logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's<123
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
peter servais  
#41 Gepost : maandag 10 maart 2014 17:17:33(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
De PH-waarde van geen water is het zelfde.
Dit is vaak afhankelijk van het soort bodem, rottende plantenresten, hout en andere organische resten aanwezig in het water. Rottende plantenresten en hout geven stoffen af in het water waardoor de PH-waarde zakt.
Dit kan dus per seizoen wat verschillen.
Ik denk dat de PH-waarde vooral gebufferd word door de bodem van het water.
Zo zou je bijvoorbeeld een PH-test van een water met een zandbodem en weinig plantengroei (hogere PH) kunnen nemen en van een water met een turf/kleibodem en veel organisch afval (lagere PH). Om een beeld te krijgen wat het verschil zou kunnen zijn.
Je zou hier je aas (aan de hand van de zuurgraad van het aas) op kunnen uitkiezen. (als deze echt verschillen van elkaar)

Ik kan mij op zich wel vinden in het verhaal dat als een voerplek is aangelegd met een compleet andere PH-waarde dan het water, dat de karper de plaatselijke verzuring kan opmerken. Al denk ik dat de verzuring echt miniem gaat zijn omdat een voerplek niet in verhouding staat tot de hoeveelheid water van bijvoorbeeld een diepe plas of kanaal.(of je moet er honderden kilo's in storten)
Ik denk wel dat een karper op den duur uit ervaring plekken met een andere PH-waarde kan gaan associëren met een onveilige plek, maar ik denk vooral dat een hoop boilies bij elkaar afschrikwekkender is dan een zuurgraad die iets afwijkt.

Misschien is het wel een leuke toevoeging als de aasproducenten de PH-waarde van het aas op de verpakkingen gaan zetten.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 14 maart 2014 14:33:02(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
3 Pagina's<123
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.