logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
RonG  
#1 Gepost : maandag 2 mei 2016 15:33:08(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Hoi,

Ik heb van de week weer flink wat klein materiaal gehaald voor rigs.
Nu vis ik graag met een combi rig, die maakte ik in begin van rigidity van fox en was prima kwa trekkracht.
Daarna echt een heleboel varianten gemaakt met fox illusion 30 lbs, en corda iq 20 lbs. Ik trok ze dan flink aan en dacht dan is prima zo. Tot ik ze vandaag is even goed ging testen, en je raad het al ze braken bijna allemaal op de lus knoop (Dubbele overhand knoop) ook heel vaak gewoon ergens in het midden (dus niet op de knoop). Dit gebeurd bij een trek kracht van ca 4 a 6 kilo max, terwijl die van fox bv 30 lbs zou moeten kunnen hebben. Er zaten ook een paar goede tussen die je echt met geweld moest breken zoals het hoort, stevig dus.
Maar het fluorcarbon blijft maar breken, welke ik ook neem.
Heb fox illusion en rigidity, corda iq en de iq 2 variant + mouth trap, en die van nash.
De rest zijn b merken dus begin ik maar niet over. Ik wil er graag een lusje aan zodat ik hem makkelijk zo op mijn quick change swivel kan zetten, anti tangle sleve erover en klaar zeg maar.

Hoe doen jullie het zodat het sterk blijft? Heb het gedaan zoals in de uitleg stond maar helaas.
Moet ik er dan maar een wartel aan knopen i.p.v. een lus? Dat zit wel steviger, maar dan breekt i in het midden vaak, heb er zelfs een x 5 meter afgeknipt, maar ja dat mocht niet batten. Ook korda krimp tool geprobeerd maar dat werkt alleen met die hybrid stiff zooi.

Lang verhaal kort hoe maak ik een stevige combi rig die wel wat kan hebben, liefste met lusje.

Groetjes,

Ron
Sponsor
rik koster  
#2 Gepost : maandag 2 mei 2016 21:57:25(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Als eerste trek je met je hengels volgas rond de 3 a 4 kilo echt maximaal....

Goed dan nu hoe ik ze maak en met korda iq materiaal....

Pak stukje iq en maak een lus zonder dicht te knopen. Knoop je rig met je soepele braid.

Haal de soepele braid door de iq lus en maak een bloedknoop alsof je het op een wartel monteert. 4 a 5 keer rond is voldoende.houd de lus van de iq vast maak goed nat en trek aan op de gewenste lengte dat je soepel wilt houden.nu kun je de iq met een bloedknoop af maken. Knip je iq en je braid af.de beide eindes een halve cm over laten. En brand de iq tot vlak bij de knoop af.beste met een peuk als je rookt.anders doe je je aansteker een tijdje aan en schroei je met het aluminium de iq tot aan de bloedknoop af zodat dit een stoppertje word.klein beetje putty erover en klaar.

De lus voor je anti tangle sleeve maak ik met een 8 knoop.

Mvg
RonG  
#3 Gepost : dinsdag 3 mei 2016 12:30:27(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Bedankt voor je reactie Rik.
Snap dit stukje niet helemaal (houd de lus van de iq vast maak goed nat en trek aan op de gewenste lengte dat je soepel wilt houden.)
Maar dat maakt allemaal niet zo veel uit gezien het feit ik de De Albright knot gebruik en die is bij geen 1 rig los geschoten.
Hij breekt iedere x op de knoop, en dan bedoel ik niet De Albright knot maar op de lus (Dubbele overhand knoop) of bij de swivel door de bloedknoop.
Wat me eigenlijk op valt is dat als je wat minder wikkelingen maakt 2, a 3 x max i.p.v. 5/6, en dan je knoop voorzichtig aan trekt (bloed knoop) aan de swivel het een stuk sterker is. Maar ja heb er liever een lusje aan dus ga het maar eens met die 8 knoop proberen dan. Mocht er nog iemand zijn die een tip heeft graag. Is bv de verbinding aan het einde sterker met eeen swivel en een kleine bloedknoop zoals ik hier dus heb gemerkt? Of zou bv die 8 knoop even sterk moeten zijn? En hoe lang houden jullie het flexibele gedeelte?

Mvg ron

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 3 mei 2016 12:33:25(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

rik koster  
#4 Gepost : woensdag 4 mei 2016 09:54:56(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Het soepele gedeelte is bij mij zo'n 4 a 5 cm. Ik weet niet of je de bloedknoop enkel maakt of dubbel, de enkele kan door wrijving breken.bij een dubbele ben je hiervan af.de 8 knoop is bloed sterk overigens !

Het plaatje in de link bovenin is de juiste knoop voor braid

http://www.google.nl/sea...#imgrc=Grw6quUSzCkILM%3A
thanks rik koster is 1x bedankt voor deze nuttige post.
RonG op 4-5-2016(UTC)
RonG  
#5 Gepost : woensdag 4 mei 2016 10:55:56(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Oke dan topi bedankt voor de info!
Ga ermee aan de slag.
rik koster  
#6 Gepost : woensdag 4 mei 2016 13:07:12(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Geen dank ron. Ik heb er deze week al 4 op gepakt trouwens....zonder breuk en geblokt vissen
rik koster  
#7 Gepost : maandag 11 juli 2016 22:25:28(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
En hoe gaat het nu met je rigs ?
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.