logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
diebutcher  
#1 Gepost : zaterdag 6 juni 2015 12:50:23(UTC)
diebutcher


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 6-6-2015(UTC)
Berichten: 4

Bedankjes: 1 keer
Goedemiddag,

Na jaren kanaalvissen heb ik er voor gekozen om een water in de buurt te gaan bevissen.
Hier heerst alleen flinke dressuur en zal je met een standaard rig veel kansen onbenut laten.
Dat de standaard rigs die ik op het kanaal gebruikte hier niet aanslaan heb ik al een flink aantal dagen en weekenden ondervonden.
Diverse forums heb ik vervolgens afgespeurd om me te verdiepen in de rigs.
Zodoende heb ik mij ook aangemeld voor het CF forum en ben ik zelf aan het knopen gegaan.
Ondertussen heb ik het water al wat vaker bezocht met zelf gemaakte onderlijnen.
Ik merk dat er nu wel vooruitgang in zit, en dat beloonde zich ook wel met een aantal mooie vissen.
Toch heb ik sterk het idee dat het nog niet helemaal optimaal gaat.

De eerste rig:

Hiermee vis ik met 2 12mm pop-up's

De rig heeft een lengte van 18cm(wartel-haaksteel) en is gemaakt van JRC coated hooklink
Hiervan heb ik de laatste 2 cm gestript en daarop een stukje putty op gezet die de rest van de onderlijn op de bodem houdt
Als haak gebruik ik de Korda kaptor kurv shank maat 4 afgewerkt met een line aligner van strategy
Verder gebruik ik een micro rig swivel om de boilies aan te bevestigen.
In plaats van een ringetje op de steel zoals bij de blowback-rig heb ik er voor gekozen een stuk onderlijn over de haak te laten lopen.
Heb eigenlijk geen idee of dit onder de D-rig valt.

rig 1
rig 2
rig 3

De 2e rig:

Hiermee vis ik met een 22mm dumbell + Imitatie pop-up mais.

Deze rig heeft ook een lengte van 18cm.
De rig begint vanaf de wartel met 14cm Korda mouth trap en een Anti tangle sleeve(3,5cm)
Aan het einde van deze rig heb ik 4cm soepel onderlijnmateriaal gemaakt,
waaraan ik ook een Korda kaptor kurv shank maat 4 heb bevestigd, met ook hierbij de line aligner.
Bij deze rig heb ik wel gekozen om een ring over de haaksteel te maken, met hieraan de hair.
Op de foto's heb ik een 20mm boilie ipv een dumbell aan de hair,
dus vraag mij sowieso af of de afstand tussen haak en boilie niet te ruim is.
Verder heb ik deze rig ook voorzien van 2 stukjes putty om de knoop tussen deze 2 materialen af te dekken,
en om de onderlijn mooi op de bodem te laten liggen.

rig 1
rig 2


Nu is mijn vraag aan jullie of deze rigs op deze manier goed gemaakt zijn, en of nog verbeterpunten zijn.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen,

Alvast bedankt!!

M.v.g. Rick
Sponsor
remon v wanrooij  
#2 Gepost : zaterdag 6 juni 2015 15:33:10(UTC)
remon v wanrooij


25 ponder

Lid sinds: 29-6-2012(UTC)
Berichten: 489

Bedankjes: 2 keer
Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Ik zou de haak vervangen voor een ander exemplaar zonder de curve erin of de line aligner weg laten. Je hebt de rig nu te agressief gemaakt. Tevens vind ik de haak aan de grote kant. Ik zou maximaal voor een maatje 6 gaan en een haak kiezen met een dikkere steel. Deze haak die je nu gebruikt zal gaan 'lopen' in de bek van de karper omdat de bekken doorgaans op een putje een heel stuk zachter zijn dan op bijv. op een kanaal.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 6 juni 2015 15:36:19(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
thanks remon v wanrooij is 1x bedankt voor deze nuttige post.
diebutcher op 6-6-2015(UTC)
diebutcher  
#3 Gepost : zaterdag 6 juni 2015 22:27:49(UTC)
diebutcher


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 6-6-2015(UTC)
Berichten: 4

Bedankjes: 1 keer
Remon,

Bedankt voor de reactie!
Ik zal ze allebei eens maken met een haak maat 6, heb je nog een aanrader qua haakkeuze?
bertkamp  
#4 Gepost : zondag 7 juni 2015 00:26:31(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Dat bekken zachter zijn op putjes kan maar hoeft niet.
Zachte bodem zachte bekken en harde bodem harde bekken, op putjes maar ook op kanaal.
Als een haak gaat lopen haak je te diep.
Oorzaak kan zijn een te lange onderlijn of een te agressieve montage.

Die kant en klare line aligners zijn prima, maar op echt moeilijk water geef ik de de voorkeur aan krimpkous, daarmee kun je de rig precies zo maken als je wil, die steel van een curve shank bijvoorbeeld zou je daarmee heel iets kunnen verlengen.

Die 18cm lengte is gemiddeld wel goed maar op een harde bodem kan 9 ook al lang genoeg zijn en op een zachte is 18cm misschien wel te kort.

Haakkeuze is voor mij meestal solar 101, alleen voor pop-up en chod gebruik ik wat anders.
diebutcher  
#5 Gepost : zondag 7 juni 2015 09:29:15(UTC)
diebutcher


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 6-6-2015(UTC)
Berichten: 4

Bedankjes: 1 keer
Hallo Bertkamp,

De bodem is hier inderdaad zacht(voornamelijk klei)
Ik ga het eens proberen met de Solar 101 haak die je aanraadde.

Bedankt!
diebutcher  
#6 Gepost : donderdag 11 juni 2015 18:23:36(UTC)
diebutcher


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 6-6-2015(UTC)
Berichten: 4

Bedankjes: 1 keer
Heren,

Ik heb besloten om de pop-up rig maar even te laten voor wat ie is, en te gaan voor een optimale blow-outrig.
Zodra die goed en betrouwbaar is kan ik altijd nog andere rigs uit gaan proberen.
Het belangrijkste is nu dat ik een rig krijg waarvan ik weet dat ie goed functioneert, en met vertrouwen in te zetten is.
Ik ben aan het knopen gegaan met een stuk kripkous en de solar 101 haak mt 6 zoals hierboven is aangeraden door bertkamp.


rig
rig1

Zou graag van jullie willen weten of de rig zo goed is, en of er eventueel nog dingen aangepast kunnen of moeten worden.

Groeten Rick
bertkamp  
#7 Gepost : donderdag 11 juni 2015 20:07:06(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Prima rigje.
Of je wat moet veranderen merk je wel in het gebruik.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.