logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Infamous  
#1 Gepost : vrijdag 31 januari 2014 18:18:37(UTC)
Infamous


10 ponder

Lid sinds: 17-11-2013(UTC)
Berichten: 62

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Hoi, ik heb in de herfst een penhengel aangeschaft, het betreft een spro typhoonXFloat met de chrome ogen.
Nu vroeg ik mij af kan ik deze hengel ook,gebruiken voor oppervlakte visserij ?
Sponsor
l-o-r-e-n-z-o  
#2 Gepost : vrijdag 31 januari 2014 21:08:45(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Noem nu eens èèn reden waarom dat niet zo gaan een penhengel van die categorie zijn hengels met een parabolische actie en dat heb je voor oppervlakte visserij ook juist nodig zodus dat lukt E=mc2 .
MVG Lorenzo
thimon  
#3 Gepost : vrijdag 31 januari 2014 21:48:09(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Eerst geschreven door: l-o-r-e-n-z-o Ga naar gequote bericht
Noem nu eens èèn reden waarom dat niet zo gaan een penhengel van die categorie zijn hengels met een parabolische actie en dat heb je voor oppervlakte visserij ook juist nodig zodus dat lukt E=mc2 .
MVG Lorenzo


Die parabolische actie wat jij aangeeft... is juist heel handig om verder te werpen met zachte materialen zoals brood. Blij
Alle hengels zijn geschikt... zelfs met een 1,80 hengeltje heb ik oppervlakte gevist. Het is maar net hoe je zelf met je materiaal omgaat. Blij

Blijb

Doorzetten wordt beloond!
schapermichael  
#4 Gepost : maandag 3 februari 2014 09:26:43(UTC)
schapermichael


5 ponder

Lid sinds: 9-10-2013(UTC)
Berichten: 38

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Infamous,
Het is goed dat je het vraagt.
Je kunt je altijd afvragen, "hoe kan ik mijn materiaal het beste afstemmen op de visserij, welke ik uitvoer". Daarbij is het van belang te weten wat verschillende materialen doen en waar ze voor worden gebruikt.

Het oppervlaktevissen wordt net als het penvissen meestal op kleine afstand uitgevoerd. Een karper is een explosieve vis. Hij kan heel lang vechten tegen de druk welke je uitvoert. Daarbij is het dus belangrijk dat jij er voor zorgt de vis zo min mogelijk te beschadigd. Dit doe je op korte afstandvissen door te werken met buigzame hengels en lijnen welke een goed rekvermogen hebben. Denk daarbij aan hengels met een testcurve van 1 tot 2 lb en nylon lijnen in de categorie 20 tot 30 honderdsten. Vanaf 28 honderdsten vis ik zelf alleen als ik weet dat er opstakels liggen in het water. Daarbij kan je wat meer schuurbestendigheid gebruiken. De vis wordt moe doordat deze constant vecht tegen de druk van de hengel en de rek van je lijn. Let op! De vis wordt dus niet moe omdat jij de vis als een gek tegenhoud. Daarmee beschadig je alleen de vis. Laat de vis als het kan eens vrij door je slip lopen. Je zult zien dat deze op een gegeven moment echt vaart zal minderen. Hier zie je vanaf 6:25 precies wat ik bedoel. Deze gasten laten de vis volledig moe worden op het materiaal doordat het water de ruimte biedt.
Als je op grotere afstanden vist kan de hengel zwaarder worden gekozen (2,5-3,5 lb). De rek in je lijn zorgt dan namelijk voor de overige demping. De vis wordt daarbij op afstand gedrild. Als het goed is, is de vis dan dicht bij de kant al moe en hoef je het visgeweld niet meer zo erg te dempen.

Bij het vissen op korte afstanden (penvissen, freelinen, oppervlakte vissen, enzovorts) Gebruik je daarom een "lichte" hengel met "lichte" lijnen. Het enige wat je hengel daarbij moet doen is genoeg weerstand bieden om de haak te zetten en voldoende demping bieden om de vis zacht te kunnen drillen maar wel genoeg body te hebben om de vis te kunnen sturen.

Goed na deze belering is mijn antwoord: Ja, die penhengel is prima voor het oppervlaktevissen.
Succes

Bewerkt door de gebruiker maandag 3 februari 2014 09:27:50(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

http://pendingen.blogspot.nl/
Ener  
#5 Gepost : maandag 3 februari 2014 10:49:19(UTC)
Ener


10 ponder

Lid sinds: 5-1-2014(UTC)
Berichten: 97
Nederland
Locatie: Hoeksche Waard

Bedankjes: 13 keer
Is 19 keer bedankt in 17 post(s)
Ik ben het met je eens op het gebruik van lichte lijnen na. Ik vind dat je lijnbreuk ten alle tijden moet zien te voorkomen, aangezien de vis dan met een haak en een stukje lijn rond zwemt. Het dempende effect moet van de hengel en de slip komen. Hoe"lichter" de hengel hoe groter het dempende effect op korte afstand. Maar ook met een zwaardere hengel met een goed afgestelde slip kun je een vis prima kort onder de kant drillen. Minimaal 30/100 lijndikte zou ik zeggen. En dan heb ik het wel over nylon want hier zit tenminste nog rek in. Voor de extreme afstanden zoals in Frankrijk soms wordt gevist, is volgens de heren van Korda, zelf nooit zo gevist, fluorcarbon een prima alternatief, echter wel minder rek dus minder demping kort onder de kant.

Bewerkt door de gebruiker maandag 3 februari 2014 11:05:12(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Kijk eens op mijn youtube kanaal.
https://www.youtube.com/...UCLdhSa2ODeG1kEJ1wHNMlaw
schapermichael  
#6 Gepost : maandag 3 februari 2014 11:02:58(UTC)
schapermichael


5 ponder

Lid sinds: 9-10-2013(UTC)
Berichten: 38

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ener, ik denk dat je prima met lichtere lijn kunt vissen dan 30/00, mits je geen last kunt krijgen van obstakels (zoals ik al schreef Like ). Het heeft weinig zin om dikkere lijnen te gebruiken op obstakelvrij water. De trekkracht van de lijn is als het goed is nooit meer dan de breeksterkte van je blank. Tenzij je meer lijndikte nodig hebt bij de kans op lijnbeschadiging. De lijn hoort namelijk altijd net iets eerder te breken dan je hengel.

De demping door de slip was ik in mijn verhaal even vergeten. Bedankt voor de toevoeging.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

http://pendingen.blogspot.nl/
Ener  
#7 Gepost : maandag 3 februari 2014 11:07:28(UTC)
Ener


10 ponder

Lid sinds: 5-1-2014(UTC)
Berichten: 97
Nederland
Locatie: Hoeksche Waard

Bedankjes: 13 keer
Is 19 keer bedankt in 17 post(s)
Het probleem is, vind ik, dat je nooit helemaal zeker weet wat er op de bodem aanwezig is, vandaar. Ik zal in ieder geval altijd minimaal 30/100 gebruiken. Theoretisch heb je helemaal gelijk mbt de breeksterkte van de hengel etc
Kijk eens op mijn youtube kanaal.
https://www.youtube.com/...UCLdhSa2ODeG1kEJ1wHNMlaw
freaky  
#8 Gepost : maandag 3 februari 2014 12:53:41(UTC)
freaky


25 ponder

Lid sinds: 16-2-2010(UTC)
Berichten: 564

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
ik vis zelf met 24/00 ook tegen en in de obstakels

een beginner zou ik het nooit aanraden en een ervaren visser ook niet, want de ervaren visser weet zelf wel wat het beste voor hem werkt,
maar 25/00 tot 30/00 is prima voor alle karpervisserij,

en betreft obstakels, meer pen/oppervlakte vissen, dan leer je een water pas echt kennen, en in de winter als er ijs is geweest met je polaroid bril langs de waterkant gaan, doordat het ijs smelt is het water vaak helderder en met een polaroid bril kan je dan op veel wateren dan ook makkelijker obstakels spotten
leer om te vangen, vang om te leren
schapermichael  
#9 Gepost : dinsdag 4 februari 2014 12:26:38(UTC)
schapermichael


5 ponder

Lid sinds: 9-10-2013(UTC)
Berichten: 38

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ener, Het is inderdaad theorie Angel
Welkom trouwens op het forum
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

http://pendingen.blogspot.nl/
Mark0112  
#10 Gepost : woensdag 23 april 2014 18:51:33(UTC)
Mark0112


5 ponder

Lid sinds: 7-7-2013(UTC)
Berichten: 17
Man
Nederland
Locatie: Nederland

Ik gebruik zelf altijd een medium feederhengel voor het oppervlakte vissen.

Ik denk dat jou penhengel perfect is! Like
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.