logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

4 Pagina's<1234>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
JulienH  
#41 Gepost : zondag 14 februari 2010 18:32:38(UTC)
JulienH


20 ponder

Lid sinds: 9-7-2009(UTC)
Berichten: 316

Helaas van geen enkele kant bericht gekregen. Afwachten tot dinsdag...
Het is alle dagen visdag, maar geen vangdag.
SnowMan  
#42 Gepost : zondag 14 februari 2010 19:37:27(UTC)
SnowMan


15 ponder

Lid sinds: 3-2-2010(UTC)
Berichten: 158

Ik denk dat enkel de diepere plassen gaan bespaard blijven van vissterfte.
Op mijn thuiswater (Diepenbeek (B)) noch niets te zien van dode vissen,
maar deze plas heeft diepe plaatsen tot 8 meter.

Andere putten die minder diep zijn (2 meter) hebben dan weer wel prijs Domme ik

De oorzaak van dit alles zou zijn:
door de sneeuw die op het ijs liggen blijft, gaan de algen geen zuurstof meer aanmaken.
Gevolg is dat er giftige stoffen gaan ontwikkelen en onze vriend ademnood gaat krijgen.
Duurt dit echter te lang, zal vissterfte gaan optreden.

Een remedie zou kunnen zijn:
het sneeuw op de diepere plaatsen verwijderen,
en indien mogelijk ijs breken en verwijderen.
Op kleine plasjes is dit wel doenbaar natuurlijk, maar begin eens op een plas van 5 Ha die 2 maanden dichtgevroren is. Domme ik Domme ik Domme ik

Info: Bos en water biologie
JulienH  
#43 Gepost : dinsdag 16 februari 2010 13:27:17(UTC)
JulienH


20 ponder

Lid sinds: 9-7-2009(UTC)
Berichten: 316

Ik krijg van Gemeente Zwolle vanmorgen deze reactie:

Quote:
Hallo Julien,

Mede na overleg met het waterschap Groot Salland wil ik u het volgende meedelen.
Hoewel het altijd vervelend is als er dieren in de winter sterven is het tevens onontkoombaar.
We hebben het dan ook over een natuurlijke situatie waar ijs en sneeuw nu eenmaal bij horen.
Dat daarbij ook vissen sterven is niet te voorkomen.
Ter geruststelling kan ik u meedelen dat er in diverse vijvers in Zwolle, zoals het Engelse werk, Spoolderbos en Zandhove recent is gebaggerd waarbij extra diepe gaten voor de overwintering van vissen zijn gegraven.
Verder zijn er wateren als Ruimzicht, Wijde Aa, Stadskolk en Wijthmenerplas waar het water zo diep is dat overleven daar voor de vissen geen probleem zou mogen zijn. Over de stromende wateren hoeven we het natuurlijk helemaal niet te hebben aangezien daar voldoende zuurstof wordt aangevoerd.
Wat problemen zou kunnen opleveren zijn die vijvers die bewust vanuit veiligheid ondiep zijn aangelegd als schaatsvijver zoals de Dobbe en de Weezenlanden.
Het lijkt mij duidelijk dat we daar geen aanzienlijke wakken in gaan maken.
Bovendien leert de praktijk ons dat in dit soort vijvers weliswaar sterfte onder vooral grotere vissen voorkomt, maar dat er met name vanuit de jonge vispopulaties erg snel herstel plaats vindt.

Ik hoop u hier mee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Jan Pap




Ik ben eigenlijk een beetje sprakeloos en benieuwd wat jullie mening is?!
Het is alle dagen visdag, maar geen vangdag.
Erwin  
#44 Gepost : dinsdag 16 februari 2010 13:30:55(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik ook Julien.

Even vanuit het oogpunt van de niet vissers. Dit gaat ze meer geld kosten dan het openmaken van het water. Ze snijden zichzelf in de vingers.

Het toppunt van gemakzucht.
Tim_Ellerman  
#45 Gepost : dinsdag 16 februari 2010 14:50:29(UTC)
Tim_Ellerman


35 ponder

Lid sinds: 27-7-2009(UTC)
Berichten: 1.525

Echt weer zo'n reactie van iemand die op een gemeentehuis achter een bureau zit..

Jongens jongens jongens waar gaat dit heen joh.

Groetjes, Tim

JulienH  
#46 Gepost : dinsdag 16 februari 2010 19:50:39(UTC)
JulienH


20 ponder

Lid sinds: 9-7-2009(UTC)
Berichten: 316

Hij zegt in zijn mail "ter geruststelling"?! Volgens mij heeft hij alleen zichzelf gerust gesteld.
Het is alle dagen visdag, maar geen vangdag.
ronpothuizen  
#47 Gepost : dinsdag 16 februari 2010 21:13:52(UTC)
ronpothuizen


25 ponder

Lid sinds: 4-10-2009(UTC)
Berichten: 437

Niet vissers begrijpen niet waar wij ons druk over maken.Soms worden wij zelfs nog afgeschilderd als dierenbeulen,terwijl wij bijna staan te janken bij een dode karper.
Julien jij hebt geprobeerd hier wat aan te doen,en daar mag je trots op zijn ook al bereik je niet wat je wilt.
Kees van de Belt  
#48 Gepost : dinsdag 16 februari 2010 23:00:23(UTC)
Kees van de Belt


10 ponder

Lid sinds: 29-12-2009(UTC)
Berichten: 99

nou, je kunt lullen wat je wil.

maar daar hebben toch maar weer mooi zeker 25 ambtenaren een hele dag zitten
zwoegen op die brief om er voor te zorgen dat er maar niet extra gewerkt hoeft te worden.

chaupaue
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
ronpothuizen  
#49 Gepost : dinsdag 16 februari 2010 23:21:24(UTC)
ronpothuizen


25 ponder

Lid sinds: 4-10-2009(UTC)
Berichten: 437

Ja degene die de lul was om te typen,heeft waarschijnlijk nu een burn out.
Tja,ik ben zelf nog even rijksambtenaar geweest,en ik kan je vertellen dat deze ambtenaar waarschijnlijk pas over een jaar dan weer volledig aan het werk is.
Over bezuinigen gesproken.
Erwin  
#50 Gepost : woensdag 17 februari 2010 18:14:16(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Precies, je hebt gedaan wat je kon doen...zijn er meerdere mensen die deze brief hebben verstuurd?

Erwin
JulienH  
#51 Gepost : zaterdag 20 februari 2010 11:55:12(UTC)
JulienH


20 ponder

Lid sinds: 9-7-2009(UTC)
Berichten: 316

18cm. ijs ligt er op een plaatselijk water. Werd net gebeld door een collega visser die het net opgemeten heeft. Dan kan het wel gaan dooien, maar dat is niet zomaar weg. PFFFFFF
Het is alle dagen visdag, maar geen vangdag.
timvanzanten  
#52 Gepost : zaterdag 20 februari 2010 12:01:41(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
jeetje mina, das niet weinig! hier lag vanmorgen al weer een dun laagje sneeuw. om ziek van te worden toch!
Tim_Ellerman  
#53 Gepost : zaterdag 20 februari 2010 12:23:57(UTC)
Tim_Ellerman


35 ponder

Lid sinds: 27-7-2009(UTC)
Berichten: 1.525

18cm?! Wow dat is wel ff dik zeg!

Hier is het flink aan het dooien,vannacht wel wat hagel gehad toen k mn hondjes uit ging laten,meer niet.

Ben benieuwd binnen hoelang dat ijs bij jullie dan weg is en de schade van de gestorven vis kan worden opgenomen.....
Groetjes, Tim

ronpothuizen  
#54 Gepost : zaterdag 20 februari 2010 17:51:59(UTC)
ronpothuizen


25 ponder

Lid sinds: 4-10-2009(UTC)
Berichten: 437

Bij jullie in de regio Zwolle is het stukken erger dan hier.
Ben vanmorgen effe naar mijn water gereden,bijna geen ijs meer.Heb ook geen dode karpers aangetroffen,dus ik denk dat het in mijn regio wel is meegevallen.
Nielsz  
#55 Gepost : zaterdag 20 februari 2010 18:58:28(UTC)
Nielsz


20 ponder

Lid sinds: 18-10-2009(UTC)
Berichten: 219

Maar ik hoorde dat het deze week flink gaat dooien? De sneeuw smelt als eerst dus krijgen de vissen weer meteen zuurstof!
ronpothuizen  
#56 Gepost : zaterdag 20 februari 2010 21:03:57(UTC)
ronpothuizen


25 ponder

Lid sinds: 4-10-2009(UTC)
Berichten: 437

Zo te zien vannacht de laatste vorst?Dan gaan we met max temperaturen richting 8 graden.
We gaan de goede kant op ,hopen dat dit doorzet.
Kees van de Belt  
#57 Gepost : zaterdag 20 februari 2010 21:28:55(UTC)
Kees van de Belt


10 ponder

Lid sinds: 29-12-2009(UTC)
Berichten: 99

De kolk die ik dit jaar op het oog heb moet in principe diep genoeg zijn, zodat de karper het overleeft hebben.

Verder is het Kamper park ( waarom zou je daar vissen vraag je je af?, dat verhaal vertel ik wel zodra ik daar heb gevangen wat ik wil Tong)
aardig open gehouden door een stel lieve watervogels Blij
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
JulienH  
#58 Gepost : maandag 22 februari 2010 11:09:47(UTC)
JulienH


20 ponder

Lid sinds: 9-7-2009(UTC)
Berichten: 316

Ik kreeg van het Waterschap deze keurige en uitgebreide mail:

Quote:

Het Waterschap deelt de zorg van u dat veel dieren en dus ook vissen in deze winterse omstandigheden het soms moeilijk hebben met het overleven. Vaak zien we in deze omstandigheden dat een aantal dieren deze barre omstandigheden niet overleven. Wintersterfte bij vis is een natuurlijk verschijnsel. Gelukkig treden deze omstandigheden meer een uitzondering dan een regelmaat. Het waterschap heeft nauwe contacten met de visstandbeheerders in haar beheergebied. Tot op dit moment zijn bij het Waterschap over de jaren heen geen structurele gevallen van grote vissterfte bekend.

U geeft in de eerste alinea van uw brief een aantal natuurlijke processen aan waardoor een lager zuurstof gehalte in het water kunnen optreden. Van nature hebben heeft de vis een aantal natuurlijke mechanismen om met deze omstandigheden om te gaan. Deze noemt u al in uw mail. Vooral een aantal inheemse poldervissen (Zeelt, Kroeskarper) zijn hier goed op aangepast .
Daarnaast kan de koudbloedige vis zijn metabolisme (stofwisseling) zo verlagen dat ze in een soort slaaptoestand terecht komen. Het zuurstofgebruik is op dat moment ook heel laag.
Soms kan de oorzaak ook zijn dat er voor de vis giftige stoffen/gassen onder het ijs ophopen.

Massale vissterfte treed vaak op in wateren waar voor de huidige weersomstandigheden en inrichting van het watersysteem te veel vis in zit of de samenstelling van de visgemeenschap niet in balans is. Vaak treedt sterfte op wanneer in een water de maximale hoeveelheid vis zit die niet weg kan wanneer er ongunstige omstandigheden optreden. In dit geval heeft de vis niet de mogelijkheid gehad naar dieper water te trekken en is de zuurstof voorraad onvoldoende om een ieder van zuurstof te voorzien. Vaak is de soorten samenstelling ook uit balans er zitten teveel bodemwoelers in. Wanneer vissen actiever worden, gaan ze eten zoeken. Bij bodemwoelers wordt hierbij slib opgewerveld wat ook nog eens veel zuurstof bindt.

Daarnaast zien we sterfte optreden in wateren waar activiteiten op plaatsvinden bv schaatsen. Vis schrikt wakker en wordt actiever waardoor het zuurstof gebruik ook weer toeneemt. Soms schiet de vis in de stres en kan dit dodelijke gevolgen hebben. Dit geeft u zelf ook al aan in uw mail.

Soms is de oorzaak ook moeilijk te herlijden. Bij de sterfte de is opgetreden in de vijver bij het Thorbecke college zijn door het waterschap zuurstof metingen uitgevoerd. Deze metingen gaven geen verontrustende lage zuurstof gehaltes aan. Wat is dan de doodsoorzaak? Stress?

In haar beheerswateren probeert het waterschap de vissterfte zoveel mogelijk te voorkomen door te baggeren, diepe plekken aan te leggen, vispassages aan te leggen en een bij het water passende visgemeenschap te verkrijgen.

De door u voorgestelde maatregelen kunnen in sommige gevallen helpen. Maar brengen ook een aantal risico's mee.


*
Bij het maken van wakken worden vissen door het geproduceerde lawaai en druk uit de rust gehaald. Dit kan ook weer veel dode vis tot gevolg hebben (zie hiervoor).
*
Wanneer vis zich gaat concentreren rond wakken kan hierdoor ook een zuurstof te kort optreden.
*
Vooral in stedelijk gebied komen veel mensen op het ijs, wanneer ijs door wakken of het veranderen van de waterstand onder het ijs onbetrouwbaar wordt is het risico dat er mensen door het ijs gaan. Wanneer dit bij natte voeten blijft is dat nog niet zo erg. Maar er kunnen ook andere dingen gebeuren.

Het Waterschap is zij geen voorstander van de voorgestelde acties omdat de risico's van de te nemen maatregelen op de korter termijn groot zijn en het positieve effect niet vaststaat. De door u genoemde wateren zijn niet in beheer en onderhoud bij het Waterschap. Als kwaliteitbeheerder zullen wij in overleg treden met de beheerder over de functie en de visgemeenschap in de door u genoemde wateren. Door deze meer op elkaar af te stemmen kunnen de door u geschetste problemen in de toekomst misschien voorkomen worden.


Met vriendelijke groet,
Waterschap Groot Salland


Daar kan ik tenminste iets mee!

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 oktober 2014 19:14:22(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Het is alle dagen visdag, maar geen vangdag.
Erwin  
#59 Gepost : maandag 22 februari 2010 11:37:19(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Dit is een goed en net antwoord.
timvanzanten  
#60 Gepost : maandag 22 februari 2010 13:47:14(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
jeetje zeg. das nog eens een antwoord op je brief! vrij duidelijk ook allemaal. klinkt allemaal heel aanneemlijk iig.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (2)
4 Pagina's<1234>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.