekker in elkaar.

Kortom. De afhouders zijn in vergelijking tot safety clips veel minder veilig voor de karper.

Erwin
Kees van de Belt  
#3 Gepost : maandag 1 maart 2010 15:50:42(UTC)
Kees van de Belt


10 ponder

Lid sinds: 29-12-2009(UTC)
Berichten: 99

Ik gebruik het inderdaad vrijloopend, en in de kleur zwart..zo'n gele knots aan de lijn
is natuurlijk niks. foute plaatjes keuze van mij Blij

maar stel dat de lijn breekt, dan is hij dat ding dus binnen 3 seconden kwijt.

Ik snap alleen niet helemaal waardoor er op deze manier meer lijn langs de karper schuurt als normaal.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Erwin  
#4 Gepost : maandag 1 maart 2010 16:15:34(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Wanneer je geen gebruik maakt van een stuitje achter de afhouder ben je het lood snel kwijt ja. Alleen wanneer je lood vast komt te zitten, kan hier niet loskomen. Het zit namelijk vast met een wartel.

Als je een safety clip gebruikt zet je hier een tubing aan vast. Meeste mensen gebruiken een tubing van ongeveer 30 cm. Wanneer een vis van je af zwemt, loopt de strakke lijn langs zijn lijf. Zonder tubing kan deze (scherpe) strakke lijn de vis beschadigen. Met tubing heb je hier geen last van. Wanneer je een afhouder gebruikt, maak je geen gebruik van tubing en loop je dus de kans de vis te beschadigen.

Erwin
Kees van de Belt  
#5 Gepost : maandag 1 maart 2010 17:06:19(UTC)
Kees van de Belt


10 ponder

Lid sinds: 29-12-2009(UTC)
Berichten: 99

ah kijk,

ik zat inderdaad al eens te kijken hoe dat dan zat.

je hebt hier idd een punt, zal morgen eens langs de viswinkel gaan.
lijkt inderdaad een stukje veiliger.

Thnx voor de info
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
steef zenden  
#6 Gepost : maandag 1 maart 2010 17:29:38(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

dit laat me denken aan het begin van mijn karpervissen als knulletje van 12jaar, toen gebruikte ik die afhouders ook maar dan in de kleur zwart(zonder stoppertje) en als hanger werd er een stuk zilverpapier
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

ronald kingma  
#7 Gepost : maandag 1 maart 2010 22:01:25(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
heb er nooi bij stil gestaan maar het zal prima gaan met zo'n afhouder. En inderdaad als het bij witvis veelvuldig word gebruikt waarom dan niet bij karper. Mits natuurlijk op een visveilige manier


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Erwin  
#8 Gepost : maandag 1 maart 2010 22:07:08(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
De afhouder werd eerder ook bij de karpervisserij gebruikt hoor. Alleen is dat al een tijdje geleden. Sinds ze de lead clip hebben verzonnen, wordt hij eigenlijk niet meer gebruikt.

Erwin
Kees van de Belt  
#9 Gepost : maandag 1 maart 2010 22:58:20(UTC)
Kees van de Belt


10 ponder

Lid sinds: 29-12-2009(UTC)
Berichten: 99

ik kan me niet heugen dat ik ooit een karper heb gevangen die schubben kwijt zou zijn door het schuren, maar
ik wil het risico natuurlijk ook niet nemen.

je hebt ook vrij lange afhouders Edwin, van ong 20 a 25 cm volgens mij.

wanneer je hem dan als vrij op de lijn monteert zijn de genoemde nadelen toch verdwenen?

ik heb zoveel vertrouwen in die dingen dat ik er echt beter door slaap aan de waterkant, hoe vreemt het ook klinkt.

scheelt toch een stukje peinzen of het allemaal wel goed ligt
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
timvanzanten  
#10 Gepost : dinsdag 2 maart 2010 11:40:27(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
vroeger gebruikte in die afhouders ook in het zwart. idd de langere versie. aan de onderkant plaatste ik een rubbertje op de hoekafhouder waar precies een wartel maatje 8 van de onderlijn in pastte. een prima combinatie die ook nog eens visveilig is. in plaats van normaal lood gebruikte ik trouwens gewoon een voerkorf. Ik heb zat brasem maar ook karper hierop gevangen.

Gr. Tim,
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.