logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
peter servais  
#1 Gepost : donderdag 12 maart 2015 07:06:40(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Hallo allemaal,

Gisteravond ben ik nog even met de penhengel op stap geweest.
Aangekomen bij een duikertje wat mais gevoerd en na 10min kreeg ik mijn eerste aanbeet.
Top natuurlijk, alleen bij het zetten van de haak had ik even contact met de vis en had ik uiteindelijk alleen een schub die op de haak geprikt was. Ik ga er van uit dat dit een vals gehaakte vis was. Dit gebeurde mij hierna nog 2keer.
Uiteindelijk 1 vis (klein karpertje) gezien. Deze was duidelijk ook niet gehaakt in de bek, maar in het lichaam.

Mijn vraag is, hebben jullie hier ook zo vaak last van? Wat kan ik doen om dit te voorkomen.
Is dit iets voor het pennen in de winter, omdat de vis wat passiever is?

Ik vis met een standaard penmontage (pen vis ik schuivend) en de laatste 10cm ligt op de bodem met een maiskorrel op een haakje nr. 10 geprikt.
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Sponsor
thimon  
#2 Gepost : vrijdag 13 maart 2015 13:10:44(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Peter,

Ik vis eigenlijk nagenoeg hetzelfde als jij wanneer ik met de pen vis.
Vaak heb ik ook last van lijnzwemmers en vals gehaakte vissen. Daar ontkom je helaas amper aan. Dat komt omdat je met een verticale lijn zit te vissen. Gewoon lekker door vissen. Blij

Doorzetten wordt beloond!
DavidT  
#3 Gepost : zaterdag 14 maart 2015 15:38:41(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Je montage anders uitloden als je recht naar beneden vist. Als je je haak .....cm van je laatste loodje plaatst ligt je lijn ......cm op de bodem en daarna gaat de lijn omhoog.
Say hello to my little friend
beumertje  
#4 Gepost : zaterdag 14 maart 2015 16:10:46(UTC)
beumertje


15 ponder

Lid sinds: 21-8-2014(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: in de achterhoek

Bedankjes: 3 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
zo vis ik ook met de pen, het loodje meestal rond de 15 cm van de haak af geplaatst. Voorkeur gaat ook uit naar een pen met gewichtje er onderin. Werpt naar mijn idee fijner en dobber staat dan al uit zich zelf.

peter servais  
#5 Gepost : maandag 16 maart 2015 07:02:22(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Bedankt voor de reacties!
Ik vermoedde al dat er dus weinig aan te doen zou zijn.
Ik vis idd recht naar beneden met de laatste 10 cm op de bodem.
De vissen liggen soms letterlijk op je lijn terwijl ze aan het azijn zijn. En anders zwemmen ze er wel dwars doorheen.

Ik ga maar op de zelfde voet verder. Ik dril de vissen altijd rustig af, dus de schade aan de vis zal dan iig wel meevallen.
Daar was het mij ook om te doen.
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
DavidT  
#6 Gepost : dinsdag 17 maart 2015 19:34:36(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Stel je peilt je dobber uit met een peilloodje. Dan heb je de diepte. Daarna plaats je de knijploodjes. Het laatste loodje plaats je op bijvoorbeeld 50 cm van je rig. Zo heb je toch al gauw 70 cm tussen je haak en je opgaande lijn. 10 CM is met een beetje beweging op de bodem zo weg.
Say hello to my little friend
thanks DavidT is 1x bedankt voor deze nuttige post.
peter servais op 17-3-2015(UTC)
peter servais  
#7 Gepost : dinsdag 17 maart 2015 23:18:26(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
David, dat is zeker het overwegen waard om daar op die manier eens naar te kijken.
Inderdaad hoe groter het deel van je lijn op de bodem, hoe kleiner de kans wordt dat de vis tijdens het wroeten je haak meepikt met een vin en zich gelijk haakt. Ik ga die lengte morgen maar is wat vergroten, kijken of ik verschil kan opmerken.

Het enige nadeel wat ik mij kan bedenken is dat nu het water nog koud is, de vissen voorzichtig azen. Hierdoor zie je de aanbeten soms amper. Hele kleine opstekers en kleine verplaatsingen heb ik nu steeds als aanbeet. Heeft de langere lijn hier geen nadelig effect op?

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 17 maart 2015 23:20:00(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
JustMoes  
#8 Gepost : woensdag 18 maart 2015 09:06:06(UTC)
JustMoes


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2013(UTC)
Berichten: 99

Bedankjes: 4 keer
Is 11 keer bedankt in 9 post(s)
Peter,

Ik denk dat een dergelijke lange lijn op de bodem de aanbeet niet meer goed doorgeeft aan de pen.

Ik heb in de winter het deel op de bodem vaak iets korter(+-5cm). De pen is heel scherp uitgelood(het liefst staat de top van de pen gelijk met de waterspiegel). Hierdoor zal een lijnzwemmer er voor zorgen dat de pen onder getrokken word. Wanneer een vis het aas oppakt zal de pen echter opstijgen, ik ben er dan al vrij zeker van dat dit een aanbeet is. Michael schaper heeft deze techniek(sunken float) uitgelegd op zijn blog.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.