logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
hans reinders  
#1 Gepost : zondag 27 februari 2011 11:17:41(UTC)
hans reinders


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 29-8-2010(UTC)
Berichten: 1

Boily,s maken, wat en hoe, begin er voorzichtig mee.

Naar mijn mening zal een beginnende boilie draaier eerst het draaien onder de knie moeten zien te krijgen, daarom zal ik altijd een goede basis mix voorschrijven alvorens men zich gaat storten op een wereld vol complexen en tegenstellingen.
Een goede basismix geeft je ten eerste lol in het draaien en de resultaten zullen er dan ook vaak niet om liegen.
Je zult hoe dan ook snel genoeg met dieperliggende ideeën te maken krijgen want als je een keer in deze wereld bent binnengestapt dan zijn deze onvermijdelijk.
Hou de basis in je achterhoofd, want een stap terug is nu eenmaal gemakkelijker dan een vooruit, je zult je jezelf natuurlijk ook de vraag kunnen stellen dat als een simpele basis al goed genoeg is waarom we dat in vredesnaam verder gaan zoeken, ikzelf denk dat wij mensen deze gave (althans dat denken wij) hebben ontwikkeld omdat wij zo langzamerhand getraind zijn alles te willen controleren en het liefst zoveel mogelijk voorspelbaar willen maken, zodat je denkt controle op deze zaken hebt te hebben.
Ook zie je dat deze stelling weldegelijk slaat op de vele meningen die hierover zijn ontstaan, en dat zien we dan weer aan het aantal boilie producenten, er lijken kleine oorlogen te zijn ontstaan op het gebied van het zijn gelijk te behalen door middel van het maken van zijn eigen producten en de ideeën erachter.
En toch als je een basis knikker op sommige wateren loslaat dan word het ineens stil.
Niemand schijnt het dan nog te begrijpen en er word meteen naar een oorzaak gezocht of de gene moet en zal overtuigt moeten worden dat hij toch wel heel erg veel geluk heeft gehad.
Of dit ook werkelijk zo is dat laat ik dan in het midden.

Een goede basis is daarentegen meestal al genoeg om de vissen te verleiden.

Wat is nou een goede basis:

1kg Maïsmeel, 1kg tarwe volkoren meel, 1kg koekjesmeel en 200gr melkpoeder.

Dit is een goede basis die kan worden aangemaakt met eieren of eiplasma en voeg voor elke kilogram droge mix plusminus 5 ml olie naar keuze toe, zolang het maar geen motorolie is.
Deze mix zal zich goed laten draaien en zal ook zeer zeker vis op de kant brengen.
Er kan ook nog gekozen worden voor een sweetner maar dit is zeker geen must omdat er in deze mix al suikers genoeg aanwezig zijn, wel kun jij je eigen label aan jou bolletje hangen door een door jou gekozen flavour toe te voegen, maar ook dit is niet nodig omdat het bestandsdeel koekjesmeel al een goede geur aanwezig is en dit bespaard je weer geld.
Als je later denkt om er een vismeel bol van te maken dan hoef je dus alleen een hoeveelheid vismeel toe te voegen aan jou basismix, pas hier dan wel mee op dat je niet teveel vismeel gebruikt (maximaal 15% van de mix)om mee te beginnen, want dit spul slurpt vocht uit je mix, het vervelende is dat je bij een teveel aan vismeel je een soort van luchtinslag krijgt bij het draaien van je bollen en hier word je niet gelukkig van, geloof mij maar op mijn woord.
Ook moet je er dan op letten dat als je al een flavour wil gebruikt dat je dan beter geen fruitgeur kan nemen, let op, ik zeg hier dus niet dat het niet kan!

Om je bol completer te maken:
Door toevoeging van de volgende producten kun je de bol iets completer maken en er een waarderingslabel aanhangen, voeg deze producten dan als volgt toe.
10% levermeel.
10% sojameel (vet, ontvet of getoast).
10% vitamel.
10% biggenmeel.
10% kuikenopfokkorrel.
1eetlepels robin red per kilo droge mix.
Dit laatste kan verhoogt worden naar eigen inzien.


Ik geef hier dus gewoon een paar voorbeelden die in combinaties of apart gebruikt kunnen worden op jou basis mix.
Al deze voorbeelden zijn hoog aangeschreven producten en vullen het geheel aan tot een completer hoger gewaardeerd voer.
Tenslotte kun je nog een aanvulling doen van wat oliehoudende vezelproducten zoals gemalen hennepzaad of geplet lijnzaad, het stimuleert namelijk het binnenste van ons visje en kan de voedselopname bevorderen en daar worden wij dan weer gelukkig van.

Als je dan op een gegeven moment nog verder in wil spelen in de wereld van aas prikkelingen dan laat je je beter even inlichten door mensen die hier echt voor hebben doorgeleerd of nog dieper in deze materie zitten, want als je dan ook nog eens in de wereld van de wateroplosbare aminocomplexen terecht bent gekomen dan moet je oppassen dat dit niet tegen je gaat werken.

Een van deze informatie punten is de zaak van EinoGangelhof in Emmer-compascuum, de zaak die hij rund heet Carps Crib en bij velen beter bekend onder de naam B.F.P. kijk maar eens op http://www.bfpproducts.nl

Hier vind je dan ook alles wat je nodig bent, je kunt er je eigen mix samenstellen, je kunt het laten mixen en je kunt ook laten verwerken tot jou!! knikker, het vissen met jou bol met een goede info over de producten zorgen dan voor jou bol en dat voor een redelijke prijs……. nog meer!

Jou karperhart spreekt alleen voor jezelf….luister er dus goed naar!


Hans Reinders
Sponsor
Tim_Ellerman  
#2 Gepost : zondag 27 februari 2011 11:38:20(UTC)
Tim_Ellerman


35 ponder

Lid sinds: 27-7-2009(UTC)
Berichten: 1.525

verplaats dit topic even naar "Jouw eigen knikker''.
Groetjes, Tim

Henk Fonken  
#3 Gepost : zondag 27 februari 2011 12:49:05(UTC)
Henk Fonken


20 ponder

Lid sinds: 11-1-2010(UTC)
Berichten: 337

mooi stukje ...vaak wordt er ook te moeilijk gedaan:-"
Gr Henk de platte koning.
peter servais  
#4 Gepost : maandag 28 februari 2011 12:55:11(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Duidelijk stukje!

In principe geld dit verhaal voor alles, begin bij de basis en breid daarna uit.
In het begin gaat het zo vaak mis, dat je er al geen zin meer in hebt om t nog een keer te doen.
Of je denkt het goed te doen en je slaat vervolgens compleet de plank mis.

Een huis kan je ook niet bouwen zonder fundering want vroeg of laat zakt alles in elkaar.

mvg Peter
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Andre  
#5 Gepost : maandag 21 maart 2011 14:35:08(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Wat ik mij altijd afvraag is wanneer we het over een basismix hebben, voor welk deel je totale mix uit basismix zou moeten (kunnen..) bestaan?

volgens mij is de meest aangehaalde basismix iets van 1 deel maismeel of polenta, 1 deel tarwemeel of- gries, en 1 deel volvette, getoaste soya. Als ik er nu een vismeel boilie van wil maken, hoeveel procent vismeel zou ik dan moeten toevoegen? Het zelfde geldt natuurlijk voor andere toevoegingen (birdfood bol, kruidige bol, etc.).
Donnie  
#6 Gepost : maandag 21 maart 2011 17:01:39(UTC)
Donnie


20 ponder

Lid sinds: 24-12-2010(UTC)
Berichten: 205

200/250 gram vismeel andre Blij
Carpfishing is an important thing of living.
ferenc  
#7 Gepost : maandag 21 maart 2011 18:10:42(UTC)
ferenc


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-9-2010(UTC)
Berichten: 521

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Als je idd

1 deel griesmeel
1 deel polenta
1 deel soyameel volvet

doet, dan hou je 1 deel over om iets leuks mee te doen.

Vrij simpel en het draait en vangt perfect.
Andre  
#8 Gepost : maandag 21 maart 2011 18:25:01(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Donnie schreef:
200/250 gram vismeel andre Blij


Je weet niet hoe groot de andere delen zijn donnie Knipoog , maar ik snap je haha. In dit geval beslaat de basismix dus 75% van het totaal, thx
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.