logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's<123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
sven vq  
#21 Gepost : vrijdag 21 mei 2010 01:18:40(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

daarom wordt het ook een test op lange periode. mijn thuiswater is allesbehalve een gemakkelijk water, daarom heb ik nu ook mijn pijlen gericht op een klein karperputje, ideaal om ook eens de nieuwe 1,5ponders uit te proberen Knipoog
Tegen het einde van de zomer zou ik toch al het 1 en het andere moeten weten over pH waardes.

Grtz
Mitsz  
#22 Gepost : vrijdag 28 mei 2010 12:34:50(UTC)
Mitsz


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 28-5-2010(UTC)
Berichten: 11

Voor de visser en de vissen is de PH waarde allesbepalend voor goede vangsten. Ik ga een oud nukkig recept dat bij tijd en wijle de sponningen uit de vensters vist, aanpassen voor wat alkalischer omstandigheden en verwacht daar heel veel van. Je kunt ook kijken naar de vegetatie. Sommige planten gedijen enkel onder bepaalde zuurgraad. Dan weet je als visser al ongeveer hoe het zit...
Erwin  
#23 Gepost : vrijdag 28 mei 2010 12:43:34(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Kun je ons hier iets meer over vertellen Mitsz? Wat denk jij? Hoge of lage ph waarde? Wat werkt meer en waar hangt dat precies vanaf?

Gr. Erwin
sven vq  
#24 Gepost : zondag 30 mei 2010 11:50:36(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

ik heb ondertussen contact opgezocht met een professor die werkt met karpers en ook met iemand die thuis is in de pH waardes. hopelijk krijg ik gauw respons en kunnen ze het 1 en andere duidelijk maken.

Grtz
Mitsz  
#25 Gepost : dinsdag 1 juni 2010 10:39:52(UTC)
Mitsz


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 28-5-2010(UTC)
Berichten: 11

Erwin schreef:
Kun je ons hier iets meer over vertellen Mitsz? Wat denk jij? Hoge of lage ph waarde? Wat werkt meer en waar hangt dat precies vanaf?

Gr. Erwin


Ik ben er op het moment midden in. Een meter heb ik al en ga vanaf heden aan de slag met de PH waarde van mijn oude recpturen. Met de nieuwe doe ik dat al.

generaliserend kun je zeggen dat het water (of de zones van een water) dat rijk is aan plantengroei vaak een lagere PH heeft. Daar zou je met een fris fruit flavoutje weer beter uit de voeten moeten kunnen dan met zo'n Squidbal, die weer een heel hoge PH heeft. Op het IJsselmeer vang ik b.v. veel beter met een hogere PH (krill en squid e.d.) Op een ander water knallen de Pineapples en de strawberry's de wakers steeds weer tegen de hengels, dus er zit een patroon in. De rest komt nog wel eens... :-$

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 1 juni 2010 10:40:41(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Erwin  
#26 Gepost : dinsdag 1 juni 2010 11:11:19(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Dus Mitsz, een soort conclusie die ik kan trekken, is dat stekken met veel plantgroei, kan je beter bevissen met bollen met een lage ph waarde (fruitige flavoursKnipoog) en wateren (zones) waar dit niet het geval is een hoge ph?

Je zou toch juist denken dat het tegenovergestelde beter werkt? Omdat dit meer afstaat tegenover de omgeving? Kan ook onnatuurlijk aanvoelen natuurlijk.

Erwin

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 1 juni 2010 11:12:45(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mitsz  
#27 Gepost : dinsdag 1 juni 2010 22:39:10(UTC)
Mitsz


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 28-5-2010(UTC)
Berichten: 11

Je moet streven niet al te ver van de omgevings PH te zitten met je aas. Neem maar eens een ferme slok azijn. Da's ver van de ideale PH :-" Liefst blijf je een paar tienden onder de zuurgraad van het water, maar dat veranderd ook naarmate het seizoen vordert. Als je op een nieuw water aan de slag moet en je moet instant, zou ik zeker van beide soorten aas wat meenemen. je zult zien dat één van de twee duidelijk beter scoort. groeten uut Amsterdam
Erwin  
#28 Gepost : dinsdag 1 juni 2010 23:34:27(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Dus fruitig en vis?
Mitsz  
#29 Gepost : woensdag 2 juni 2010 06:15:47(UTC)
Mitsz


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 28-5-2010(UTC)
Berichten: 11

Nou, da's erg krap door de bocht, maar daar komt het wel op neer ja. Het gaat me dan niet om de zgn discussie van 'zoet' of hartig, maar dus om die PH waarde. Als je een vismeelbol hebt met een lagere PH dan fruitknikker, is ook prima. Als die PH waarde maar in de buurt van die van het water ligt. Anders moet je té lang wachten. Je weet wel; instant blanken met vis op de stek...

Bewerkt door de gebruiker woensdag 2 juni 2010 06:19:35(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Andre  
#30 Gepost : woensdag 28 juli 2010 11:27:45(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Ik denk dat het aan weinig hobbyisten is voorbehouden om in de aasbereiding rekening te houden met ph-waarde...meten is 1 ding, maar dan moet je de ph waarde ook nog kunnen beïnvloeden.

Daarnaast: hoe zit het b.v. met gefermenteerde mais/tijgernoten? Lijkt me ook nogal zuur.

edit: sorry voor de bump d'oh!

Bewerkt door de gebruiker woensdag 28 juli 2010 11:28:30(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Erwin  
#31 Gepost : woensdag 28 juli 2010 11:42:41(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Dat klopt Andre

Tijgernoten worden heel zuur, maar met suiker kun je ze zoet maken. Maar ja....de ph waarde hiervan..?
SnowMan  
#32 Gepost : woensdag 28 juli 2010 13:35:13(UTC)
SnowMan


15 ponder

Lid sinds: 3-2-2010(UTC)
Berichten: 158

Met alle respect he,

maar ik geloof daar niet in....

Ken iemand die ook met regelmaat de ph waarde meet om vervolgens dan zijn toverballetjes te maken.

Ofwel kan hij niet meten en/of vissen,
Ofwel verrek ik telkens van geluk Wahaaaa

Zijn vangsten liggen duidelijk lager dan die van mij.
(zelfde water, zelfde oever)

Ik speel enkel met mijn basismix afhankelijk van het watertemp.
ik heb een vaste regel -15° mix A en +15° mix B

In elke mix moet zeker een ingrediënt zitten, nl. vertrouwen.

En hun die met regelmaat succes hebben, die hebben gelijk toch....

grtzzz Snowy
Erwin  
#33 Gepost : woensdag 28 juli 2010 14:03:10(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hahaha, klopt helemaal Snowman. Het beste ingrediënt is je vertrouwen. Het ging er alleen om wat ph waardes doen met de vis. Misschien is het juist wel beter een totaal andere ph waarde te hebben dan het water. Misschien moet het wel exact hetzelfde zijn om karpers over te laten gaan tot azen.

Volgens jou maakt het dus niets uit?

Gr. Erwin
SnowMan  
#34 Gepost : woensdag 28 juli 2010 14:46:38(UTC)
SnowMan


15 ponder

Lid sinds: 3-2-2010(UTC)
Berichten: 158

Klopt Erwin,
volgens mij maakt het echt niet uit welke waarde de ph heeft als karper nu gaat azen of juist niet.

Ik herinner mij dat er op ons thuiswater door hevige regen de plas extra gevoed werd door water van een riool. Niet zo best dus...

We zate toen met een ph van 8.8 Domme ik

Men beweerd dat water met een ph van 9+ het einde is voor de vis,
wel, onze beten bleven gewoon het zelfde als er voor,
ook na het zakken van de ph bleven we gewoon vis vangen.

je kon er echt geen lijn in zien of het beter was of slechter.

NOOT:

Het betreft wel een diepe put (stukken bij van 5 meter)
mischien dat de ph verhoging enkel in de spronglaag zat he...

Ik denk dat enkel de karper vertellen kan wat hij juist graag hebben wil,
maar zover zijn we noch niet Think
patrick visser  
#35 Gepost : woensdag 28 juli 2010 18:47:48(UTC)
patrick visser


15 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 103

Mitsz schreef:
Nou, da's erg krap door de bocht, maar daar komt het wel op neer ja. Het gaat me dan niet om de zgn discussie van 'zoet' of hartig, maar dus om die PH waarde. Als je een vismeelbol hebt met een lagere PH dan fruitknikker, is ook prima. Als die PH waarde maar in de buurt van die van het water ligt. Anders moet je té lang wachten. Je weet wel; instant blanken met vis op de stek...

Dus je kan bijv 1 hengel doen met een vismeelbol, en de ander met een vismeel en een zoete popup als snowman, dan is de rig met de zoete popup op de vismeel dus anders qua ph waarde als de single vismeel? maarja hoe weet ej de ph van je vismeel bol en de ph van je popup? Op die manier kan je denk ik wel schommelen met je ph waarde van je haakaas. of zie ik dat verkeerd mitsz?
esoxhunter  
#36 Gepost : woensdag 28 juli 2010 23:14:57(UTC)
esoxhunter


10 ponder

Lid sinds: 13-7-2010(UTC)
Berichten: 50
Man
Nederland
Locatie: Drachten

Haha, ik zie een gat in de markt! Wanneer gaan we mijn idee zien, een schets;

In elke gerespecteerde hengelsportzaak kun je straks water kopen in emmers, van jouw viswater. Dit om de ph waarde van je bol gelijk te krijgen.

Even zonder gekheid, ik denk wel dat dit voordeel kan brengen. Vooral op dressuur water denk ik dat dit meespeelt. Karpers zijn nieuwschierig (kijk naar de snowman), maar wanneer ze eenmaal negatief bekend zijn met die knikkers, zou dat een grote rol kunnen spelen.
Matthijs Gerrietsen  
#37 Gepost : donderdag 29 juli 2010 17:03:18(UTC)
Matthijs Gerrietsen


20 ponder

Lid sinds: 15-2-2010(UTC)
Berichten: 207

Bedankjes: 1 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
In 1994 was Cipro hier al mee bezig! In hun catalogus vermelden ze toen al de PH-waarde van de flavours en welke dossering men het beste kan hanteren
voor het optimale resultaat bij verschillende PH-waardes van het water. Op de site van Cipro worden nog steeds verschillende PH-waardes aangegeven bij de
verschillende flavours. Klik op de visachtigen en de PH bedraagt 8 a 9. En kijk eens naar de fruitachtige flavours! Knipoog
Zal het boekje van Cipro nog eens uit de doos (vissen).

Bewerkt door de gebruiker donderdag 29 juli 2010 17:07:38(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Linkloos
enzyme27  
#38 Gepost : maandag 20 januari 2014 19:10:19(UTC)
enzyme27


20 ponder

Lid sinds: 26-1-2011(UTC)
Berichten: 299

Bedankjes: 1 keer
enne boekje al uit de doos gevist ? Tong
Andre  
#39 Gepost : vrijdag 7 maart 2014 09:16:28(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
En weer een bump, ben ook wel benieuwd of er nog is doorgezet met het testen!
thimon  
#40 Gepost : vrijdag 7 maart 2014 18:10:02(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Mijn antwoord hier op is kort maar krachtig!

Het voorweken van boilies, in het water waarin je uiteindelijk vist, is in mijn ervaring al meerdere keren bewezen als een zeer goede tactiek. ( Wat Erwin zegt ) de vissen denken / interpreteren dat het er al heel lang moet liggen. De gevolgen mag je zelf verzinnen. Blij
Doorzetten wordt beloond!
Gebruikers aanwezig in dit topic
3 Pagina's<123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.