logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's<123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
whitey  
#21 Gepost : woensdag 16 juli 2014 16:25:20(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Eerst geschreven door: thimon Ga naar gequote bericht
Deze oppervlakte grazer ving ik op een avondje met weinig tijdBlij

Voor de mensen met interesse, goed opletten. Aanstaande maandag komt er een artikel online van mij over oppervlaktevissen op Graskarper en uiteraard ook de gewone karper soort. Compleet met uitleg en technieken.

Like


Inderdaad een mooie grasser Thimon, vooral ook omdat hij iets donkerder is dan de meeste die ik hier al zag.Like
Dat het maar snel maandag is dan, niet enkel omdat ik dan in verlof ben, maar misschien dat ik dan later in de week iets kan uit proberen van uw artikel over oppervlaktevissen.

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
griend  
#22 Gepost : donderdag 17 juli 2014 04:52:23(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Eerst geschreven door: whitey Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: griend Ga naar gequote bericht
Van het weekend nog een leuke project spiegel gevangen.


Ziet er inderdaad naar uit dat dit in de toekomst een "bak" kan worden!Like

PS. jij bent meestal een vroege vogel hé? (zie ik aan de tijd dat je uw berichten post) opmerkzaam hé m8!Blijb


Klopt helemaal, heb je tenminste wat aan je dag Koffie Knipoog
Wind op de kant is vis in de hand.


Flo  
#23 Gepost : donderdag 17 juli 2014 11:09:31(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
mooie gras Timon !

Zelf last minute opnieuw m'n boeltje aan het water gezet om daar te overnachten en met succes.
Rond 1u krijg in een volle fluiter. Bij contact neemt de vis in verschillende rushes meters lijn, ik dacht eerst dat ik één van de weinige grassers te pakken had.
Ferm moeten blokken om te verhinderen dat de vis over een talud de dieperik inzwom (met veel kans op lijnbreuk tot gevolg)
Het bleek een schub te zijn,geen gigant maar wat een strijder Like
Vis nr. 9 op het thuiswater dit jaar en nog geen enkele beet gemist, zeer tevreden Blij

[img=UserPostedImage]kpt80[/img]
thimon  
#24 Gepost : donderdag 17 juli 2014 11:53:48(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Dankjewel voor de complimenten Flo en Whitey!

Ik schrijf mijn stukken met erg veel plezier en passie. Hopelijk helpt het jullie verder met het vangen van een oppervlaktevis!

Blijb succes mannen!
Doorzetten wordt beloond!
JustMoes  
#25 Gepost : donderdag 17 juli 2014 12:39:42(UTC)
JustMoes


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2013(UTC)
Berichten: 99

Bedankjes: 4 keer
Is 11 keer bedankt in 9 post(s)
Mooien vissne mannen!

@Thimon ik kijk uit naar je stukje. Ik vind het oppervlakte vissen onwijs gaaf, misschien staat er wel een handige tip in voor me!
thanks JustMoes is 1x bedankt voor deze nuttige post.
thimon op 17-7-2014(UTC)
bas van geffen  
#26 Gepost : donderdag 17 juli 2014 21:54:33(UTC)
bas van geffen


10 ponder

Lid sinds: 5-11-2010(UTC)
Berichten: 80

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
met de brokken onder je top vissen kan zeer spannend zijn... maar soms wordt je er ook helemaal gek van... je ziet vissen zwemmen die niet willen azen, vissen die schrikken van een misplaatste voetstap of zelfs vissen die je lost... een paar dagen geleden zag ik een bak van een spiegel met een paar grote schubben die in een lijn over de flank verdeeld waren, ze wilde niet azen, was in gezelschap van een klein schubje waar ze van schrok toen deze tegen haar aanzwom... ze zette aan en haar het wit onder haar schubben was kort zichtbaar... ik kreeg ze niet meer gevonden... verderop vang ik uiteindelijk een andere spiegel, 10 kilo, met maar enkele kleine schubjes op de staart.. het liet me niet los dat de grote spiegel er nog moest zwemmen... elke dag reed ik op en neer na het werk, door de file, zonder avondeten, want dat koste kostbare tijd...

UserPostedImage

vandaag vond ik 2 schubkarpers, waarvan 1 van het formaat beer... een enorme bult op de zij, dikke schouder en enorme hangbuik, schurend tegen elkaar draaide ze rondjes rond de vlak onder de lelies aangeboden wormen... een half uur later nog steeds... ik besluit even op een andere plek brokken te strooien en daarna terug te komen... al snel krijg ik reactie op de brokken, een klein schubje... dat was dus die van een paar dagen eerder... de spiegel moest en zou ik de buurt zijn... na nog geen 30 meter lopen van de plek waar de schub voor een foto op de mat uit het water kwam zie ik ze liggen... happend naar de brokken die er al ff in lagen... ze pakt de een na de ander, volledig zonder schroom, ik ga verdekt zitten en laat een brokje zakken tussen de lelies, na 10 minuten rond happend door de lelies komt ze dan eindelijk bij de juiste aan... in 3 pogingen gaat hij dan toch naar binnen, op dat moment staat de tijd stil... wetend dat er een epische strijd los zal barsten tussen de spiegel, het veelvuldig aanwezige groen, de lichte uitrusting en de hele dunne haak... ik licht de hengel met een ferme tik terwijl mijn hart overslaat... BAM hangen! het lijkt even te duren voor de vis het doorheeft maar dan beseft ze toch dat ze aan een hengel vastzit... episch is nog een understatement... wat een dril... door het vele groen breekt het spreidblok van het schepnet op het moment dat haar staart over het koord heen glijd... tussen de tijd van het pakken van de brok en het landen van de vis lijkt een uur te zitten, wat in werkelijkheid misschien nog geen 5 minuten is geweest... ik laat haar rusten en neem zelf ook even de tijd.. Al die uren, de km's omrijden door file's, hongerige avonden, het kapotte spreidblok... het was het allemaal waard!!

en morgen?? morgen dan gaan we terug.. terug voor die beer... de beer die nog wel een maatje groter was als deze mooie spiegel!

UserPostedImage
whitey  
#27 Gepost : vrijdag 18 juli 2014 04:23:13(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Eerst geschreven door: bas van geffen Ga naar gequote bericht
met de brokken onder je top vissen kan zeer spannend zijn... maar soms wordt je er ook helemaal gek van... je ziet vissen zwemmen die niet willen azen, vissen die schrikken van een misplaatste voetstap of zelfs vissen die je lost... een paar dagen geleden zag ik een bak van een spiegel met een paar grote schubben die in een lijn over de flank verdeeld waren, ze wilde niet azen, was in gezelschap van een klein schubje waar ze van schrok toen deze tegen haar aanzwom... ze zette aan en haar het wit onder haar schubben was kort zichtbaar... ik kreeg ze niet meer gevonden... verderop vang ik uiteindelijk een andere spiegel, 10 kilo, met maar enkele kleine schubjes op de staart.. het liet me niet los dat de grote spiegel er nog moest zwemmen... elke dag reed ik op en neer na het werk, door de file, zonder avondeten, want dat koste kostbare tijd...


vandaag vond ik 2 schubkarpers, waarvan 1 van het formaat beer... een enorme bult op de zij, dikke schouder en enorme hangbuik, schurend tegen elkaar draaide ze rondjes rond de vlak onder de lelies aangeboden wormen... een half uur later nog steeds... ik besluit even op een andere plek brokken te strooien en daarna terug te komen... al snel krijg ik reactie op de brokken, een klein schubje... dat was dus die van een paar dagen eerder... de spiegel moest en zou ik de buurt zijn... na nog geen 30 meter lopen van de plek waar de schub voor een foto op de mat uit het water kwam zie ik ze liggen... happend naar de brokken die er al ff in lagen... ze pakt de een na de ander, volledig zonder schroom, ik ga verdekt zitten en laat een brokje zakken tussen de lelies, na 10 minuten rond happend door de lelies komt ze dan eindelijk bij de juiste aan... in 3 pogingen gaat hij dan toch naar binnen, op dat moment staat de tijd stil... wetend dat er een epische strijd los zal barsten tussen de spiegel, het veelvuldig aanwezige groen, de lichte uitrusting en de hele dunne haak... ik licht de hengel met een ferme tik terwijl mijn hart overslaat... BAM hangen! het lijkt even te duren voor de vis het doorheeft maar dan beseft ze toch dat ze aan een hengel vastzit... episch is nog een understatement... wat een dril... door het vele groen breekt het spreidblok van het schepnet op het moment dat haar staart over het koord heen glijd... tussen de tijd van het pakken van de brok en het landen van de vis lijkt een uur te zitten, wat in werkelijkheid misschien nog geen 5 minuten is geweest... ik laat haar rusten en neem zelf ook even de tijd.. Al die uren, de km's omrijden door file's, hongerige avonden, het kapotte spreidblok... het was het allemaal waard!!

en morgen?? morgen dan gaan we terug.. terug voor die beer... de beer die nog wel een maatje groter was als deze mooie spiegel!



Prachtige bak (ken) Bas!!Like en wat een prachtig geschreven verhaal,je hebt nog toekomst!!Blijb

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
bas van geffen  
#28 Gepost : zaterdag 19 juli 2014 14:29:33(UTC)
bas van geffen


10 ponder

Lid sinds: 5-11-2010(UTC)
Berichten: 80

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
UserPostedImage

niet de beer, maar wel een mooie schub die op de mat kwam gisteren...

voor de rest was er geen vis te bekennen. nu afwachten tot vanavond, dan gaan we weer op pad!
thimon  
#29 Gepost : zaterdag 19 juli 2014 17:03:34(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Klasse werk Bas!!

Ziet er goed uit.

Blijb
Doorzetten wordt beloond!
Flo  
#30 Gepost : donderdag 24 juli 2014 14:15:46(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
Gisteren nachtje aan het water gezeten.
Vrij laat toegekomen maar ik zag dat er vis aanwezig was op de plaats die ik op het oog had.
Vol vertrouwen de hengels beazen , alles op z'n plaats en genieten van een pintje.
Rond 23u30 is het al van dat,de dril verloopt probleemloos en ik schep de vis met het gedacht dat het geen al te grote was.
Blijkbaar betreft het een ferm bol varkentje dat vlotjes over de 30 pond gaat.
Geen slecht begin Like

[img=UserPostedImage]kpt159[/img]

Rond 2u is het terug prijs. Een wederom mooie schub mag mijn mat verwelkomen.

[img=UserPostedImage]kpt98[/img]


Om 4u30 krijg in een aarzelende run en sla ik aan. De vis blijkt gehaakt, maar lost na een tweetal minuten drillen, jammer...
Moe kruip ik terug in mijn stretcher... om er iets na 6 terug uit te moeten springen voor een fluiter.
De vis laat zich niet kennen en houdt me wel eventjes bezig. Het is ondertussen al licht en eens de vis nadert heb ik een déjà-vu gevoel.
Na het scheppen en op de mat te leggen worden de vermoedens bevestigd :het is m'n targetvis van 2 jaar geleden Blij
Blij te zien dat two-tone het goed maakt .

[img=UserPostedImage]kpt157[/img]

[img=UserPostedImage]kpt157[/img]
griend  
#31 Gepost : vrijdag 25 juli 2014 04:48:59(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Goed bezig FloBlijb
Wind op de kant is vis in de hand.


dehengelaar  
#32 Gepost : vrijdag 25 juli 2014 12:03:32(UTC)
dehengelaar


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 24-7-2014(UTC)
Berichten: 3
Nederland
Locatie: polder

Mooie schub flo💪
Dries Dewitte  
#33 Gepost : zondag 27 juli 2014 07:04:11(UTC)
Dries Dewitte


15 ponder

Lid sinds: 25-10-2013(UTC)
Berichten: 119

Bedankjes: 11 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Na een weekje niet te vissen zaten mijn broer en ik afgelopen vrijdag opnieuw aan de waterkant, met onderstaand vissen
als resultaat.

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

Onderstaande spiegel mochten we 2 weken geleden ook al eens begroeten.

UserPostedImage

UserPostedImage

Het filmpje van de sessie kan je hier bekijken

Ron van Houtum  
#34 Gepost : zondag 27 juli 2014 10:38:09(UTC)
Ron van Houtum


50 ponder

Lid sinds: 10-2-2010(UTC)
Berichten: 2.857
Man
Nederland
Locatie: in een huis

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

Een of andere rare uitstulpsel
UserPostedImage

UserPostedImage
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
thimon  
#35 Gepost : zondag 27 juli 2014 12:34:06(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Apart om te zien, (uitstulpsel op de vis) maar toch weer mooie vissen Ron! Complimenten! Blijb
Doorzetten wordt beloond!
thanks thimon is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Ron van Houtum op 27-7-2014(UTC)
whitey  
#36 Gepost : zondag 27 juli 2014 17:35:26(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
@Ron: Prachtbakken!Blijb (zoals gewoonlijk), eerste keer dat ik 1 karper zie met een (reuzen) tepel!Schamen
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
thanks whitey is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Ron van Houtum op 27-7-2014(UTC)
Ron van Houtum  
#37 Gepost : zondag 27 juli 2014 19:30:22(UTC)
Ron van Houtum


50 ponder

Lid sinds: 10-2-2010(UTC)
Berichten: 2.857
Man
Nederland
Locatie: in een huis

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
Dit is de nieuwste versie van kweek.
speciaal voor de lensdrukkers zit een handvat aan hahahaha
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
bas van geffen  
#38 Gepost : zondag 27 juli 2014 20:31:48(UTC)
bas van geffen


10 ponder

Lid sinds: 5-11-2010(UTC)
Berichten: 80

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
whahahahahah Tong das een goeie ron! mooie vissen ook weer van iedereen!!

hierbij ook weer een stukje van mezelf...

Ik zag twee beren eruit peren... :( ofja... het was er eentje... :cry:

Gisteren op een water gaan kijken waar ik al even niet meer geweest was. Na wat kort zoekwerk was de vis alweer gevonden, een stuk of 10 karpers lagen tussen de lelies te draaien en doen... al snel gingen er wat brokken op. De vis reageerde echter maar nauwelijks en was bijna niet aan het azen te krijgen... omdat ik deze week s'avonds lekker achter de stokken wil gaan zitten in plaats van km's te lopen besloot ik op het water een 2,5 kg bollen te strooien om daar komende week een vis op proberen te vangen... toen het inmiddels donker was besloot ik ook nog eens de kom met lelies te voorzien van brokken, omdat de meeuwen nu de brokken niet meer zouden pakken kon ik misschien morgenvroeg de vissen makkelijker over de streep krijgen...

In de ochtend aangekomen blijken de vissen wel op zoek te zijn naar de brokken die nog onder de lelies liggen her en der. Echter echt azen zat er niet echt in en na een paar worden en twee "missers" waarbij het nep brokje niet goed gepakt werd hield ik het ook maar weer voor gezien.. Er gaan nog wat handen bollen op de beoogde stekken waar de lelies ook al heftig heen en weer schudden op moment dat de bollen het water raken... kan niet anders dan dat de vis er op zit! Dat geeft hoop voor komende week!

Op naar de sloot dan maar... kijken of er vis zit.. Bij aankomst eerst de voerstek op de bodem even nakijken, hier is afgelopen week wat gevoerd met babykorn pallets en vismeel pallets... er lagen 3 vissen te wachten op meer voer, de plek was volledig kaal gevreten tot op de kiezelbodem toe.. alleen jammer dat het zeeltjes waren, en nog van zeer klein formaat ook... die laten we dus maar mooi met rust..
Even verderop lijkt er geen vis te zitten tot ik helemaal op het uiteinde wat zie bewegen.. het is het kleine schubje wat ik in het begin al een keer gevangen heb... ook die laten we vrolijk zwemmen om de rust te houden. Ik slenter terug met de gedachte dat ik volgend jaar eerder moet beginnen hier om de vis op tijd op te vangen... Ik had al een paar stekjes aangevoerd in de hoop dat ze stilletjes verborgen lagen in het groen en ik ze daarom niet gevonden kreeg.. Bijna terug bij de auto zie ik een kolk.. is het een koet of een fuut.. ik staar over het water en zie op 2 plekken tegelijk de lelies omhoog komen.. er zitten zowaar 2 karpers vol op de brokken! sluipend ernaartoe zie ik de witte lippen door het groene bladerdek steken alsof ze een week niet gegeten hadden.. slurpende geluiden weerkaatsen op de geluidswal... bij de vis aangekomen kan ik me mooi achter wat planten verschuilen, de vissen zitten onder de lelies dus het duurt even voor ik ze kan zien... de eerste die ik duidelijk zie is een schub.. de schub.. de beer! ik kan mijn geluk niet op dat ik hem op dit grote waterstelsel alsnog gevonden heb en dan ook nog aan het azen heb gekregen...

Allebei de vissen eten volop van de brokken, ik plaats mijn brok op een plek waar hij al een paar keer teruggekomen is en wacht af... natuurlijk komt hij ineens niet meer daar en blijft aan de andere kant van het lelieveld bezig... de vis schrikt niet van het te water laten van mijn brok dus ik probeer hem enkele malen zo dicht mogelijk bij hem te krijgen.. al 3 keer heeft ie tegen zijn lippen gelegen.. het zweet loopt uit mijn lichaam als een waterval... muggen en dazen eten me levend op maar kan er niet mee zitten.. mijn polaroid slaat aan dus die moet ik af zetten... op dat moment komt de beer op een perfect plek te liggen onder mijn hengeltop, ik leg mijn brok rustig op een lelieblad langs hem en trek hem voorzichtig te water... de schub ziet de brok en het is duidelijk dat hij hem wil.. en dan wordt de rust bruut verstoord door de tweede vis die zijn rondjes draaide... hij lag met zijn kop onder de lelie waar ik mijn brok op legde.. met een gulzige slok verdwijnt de brok naar binnen en de vis haakt zichzelf... KUT!!! ik denk dat mijn stem nu nog nagalmt door de wijk... :evil:

De beer verdwijnt met een boeggolf en ik zit vast aan een hele boze spiegel... na een bruut gevecht tussen de lelies en andere waterplanten schep ik de vis... ik zie zijn flank over het netkoord gaan en dan baal ik nog meer... niet alleen mis ik de schub nu... ik vang voor de tweede keer dezelfde spiegel...

UserPostedImage

Ik onthaak de vis en schiet een foto op de mat zodat ik 100 % zeker kan zijn dat het hem is... ik maak nog een kort filmpje voor als het toch een andere vis blijkt te zijn... de vis gaat terug en ik moet even tijd nemen om mijn spullen weer op orde te maken, een nieuwe haak aan te knopen en mezelf even afkoelen met wat koud drinken...

op het moment dat ik de schub op een van de andere aangemaakte stekken wil gaan zoeken blijkt hij alweer terug te zijn en ligt alweer te happen... ik probeer er nog een brok bij te krijgen maar zo snel als hij verscheen was hij ook weer weg... hij had wel in de gaten dat er nog op hem gejaagd werd...

Tot de volgende keer beer!!

Tijdens het avondeten krijg ik een appje van een vriend, hij had wat vis zien liggen in een nieuw gegraven kommetje achter de flats waar ik woon... 5 minuten later sta ik gewapend met de korst langs het water... het is dit jaar pas gegraven maar zit vast een een beek die hier door het dorp loopt...
Er zwemmen idd een paar leuke vissen rond, allemaal koi's... een beetje vreemd, het water zit vast aan de beek, geen hek, niks wat ze tegenhoud, het zijn geen bekende vissen en er zwemt zelfs nog een beste schub bij ook... omdat het terrein eigenlijk verboden toegang is en van het aanliggende landhuis is laat ik mijn hengel maar gewoon in de onthaakmat zitten en besluit ik enkele foto's te schieten... het lijkt me slimmer om eerst de eigenaar een keer aan te spreken hoe of wat en of ik we wel mag vissen.. en de grootste vraag, waar komen die koi's vandaan...

UserPostedImage

UserPostedImage
griend  
#39 Gepost : woensdag 30 juli 2014 05:07:37(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Toch nog 2 weten te vangen
griend heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
b.jpg
image-2014-07-31.jpg
Wind op de kant is vis in de hand.


whitey  
#40 Gepost : woensdag 30 juli 2014 15:12:25(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Eerst geschreven door: griend Ga naar gequote bericht
Toch nog 2 weten te vangen


Mooie torpedo's m8!Like

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
thanks whitey is 1x bedankt voor deze nuttige post.
griend op 31-7-2014(UTC)
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
3 Pagina's<123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.