logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's<123
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Mark T  
#41 Gepost : woensdag 12 oktober 2011 22:08:57(UTC)
Mark T


25 ponder

Lid sinds: 18-8-2010(UTC)
Berichten: 544

Lodewijk schreef:
jvs schreef:
ik gebruik altijd wide gape van korda maatje 8


hier ook 1


Hier nog 1, in combinatie met X-line Fluorcarbon
Als je de waarheid zoekt, begin dan het beste in het midden.
Andre  
#42 Gepost : maandag 17 oktober 2011 16:35:44(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
carpteamzhz schreef:
iedereen kan zegge wat ze wille gevlochtelijn moet verboden worden ! rotzooi


Het ging hier wel over ónderlijnmateriaal hè? Volgens mij gebruikt 99% gevlochten onderlijn materiaal...

Over de haken: gebruik bijna altijd de superhook modellen van verschillende merken! ashima c887, pb superstrong, etc!
Jasperbuth  
#43 Gepost : dinsdag 18 oktober 2011 11:09:13(UTC)
Jasperbuth


30 ponder

Lid sinds: 10-10-2011(UTC)
Berichten: 762

pro-line concept
Maatje 4 / 6
Vissen 2013: Zat
Zwaarste 2013: Veelste weinig kilo
ericesv  
#44 Gepost : dinsdag 25 oktober 2011 11:16:32(UTC)
ericesv


35 ponder

Lid sinds: 3-10-2009(UTC)
Berichten: 965
Man
Nederland

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Het is dan wel preken voor eigen paroggie maar ik gebruik de haken van carpalley , blijven goed scherp , zeer sterk en nog goedkoop ook.
op fluocarbon het liefst een chodhaak maat 8 of 6 maar dan niet geknoopt maar gelijmt , zo draait hij namelijk altijd in de onderlip.

als karpervissen je passie is .
bart van bezouw  
#45 Gepost : woensdag 26 oktober 2011 16:34:44(UTC)
bart van bezouw


5 ponder

Lid sinds: 20-6-2010(UTC)
Berichten: 47

Carpteamzhz,

Je noemt dat gevlochten lijn alleen gebruikt moet worden door mensen die weten hoe ze het moeten gebruiken. Grappige uitspraak voor iemand die, af te leiden aan jouw verdere antwoorden, zelf geen flauw benul heeft van hoe je het in moet zetten. Gevlochten lijn slijtvaster dan een dikke mono (nylon dus..) hoofdlijn? No way!

Verdiep je eerste eens in de eigenschappen van gevlochten hoofdlijnen en hoe deze te gebruiken alvorens zo je mening te uiten.
Ikzelf gebruik in 95% van de gevallen gevlochten hoofdlijn, ook als ik op 10m uit de kant vis.

Groeten Bart
peter servais  
#46 Gepost : woensdag 26 oktober 2011 20:52:53(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Waarom kies je voor gevlochten lijn ipv van nylon Bart?

Volgens je reactie heb je helemaal door hoe je met gevlochten lijn moet vissen.
Vooral omdat je aangeeft dat je voor 95% met gevlochten lijn vist.
Welke situaties laten jou ervoor kiezen om met gevlochten lijn te vissen?
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
bart van bezouw  
#47 Gepost : donderdag 27 oktober 2011 11:04:53(UTC)
bart van bezouw


5 ponder

Lid sinds: 20-6-2010(UTC)
Berichten: 47

Dag Peter,

Ik vis inderdaad zeer veel met gevlochten lijn. De reden daarvoor is eigenlijk best simpel, de beetindicatie is vele malen beter doordat de lijn geen rek bezit en ook bij bijvoorbeeld obstakelvisserij kun je dat goed gebruiken.
Belangrijk is wel dat je ten alle tijden een nylon voorslag gebruikt. Deze dient enerzijds voor de demping tijdens de dril, en tevens gebruik ik het omdat het slijtvaster is dan gevlochten lijn.
Daarnaast is het zo dat ik als voorslag in bijna alle gevallen een zwaar zinkende (fluorcarbon) nylon voorslag pak (40 tot 45/00. De lengte hiervan varieert tussen de 10 en 30 meter! Dit vis ik dan in combinatie met 30/00 gatorbraid. Deze gevlochten lijn heeft de eigenschap dat hij langzaam zinkt. Het mooie daarvan is dat ik precies kan bepalen hoeveel lijn ik over de bodem laat lopen. Vaak pas ik de lengte van mijn nylon voorslag aan op de te bevissen stek. Ik kan dan na het inleggen van de hengel precies zien wanneer de nylon voorslag is afgezonken (deze zinkt immers veel sneller dan de gevlochten lijn). Als de voorslag op de grond ligt hang ik mijn waker eraan.

Slappe lijnen zijn namelijk erg leuk, maar het belangrijkste is dat de lijn in de kritieke gebieden (rondom je voer en in de buurt van aanzwemroutes) over de bodem loopt. In veel gevallen hoeft de rest van de lijn echt niet altijd slap te lopen omdat het in feite door "visloos" gebied loopt.

Concreet voorbeeld:

Ik vis op een stek op 70m uit de kant, de bodem loopt onder de kant naar 9m diepte en vervolgens op 60m uit de kant omhoog naar 6m om vervolgens weg te zakken naar 10m. Ik bevis met 1 hengel de ondiepere richel van 6m
Ik kies in deze situatie voor een voorslag van een meter of 20 en vis verder met gevlochten. Ik kan namelijk de lijn nu laten afzinken op de helling van 9 naar 6m (waar de rig ligt en wat het kritieke gebied is qua verstoring van de vis) en de rest van mijn lijn loopt vanaf 9m recht naar mijn hengel. Zou ik in deze situatie met een geheel fluorcarbon lijn vissen dan moet ik veel meer lijn af laten zinken om ervoor te zorgen dat het stuk tussen 9 en 6m vlak ligt. Het nadeel van die grote hoeveelheid lijn over de bodem is dat de beetindicatie minder wordt. Stel dat je de geheel fluorcabonlijn nu maar een beetje laat afzinken dan creër je als het ware een boog in de lijn tussen hengeltop en rig, die in het midden (zwaarste deel dat boven 9m hangt)de boel naar beneden trekt. Je kan wel begrijpen dat de lijn nu in het kritieke deel niet op de bodem ligt, maar er strak!! en een stuk boven hangt. Een pure karperverschrikker!

Maakt dit het wat duidelijker?

Groeten Bart
DavidT  
#48 Gepost : donderdag 27 oktober 2011 18:34:25(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
@ Bart,

Hoelang is je voorslag als je op 10 meter uit de kant vist? Is altijd tussen de 10 - 30 meter. Dan vis je toch niet meer met gevlochten lijn? Flauw, sorry.

Maar toch werkelijk benieuwd want op 10 meter afstand vissen heb je 3.60 meter plus een klein beetje gevlochten lijn naar de bodem en daarna je 10 meter voorslag?

Bewerkt door de gebruiker donderdag 27 oktober 2011 18:39:27(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Say hello to my little friend
peter servais  
#49 Gepost : donderdag 27 oktober 2011 19:49:08(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Bedankt bart!

Een goede duidelijke uitleg.
Wel een goed uitgebalanceerde manier van aanpakken.

Ik denk dat als je op dat soort dieptes vist, dat je sowieso erg veel "overtollige" lijn hebt die dwars door het water loopt om op je stek te komen. Vooral met slappe lijnen.
In deze situatie vind ik het een goede keuze om voor gevlochten lijn te kiezen.
Juist om een meer directe beetregistratie te krijgen.

Is je aanpak voor ondiepe wateren het zelfde?

Ik vis sinds kort met toplood. Dit door de diverse bootjes (van snoekvissers) die over je lijnen heen varen. En om de lijnen over de bodem te laten lopen.
Ik heb helaas nog geen vis mogen vangen, maar het idee dat de lijnen over de bodem lopen vind ik toch wel prettiger.
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
bart van bezouw  
#50 Gepost : maandag 31 oktober 2011 11:09:41(UTC)
bart van bezouw


5 ponder

Lid sinds: 20-6-2010(UTC)
Berichten: 47

Dag David,

Als ik idd zo dicht bij de kant vis dan vis ik in feite gewoon met nylon ja Knipoog
Binnen die afstanden is de beetindicatie natuurlijk gewoon goed en op die korte afstanden vis ik dan ook eigenlijk altijd volledig slap (bedenk dat ook op langere afstanden mijn nylon voorslag ook gewoon slap/afgezonken ligt!)
Ik heb ook een periode gevist met een 40m nylon "voorslag". 0-40m viste ik dus met nylon en boven de 40m met gevlochten met voorslag (ofzo?) hahaha. Ik merkte alleen dat er zelden meerwaarde was van 40m nylon boven bijvoorbeeld de helft, 20m nylon, en de beetindicatie met 20m nylon en de rest gevlochten is gewoon een stukje beter.

Peter,

Toploodjes gebruik ik eigenlijk nooit. De enige reden zouden inderdaad bootjes zijn, of een situatie waarin ik weinig ruimte op de stek zou hebben en met de boot (en eventueel elektro) over de lijnen moet varen bij het drillen/uitvaren. Voor de rest gebruik ik ze liever niet. Als ik ze wel gebruik dan is het overigens ook maar een heel licht loodje puur om de lijn naar beneden te krijgen op dat punt en niet met de illusie dat dat ene toploodje er voor zorgt dat mijn gehele hoofdlijn op de bodem ligt. Kleine takjes of hobbels in de bodem zorgen er namelijk al voor dat dit absoluut niet het geval is. Kortom, gewoon lijn laten afzinken en dan heel voorzichtig een licht toploodje eraan hangen.

Op ondiepere vlakke wateren gebruik ik wederom mijn gevlochten hoofdlijn en daarbij een nylon voorslag van pakweg 20m. Ik laat de boel dan goed afzinken, vaak mijn gevlochten lijn ook. Bij ondiepere wateren heb je minder last van het "doorhangen" van de hoofdlijn waardoor de beetindicatie nog steeds goed is als alles is afgezonken. Een zwevende gevlochten lijn (bijv Gatorbraid) heeft daarbij als voordeel dat het niet in de bodem wegzakt (iets dat ik met geheel fluorcarbon lijnen wel heb gehad!).

Groeten Bart
Gebruikers aanwezig in dit topic
3 Pagina's<123
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.