logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
PatricS  
#1 Gepost : vrijdag 30 oktober 2015 11:33:34(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Beste penvissers,

Ik ben eigenlijk net begonnen met penvissen en was naar het volgende benieuwd:

Ik ga voornamelijk met mais en kikkererwten aan de gang. Nu was ik benieuwd of jullie dit bevestigen aan de haak of aan de hair. En nog belangrijker wat de achterliggende gedachte hiervan is? Voor- en nadelen.

Ik weet dat smack, kattenvoer, kaas enz. ook goede aassoorten zijn. Maar wil wat eenvoudiger beginnen ipv een kruiwagen aan voer mee te slepen Knipoog

Vis graag met een sterke haakmaat 8. Bv. gamakatsu super of korda wide gap.

Alvast bedankt voor jullie bijdrage! Like
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
Sponsor
Jeroen84  
#2 Gepost : vrijdag 30 oktober 2015 13:23:37(UTC)
Jeroen84


30 ponder

Lid sinds: 19-9-2013(UTC)
Berichten: 630
Nederland

Bedankjes: 12 keer
Is 56 keer bedankt in 53 post(s)
Hoi Patric,

Persoonlijk zou ik gaan voor een lange hair ( 2-4 cm ) uit de haak bocht.
Dit om zoveel mogelijk witvis uit te bannen.

Gr.
Pak een Bak!!

Schubbenteller: -1
PatricS  
#3 Gepost : zaterdag 31 oktober 2015 20:24:39(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Oke thanks!

Zodra ik veel last van witvis krijg zal ik de hair idd verlengen.
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
bertkamp  
#4 Gepost : zaterdag 31 oktober 2015 23:05:10(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
En dan ?
Krijg je dan geen beet meer van witvis ?
Bedenk eens goed wat het verschil is tussen pen vissen en vast lood vissen.
PatricS  
#5 Gepost : zondag 1 november 2015 10:27:26(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Hey bert,
Ik snap dat je zeker ook witvis zal vangen en niet alleen karper. Dat vind ik ook geen probleem, maar het doel voor mij is om karper te vangen.

Mijn vraag was wat de voorkeur van jullie is. Op de haak of op de hair, en wat je hiervan het voor- of nadeel vindt.
Dit omdat ik deze verschillende montages heb gezien, maar benieuwd ben wat de bevindingen zijn.
Vaak missers, slecht gehaakt, meer of minder witvis enz.

Natuurlijk leer ik dit het snelst door gewoon te proberen, maar een beetje vooronderzoek kan me misschien wat helpen bij het opstarten.
Ik kom hier in groningen niet veel struinvissers tegen die ik zo even kan aanspreken. Dus dan hebben we gelukkig online struiners Tik 'm aan!


Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
bertkamp  
#6 Gepost : zondag 1 november 2015 11:37:41(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Het gaat om
Eerst geschreven door: Jeroen84 Ga naar gequote bericht

Persoonlijk zou ik gaan voor een lange hair ( 2-4 cm ) uit de haak bocht.
Dit om zoveel mogelijk witvis uit te bannen.

Dit werkt zo niet met pen vissen.
Je krijgt beet ongeacht hoe lang de hair is, de dobber gaat onder en dan sla je aan.
Met een lange hair sla je dan mis, waarschijnlijk omdat het een brasem is maar zeker weten doe je het niet.
Dan sla ik liever raak zodat ik weet wat er op mijn voerplek rond zwemt.

Het voordeel van de lange hair bij vast lood is dat de boilie weer uit de bek van de brasem valt en jouw rigje vist dan gewoon weer door.
Bij pen vissen heb je dat voordeel niet omdat je zelf moet aanslaan, dus vist je rigje niet door want niet meer in het water.
Snap je ?
thimon  
#7 Gepost : zondag 1 november 2015 15:12:41(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Patrick,

Misschien heb je wat aan mijn bijdrage.

Wat Bert hier al aangeeft naar jou toe heeft hij volkomen gelijk in. Bij pen vissen werkt het qua montage en aas presentatie heel anders dan het statische vast lood systeem vissen.

Zelf vis ik erg graag met de pen en ook regelmatig. Ik zal je ook vertellen waarom. Vaak is het zo dat je met pen vissen de mooiste en lastigste klanten boven water krijgt. Waarom? Omdat de meeste karpers (we praten nu even over putten) vaak wel een vast lood systeem gezien hebben of er al meerdere malen eens aan gehaakt zijn. De vissen die van nature wat slimmer zijn dan hun gulzige vriendjes zullen hierdoor amper of nooit meer gevangen worden met een vast lood systeem. Deze lastige slimme klanten gaan daardoor ook ander aasgedrag ontwikkelen. Ze concentreren zich bijvoorbeeld alleen nog maar op erg klein aas. Denk maar aan natuurlijk voedsel.

Wanneer jij met je pennetje aankomt en die heel sneaky in een hoekje of voor een riet kraag laat zakken verwacht die vis daar nooit geen kwaad in. (tenzij jij jezelf ook verdekt opstelt) natuurlijk.
Je hebt met de pen een aantal voordelen namelijk: je lijn beweegt en gedraagt zich veel natuurlijker in het water waardoor die karper minder snel argwaan krijgt. Je kunt veel mooier met alternatieve aas soorten vissen. Denk aan: maden, mais, wormen, etc etc. Dat zijn tenminste mijn favoriete aas soorten voor het vissen met de pen.

Ik zelf vis het liefst met een haak maatje 10. En dan de Mixa van Korda. Op die haak prik ik dan gewoon een worm of een blokje mais. Net waar ik op die dag vertrouwen in heb. En wat Bert al aangaf: door iedere vis raak te slaan weet je precies wat er aast op je stekje. Natuurlijk is het hoofddoel een karper... maar door de andere vis soorten ook te vangen leer je een stuk meer over het water waar je vist en hoe die vis zich daar gedraagt. Dat is allemaal heel belangrijk, al denk je misschien soms van niet.

Ik kan je verzekeren, aangezien ik al jaren met de pen vis, dat een mooie zeelt of een enorme grote voorn ook plezier brengt in het pen vissen. Althans voor mij zijn dat hele leuke bonus bij vangsten. Maar dat is puur mijn mening.

Wat ik dus altijd doe als ik ga pen vissen, om het even in het kort voor jou samen te vatten:

- een licht pennetje tot hooguit 1,0 gram.
- haakmaatje 10 / Mixa (korda)
- het aas op de haak prikken
- meerdere voerstekjes aan leggen. 15 minuten bevissen, en volgende stekje.
- stel je verdekt op en loop op je tenen. Immers één verstoorde vis kan de rest ook verstoren.
- favoriete aas: maden, wormen, mais. (geloof me, het levert je vis op!)

Ik bedoel: Wie vist er nu met maden, mais en wormen statisch? Niemand! Waarom? Ze zijn allemaal bang om brasems te vangen. Laat mij dan maar brasems etc vangen. Zowel statisch als met de pen. Het levert me ook veel meer en mooiere karpers op.

Vergeet ook vooral de kleine polder slootjes, verlaten slootjes, prut slootjes etc etc niet. Soms verwacht je in zulke verlaten prut slootjes geen vis. Toch zitten ze er. Ik heb vissen gevangen in slootjes van amper 2 meter breed en een halve meter diep. Ze zitten er echt! en mooie vissen ook nog.

Mijn verhaal zal je nu dus vast wel duidelijk zijn. Hopelijk heb je er iets aan. Succes man! Like

Bewerkt door de gebruiker zondag 1 november 2015 15:19:27(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

thimon heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
IMG_6446.JPG
IMG_6472.JPG
Doorzetten wordt beloond!
PatricS  
#8 Gepost : maandag 2 november 2015 13:49:52(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Bert,
Ik snap hem nuLike . Dacht ook nog in het statisch met lood vissen m.b.t. de lengte van de hair.
Maar eigenlijk heel logisch dat je natuurlijk mis slaat. En dus zal ik mijn hair niet verlengen bij het penvissen.
Vis is vis!

Thimon,
Bedankt voor je bijdrage. En uiteraard heb ik hier wat aan!
Ik zal zeker wat doen met je tips. Vis nu nog met een redelijk zware dobber. Ik zal eens kijken of ik mijn montage wat lichter kan maken, zodat ik wat subtieler te werk kan gaan.Like Like



-
Ik heb de eerste dikke voorn van 20+ cm al op de pen gehad (mais). En inderdaad ook leuke actie Like
Uiteraard is het wachten op de eerste karper. Dus ik zal de stadsvijvers eerst eens onveilig maken. Hier zitten nogal wat knolletjes als het goed is.
Thanks Tik 'm aan!


Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
thimon  
#9 Gepost : vrijdag 6 november 2015 16:40:05(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Eerst geschreven door: PatricS Ga naar gequote bericht
Bert,
Ik snap hem nuLike . Dacht ook nog in het statisch met lood vissen m.b.t. de lengte van de hair.
Maar eigenlijk heel logisch dat je natuurlijk mis slaat. En dus zal ik mijn hair niet verlengen bij het penvissen.
Vis is vis!

Thimon,
Bedankt voor je bijdrage. En uiteraard heb ik hier wat aan!
Ik zal zeker wat doen met je tips. Vis nu nog met een redelijk zware dobber. Ik zal eens kijken of ik mijn montage wat lichter kan maken, zodat ik wat subtieler te werk kan gaan.Like Like



-
Ik heb de eerste dikke voorn van 20+ cm al op de pen gehad (mais). En inderdaad ook leuke actie Like
Uiteraard is het wachten op de eerste karper. Dus ik zal de stadsvijvers eerst eens onveilig maken. Hier zitten nogal wat knolletjes als het goed is.
Thanks Tik 'm aan!




Komt goed! graag gedaan man.

Succes en vang een paar mooie vissen Like

En oja... voordat ik het vergeet. Een zo licht mogelijke montage met pen vissen is het mooiste. hoe minder weerstand en hoe minder onnatuurlijk hoe beter! Like

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 6 november 2015 16:41:05(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Doorzetten wordt beloond!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.