logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
spodfather  
#1 Gepost : zondag 24 maart 2013 13:43:39(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Seizoen 2013,

Zelf heb ik enorm veel zin dit jaar! Vooral omdat het vissen de laatste maanden op een redelijk laag pitje stond.

Als ik het hoog inschat dan kom ik ongeveer pas op 12-15 eche Vis-uren dit jaar.
Dat is niet veel vergeleken met vorig jaar.
Maar vorig jaar heb ik veel geblankt rond deze tijd, dus qua vangsten maakt het niet veel uit.

Wel heb ik mijn tijd op een andere manier gebruikt. maar daarover vertrel ik zo meer.

Seizoen 2013 gaat er voor mij anders uitzien dan vorig jaar.
Ik wil proberen meer structuur aan te brengen in mijn manier van voeren en vissen.

In het voorjaar ga ik het cultuurwaterstelsel belagen, aangezien dit eerder is opgewarmd dan menig ander water in de buurt.
Daarbij komt kijken dat de database van sessie en vangsten uit 2012 me al enorm gaat helpen.
Als ik maar een paar uurtjes kan vinden zul je me altijd hier terugvinden, hier is de kans wel het grootst dat je snel een redelijke vis kunt vangen zonder last van al te veel witvis.


Ook ga ik een nieuw water aanpakken:
Een zandput van 10+ hectare, met een bestand van ongeveer 60 vissen
Staat hier lokaal te boek als een moeilijke put met een klein bestand maar wel oude oervissen.
De kans op een vis is klein, maar de kans op een 30plusser is des te groter.
Dus dit jaar ga ik maar eens bewust proberen mijn PB scherper te zetten.
Dus het aantal blanks zal wel omhoog schieten dit jaar, maar daar ben ik op voorbereid.

Ik heb al zeker meer dan 30 uur lopen peilen en tekenen m.b.v. boot en dieptemeter en carpmaps en ik heb toch al zeker 60 procent van het water in beeld kunnen brengen.
Ook heb ik bij vrijwel elke stek wel interessante "features" gevonden die je niet kunt zien als je niet wat research hebt gedaan.
Ook heb ik voor het eerst grote vissen gezien op de fishfinder toen ik op een koude dag in de luwte ging peilen. Zoals ik al had gehoopt was er een groep vissen te vinden aan de luwe kant, vlakbij een obstakel onderwater op een flinke diepte.

Later is het me nog eens gelukt vis te spotten met de fishfinder, ook hierbij ben ik bewust weer in de luwte gaan zitten peilen om zo hopelijk weer vis tegen te komen.
Toen ik na enige tijd weer vissen tegenkwam voelde ik dat ik qua gevoel en tijd van het jaar al redelijk ik de buurt zat met het localiseren van de vissen.
Meteen rees de vraag bij mij wanneer het zou omslaan, wanneer de vissen de wind weer zouden gaan volgen.
Persoonlijk denk ik dat dat pas weer komt na een aantal dagen warme wind, of als het natuurlijke "windvoedsel" weer gang komt.

Anyway, er is nog een hoop te doen.
Maar ik begin me al een beetje een beeld te vormen bij de grote slok water.
Het lijkt voor mn gevoel al een steeds kleiner water.
En na het peilen valt er ook al een vrij groote gedeelte van het water weg waar je niet wilt vissen.

Maargoed er komt een hoop bij kijken en voor mijn gevoel ben ik nog lang niet klaar.
Maar ik ben er vrij zeker van dat ik in elk geval mijn kansen aan het verhogen ben op de put.
Ik heb in elk geval al 30kg droge partikels klaarliggen om de vissen mee te gaan verwennen vanaf half april/begin mei.

Ik heb mezelf een aantal doelen gesteld voor 2013:

1. 3 Dertigers vangen (en daarmee PB verbeteren)
2. 5 Karpers vangen op het grote water.
3. 25 Karpers boven de 20 Pond te vangen

Als Bonusdoelen:
1. Een veertiger vangen
2. Een koi/ghost karper vangen
3. 5 Karpers vangen op de Zig-rig

Tot Zover

gr SF

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 15 oktober 2013 18:19:18(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
spodfather  
#2 Gepost : zondag 24 maart 2013 14:37:47(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

De Eerste karper-vangst van 2013!

Afgelopen week had ik mn nieuwe hengels mee naar mn werk genomen.
3x 2.75 Nash Dwarf rods 9ft.
Omdat ik nog steeds Fiets-Gebonden ben is de transportlengte van 110cm ideal om mn hengels toch mee te nemen en in mijn kluisje te zetten op mn werk.

UserPostedImage

Met wat klein spul, en een onthaakmatje in de fietstas was ik na het werk al meteen op pad.
Zodat ik nog net de laatste zonuurtjes mee kan pakken van die dag.
Onderweg fiets ik langs een klein en ondiep watertje...

"hmmm zal ik hier eens neerstrijken?" denk ik nog.
En voordat ik het wist stond ik al hengeltjes klaar te maken.

Er zit karper op het watertje, alleen niet veel en geen grote.
Toch met de drive om iets te vangen, en de wetenschap dat dit een unieke kans was omdat ik hier normal anders nooit ee sessie zou plannen, heb ik maar besloten hier een uurtje of twee te spenderen.

De 1e hengel plaats ik met een klei pva zakje en partikels in het kantje bij een bos takken waar ik al enige activiteit bespeur aan de oppervlakte.

De andere hengel gaat met een zig-bug aan de andere kant van de takkenbos op 30cm onder het oppervlakte. met als enige bijvoer 2 sprays met bug spray nectar.

Ondertussen ruim ik het klein material gelijk weer op en rook een peukie.
Ik besluit wat van mijn Eigen voer (brood) te voeren om te kijke hoe ze daarop reageren.
Ik had maar 2 sneetjes nog over dus ik moest voorzichtig en spaarzaam zijn.

Toen de vis begon te azen op het brood aarzelde ik geen moment om de 3e hengel tijdelijk om te bouwen tot korst-hengeltje. Met een kleine fang x en een stukje drijvend nepbrood met wat goo erop kon de pret beginnen.

Nog geen minuut na het uitwerpen verdwijnt het stukje nepbrood in een karperbek.
Ik sla aan en een grote groene wolk van goo in combinatie met een felle uithaal op de kleine stok maken mij erop attent dat ik contact heb met een karper.
Yess!
Ik zag dat de vis goed gehaakt was dus ik heb overdreven lang lopen drillen.
En na het scheppen was de vis complete uitgeput.
UserPostedImage
De vis woog 8 Pond, en ze werd weer z.s.m. teruggezet.

Na dit tafereel aasden de vissen alleen nog maar als ik mezelf niet liet zien.
Dus wierp ik vanaf enige afstand in en legde ik de hengel neer en bleef zelf achter een boom staan kijken. Gelukkig kon ik na enige tijd toch nog een visje verschalken op deze manier.
Deze vis woog net geen 4 pond, echt een kleintje. Maar wel een leuke bijkomstigheid als 2e vis van het jaar binnen een uurtje.
UserPostedImage

Na deze vis was mn brood op en ben ik naar mn vaste stekkie(s) gefietst.
Hier waren ze aan het baggeren en snoeien etc, dit doen ze 1x in de 5 jaar, dus alle lelies en rietkragen etc zijn vrijwel allemaal weg.

Ook zal de bodem nu redelijk schoon zijn en het natuurlijke voedselaanbod een stuk minder.
allemaal feiten die gaan meespelen in mijn visserij op dit waterstelsel.
Die middag en nog een sessie daarna heb ik er geblankt.
Dus ik ben benieuwd welke wending mijn visserij en vangsten hier gaan nemen komende weken.

Tot Zover

Gr SF
spodfather  
#3 Gepost : woensdag 27 maart 2013 20:20:39(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Gisteren ben ik nog eentjes weggeweest.
Sessie van half 6 to 7 s avonds. anderhalf uur dus
Stiekem even met 3 hengels gevist. Shhh
Als excuus heb ik dat ik nog wat meer vertrouwen met de zig moet krijgen Angel

Afijn 1 hengel in t kantje met een handje. (handje particle-mix)
Andere hengel met de boot, ook met een handje (voor de precisie)

Beiden beaasd met een uitgebalanceerde tijgernoot en vrij korte fluo/braid rigjes.
Uiteraard met een beetje goo!
Geen piep gehad...

1 hengel met de zig, zwarte foam kever, beetje zig juice, op half water (de zon was al weg)
Krijg ik een run op dat ding!
Eigenlijk was ik te snel en sloeg ik niet aan....KUT!
Geen contact dus :(

in elk geval wel weer wat meer vertrouwen in de zig! Dus wel wat geleerd.

tot zover

gr SF
FisherDaniel  
#4 Gepost : woensdag 27 maart 2013 22:25:41(UTC)
FisherDaniel


25 ponder

Lid sinds: 9-8-2012(UTC)
Berichten: 595

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Das wel balen man, maar een mooie stek en een beetje relaxen is niet erg tochKnipoog succes met de volge de sessie
Doe je ding, Vang vis.
Neem ook een kijkje op ons youtube kanaal!
http://www.youtube.com/user/DwFishingTeam?feature
spodfather  
#5 Gepost : donderdag 28 maart 2013 21:57:13(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Vanmiddag nog een uurtje gezeten.

er is een vijver vlakbij mn werk. zeg 50m breed en 100m lang, 2.5m diepste punt.
vroeger vingen we hier goed met korst, er zaten zeker wel enkele tientallen karpers op dit vijvertje.

Nu jaren later is het vijvertje in de vergetelheid geraakt. Wintersterfte(n) i.c.m. poolse peppies zorgen ervoor dat er nog een handvol zwaar gedresseerde, kleine karpers rondzwemt en niemand er meer wil vissen.

Elke dag in de pauze fietsen ik en mn maat snel richting het vijvertje om hier even 20 minuutje te kunnen vertoeven. Met de zonnige dagen zien we soms wel eens wat karpers.
Het zijn iedere keer dezelfde 3 karpers en nagenoeg ook elke keer op dezelfde plekken.
Tot nu toe hebben we geprobeerd ze aan het azen te krijgen met brood/ en particles.
Tot nu toe heeft niets gewerkt, ik moet zeggen dat goo en zigbug spray wel de aandacht wekken.
Maar ze hebben nog niet zichtbaar geaasd in het korte tijdblokje dat we elke werkdag hebben.

Ik heb al 1x met de korst gevist, 1x 20 minuten met vastlood en 1x een uurtje gezigged.
Korst hebben ze al snel door, en het interesseerd ze tot nu toe nog niet.
Op de bodem daar zijn ze nog te passief voor naar mijn mening om snel een aanbeet te krijgen.
Dus het vissen van de zig lijkt me de ideale manier om deze vissen te belagen.
natuurlijk uitziend aas, gevist op een onconventionele manier, ik vermoed dat dat de doorslag gaat geven.

Afijn, natuurlijk ga ik deze kleine uitstapjes naar dit vijvertje hier ook bij plaatsen...
Het blijft apart, een sessie van 20 minuten. Lekker spannend, en ondertussen je bammetjes opeten en een saffie roken.
Daarna weer opgeladen terug naar mn werk. ik kan het iedereen aanraden.

Mede mogelijk gemaakt door Nash Dwarfs. Wat een prachtstokkies!
het opent weer nieuwe deuren in de vorm van mobiliteit.

gr

SF


David v. Z  
#6 Gepost : zaterdag 30 maart 2013 16:42:37(UTC)
David v. Z


25 ponder

Lid sinds: 6-8-2012(UTC)
Berichten: 492

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
mooie verhalenLike ik ga het zeker volgen.
gooi je problemen uit, vang je dromen.
spodfather  
#7 Gepost : zondag 12 mei 2013 12:11:53(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

zo dat is weer een tijdje geleden,
afgelopen 6 weken is er veel gebeurd.
Ik ben het allemaal aan het verwerken in een monster-publicatie.
Een 12 pagina's tellend verslag over mijn April maand.

Dus het spreekt van zich dat ik hier niet alles tot in de details uit de doeken kan doen.
Wel kan ik natuurlijk wat fototjes en wat hersenspinsels posten.

De maand april is door een antal verbeteringen in mijn visserij aanzienlijk beter verlopen dan vorig jaar.
Waar ik vorig jaar slechts 1 karper wist te vangen in April, heb ik er dit jaar 8 gevangen.
Enkele verbeteringen in mijn visserij hebben mij geen windeieren gelegd.

Met het dubbelen van een aantal vissen, zelfs op vijvers die kilometers verder lagen, is mijn karperfurie op dat water een beetje gesust. Ik wil nieuwe vissen vangen!
En niet dat ik alleen zware vissen wil vangen... maar ik wil ook wel een redelijke kans maken op een hoge twintiger of wellicht 30-er.
Maar ik ben nog steeds blij met elke vis, de aanbeet-momentjes zijn ook onbetaalbaar.
Ik zal niet compleet stoppen met mijn visserij daar, maar ik ga me richten op de zandput hier in de buurt.

hier volgen nog enkele fotos van de vissen die ik afgelopen maand heb kunnen verschalken.
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage

Ook heb ik begin mei nog een visje kunnen strikken met een mooie paaibuik.
UserPostedImage

Vanaf dit moment ben ik meer tijd gaan steken in de zandput, dus de vangsten zullen komende tijd wel wat minder worden.

Maar ik ben van plan wel vol te gaan houden, ik geniet er met volle teugen ook al vang ik niets.
Ik voer weinig tot niets op het moment, want ik heb nog geen beeld van wat de rest doet.

Ik probeer vaak te gaan observeren, of ff een praatje te maken met de vissers die me wel liggen.
ik heb al erg veel geleerd over het reilen en zeilen van de plas.
Dit in combinatie met mijn peilwerk afgelopen winter en de ervaring die ik opdoe met elke sessie moet me toch wel enkele vissen op gaan leveren hoop ik.

Ik heb in elk geval gisterennacht een flinke slijmjurk gevangen. niet dat ik daar heel blij mee ben, maar het verteld me dat er niets mis is met de manier van presentatie.

Helaas zal ik als korte sessie-visser alles op alles moeten gaan zetten om redelijk te gaan scoren.
efficiency zal een van de hoogste prioriteiten zijn en dat is naar mijn mening veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Want de plas zit vol met vissers en voerders die veel meer tijd en voer hebben dan ik.
Dus ik zal het van de techniek en mobiliteit moeten hebben

Tot zover

gr Spod

Bewerkt door de gebruiker zondag 12 mei 2013 12:20:01(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

FisherDaniel  
#8 Gepost : zondag 12 mei 2013 13:26:21(UTC)
FisherDaniel


25 ponder

Lid sinds: 9-8-2012(UTC)
Berichten: 595

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
mooie vissen!
Doe je ding, Vang vis.
Neem ook een kijkje op ons youtube kanaal!
http://www.youtube.com/user/DwFishingTeam?feature
marcelvenema  
#9 Gepost : dinsdag 14 mei 2013 12:46:58(UTC)
marcelvenema


5 ponder

Lid sinds: 4-3-2013(UTC)
Berichten: 27

mooie vissen Like
spodfather  
#10 Gepost : dinsdag 14 mei 2013 18:29:57(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

bedankt kerels! ben er ook erg trots op!

gr SF
griend  
#11 Gepost : dinsdag 14 mei 2013 19:21:33(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Mooie koi Spodfather.
Wind op de kant is vis in de hand.


spodfather  
#12 Gepost : zaterdag 18 mei 2013 22:53:50(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

thanks G,

Dat was een van de doelen dit jaar Blij, een koi vangen!
Ik ben blij te zien dat er toch nog gelezen wordt !!Like

"on topic"

ondertussen alweer een nacht geblankt op de zandput.
De twijfel slaat nu al toe haha.
Ondanks de week voorvoeren is afgelopen nacht visloos verlopen.

Morgenvroeg nog maar eens terug en dan mn heil wat minder diep zoeken.
afgelopen nacht op 7, 8 en 9 meter gelegen. vrij interessante en "schone" spots...

Morgenvroeg ga ik het eens wat dichter bij proberen..
eentje op een meter of 3-4
andere op metertje of 6
en de andere op 7 of wellicht met de zig.

De wind zal dan wel voor het eerst bij mij op het kantje staan.
Hopelijk zit er niemand bij aankomst.. want ik heb met het laatste beetje batterij nog 2x een halve kilo particle-mix weggezet.

tot nu toe ben ik elke keer net op tijd geweest, omdat er beide keren bij het opbouwen vissers kwamen kijken of de stek vrij was.

let us pray!Angel

Ik probeer morgenvroeg nog even wat uurtjes te pakken, en de formulieren om een nachtje te vissen zijn toenstrax ingeleverd bij het vrouwtje Knipoog
Gelukkig is ze wat toegeeflijker nu ik op "circuitwater" vis, ze begrijpt geloof ik wel dat er nu meer druk staat op bepaalde elementen zoals vertrektijd en voeren/observeren etc.
ik heb goede hoop!

gr SF
spodfather  
#13 Gepost : maandag 3 juni 2013 20:42:49(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Phoeh, de visserij stagneerd zoals verwacht.
Je moet er wat voor over hebben hoor voor een visje van deze put.

Ondertussen voer ik elke dag 1.5 K hennep,tijgers mais met zo af en toe wat boilies erbij.
Ik heb ondertussen al menig nachtje gevist en zeer deftig geblankt.
Wel heb ik enkele flinke Slijmjurken gevangen, maar daar kom ik niet voor.

Voor mij is het nu vooral aftasten, brainstormen met mezelf op papier, Dingen visualiseren en uittekenen.
Het voeren gaat natuurlijk gewoon door, ik heb een richel gevonden die verbreed naarmate deze ondieper wordt, en op dat brede stuk kan ik mooi anderhalve kilo pretmix verspreiden.

Het plateau van de richel ligt op ongeveer 100 meter afstand, ik heb links van me nog een mooie uitloper die bij 5-6m mooi vlak wordt, en rechts van me heb ik wat riet en omgevallen bomen.
Dus in principe heb ik 3 interessante spots om de hengels te plaatsen.

een spot voer ik dagelijks, een andere sporadisch, en de 3e slechts tijdens het vissen.
Nu weet ik natuurlijk dat het onvermijdelijk is dat er mensen gaan vissen op mn stekkie, dat kan ik niet voorkomen want zelf heb ik maar een beperkt aantal visuren tot mijn beschikking.
Maar het stelt me gerust dat de meeste vissers hier met 20mm's vissen en voeren.
Ik vis het liefst 10-15mm, de brasems neem ik voor lief.

zoals ik al zei tast ik qua visserij nog een beetje in het duister.
Ik zig wat,of ik vis met slappe lijnen en bodemaas, soms gaan ze strak. Boilies, tijgernoten, fake corn, gebalanceerd, goo, geen goo, magma glug, chain reactions of pva.
Zoveel keuzes.

favoriet tot nu toe (bream-killer!):
1m korda safe zone leader clear,
92gram flat square van nash
10cm Soepele braid (piet vogel)
beetje putty
Krimpkousje
nash fang twister maatje 8
rig ringetje
Getopte 15mm boilie met witte fake corn (mini snowman)

Uitgevaren met 200gr partikelmix (1 scheppie),
stuk of 10 15mm boilies,
2 chain reactions om de haak te bedekken
En wat goo op haakaas en chain reactions.

dit wordt uitgevaren meestal een uurtje of twee voor de normale voertijd, en tot die tijd wordt er ook niets meer bijgevoerd. In de hoop dat ze zo mijn haakaas betrekkelijk sneller vinden.
Want ik blijf meestal maar een nachtje of een ochtendje.

ach ik kan wel uren doorgaan,
Het blanken doet me zeer, Op mijn vorige water zou ik me nu zekers scheel vangen.
Maar ik wijd me volledig aan de put en haar oeroude bewoners. Uren maken! Zoveel als mijn priveleven dat toelaat.
Ik heb nu zekers al 60 uur geblankt, het wordt nu toch maar eens tijd voor een karper al zeg ik het zelf.

Woensdagavond staat er een kleine sessie gepland van 18:00 tot 22:00, wellicht kan ik er het nachtje aan vastplakken want ik ben donderdag vrij.
Laat het alleen nou net zo zijn dat ik met het vrouwtje afgesproken te hebben iets leuks samen te gaan doen.

Dus dit zal ik dan erg subtiel moeten gaan brengen.....Schamen

tot zover

gr SF
spodfather  
#14 Gepost : vrijdag 7 juni 2013 00:59:35(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Eindelijk succes!

Ik had het toch voor mekaar gekregen dat ik een nachtje mocht pakken van het vrouwtje.
Dus vol goede moed naar de waterkant gegaan woensdagavond (gisteren)
En dan toch heeft zich een hoogzwangere schubdame zich gemeld via de radar.

Een snoeiharde run, en een voor mij ongekend gevecht.
UserPostedImage
Fotos gemaakt met de zelfontspanner.

Mijn eerste Karper van de put in de 5e week (na 70 uur vissen)
Goddank was het meteen een goeie en woog ze 18.6 kilo! (37 pond)
Wat een beest! mijn persoonlijk record is verpletterd.

De drive is weer helemaal terug, ik heb een duw in de goeie richting gehad.

tot zover

gr SF

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 8 juni 2013 20:28:58(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

spodfather  
#15 Gepost : zaterdag 8 juni 2013 20:23:01(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Vannacht heb ik maar weer eens een nachtje gepakt.
Bij aankomst (vrij laat) zater er al vrij veel mensen te vissen.

Helaas was mijn voerplek bezet, Ik besluit stilletjes een stek verder te fietsen.
De wind is een klein beetje gedraaid waardoor het zomaar kon zijn dat er wat karpers vanuit de zuidkant mijn kant op zouden dwalen.

Eenmaal rond de klok van 23:00 was ik gesettled.
Na een bakkie thee en wat te roken verzonk ik al snel in een welverdiend dutje.
Maar ik wordt dikwijls gewekt door drijfvuil wat tegen mijn slap geviste lijnen aanbotst.
Ik besluit nog maar een bakkie thee te doen, het is dan half 3,
Ondertussen dat ik het water kook, ga ik even het water in om een poging te den om het drijfvuil te verwijderen en de lijn weer netjes af te laten zinken.

Dit lukt zonder problemen en binnen no time sta ik met een dampende bak thee in mn handen en een sigaretje in mn mondhoek.
Ik houd mijn hengels goed in de gaten want het is steeds dezelfde hengel die vuil vangt.
Ik vrees voor een brasem... :(
Ondertussen dat ik zit te schijnen en te turen krijg ik enkele piepen op de meest rechtse hengel.
Nog voordat ik er iets van kon denken ging dit over in een snoeiharde run.

25 minuten later schep ik de vis... Een beste moet ik zeggen!
UserPostedImage
32 pond en een beetje, Hij mist flink wat schubben en is aan 1 oog blind.
Ook heeft hij een uitgescheurde bek, wat heel erg triest is.
Uiteraard heb ik het zo goed en kwaad als het kan behandeld met medicarp.

De vis is daarna even veilig weggehangen in de recovery sling. Zodat mij maatje de volgende morgen mooie fotos kon maken met zo min mogelijk stress voor de vis.

UserPostedImage

.....

Zo vang je 5 weken niets, en dan vang je 2 dertigers in een week!
Ik heb er zoveel mogelijk leer uit getrokken, en mijn zelfvertrouwen stijgt.
De rest van de put heeft voor zover ik weet niets gevangen,
zelfs de jongen die op mijn stek zat kwam nog een praatje maken. hij had ook niets en hij stond ervan te kijken dat ik wel had gevangen.
ik eigenlijk ook wel haha.

tot zover

gr SF

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 8 juni 2013 20:26:45(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

spodfather  
#16 Gepost : zondag 11 augustus 2013 13:10:57(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Ondertussen zijn we 2 maanden verder.
Ik heb elke week minstens een kort nachtje kunnen vissen. Ik heb vooral instant gevist.
Soms voerde ik 1 of 2 dagen voor.
Maar vaak trof je iemand anders aan op je stek of blijkt later dat je niet de enigste was die voerde op die plek.

afgelopen 3weken gaat er elke dag een half kilootje mainline activ-8 in. Dit om de vissen aan het aas te laten wennen.
Ook maak ik er 24mm pillows van om ze net een beetje herkenbaarder te maken en het dressuur te doorbreken.
UserPostedImage
De overall geurencombinatie komt uit op cheese union chips met gehaktballen in jus.
Ik moet mn katten echt met stokken uit de buurt houden lol...


Tot nu toe heeft het me 1 aanbeet opgeleverd die vrijwel meteen verspeeld is.

Na een visloze nacht zag ik in de ochtend een flinke vis rollen in een windstille hoek.
Ik gooide er 2 handen 24mm bij en heb het schouwspel even in de gaten gehouden.
toen de vis goed zichtbaar op het aas zat heb ik 1 hengel en wat steuntjes en andere benodigdheden meegenomen naar die plek.
Ik strooide 5 of 6 boilies en meteen daarna volgde de rig met een heel klein activ-8 aasje met halve zwarte 10mm foam popup om het uit te balanceren. Ik had caramel cloud power smoke goo op dat stukje popup-foam gedaan en almond supreme baitsmoke op de toegevoegde pva foam.

Afijn, ik werp de hengel deftig op de door mij beoogde plek en loop met de hengel omhoog en spoel open naar de steuntjes. Dit om wat struiken te omzeilen.
Ik leg de hengel in de steun, draai de lijn strak. Dan trek ik 1.5m van de spoel (leader lengte) en hang dan de hanger strak op de lijn zodat deze horizontaal hangt en steunt op mijn molenbeugel.
De lijn kan dan afzinken terwijl de hengel al op scherp staat.
De baitrunner staat vrij strak aangezien er flinke wat takken in de buurt van de stek te water gaan.

Dus terwijl ik mn 2e schepnet in mekaar flans vertrekt de hengel met een rotgang.
Zelfs zo hard dat mijn met de franse slag opgestelde hengel zo half het water in zeilt!
Ik als een dolle labrador achter de hengel aangedoken en kon deze aan de andere kant van hordes distels op het nippertje onderscheppen.
Adrenaline, pijn, angst, blijdschap, alles volgt elkaar snel op.
Ik voel 2-3 zware bonken op de lijn alvorens het stilvalt.
Er staat nog steeds immense spanning op de lijn maar deze blijft gelijk en ik voel geen contact meer met de vis.
Het eerste wat ik heb gedaan is de hengel 30 minuten op de steun gelegd met slappe lijn, maar er kwam geen beweging meer in.
Uiteindelijk ben ik nog te water gegaan om de rig te bevrijden maar tevergeefs.
de lijn brak toen ik druk ging zetten met mn handen, de lijn was flink beschadigd.
G********! Dit had een bonusvis moeten zijn! Maar uiteindelijk was het een bonus-teleurstelling.

Zwaar teleurgesteld ruim ik mn spulletjes op, aangezien ik al dik te laat thuis was, is het ook nog eens voor niets geweest.
Het enige wat ik heb is de ervaring, de bevestiging dat het aas, rig en leader gedeelte in orde waren.
De aastijd, de luchtdruk, de reactie op het voer en de geworpen rig.
Het is dus niet helemaal voor niets geweest. maar dat wil niet zeggen dat het niet zuur is.
Met elke blank wordt het zuurder.

schrale troost is dan dat het de rest van de vissers ook niet gemakkelijk af gaat.
er zijn er enkelen die wel hun visje weten te vangen, maar dat zijn de jongens die er al jaren vissen.
Ze vissen sessies van een weekend of een week.
Daar kan ik mezelf nooit mee vergelijken.

hieronder een voorbeeld van enkele rigs die ik gebruik.
UserPostedImage
1.Normale combi rig met balanced aas
2.Blowback combirig met zwaar haakaas (10gr)
3.Braid rig met FC aligner (ook te gebruiken als ultra low reverse-combirig
Mijn favoriete haken zijn nash fang twisters maat 6 en 7.
Ik gebruik graag lekker stijve fluorcarbon 0.50 als ik op schone bodem vis.
Als ik ook maar een beetje twijfel dan gebruik ik braid.
De lengte houd ik meestal rond de 12-25cm afhankelijk van bodemgesteldheid en voertactiek.

De meeste mensen vissen met gecoate braid.. " a lazy mans" combi-rig zoals iemand dat wel eens noemt.
Daarom probeer ik het verschil te maken met mijn handigheid met dikke fluorcarbon.


Toch ga ik ook eens even het een en ander op een rijtje zetten want er beginnen me een paar dingen op te vallen. Ik mag dan 2 van de 4 aanbeten verloren zijn, toch waren het aanbeten van karpers.

1. 75% van de aanbeten bij mij kwamen op de braid rigs
2. 100% van de aanbeten kwam op geworpen rigs,(heb het idee dat voerboot afschrikt)
3. 100% van de aanbeten kwam op klein aas.
4. 50% van de aanbeten kwam binnen een uur na elkaar op dezelfde spot.
5. 100% van de aanbeten kwam van maximaal 15 meter uit de kant.
6. 50% van de aanbeten kwam instant, en 50% op een voerplek
7. 100% van de tijdstip van actie komt tot nu toe overeen met de theorie die ik had.

Natuurlijk gaan de percentages nog veranderen, maar het begin is er.
Ik heb in elk geval een richtpunt zodat ik in elk geval met 2 hengels "scherp" kan vissen en 1 hengel proberen.

Ik heb ook het idee dat er 3 hoofdgroepen bodemazers actief zijn.
Ik herken een patroon in de trekroute, alleen deze wordt door verschillende groepen op verschillende tijden gevolgd.
Eerst komen de brasems langs, direct gevolgd door de hoofdmoot aan karpers (20 en 30ers)
Deze worden aangetrokken door de trillingen van de brasems, ze verjagen de brasems ook uiteindelijk als het de moeite waard is denk ik.

En dan de achterhoede bestaat uit 5-10 grotere vissen. zij zijn veel schuwer dan de hoofdmoot.
en zijn meer bedreven in het ontwijken van rigs. Maar als ze vol vertrouwen in je voerplek hebben dan zullen ook zij gaan azen. ze zijn immers niet voor niets zo groot geworden.

Ik heb ze al een aantal keer in die volgorde aangetroffen en vaak ook op dezelfde plek per dagdeel.
Natuurlijk zijn er vissen die zich er niet aan houden of die bepaalde plekken mijden maar als ik mijn theorie naast de vangstgegevens leg en ook de vangsten van anderen dan kan ik wel een soort van patroon erin terugzien.
Ook heb ik een grote karper enkele kleinere van een voerplek in een veilige zone weg zien duwen om zo alles zelf snel op te slurpen. Deze was duidelijk afgekomen op de trillingen van de kleinere karpers.
Wat hij kwam met een rotgang op het groepje af, 2 kleinsten waren al meteen geintimideerd en grootste van de 3 werd vakkundig weggewerkt met enkele bodychecks en een kopstoot.


nogmaals het is maar een theorie van mezelf en mettertijd zal de puzzel in elkaar gaan vallen.
Het is vallen en opstaan met de nadruk op vallen.
Maar uiteindelijk maakt dat het opstaan weer dubbel en dwars waard.

UserPostedImage

Er komen wel eens momenten dat ik de handdoek in de ring wil gooien.
Het is toch elke keer weer een gesjouw met al die zooi op DE FIETS.
Vooral als je vantevoren al denkt dat het weer een blank wordt.
Maar voorlopig heb ik de spirit nog wel, het najaar komt eraan en ik heb nog 10kg activ-8 om augustus mee door te komen en dan nog 20kg mainline cell voor het najaar.
want hoe taai het ook is. het is een harde maar goede leerschool voor mij!

Zo dat was weer een ellenlange update van mijn blogje.

tot zover

gr SF

Bewerkt door de gebruiker zondag 11 augustus 2013 13:27:52(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

spodfather  
#17 Gepost : zondag 1 september 2013 14:47:15(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

eindelijk weer eens een klein succesje weten te boeken.

voor het eerst zou ik een 24 uurs sessie draaien op de plas.
Dus kon ik de voertactiek iets aanpassen.
Ook zou Rowin vroeg in de morgen gebracht worden om eens een dagje mee te vissen op mijn huidige projectwater.

Ik had hem al een beetje voorbereid dat het geen runwater zou zijn, maar meer een dressuurput.
Maargoed hij had enkele nieuwe spulletjes en was vol enthousiasme om mee te gaan vissen.
Waar dan ook.
Erg mooi want zo kon ik de sessie mooi oprekken, en kon ik wat langer blijven zitten aangezien zn moeder hem pas eind van de middag op zou halen.
een sessie van 16:00 tot 16:00 dat zou genoeg moeten zijn.

Ik had daags vantevoren flink gevoerd met Mainline activ-8 in combinatie met ks Knikkers. En ik had er goed vertrouwen in.
Ik verwacht de vis pas vroeg in de ochtend, want het vele voer van vissers heeft de trekroute van de vis drastisch vertraagd.

Ook zou vroeg in de ochtend de wind precies mijn hoekje in blazen.
Dat was ook een gegeven waarop ik mijn voertatiek heb gebaseerd.
Dus er waren meerdere aspecten die erop wezen dat de vis in mijn gebied zou vertoeven of wellicht zou binnen zwemmen.

Maargoed na het werk ben ik snel naar huis gegaan, alles geregeld wat moest en als een razende naar het water gefietst.
Zwaar bezweet aangekomen ben ik blij dat de stek nog vrij is.
Niet gek aangezien er een shitload aan zwerfvuil ligt, niet echt een aangename stek.
150 meter verderop zitten 2 bekende locals te vissen zij bevissen met 2en ongeveer een kwart van de put.
De stekken liggen veelal ver uit de kant met strakke lijnen.

Aan de overkant komt ook nog een koppel vissers aan, ze vissen niet ver uit de kant, maar bestrijken wel een gebied van dik 200m breed.
Zo ook een zone aan mijn overzijde.
Ook zij vissen met strakke lijnen.

Ik ben dus van beide kanten ingesloten door 12 strakke lijnen.
Maar op mijn beurt heb ik een flink verspreide voerstek gemaakt voor 6 hengels.
Maar ik vis de eerste nacht maar met 3 hengels, met slappe lijnen.
Zodat de vis zich redelijk veilig waant in mijn zone.

Rond 7 uur ligt alles op zn plek en ben ik helemaal gesettled.
ik zie nog een goede vis springen op zon 80m afstand van een van mn rigs.
Ik besluit nog niets bij te voeren i.v.m. de meeuwen.
Als de avond valt en het wordt donker maak ik me klaar om bij te gaan voeren.
alles wordt netjes binnen handbereik gezet en binnen 10 minuten liggen er enkele kiloos verspreid over een groot gebied.
ik zorg dat ik nog enkele kilos over heb voor de volgende dag en dan ga ik met een gerust gevoel de nacht in.

De volgende ochtend ben ik alweer vroeg wakker, na een bakske koffie en een peukie zie ik 2 vissen rollen in mijn zone.
ik loop alles nog even na of alles klaarstaat en dan begin ik aan mn ontbijt.
De wind trekt aan en door de windpiepjes besluit ik de boel iets minder gevoelig te zetten.
Als ik net klaar ben zie ik de top van de linkerhengel krombuigen, ver doorbuigen!
nog voordat de radar de kans krijgt om het uit te schreeuwen sta ik al met een kromme hengel in de hand.
what the? whoah! als een roes komt de drilmodus en neemt het over van mijn verbouwereerde verstand.
Het was een rustige maar logge dril. Ondanks dat was ik toch vrij gespannen.
Dit was een van die spaarzame momenten waartop niets mis mocht gaan.
Gelukkig ging alles beheerst en gecontroleerd.
Ondertussen werd ik gadegeslagen door de mannen van de overkant en enkele vaste "bijhouwers" zoals we dat hier zo mooi noemen.

Ik had me ondertussen ontdaan van mijn schoeisel en met opgestroopte broekspijpen marcheerde ik het water in om de vis te landen.
Pas op dat moment zag ik dat het een beste vis was.
Eenmaal geland beet ik de lijn door en onthaakte ik de vis nog in zn element.
Deze zat echt aan een ministukje vlees voorind de mond gehaakt, wat duidt op extreme voorzichtigheid met azen.
Het net werd afgebroken en de vis werd netjes getransporteerd naar de onthaakzone.
Op dat moment komen rowin en zn broertje net aanlopen, geweldig, het kon niet beter.

Rowin heeft meteen de camera ter hand genomen, en schoot enkele mooie platen.
Bedankt jongen!
Beiden waren ze zwaar onder de indruk van het formaat van de vis.
Bij het wegen gaf de wijzer exact 15 kilo aan. Uiteraard was de weger geeijkt met een natte weegzak eraan.

UserPostedImage

Wat jullie ook vast niet ontgaat is de vergroeiing van de rug-staart.
De vis is daardoor met recht massief te noemen, echt een blok!
Maargoed de vis lijkt er geen last van te hebben, deze zal waarschijnlijk ouder zijn dan ik.

Maargoed de toon was meteen gezet voor de sessie met rowin samen.
Het komt ook zo lekker overtuigend over als je hem eerst zit te vertellen dat het moeilijk vangen is en dat je dan vis in je net hebt bij zn aankomst.

Maar niets is onmogelijk!
Dus we zetten gauw zijn spulletjes op en varen snel zijn hengels nog uit.
Vol spanning beginnen we aan een dag vol leermomenten, lachmomenten, en wachten.
De tijd moet immers goed benut worden door op een leuke manier de kneepjes van het karpervissen over te dragen aan rowin.
Aangezien hij sinds kort in belgie woont en dus op zichzelf is aangewezen voor het grootste gedeelte van het jaar.

Helaas blijft het de rest van de dag stil.
na enig overleg met de andere vissers blijk ik de enige te zijn geweest die 24 uur die een aanbeet wist te forceren.
Ondanks dat heeft rowin een toffe dag gehad, erg leerzaam, maar ook taai natuurlijk als je geen aanbeet krijgt.
Respect, want hij heeft niets laten blijken van verveling of ongeduld. petje af!

Vanzelfsprekend ben ik zelf helemaal in de wolken, deze pakt niemand mij meer af.
Het werd wel weer eens tijd...

vanmorgen wou ik alweer gaan vissen alleen werd ik vanuit de andere bedzijde erop geattendeerd dat ik al 24uur had gevist dit weekend en dat zij ook nog wel wat tijd wou van mijn blijkbare "amazing quality time".
Mijn missie was al geslaagd dit weekend, dus voor een zeldzame verandering ga ik de strijd niet aan, en stem ik toe om niet te gaan vissen.

Zodoende had ik wat tijd om de vangst te analyseren en dit verslag te typen.

geniet ervan zou ik zeggen.
I know I would.

gr

SF
010carp010  
#18 Gepost : zondag 1 september 2013 21:25:42(UTC)
010carp010


15 ponder

Lid sinds: 14-8-2013(UTC)
Berichten: 110

mooie verhalen en ze lezen heerlijk weg

Beter 1 karper op de kant
Dan 10 runs zonder resultaat
spodfather  
#19 Gepost : dinsdag 3 september 2013 19:26:36(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

thanks 010,
Daar doe ik het voor.

Vind het persoonlijk ook heerlijk om een goed verslag te lezen.
Iemand anders zijn of haar beleving van het vissen interesseerd me meer dan hoeveel en hoe zwaar diegene heeft gevangen.

In de magazines is het niet anders.. iedereen daar vangt veel en grote karper..
Dus dat is niet bepalend voor een mooi artikel.
Het gaat om de visser, en de weg naar zijn doel.

"The chase is better than the catch..."

gr
SF
spodfather  
#20 Gepost : zaterdag 28 september 2013 15:38:21(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

We zijn weer dik 3 weken verder.

ik heb nog 4 afzonderlijke nachtjes kunnen vissen maar helaas.
Verschillende tactieken en theorieen toegepast waarvan sommigen deel gaan uitmaken van mijn arsenaal en gedachtengang bij stekkeuzes.

Er wordt naar mijn mening nog niet heel veel gevoerd, maar ik heb ook mijn redenen om te denken dat er nog genoeg natuurlijk voedsel in aanbod is.

Ook al vang je niets, als je je ogen en oren openhoudt dan zul je ongetwijfeld leren.

Wel heb ik nog 2x een sessie van 2 uur gemaakt in het cultuurwaterstelsel waarvan 1 met succes.
Binnen een uurtje heb ik een oude bekende kunnen strikken.
UserPostedImage
Dit is al de 7e keer dat deze vis op mijn onthaakmat belandt.
Ik wist vlak na de aanbeet mijn maat al te vertellen dat hij het was.
Een rustige maar doch krachtige dril. Als die van een oude strijder die al weet wat er komen gaat.
22 Pond.. Dus hij is niet veel meer bijgekomen. Waarschijnlijk zit hij wel te wachten op een kleine voercampagne.
Ach wie weet.. ik zit graag op die stek.. en hij blijkbaar ook.

anyway dat was het weer tot zover.
Ik heb nog dik 10K cell boilies over die nog gerold moeten worden.
Wellicht dat daar nog wat bijkomt maar zoals het er nu uitziet denk ik niet dat ik nog veel ga voeren.

ik voel een hoofdstuk aankomen dat gaat heten.... "bags & singles"
Maar we zullen zien hoe dat zich gaat ontvouwen in de loop van het jaar...

gr
SF
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.