logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Andre  
#21 Gepost : dinsdag 16 september 2014 10:50:10(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Mag ik hier toch iets opmerken? Wat mij de laatste tijd een beetje opvalt is het gebrek een beetje innovatie/handige vissers hier. Het moet allemaal maar nagevraagd worden op het forum, zonder dat er eigenlijk heel veel denkwerk aan vooraf gaat. Tuurlijk, je hoeft niet het wiel telkens opnieuw uit te vinden, maar bij deze even een oproepje aan allen om een beetje creativiteit en wat moeite om zelf oplossingen te bedenken!

De wafter kwestie is er iig een goed voorbeeld van. Een wafter is zoals aangegeven werd een gewichtsloos aasje, dat zo uitgebalanceerd is dat het nèt zinkt op het gewicht van de haak. Je moet er dus voor zorgen dat je het gewicht van je aas opheft. Op welke manier je dit doet maakt niet uit. Er zijn hele goeie kant en klaar oplossingen van kweetnie hoeveel merken. Ook zijn er andere oplossingen, zoals terecht werd opgemerkt door te combineren met een pop up (eventueel half pop-up half bodemboilie) of b.v. een stukje van je haakaas uitboren en opvullen met een stukje kurk of foam. Dit soort oplossingen moeten vast ook te bedenken zijn zonder meteen een forum te moeten raadplegen ;-).
JustMoes  
#22 Gepost : dinsdag 16 september 2014 12:45:07(UTC)
JustMoes


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2013(UTC)
Berichten: 99

Bedankjes: 4 keer
Is 11 keer bedankt in 9 post(s)
Andre, ik snap wat je bedoeld. Ik probeer veel dingen zelf wel op te lossen. Het hele 'wafter' idee had ik nog nooit gehoord of gezien. Het leek mij best interessant en wou daarom een potje kopen om te kijken wat het was. Nadat ik de eigenschappen ervan gezien heb heb ik zelf ook een manier gevonden om dit redelijk goed na te bootsen. Ik vind het namelijk lastig om iets na te bootsen waarvan ik de precieze eigenschappen niet weet/ken.

Nick.
thimon  
#23 Gepost : dinsdag 16 september 2014 16:38:36(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Eerst geschreven door: Andre Ga naar gequote bericht
Mag ik hier toch iets opmerken? Wat mij de laatste tijd een beetje opvalt is het gebrek een beetje innovatie/handige vissers hier. Het moet allemaal maar nagevraagd worden op het forum, zonder dat er eigenlijk heel veel denkwerk aan vooraf gaat. Tuurlijk, je hoeft niet het wiel telkens opnieuw uit te vinden, maar bij deze even een oproepje aan allen om een beetje creativiteit en wat moeite om zelf oplossingen te bedenken!

De wafter kwestie is er iig een goed voorbeeld van. Een wafter is zoals aangegeven werd een gewichtsloos aasje, dat zo uitgebalanceerd is dat het nèt zinkt op het gewicht van de haak. Je moet er dus voor zorgen dat je het gewicht van je aas opheft. Op welke manier je dit doet maakt niet uit. Er zijn hele goeie kant en klaar oplossingen van kweetnie hoeveel merken. Ook zijn er andere oplossingen, zoals terecht werd opgemerkt door te combineren met een pop up (eventueel half pop-up half bodemboilie) of b.v. een stukje van je haakaas uitboren en opvullen met een stukje kurk of foam. Dit soort oplossingen moeten vast ook te bedenken zijn zonder meteen een forum te moeten raadplegen ;-).


Ik ben het hier wel degelijk met je eens. Heel veel mensen hier op het forum stellen vragen die eigenlijk overbodig zijn. Maar... ik ben van mening dat niet alleen op fora veel en onnodig gevraagd wordt. Aan de waterkant kunnen een hele hoop 'karpervissers' er ook wat van. Stekken pezen, de kunst af kijken, zelf geen moeite doen... noem maar op. Er zijn legio voorbeelden. Juist daarom doen wij als Carpfeeling team zo ons best om zo goed mogelijke artikelen te schrijven om iedereen wegwijs te maken in het karpervissen.

Like

Doorzetten wordt beloond!
thanks thimon is 1x bedankt voor deze nuttige post.
whitey op 17-9-2014(UTC)
bertkamp  
#24 Gepost : dinsdag 16 september 2014 23:49:36(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
46000 resultaten
bertkamp heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
wafter_boilies_-_Google_Search_-_2014-09-17_00.48.33.jpg
DavidT  
#25 Gepost : zaterdag 27 september 2014 15:17:53(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Natuurlijke beweging? Die durf ik best in twijfel te trekken. Sterker nog, is gebaseerd op een gedachte van iemand die vervolgens klakkeloos is overgenomen door velen en zal blijven worden overgenomen. Wat is een natuurlijke beweging en waarom is dat nodig? Kijkend naar het natuurlijke voedsel aanbod bijvoorbeeld slakken, mosselen, kreeftjes, muggenlarven en kleine visjes.

Wat is dan de overeenkomst tussen de beweging van een wafter en het natuurlijke voedsel? Niks.

Waarom eet een karper iets dat vaak niet beweegt zoals mosseltjes en slakken? Muggenlarven leven in de bodem uit het zicht. Kreeftjes en vissen hebben ook zo hun manier van bewegen. Heeft niets te maken met het elegante heen en weer bewegen van een wafter. En zonder stroming op de bodem is een wafter zo statisch als een steen.
Say hello to my little friend
HarryO  
#26 Gepost : zondag 28 september 2014 17:10:15(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
thimon schreef:
Ik ben het hier wel degelijk met je eens. Heel veel mensen hier op het forum stellen vragen die eigenlijk overbodig zijn. Maar... ik ben van mening dat niet alleen op fora veel en onnodig gevraagd wordt. Aan de waterkant kunnen een hele hoop 'karpervissers' er ook wat van. Stekken pezen, de kunst af kijken, zelf geen moeite doen... noem maar op. Er zijn legio voorbeelden. Juist daarom doen wij als Carpfeeling team zo ons best om zo goed mogelijke artikelen te schrijven om iedereen wegwijs te maken in het karpervissen.

Thimon ga je hier niet erg kort door de bocht.
Met aan de waterkant "stekken pezen" Als het echt stekken pezen is, is dat ook een vorm van observeren.
Ik ben er niet echt blij mee, maar erger vind ik het "stekken claimen". voorbeeld: ik heb een stek waar ik bijna dagelijks vis, nooit iemand gezien. Komt er op een dag eentje bij mij en zegt dat het eigenlijk zijn stek is en dat hij er heel vaak voert.
Met meteen de vraag hoelang ik er nog blijf zitten. Dat noem ik claimen. Ik heb hem er nooit gezien en toch zeggen dat het zijn stek is.
Iedereen moet leren, dus als je bij iemand staat te kijken, om te leren, is dat dan de kunst afkijken?
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, daar niet van, maar die twee punten kun je op meerdere manieren uitleggen vandaar dat ik reageer.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
thimon  
#27 Gepost : zondag 28 september 2014 17:40:10(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Eerst geschreven door: HarryO Ga naar gequote bericht
thimon schreef:
Ik ben het hier wel degelijk met je eens. Heel veel mensen hier op het forum stellen vragen die eigenlijk overbodig zijn. Maar... ik ben van mening dat niet alleen op fora veel en onnodig gevraagd wordt. Aan de waterkant kunnen een hele hoop 'karpervissers' er ook wat van. Stekken pezen, de kunst af kijken, zelf geen moeite doen... noem maar op. Er zijn legio voorbeelden. Juist daarom doen wij als Carpfeeling team zo ons best om zo goed mogelijke artikelen te schrijven om iedereen wegwijs te maken in het karpervissen.

Thimon ga je hier niet erg kort door de bocht.
Met aan de waterkant "stekken pezen" Als het echt stekken pezen is, is dat ook een vorm van observeren.
Ik ben er niet echt blij mee, maar erger vind ik het "stekken claimen". voorbeeld: ik heb een stek waar ik bijna dagelijks vis, nooit iemand gezien. Komt er op een dag eentje bij mij en zegt dat het eigenlijk zijn stek is en dat hij er heel vaak voert.
Met meteen de vraag hoelang ik er nog blijf zitten. Dat noem ik claimen. Ik heb hem er nooit gezien en toch zeggen dat het zijn stek is.
Iedereen moet leren, dus als je bij iemand staat te kijken, om te leren, is dat dan de kunst afkijken?
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, daar niet van, maar die twee punten kun je op meerdere manieren uitleggen vandaar dat ik reageer.


Harry,

Ik begrijp dat je mijn reactie wat kort door de bocht vind. Echter beschrijf ik niet dat iedereen het doet, en is het meer een mening dan een feit dat ik beschrijf. Blij

Je reactie is ook zeer zeker goed hoor! Like


Doorzetten wordt beloond!
thimon  
#28 Gepost : zondag 28 september 2014 17:44:44(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Eerst geschreven door: DavidT Ga naar gequote bericht
Natuurlijke beweging? Die durf ik best in twijfel te trekken. Sterker nog, is gebaseerd op een gedachte van iemand die vervolgens klakkeloos is overgenomen door velen en zal blijven worden overgenomen. Wat is een natuurlijke beweging en waarom is dat nodig? Kijkend naar het natuurlijke voedsel aanbod bijvoorbeeld slakken, mosselen, kreeftjes, muggenlarven en kleine visjes.

Wat is dan de overeenkomst tussen de beweging van een wafter en het natuurlijke voedsel? Niks.

Waarom eet een karper iets dat vaak niet beweegt zoals mosseltjes en slakken? Muggenlarven leven in de bodem uit het zicht. Kreeftjes en vissen hebben ook zo hun manier van bewegen. Heeft niets te maken met het elegante heen en weer bewegen van een wafter. En zonder stroming op de bodem is een wafter zo statisch als een steen.


David,

Ik begrijp je reactie volkomen, en wat betreft de overeenkomst met natuurlijk voedsel heb je helemaal gelijk. Maar... toch is er een puntje dat je over het hoofd ziet. Namelijk een wafter boilie is een uitgebalanceerd stukje haakaas. Dit is compleet gewichtloos en beweegt onder water met alles mee wat er gebeurt. Stroming etc etc. Omdat dit zo 'natuurlijk' beweegt. Althans voor een karper zijn gedachten.... wekt het veel minder snel of zelfs helemaal geen argwaan. Daardoor is het op sommige wateren veel sneller of makkelijker een aanbeet afdwingen.

Like

Doorzetten wordt beloond!
DavidT  
#29 Gepost : dinsdag 30 september 2014 16:34:28(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor, bij zo'n natuurlijke beweging. Zo'n balletje dat sierlijk heen en weer beweegt. Maar om dat nou een natuurlijke beweging te noemen. Door een kracht van de natuur krijgt de wafter een bepaalde beweging. Een boomwortel, een stukje plastic etc. alles komt uiteindelijk in beweging. Dus dan heeft alles een natuurlijke beweging.

Als het aan de beweging lag, dan zouden o.a. waterplanten zeer hoog op het lijstje staan want die doen ook dat lichtvoetige dansje. Maar laat karpers nou van nature zeer weinig koolhydraten eten. De behoefte is er ook niet. De grootste inname van koolhydraten komt door vissers die o.a. boilies en tijgernoten in het water gooien. Waarom staan kreeftjes met hun haperige beweging op hun menu?

Ik denk te weten dat de wafter soms in het voordeel is omdat het anders is dan veel situaties die zich vaak voordoen onder water. Totdat de wafter ook oneindig vaak is ingezet. De wafter beweegt anders ten opzichte van een boilie bij o.a. aasopname.

De gedachtengang van een karper, dat is een goeie. Die bestaat niet. Het beestje kan niet denken. Zonder erbij stil te staan, staat het hele leven in het teken van overleven. Pure intuitie.
Say hello to my little friend
thimon  
#30 Gepost : dinsdag 30 september 2014 21:04:07(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Tsja weetje David... je kunt hier hele discussies aan vast binden, van welles en nietes. Maar dat gaat niet werken. We zijn het hier niet met elkaar eens. Klaar! Een karper is wel degelijk iets aan te leren, dat is in de loop der jaren meer dan duidelijk geworden. Gedachten is een woord dat je dan ook niet zo letterlijk moet pakken als dat jij nu doet.

Heb je thuis toevallig koi's? Moet je maar eens kijken hoeveel je van het gedrag van deze vissen leert. Knipoog

Like
Doorzetten wordt beloond!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.