logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
LukeD  
#1 Gepost : woensdag 3 februari 2016 16:20:44(UTC)
LukeD


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 3-2-2016(UTC)
Berichten: 5

Hee allemaal!

Ik heb mijn eerste sessie van het jaar vanochtend gedraaid, een korte sessie van een kleine drie uur.
Als voorbereiding had ik de avond van tevoren vijf 20mm bollen gecrunchd en op één van mijn twee stekken gestrooid, naast een bruggetje. Op de stek van de tweede hengel gooide ik een heel klein handje maïspellets.

Ik hoor een piep, direct gevolgd door een hele serie snelle piepen. Ik pak mijn hengel en ga het gevecht aan. Het is nog winter, dus meneertje karper liet zich al gauw zien. Over de rand van het schepnet, de eerste vis van het jaar is weer een feit! Een mooie schub van 20.5 pond, na het terugzetten van de vis kwam ik via de foto's deze al eens eerder had gevangen, helaas was hij wel 2.5 pond afgevallen en was de staart en bek erg beschadigd, desalniettemin een prachtige start van mijn seizoen!

20 en een half pond.jpg

Toen ik de vis had onthaakt zag ik het gelijk, de staart lag helemaal aan stukken en de bek was lelijk uitgescheurd. Ze waren echter niet vers, er kwam geen druppel bloed uit de verwondingen. Even de vis laten bijkomen in de recoverysling, wachtend op mijn fotograaf die al onderweg was.

vis op mat.jpg

Na wat snelle foto's, een snelle inspectie van de vis en even de meeste van de (erg grote!) bloedzuigers van de vis gehaald te hebben mocht hij weer vrij het water in, in de hoop dat hij weer snel mag herstellen en mag aankomen.

Staart.jpg

Zoals te zien op de foto is deze karper flink te grazen genomen door wat dan ook. Van de bek heb ik geen foto omdat ik de karper weer snel terug in het water wilde hebben. Nou vind ik het een onwaarschijnlijke wond voor een karper om natuurlijk op te lopen. Het water waar hij in zwemt is afgesloten en op het diepste 1 meter, 1 meter 50. Op het water is de afgelopen 2/3 maanden amper of zelfs niet op karper gevist naar mijn weten. Ik heb mensen al verklaringen horen geven als de schroef van een boot (onmogelijk), het laten vallen op de staart door een onvoorzichtige visser, aalscholvers , bewust aandoen door een mens of vinrot (wat ik onwaarschijnlijk vind wegens de verdere gezondheid van de vis).
Deze vis heb ik op 31-12-2014 ook gevangen, toen was deze puntgaaf, misschien zelfs nog nooit gevangen, een kilo zwaarder en bovendien was de staart toen helemaal heel.

Wat denken jullie hierover? Graag hoor ik van jullie!

Tight lines and enjoy!
Luke
Sponsor
bertkamp  
#2 Gepost : woensdag 3 februari 2016 18:29:36(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Dat is gebeurd tijdens het optillen in het schepnet/weegzak/bewaarzak.
Als je niet oplet en de vis zakt in een hoekje met de staart onder in dan heb je grote kans dat de staart breekt.
Altijd tillen met twee handen en op letten dat vinnen en staart niet in de knel komen.
LukeD  
#3 Gepost : donderdag 4 februari 2016 11:58:43(UTC)
LukeD


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 3-2-2016(UTC)
Berichten: 5

Eerst geschreven door: bertkamp Ga naar gequote bericht
Dat is gebeurd tijdens het optillen in het schepnet/weegzak/bewaarzak.
Als je niet oplet en de vis zakt in een hoekje met de staart onder in dan heb je grote kans dat de staart breekt.
Altijd tillen met twee handen en op letten dat vinnen en staart niet in de knel komen.



Het lijkt mij persoonlijk stug dat dit komt door verkeerd optillen. Zie op de foto de linker kant van de staart, ik zou bijna denken dat daar een stuk is weggeknipt. Een stuk staart kan toch niet helemaal afbreken door verkeerd te tillen? Scheuren kan ik mij nog wel voorstellen. Toch bedankt voor je input!
bertkamp  
#4 Gepost : donderdag 4 februari 2016 12:49:52(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Deze had ik het jaar ervoor nog helemaal puntgaaf gevangen.
Eeuwig zonde van zo'n vis.

UserPostedImage

Het kan jou wel stug lijken maar dit is wel degelijk veroorzaakt doordat de staart dubbelgevouwen is tijdens het tillen.
l-o-r-e-n-z-o  
#5 Gepost : donderdag 4 februari 2016 13:25:16(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Ik vrees toch dat Bert het bij het juiste eind heeft ,ik heb zo ook wel een paar foto's van vroeger en een paar jaar later met hetzelfde resultaat.
In het verleden ooit eens een mooie spiegel gevangen ,netjes geschept en toe zag ik dat het bovenste stuk van ze staart al gekraakt was vis .
Het was een oude wonde ik kon het bovenste stuk er gewoon aftrekken netjes ontsmet en vis terug gezet ,Het was er zeker niet afgesneden ik gok dat een bewaarzak .
Luke het stuk staart zal waarschijnlijk niet direct helemaal afbreken maar wel kraken en later afsterven .
Als je trouwens eens goed zou kijken naar jou eerste foto van die schub zie je toch al héél duidelijk een beschadiging op juist dezelfde plaats waar hij nu afgestorven is .
Daarmee wil ik jou natuurlijk NIET met de vinger wijzen ,ik merk het enkel op.
MVG Lorenzo

Bewerkt door de gebruiker donderdag 4 februari 2016 14:23:16(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

LukeD  
#6 Gepost : donderdag 4 februari 2016 17:10:29(UTC)
LukeD


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 3-2-2016(UTC)
Berichten: 5

Ik zie wat je bedoeld l-o-r-e-n-z-o, maar deze drie foto's zijn van hetzelfde moment, je kan de scheur zien zitten (die sluit aan bij een ontspannen vin) en je ziet al dat het bovenste randje weg is. Kijk maar bij deze andere hoek.
uitsnijding.jpg

En voor diegene die er interesse naar hebben, dit was de staart op 31-12-14.
Untitled-3.jpg

Maar wat het ook mag zijn, als ik voortaan vissers bij dit water zie zal ik hun laten zien wat er dus blijkbaar gebeurd door het verkeerd te handelen met de vis. Ikzelf probeer altijd zo voorzichtig mogelijk te doen!
karper-groentje  
#7 Gepost : donderdag 4 februari 2016 18:41:23(UTC)
karper-groentje


15 ponder

Lid sinds: 26-5-2014(UTC)
Berichten: 130
Man
Nederland
Locatie: diepenveen

Bedankjes: 4 keer
Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
misschien dom antwoord, maar kan het niet zijn dat hij een keer is valsgehaakt in z'n staart door een snoekvisser? mijn visvriend (of nouja vriend....) heeft een keer een prachtige koi gehaakt en ook grote verwondingen achtergelaten....
als het meervoud van museum "musea" is, is dan het meervoud van brasem ook "brasa"???
l-o-r-e-n-z-o  
#8 Gepost : vrijdag 5 februari 2016 15:55:56(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Groentje
Een vis vals haken kan natuurlijk altijd maar dan zou de vis volgens mij maar 1 verwonding hebben en geen 2 de eronder , als hij eerst aan de onderste wonder was gehaakt en dan de haak losschieten om vervolgens nog eens vast blijft haken aan de bovenkant van de staart zou wel hèèél veel toeval zijn .(Of de vis in kwestie moest de bijnaam van Murphy hebben)
MVG Lorenzo
karper-groentje  
#9 Gepost : vrijdag 5 februari 2016 16:18:09(UTC)
karper-groentje


15 ponder

Lid sinds: 26-5-2014(UTC)
Berichten: 130
Man
Nederland
Locatie: diepenveen

Bedankjes: 4 keer
Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
hmmm dat had ik niet gezien.. dan is het inderdaad waarschijnlijk geen valsgehaakte vis geweest.
als het meervoud van museum "musea" is, is dan het meervoud van brasem ook "brasa"???
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.