logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's<123
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
chiele  
#41 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 20:42:26(UTC)
chiele


45 ponder

Lid sinds: 27-6-2010(UTC)
Berichten: 1.902

@ sven: heel even een off-topic vraag als dat mag:
kan je vijvervissen (koi's bvb) hetzelfde te eten geven als hun grotere soortgenoten? (de karpers waarop we vissen)Think

en idd, de topic begint nu nog interessanter te worden, want ik probeer ook wat meer te weten te komen over particles en hun kooktijden enzo... Breede lach
Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite

Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Breede lach Alvast bedankt!
sven vq  
#42 Gepost : donderdag 28 oktober 2010 17:46:30(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

@ chiele, dit kan best. enkel niet overdreven veel voederen met bv particles. het koivoer voorziet in hun dagelijks noodzakelijke voedsel. Maar af en toe een lekker snoepje kan zeker geen kwaad hé Knipoog je moet ze eens gek zien worden als ik er eens een bolletje deeg insmijt als ik overschot heb van het bollen rollen. (vooral de gewone goudvissen gaan helemaal los dan, idem voor mijn diamantsteur)

Grtz

chiele  
#43 Gepost : donderdag 28 oktober 2010 18:23:52(UTC)
chiele


45 ponder

Lid sinds: 27-6-2010(UTC)
Berichten: 1.902

ja heb dit ook al gemerkt, ze zuigen gwn mn vinger op Tong
mja in de winter mss wat pellets voeren aangezien ons koivoer drijft
Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite

Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Breede lach Alvast bedankt!
Frank Avezaat  
#44 Gepost : donderdag 28 oktober 2010 19:11:36(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
je kunt ze ook gewoon drijvend blijven voeren hoor chiele. Zinkend is verstandiger maar ik wijk qua voer niet af in de winter. Enkel minder.
kroon  
#45 Gepost : donderdag 28 oktober 2010 20:06:39(UTC)
kroon


30 ponder

Lid sinds: 15-9-2010(UTC)
Berichten: 648

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
ik zou ze geen partikels en mais enzo geven
en bollies zou ik ze ook niet in de winter geven
ik voer zelf misimar in de winter
zitten geen zware voedingstoffen in voor ze
en hun spijsvertering is lager als een wilde karper
tenzij je swinters verwarmd
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
ronald kingma  
#46 Gepost : donderdag 28 oktober 2010 20:32:27(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
oh ok, was even de rode draad kwijt, maar jullie hebben het over koi's?


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
chiele  
#47 Gepost : donderdag 28 oktober 2010 23:11:10(UTC)
chiele


45 ponder

Lid sinds: 27-6-2010(UTC)
Berichten: 1.902

idd.
maar in de winter vriest onze vijver dicht dus kunnen we geen drijvend voer geven he
Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite

Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Breede lach Alvast bedankt!
kroon  
#48 Gepost : donderdag 28 oktober 2010 23:13:51(UTC)
kroon


30 ponder

Lid sinds: 15-9-2010(UTC)
Berichten: 648

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
je moet ten alle tijden voorkomen dat je vijver dichtvriest
en misimar is zinkend voer
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
Andre  
#49 Gepost : vrijdag 29 oktober 2010 09:52:59(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
sven vq schreef:
de vraag is: waarom koken wij ons eten? zijn wij toevallig ook geen luie soort die gemakkelijk te vreten en te verteren voedsel kiest boven meer moeite te moeten om ongekookt voedsel te verteren?


Vis kraakt de opgezwollen maïs en kan daarna alles verteren. Of dit vlot gaat, is voor iedereen een raadsel. Maar feit is wel dat ik al enkele keren vissen heb gevangen die 4 uren na de eerste voerbeurt (instantsesie, 15kg geweekte maar niet gekookte maïs) op de mat al gauw de maïspulp uitscheten. en dan zag je nauwelijks iets van stukjes, echt alles mooie pulp.

Vraag die nu rijst: is die 4 uren nu lang? misschien wel, maar dan eten ze maar gewoon wat minder hé Knipoog
worden er voedingsstoffen ontrokken? ja, anders zou er geen pulp gevormd worden. Heeft hij te weinig voedingsstoffen ontrokken? dan zal hij heus wel terug komen. Er ligt dan toch nog genoeg.

om ook nog even terug te komen op waarom wij ons eten koken. Dan even een vraagje wat het gezondste is: een rauwe,gespoelde wortel of een gekookte wortel? op gebied van vleesproducten ben ik akkoord, dan moet er gekookt worden. Maar maïs is een plantaardig product. koken wij dan misschien de meeste goede voedingsstoffen er dan niet uit?

Het zou leuk zijn moest er iemand hier dergelijke vakgebieden gestudeerd hebben (mensen van voedselveiligheid of dergelijke?)

Vind het plots wel een heel interessante topic wordenKnipoog

maar nogmaals, dit is slechts de bescheiden mening van een karpervisser die zijn kleine ervaring in de weegschaal probeert te gooien Knipoog
Grtz


Sven, volgens mij sla je de plank nog een beetje mis op gebied van voedingsleer, maar dat geef je zelf ook al een beetje aan. Niet dat ik daar veel verder mee kom hoor, maar ik heb me er wel eens in verdiept. Met name het antwoord op je vraag over de wortel (en ander eten) moet het antwoord volgens mij luiden, dat naast vlees ook veel ander eten gezonder/beter is als het gekookt is. Niet alleen omdat je er schadelijke bacterien mee doodt, maar ook omdat de voedingsstoffen dan beter worden opgenomen door je lichaam.

Zeg bijvoorbeeld dat een biefstuk 25 gram eiwit bevat. Als je 'm rauw opeet dan neemt je lichaam daar misschien 50% van op en gebakken iets van 75% ofzo (lukrake schattingen, maar zo werkt het ongeveer geloof ik). De rest gaat er via de natuurlijk weg weer uit Knipoog. Voedingsstoffen kook je er volgens mij niet zo snel uit, dat zijn meer de vitamines en mineralen geloof ik.

Het feit dat je pulp aantreft op de mat zegt dus in mijn ogen alleen maar dat de vis het heeft verwerkt. Hij schijt de mosselschelpen ook gewoon weer uit nietwaar Knipoog. Maar nogmaals, zolang je vangt is het volgens mij allemaal prima! ik blijf in ieder geval wel koken.
Gebruikers aanwezig in dit topic
3 Pagina's<123
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.