logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
karper-groentje  
#1 Gepost : donderdag 1 september 2016 16:48:08(UTC)
karper-groentje


15 ponder

Lid sinds: 26-5-2014(UTC)
Berichten: 130
Man
Nederland
Locatie: diepenveen

Bedankjes: 4 keer
Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
hallo iedereen,

vorig voorjaar, vlak voor de paai, ben ik er achter gekomen dat zo goed als alle vis in mijn thuiswater naar een ondiepe sloot toe trekt. ik heb hier een mooi zandplaatje gevonden, wat mais op gegooid (word heeeeeel weinig gericht op karper gevist hier), hengeltje erbij en wachten maar. meerdere keren heb ik een groepje (3 á 4 vissen) over de voerplek heen zien zwemmen, een aantal stukjes mais pakken en weer verder zwemmen. toen dacht ik dat het gewoon een kwestie van tijd was, en na een hele mooie vis verspeeld te hebben in het wier begon ik te denken. ik begon te denken over hoe ik sneller een aanbeet kon forceren, over hoe ik mijn systeem visveiliger kon maken, en over hoe ik nu net die ene targetvis kon vangen. na een tijdje kwam ik een paar dagen geleden de targetvis weer tegen (niet zo moeilijk te herkennen, dikke goudkarper van ongeveer 10 kilo) en bedacht ik me dat het volgende voorjaar er weer een kans was. mijn plan is nu: een pva zakje met wat pellets, hennep enz. en hier bovenop een kort onderlijntje met een opvallend popupje dicht bij de grond. deze vis ik dan op een helikoptersysteem met het kraaltje tegen het lood aan, zodat het eigenlijk hetzelfde werkt als een loodclip. maar nu is mijn vraag, welke rig kan ik hiervoor het beste gebruiken? een kort multirigje was mijn eerste idee, of toch een hinged stiff rig met een vrij kort chod-stukje? of gewoon een normale combi-rig met een loodhageltje zo'n 2 cm van de haak? en welke haak zou ik kunnen gebruiken? het is een zandplaatje waar omheen een dikke laag met dik wier staat (ook al in het voorjaar) en links en rechts van mij een dik stuk riet waarvan de kans groot is dat de vis hierheen wil. voor de hinged stiff rig en de multi rig, zou een normale chod-haak volstaan? of een crank choddy van korda? en voor de combi-rig, een crankhaak of toch een wide gape?

alvast bedankt voor de moeite nemen om het stuk te lezen en antwoord te geven Tong
Gijs

Bewerkt door de gebruiker maandag 5 september 2016 14:53:46(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

als het meervoud van museum "musea" is, is dan het meervoud van brasem ook "brasa"???
Sponsor
glompie  
#2 Gepost : donderdag 8 december 2016 17:35:15(UTC)
glompie


10 ponder

Lid sinds: 2-12-2016(UTC)
Berichten: 79

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Als je zoveel vaktermen in je verhaal propt duurt het langer voor iemand reageert. Dus...

Ik zou een gewone rig nemen want je gooit hem op een kaal en ik neem aan hard stukje bodem.
Dus sterke lijn en sterke haak nemen en een bottombait of pop-up met loodje.

Misschien kun je ook met katten of honden brokken aan de oppervlakte voeren. Dan kun
je die goudkarper ertussenuit pikken. Dat scheelt tijd en tumult.


groetjes,
Bart van boiliemix-berekenen.nl
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.