logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Dannythemany  
#1 Gepost : zondag 28 augustus 2016 20:40:18(UTC)
Dannythemany


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 13-7-2016(UTC)
Berichten: 3

Bedankjes: 4 keer
Hallo allemaal,

Het gebeurt mij regelmatig dat ik een karper vang en als ik die dan netjes op de onthaakmat leg deze begint te spartelen en van de mat af raakt. Soms zelfs al voordat de vis onthaakt is.
Ik probeer altijd een zo vlak mogelijke ondergrond te vinden maar dat helpt ook niet echt.
Heeft iemand tips om dit te voorkomen?
Ik vind het vooral voor de vissen erg vervelend.

Tips zijn erg welkom.

Groeten,
Danny
Sponsor
l-o-r-e-n-z-o  
#2 Gepost : zondag 28 augustus 2016 21:50:11(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Dood Knuppelen en vismeel ervan maken d'oh! .
Zonder gekheid de handdoekje over de ogen en dan worden ze wel wat stiller of een carp cradle kopen raken ze nooit uit .
MVG Lorenzo
thanks l-o-r-e-n-z-o is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Dannythemany op 28-8-2016(UTC)
Dannythemany  
#3 Gepost : zondag 28 augustus 2016 21:59:46(UTC)
Dannythemany


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 13-7-2016(UTC)
Berichten: 3

Bedankjes: 4 keer
Thanks lorenzo. Heb ik al eens gedaan en scheelde soms wel maar soms ook niet. Zal het nu standaard gaan doen.
bertkamp  
#4 Gepost : zondag 28 augustus 2016 23:01:32(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Betere onthaakmat kopen, zo'n mandje met opstaande randen en een flap die je dicht kunt doen.
Vanaf €50.
thanks bertkamp is 1x bedankt voor deze nuttige post.
HarryO op 9-9-2016(UTC)
Frank Avezaat  
#5 Gepost : maandag 29 augustus 2016 14:08:27(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Beste Danny,

goed dat je je vraag hier stelt. Ik ben benieuwd wat voor onthaakmat je gebruikt en denk dat Bert inderdaad gelijk heeft. Er zijn genoeg goede matten op de markt die er voor zorgen dat je een vis op de mat kunt houden. Een cradle is hiervan denk ik het beste voorbeeld, maar die zijn ook wel lomp om te vervoeren. Zoek een mat met opstaande randen en combineer dit met een goede vlakke ondergrond.
thanks Frank Avezaat is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Dannythemany op 5-9-2016(UTC)
rik koster  
#6 Gepost : maandag 29 augustus 2016 19:08:58(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Een andere optie tot je een nieuwe Onthaakmat heb is allicht de vis iets minder hard af te drillen, laat deze af en toe eens een flinke spurt nemen met weinig druk en een redelijk vrij los afgestelde slip, als de vis een paar flinke sporten genomen heeft zal de energie flink afgenomen zijn waardoor deze allicht rustiger op de Onthaakmat ligt, tevens is wat rustiger afdrillen ook niet verkeerd voor de vis zijn bek als deze toch per ongeluk niet helemaal netjes gehaakt is,neem gewoon je tijd ervoor om een vis rustig af te drillen onder de kant,als een haak zit dan zit die. Optie 2 is als je een sling heb de vis in de sling te leggen,mocht de vis gaan spartelen trek je de weighsling erover heen,tijdens het vasthouden van de vis gewoon de vis kantelen naar de borstkas en naar voren buigen,als je dit goed beheerst kan de vis spartelen wat ze wil maar zal nergens heen gaan.

Tot die tijd zsm sparen voor een degelijke onthaakmat
thanks rik koster is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Dannythemany op 5-9-2016(UTC)
Flo  
#7 Gepost : maandag 29 augustus 2016 22:28:13(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
Ik raad ten volle een cradle aan.
Sinds ik deze heb is filmen en fotograferen o zoveel aangenamer geworden.
Zelf al ben je alleen : even een emmer water erover (over de vis dus Knipoog ), cradle toe en alles mooi instellen
Deze is idd wat lomper om te vervoeren, maar is echt verdomd handig.
Ik heb deze van strategy. Kost maar 60€ en ben ik echt zeer tevreden van!
thanks Flo is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Dannythemany op 5-9-2016(UTC)
Stelle 95  
#8 Gepost : zondag 11 september 2016 09:50:13(UTC)
Stelle 95


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 20-6-2016(UTC)
Berichten: 13

Bedankjes: 3 keer
Zoals reeds aangehaald is een cradle luxe in dit geval.
Vis erin, water over de vis en flapje dicht. Daarna kan je alles op je gemak instellen.
Ikzelf heb deze van B-carp: https://www.eurotackle.n...e/B-Carp-Mat-Carp-Relax/
Lomp vind ik deze niet om mee te nemen want is super licht en past perfect als basis op mijn trolley.
rik koster  
#9 Gepost : zondag 11 september 2016 17:10:46(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Alles instellen met de vis in de mat....

Zouden jullie niet de vis in het water laten liggen, en dan alles instellen??!!! Laat de vis lekker in je net zitten, of hang hem even in je weighsling in het water de volgende keer.
thanks rik koster is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Harmen Sleeuwenhoek op 24-12-2016(UTC)
Flo  
#10 Gepost : zondag 11 september 2016 23:21:48(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
rik : met alles instellen wil ik zeggen camera op een vooraf gemaarkeerde plaats neerpoten, aanleggen, kijken of hij goed staat en that's pretty much it Knipoog
rik koster  
#11 Gepost : maandag 12 september 2016 06:33:47(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Toch laat je de vis dan langer dan nodig is op de kant en onbeheerd. Waarom niet in je net laten zitten... vis gaat nergens heen, heeft geen ademhalings problemen en je kan alles op je gemak instellen. Een vis onbeheerd achter laten kan ook zijn vin breken bij het klapperen in je Onthaakmat. Is gewoon een win win situatie voor jouw ( alles op het gemak instellen ) en voor de vis ( onnodig op de kant )
thanks rik koster is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Harmen Sleeuwenhoek op 24-12-2016(UTC)
Flo  
#12 Gepost : maandag 12 september 2016 08:55:01(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
ok Rik, speciaal voor jou steek ik de vis volgende keer 30 sec in de sling alvorens deze er weer uit te halen om foto's te maken.
Als ik het zo lees zouden we eigelijk beter allemaal onze fotos in het water maken de matten/cradles achterwege laten , niet? Like





Ik weet heus wel hoe ik met een karper moet omgaan, jij omschrijft me hier als een dierenbeul die de vissen laat afzien, lol Knipoog

rik koster  
#13 Gepost : maandag 12 september 2016 16:44:51(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Blijkbaar weet je dat niet als je een vis onbeheerd in een mat achter laat. Ondanks dat de vis er niet uit kan komen, kan deze alsnog een vin breken door het klappen en verkeerd landen, je kan me een zeikerd vinden, maar het is gewoon onnodig risico nemen. Een vis in het water houden geeft je werkelijk zeeën van tijd om alles op het gemak te pakken en te installeren, noem niemand een dieren beul, maar zoals gezegd... een karper klapt 1 keer en kom geheel omhoog, nu zal een visje van 15 pond niet snel schade hieraan ondervinden...maar met een vis van boven de 14 kg word het toch een ander verhaal als deze op zijn vin terecht komt, beter voorkomen dan toch zeker...
Flo  
#14 Gepost : maandag 12 september 2016 22:07:39(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
kan ook gebeuren als hij uit je handen spartelt tijdens het fotograferen, maargoed Blij
wat doe ik dan als ik de knop wil induwen om de timer te zetten? Dan laat ik de vis toch ook enkele seconden 'onbeheerd' achter?
rik koster  
#15 Gepost : dinsdag 13 september 2016 05:43:15(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
De meeste foto toestellen bevatten wel een functie voor timelapse, ik zelf heb een d5200, deze stel ik in dat ze elke 10 sec een foto maakt, en dat 50 keer achter elkaar. Indien ik klaar ben met de man vis foto's schakel ik deze uit,het mooie van digitaal is dat je alles weer kunt wissen achteraf.

Zodra de eerste reeks van de 50 fotos geactiveerd word haal ik de vis pas uit het water vandaan.

Ook kun je een remote kopen voor veel camera's.

Het gaat er niet zo zeer om dat je de vis 10 seconden alleen laat mocht je deze optie niet hebben. dat zou mieren neukerij zijn.

Maar je statief nog neer zetten, je weg er nog pakken, je camera instellen, je camera richten, de timer nog aan zetten, etc etc is gewoon onnodig lang de vis onbeheerd op je Onthaakmat laten liggen in mijn ogen, en de vis dito eender onnodig lang op het droge houden.

l-o-r-e-n-z-o  
#16 Gepost : dinsdag 13 september 2016 22:22:34(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Doe zoals ik het doe altyd blanken dan kan er niets mislopen .
Karpers zijn nu ook geen glazen vazen hé ,30 jaar geleden toen ik al op karper viste was er geen sprake van maten of andere toestanden enkel een 3 haak met een patat eronder (aardappel voor de noorderburen ) eronder en ik kan me niet herinneren dat ik ooit een vis zen vinnen had beschadigt laat staan de vis zelf .
Het is allemaal wat overroepen en als je het niet kan laten , laat de commentaren maar komen maak wel dat het op iets trekt wat je verteld .
West-vlamingen hé .
Mvg Lorenzo

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 13 september 2016 22:25:47(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

thanks l-o-r-e-n-z-o is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Flo op 14-9-2016(UTC)
rik koster  
#17 Gepost : woensdag 14 september 2016 06:26:23(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Een ieder moet zelf weten hoe zij met de vis en fotografie omgaat, laat ik dat voorop stellen. Echter is het voor zichzelf ook vele malen makkelijker om eerst alles op het gemak te kunnen installeren om je vervolgens alleen nog maar bezig te kunnen houden met je vis op de mat achteraf, in plaats van continu naat de mat te kijken of alles goed gaat. Het enigste wat ik probeer is iets te leren, een handigheidje voor zichzelf wat ook in het voordeel van de veiligheid van de vis werkt. Sta je hier niet voor open is dat geen enkel probleem, een ieder moet tenslotte zelf weten hoe zij dit het makkelijkste bewerkstelligen wilt.

No hard (carp)feeling verder mannen.

Pak een bak!
TimLomans  
#18 Gepost : donderdag 22 december 2016 08:44:29(UTC)
TimLomans


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 16-11-2010(UTC)
Berichten: 2

Ben ik de enige die geen fan is van zo'n cradle? Wellicht dat er al weer betere op de markt zijn. Maar ik mis het zachte gedeelte. Zodra de vis in de cradle ligt staat er spanning op de mat en als hij spartelt, heeft hij geen "vering" zoals in een normale mat. Als hij uit de handen valt valt hij hard op die mat of lekker op die aluminium buis...?

Overigens is het in mijn beleving nooit nodig om de vis alleen te laten. Zorg dat alles klaar staat. Is dat niet het geval, laat de vis dan gewoon even in het net zitten. Vervolgens hoef je de vis dus niet achter te laten. Zorg altijd dat de weegzak tussen de mat en vis blijft liggen. Mocht je onverhoopt toch iets vergeten zijn, sla je de zak dicht en kan de vis nergens heen. Ook zo makkelijk als de vis weer het water in kan.

Gr Tim
glompie  
#19 Gepost : dinsdag 21 februari 2017 20:06:33(UTC)
glompie


10 ponder

Lid sinds: 2-12-2016(UTC)
Berichten: 79

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Quote:
Laat de vis lekker in je net zitten


Er zou een schepnetsteun te koop moeten zijn waar je je net meteen na het scheppen stevig in kan klemmen.
Op een zandput heb ik vaak mijn schepnetsteel een meter de grond in geduwd na het scheppen dat was verrekte handig.

Een cradle is wel fijn omdat je niet zo diep hoeft te reiken met optillen.

Heb zelf nu een opblaasbare met elektrisch pompje. De vis kan zich er moeilijker tegen afzetten, dat is een voordeel.
Ander voordeel is dat hij als boot kan dienen in de zomer.Mee eens

UserPostedImage
groetjes,
Bart van boiliemix-berekenen.nl
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.