logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Gerben_A  
#1 Gepost : zondag 9 januari 2011 13:30:31(UTC)
Gerben_A


10 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 72

Vissers,

Omdat ik me aan het oriënteren ben voor een nieuwe hoofdlijn ben ik benieuwd naar jullie mening.
Tot nu toe is mijn keuze gevallen op de Parallelium polyvilon fuorocarbon hybride lijn. Mede door het artikel dat op carpfeeling staat, lijkt het me een perfecte lijn voor mij visserij.

Echter zit ik nog in twijfel welke lijndikte te nemen...

lijncapaciteit van mijn molens (okuma fb60)zit bij 35/100 op 270 meter max.
Als ik 30/100 neem kunnen dr toch wel aardig wat meters meer op.

En aangezien ik sinds vorig jaar op groter water ben begonnen lijkt me iets meer lijncapaciteit geen overbodige luxe Think Maar is 30/100 (6.3 kg) genoeg als je ook wel eens tegen leliebedden aan vist en wel eens een vis met beleid er tussenuit moet drillen?

Daarom ben ik benieuwd naar jullie mening, wat zouden jullie doen? Of zijn er mensen met ervaring met deze lijn en lijndiktes?

Groet,
Gerben.
Sponsor
Erwin  
#2 Gepost : zondag 9 januari 2011 13:41:24(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Gerben

Ik heb het artikel geschreven en ben nog steeds erg te spreken over deze lijn. Je moet je afvragen wat je nou echt wilt van je lijn? Ver gooien? Snel afzinken?

Hoever vis jij meestal uit de kant? Ik heb zelf flinke molens maar vis zelden verder dan 150 meter uit de kant. Het klinkt dus leuk dat er zoveel op kan, maar ik heb het helemaal niet nodig.

Gr. Erwin
Gerben_A  
#3 Gepost : zondag 9 januari 2011 14:45:50(UTC)
Gerben_A


10 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 72

Hee Erwin,

thnx voor je reactie.

(Erg) ver gooien is geen must, dan wordt de lijn wel uitgevaren. Op sommige wateren mag je niet uitvaren, dus redleijk ver gooien is wel belangrijk.

(redelijk) snel afzinken is wel belangrijk voor mij, ik begreep dat dat prima in orde was bij deze lijn.
soms vis ik 50 meter ver, soms zelfs minder dan 25, soms ook rond de 200 of meer.

Voorbeeldje daarvan was het weddermeer afgelopen zomer, zat op stek 1, de vis zat volop richting het strand en richting de uitvaarplek van de kano's. Het strand haalde ik net, maar de kano spot haalde ik dus niet, dan zit je al tegen de 250 meter aan.

Maar jij zou eerder kiezen voor 35/100 ? 30/100 toch te "zwak" ?
voorslag gebruiken kan ik natuurlijk ook doen als ik tegen de lelies lig, maar daar hou ik niet erg van.

Groeten,
Gerben.

Bewerkt door de gebruiker zondag 9 januari 2011 14:46:28(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Frank  
#4 Gepost : zondag 9 januari 2011 15:23:47(UTC)
Frank


20 ponder

Lid sinds: 28-7-2009(UTC)
Berichten: 358

Bedankjes: 5 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Kies beter voor een zwaardere lijn, ik gebruik normaal steeds 35/100 en zelfs nu in veel gevallen al 40/100.

Twee redenen waarom ik steeds voor een zwaardere lijn ga kiezen:

1/ polyvilion is fluorocarbon coated dus wat wil zeggen dat fluorocarbon steeds zwakker is op de knopen dan een gewone monolijn.
2/ een lijn in grotere diamter zakt steeds veel rapper dan een dunne lijn, daarom vis is dus steeds met een dikke lijn

Nu hoor ik jullie de vraag al stellen, heb je dan geen probleem door met een dikkere lijn te vissen dat je minder aanbeet krijgt. Er wordt toch steeds gezegd dat indien je met een dunnere lijn (qua diameter) vist deze meer aanbeten oplevert.

Dat is inderdaad het geval als je met een handlijn of met het pennetje gaat vissen, waarom? Wel omdat dan de lijn verticaal door het water komt.

In het geval van afstand vissen heb je hier absoluut geen probleem mee want alles ligt tot bij benadering plat op de grond.

In het geval dat ik erg dicht onder de kant vis, vis ik met slappe lijnen en zelfs zonder enig wakersysteem te gebruiken, hier is de dikkere lijn ook weer erg interessant want deze zakt veel rapper tot bij de bodem.

Nu nog de vraag omtrent fluorocarbon lijnen, heeft dit een meerwaarde? In mijn ogen niet want je moet je maar eens voorstellen dat je tegen iets zwemt wat totaal onzichtbaar is? ............................................................................................................dan schrik je je toch rot en neemt de benen.
Als ik een lijn zie die door het water klieft kan ik er onder of boven zwemmen, ja toch?

Dus wat denken jullie nu, gebruik maken van fluorocarbon of toch maar een gewone monolijn gebruiken?

Mijn keuze is rap gemaakt.

Kind regards,
Frank

Bewerkt door de gebruiker zondag 9 januari 2011 15:24:58(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Choose the right swim,... Choose the right gear,... Choose the right bait,... Use ... Baits

Gerben_A  
#5 Gepost : zondag 9 januari 2011 16:47:54(UTC)
Gerben_A


10 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 72

Thnx voor je reactie Frank!

Op zich heb je een punt over de schrikreactie bij onzichtbaarheid van de lijn en er tegenaan zwemmen.
Echter:
-Als je met slappe lijnen vist is de kans kleiner dat een vis er tegenaan zwemt omdat de lijn de bodemstructuur volgt.
-De vis kan de flueorocarbon coated lijn minder goed waarnemen dan "normale" (non-fluorocoated) lijn. Dus je voorkomt het schrikeffect of wantrouwen van de vis dat gebaseerd is op zicht.

door jullie beide reactie gaat mn keuze toch meer naar de 35/100 128fs31818

Bewerkt door de gebruiker zondag 9 januari 2011 16:48:32(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mister X  
#6 Gepost : zondag 9 januari 2011 16:53:35(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

Frank schreef:


je moet je maar eens voorstellen dat je tegen iets zwemt wat totaal onzichtbaar is? ............................................................................................................dan schrik je je toch rot en neemt de benen.
Als ik een lijn zie die door het water klieft kan ik er onder of boven zwemmen, ja toch?



Lach mij een ongeluk zeer mooie stelling zie het echt voor mij beetje geest achtig
je hebt meer begrip voor een situatie wanneer je het kan zien. Iets wat onzichtbaar
is heeft meestal een schrikreactie toch? moet eerlijk bekennen vis veel te kort om
hierover duidelijk een mening te geven. Dikke lijnen zinken sneller af simpel omdat
de diameter groter is wil gaan vissen met korda 30/100 monofilament + colour blend.
(Adrena-line) hier voor met shimano technium tribal camo green gevist eerlijk deze
lijn twist mij erg veel. Maar goed hier voor altijd met strakke lijnen gevist op goed
advies van CF - gebruikers dat wordt bevestigd door frank met slappe lijnen vissen!
Mijn conclusie kan ik niet echt geven gezien het feit ik ben startend visser wel kan ik
mij goed vinden in frank zijn theorie interessant onderwerp met nog wat vragen toch Knipoog

Bewerkt door de gebruiker zondag 9 januari 2011 16:56:34(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Taco van der Veen  
#7 Gepost : woensdag 12 januari 2011 13:03:58(UTC)
Taco van der Veen


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 5-11-2010(UTC)
Berichten: 14

Polyvilon is geen fluo coated lijn dacht ik,
maar een een fluorcarbon met een paar % nylon er door heen gemixt zodat het ook de goede eigenschappen van nylon bezit.
Denk maar aan werpen etc.

Groeten

Taco Knipoog
Frank  
#8 Gepost : woensdag 12 januari 2011 20:52:37(UTC)
Frank


20 ponder

Lid sinds: 28-7-2009(UTC)
Berichten: 358

Bedankjes: 5 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Taco van der Veen schreef:
Polyvilon is geen fluo coated lijn dacht ik,
maar een een fluorcarbon met een paar % nylon er door heen gemixt zodat het ook de goede eigenschappen van nylon bezit.
Denk maar aan werpen etc.

Groeten

Taco Knipoog


Is eigenlijk beter verwoord.

Kind regards,
Frank
Choose the right swim,... Choose the right gear,... Choose the right bait,... Use ... Baits

griend  
#9 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 09:20:27(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Is die lijn ook tekoop op Zwolle of alleen via internet?
Wind op de kant is vis in de hand.


Andre  
#10 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 10:02:40(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Heeft meerdere verkooppunten geloof ik. In het noorden b.v. al hengelsportmekka en BFP. Het bevalt mij iig prima tot zover. Ik heb het nog niet kunnen testen in bijzondere omstandigheden, maar het is in ieder geval mooi soepel en zinkt goed af. Het schijnt daarnaast slijtvast te zijn (nog niet aan de orde geweest voor mij) en het is natuurlijk slecht zichtbaar onderwater. Wat wil een mens nog meer?
robbin  
#11 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 10:55:03(UTC)
robbin


20 ponder

Lid sinds: 26-2-2010(UTC)
Berichten: 263

griend schreef:
Is die lijn ook tekoop op Zwolle of alleen via internet?


Zunnebeld heeft ze liggen!
Life is a game, fishing is serious
griend  
#12 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 14:20:39(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Bedankt , ik Zal op Zwolle ff bij bfp kijken die Zal ze wel bij hun hebben. Maar welke kan je beter hebben de normale of de pro.
Wat zijn de verschillen?
Wind op de kant is vis in de hand.


robbin  
#13 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 16:28:40(UTC)
robbin


20 ponder

Lid sinds: 26-2-2010(UTC)
Berichten: 263

Volgens JulienH in dit bericht:

De gewone heeft 23% rek, de pro 17% waar de pro tevens een iets hogere trekkracht heeft. De normale kost rond de 35 euro en de pro rond de 45.
Life is a game, fishing is serious
peter van welij  
#14 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 22:10:40(UTC)
peter van welij


15 ponder

Lid sinds: 20-10-2010(UTC)
Berichten: 174

Heb hem gisteren ook op me molens gespoeld. Kijken of het wat is.
Hoor er in ieder geval veen goede brichten over.
leen  
#15 Gepost : vrijdag 14 januari 2011 22:30:18(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
peter van welij schreef:
Heb hem gisteren ook op me molens gespoeld. Kijken of het wat is.
Hoor er in ieder geval veen goede brichten over.


Net als ik. Wat mij wel opviel is dat ik met een klos 30/100 2 Shimano 4500B spoelen gevuld heb en daarna lijkt er niet meer zoveel opzitten.
Zou toch niet meer dan 400 meter ofzo 30/100 op een 4500B-spoel hebben gedraaid....?

De 4500B spoel info zegt 210 mtr 35/100 capaciteit te hebben. Da's 245 mtr 30/100 als ik het op een simpele manier omreken.
Maak ik nu een denkfout?

kenny  
#16 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 10:17:17(UTC)
kenny


10 ponder

Lid sinds: 1-12-2010(UTC)
Berichten: 78

Leen,

ik denk dat er zo'n 285m 30% opzit:-"

griend  
#17 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 11:07:37(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Voor het goed opspoelen van die lijn Moet je het etiket naar boven doen of staat dat vermeld op de verpakking hoe je het op Moet spoelen.
Wind op de kant is vis in de hand.


leen  
#18 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 11:39:00(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
griend schreef:
Voor het goed opspoelen van die lijn Moet je het etiket naar boven doen of staat dat vermeld op de verpakking hoe je het op Moet spoelen.


Klos in het water, natte lap en spanning erop zijn minstens zo belangrijk. Zie uitleg van Erwin eerder op dit forum (staat in link in het stukje over deze draad).
leen  
#19 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 11:40:07(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
kenny schreef:
Leen,

ik denk dat er zo'n 285m 30% opzit:-"



Juist, dat dacht ik ook. Maar het ziet er niet naar uit dat er nu nog 1.000 - 285 -285 ==> 430 mtr opzit.
griend  
#20 Gepost : zaterdag 15 januari 2011 12:17:26(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Sorry leen had ik ff over het hoofd geziend'oh! d'oh!
Wind op de kant is vis in de hand.


Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.