logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
jori  
#21 Gepost : woensdag 9 februari 2011 18:53:27(UTC)
jori


25 ponder

Lid sinds: 18-7-2010(UTC)
Berichten: 443

ik hou mijn onderlijnen tussen de 8 en de 15 cm , meestal zet ik een langere rig in bij veel wier
behandel iedere karper met respect!
Andre  
#22 Gepost : zondag 13 februari 2011 10:46:43(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
timvanzanten schreef:
In de theorie zou dit wel zo zijn Andre, de vis aast trager en de onderlijn strekt zich pas later. toch denk ik zelf dat je met een 15cm heel allround bent in alle jaargetijden. verder heeft de onderlijn lengte alles te maken hoe je voert en nog meer factoren (bodemgesteldheid, wiergroei, montage etc.). In de praktijk zou ik het dus gewoon lekker houden bij 15cm.

Wat Daniel zegt over het strekken van de onderlijn door witvis en het gevolg daarvan dat de karper geen speling meer heeft bij het opzuigen en de haak niet haakt, hebben we meermaals in de praktijk mogen zien op verschillende onderwaterbeelden. Helaas is het wel zo dat of je nu een lange of korte onderlijn gebruikt, bij beide dezelfde zaken gebeuren. bij een lange onderlijn heb je meer kans dat de onderlijn alleen minder gestrekt ligt. Daniel heeft hierbij dus een punt.


Interessant, ik zie zoveel mensen met onderlijnen van inderdaad 8 cm en ze vangen ook gerust, maar ik kijk er toch altijd erg argwanend tegenaan Think
Erwin  
#23 Gepost : zondag 13 februari 2011 13:08:42(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Andre

Ik heb hem ook het liefst zo kort mogelijk.... Ik zit meestal tussen de 12 en 8 cm.

Gr. Erwin
peterwiggerman  
#24 Gepost : dinsdag 15 februari 2011 22:43:49(UTC)
peterwiggerman


20 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 256

Ik denk dat het afhankelijk is van een aantal factoren:

1. gesteldheid van de bodem. Bij een zachte bodem zal het lood dus ook de rig verder wegzakken in het slib
2. Compact of verspreid voeren. Als er verspreid gevoerd is moet je denk ik wel een langere onderlijn gebruiken omdat de karper sneller verplaatst over de voerstek.
3. voedselnijd onder de karpers. Als er meerder karpers op de stek aan het azen zijn denk ik dat ze het aas gulziger naar binnen zuigen. Met een te korte ondelijn zal naar mijn idee de haak niet goed genoeg in de bek komen.

Mijn mening:een korte onderlijn(< 8 cm) kan maar alleen met een harde bodem en waar de kans op meerdere karper teglijkertijd op de stek niet zo groot is en compact gevoerd wordt.
jantjebeekx  
#25 Gepost : donderdag 24 februari 2011 18:20:48(UTC)
jantjebeekx


10 ponder

Lid sinds: 24-1-2011(UTC)
Berichten: 80

ik vis meestal met een onderlijn van 15 tot 8 cm.
maar als ik echt geen brasem zou willen vangen pas ik de diameter van mijn aas soms aan.
of mischien ook een goede tip is om je aasje een stukje buiten je voerplek te leggen.
DavidT  
#26 Gepost : donderdag 24 februari 2011 18:50:19(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Zo kort en soepel mogelijk. Op een harde bodem niet langer dan 12 cm, tussen wartel en aligner.

Op een zachte(re) bodem rekening houden met vorm en gewicht van het lood. Zelf gooien of uitvaren en neerleggen.

Bovenstaande in situaties waarin een heel groot deel van het bestand niet in staat is met de rig te sollen.

Kan dus ook 5 cm zijn of 1 meter.
Say hello to my little friend
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.