logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Reclin  
#1 Gepost : maandag 28 september 2009 19:52:22(UTC)
Reclin


10 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 72

Graag hoor ik jullie mening en gedachten.

1. Op 'maagdelijke' wateren azen de vissen vrijer... waardoor ze soms raar of op vreemde plekken gehaakt zijn?
wat is dan de ideaale lengte voor je hair? Of het perfecte systeem?

2. Is het een feit dat met een langere onderlijn en zwaar lood (vanaf 120 gr) je de vis kan beschadigen met je lood?

Groetjes,

Reclin


Groetjes

Reclin
Sponsor
karperkop  
#2 Gepost : maandag 28 september 2009 20:43:51(UTC)
karperkop


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 20-9-2009(UTC)
Berichten: 11

Hoi, reclin probeer is een langere hair met een loodje nummer1 onder de boilie heb er goede vangsten opgehad

op een middagje vissen van 12:00tot18:00
nr1 schub 27.8 pond/tijd 14:10
nr2 spiegel 31.4 pond/tijd 15:15
nr3 schub 34.8 pond(pb)16:15
en ik vis zelf met een gram 70 a 80 gram

en altijd vissen waar de wind opstaat

grtz Otto
Arnold  
#3 Gepost : maandag 28 september 2009 20:52:08(UTC)
Arnold


35 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 974

Hey Reclin,

Ik heb behoorlijk veel op het Veluwemeer gevist. Een water waar veel vissen nog nooit gevangen zijn. Hier merkte ik ook dat de vissen vaak op andere plekken in de bek gehaakt werden dan waar je hoopt dat ze zich haken. Met als resultaat veel lossers. De overschakeling naar stiff rigs zorgde bij mij voor meer vis in het net. De onderlijn kan minder vrij in de bek bewegen waardoor deze zich sneller op de juiste plaats zet. De rigs maakte ik ook wat langer (20-25 cm) zodat de onderlijn goed de kans kreeg om te draaien. Dit alles zorgde ervoor dat meer vissen zich goed haakten en er meer vis op de kant kwam.

Erwin  
#4 Gepost : dinsdag 29 september 2009 10:22:57(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hey Ressie

Ik weet precies wat je bedoeld, ik ken dit namelijk van de polder. Vissen die aan de zijkanten van hun kop waren gehaakt(soms zelfs eronder....kortom...de meest rare plekken). Ik denk dat dat komt door voedsel concurrentie op de stek. Voornamelijk van de wat kleinere karper en dan grotere scholen. Hoe meer vis op je stek hoe groter de kans dat dit kan gebeuren. Vissen willen namelijk zo veel mogelijk eten en zullen dit daarom heel snel doen. Ze 'wroeten' als een malle over de voerplek waardoor de haak toch in op een rare plek vast kan komen te zitten. Ik denk dat je met dit wroeten juist een korte stijve onderlijn moet gebruiken.

Wat Arnold al aangeeft en ik ook ervaren heb is dat in zo'n situatie een stiffrig uitkomst kan bieden. Kort en snel. met een lange onderlijn kan de rig door snel voederen makkelijk naar de karperbek en dus op een 'gekke plek' haken. Met een stiff rig moeten ze hem echt opzuigen.

Het heeft bij mij meer vis op de kant gebracht!

Erwin

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 29 september 2009 14:40:39(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Reclin  
#5 Gepost : dinsdag 29 september 2009 16:26:16(UTC)
Reclin


10 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 72

Top theorie tot nadenken. En ik zal ook de Stiff rig/Combi rig meer kans geven.

Maar wat ik me ook afvroeg was de lengte van de onderlijn in combi met het lood...
Zelf heb ik er nooit echt over nagedacht of dit ook tijdens het drillen effect heeft op de karper.

Vandaar ook het openen van dit onderwerp.
Groetjes

Reclin
Erwin  
#6 Gepost : dinsdag 29 september 2009 16:33:42(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hoe lichter hoe beter...dat lijkt me meer dan logisch.
Tijdens een dril zal het lood ongetwijfeld bij het van je af zwemmen tegen zijn lijf aankomen. Hoe meer druk er op je lijn zit, hoe minder kans dat dit gebeurt. Een conclusie is dat hoe korter je onderlijn is, hoe dichter het lood bij zijn kop zal zijn. Hoe langer je onderlijn, hoe groter het 'swiep effect' van je lood.....ja....wat dat betreft is het kiezen tussen twee kwaden. Al denk ik dat het geen schade zal aanbrengen bij een vis. Vooral met (plat)inline lood zal je dit reduceren omdat dit kort op de lijn zit.

Erwin
Arnold  
#7 Gepost : dinsdag 29 september 2009 16:45:24(UTC)
Arnold


35 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 974

En onder water is het natuurlijk zo dat een stuk lood van 120 gram stukken minder weegt... Desalniettemin kan het vast hard aankomen. En ik kan het weten...Anxious
Erwin  
#8 Gepost : dinsdag 29 september 2009 16:48:28(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hahaha.... Misschien is een uitleg hierover wel leukKnipoog........

Ik heb Arnold namelijk een keer op een afstand van 30 meter 80 gram lood een plekje gegeven op zijn schedel gegeven......laten we het maar op een ongelukje houden......
Reclin  
#9 Gepost : dinsdag 29 september 2009 23:58:17(UTC)
Reclin


10 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 72

hahahah fijn dat jullie dat al hebben uitgeprobeerd scheelt mij weer een hoop moeite Breede lach/

Denk dat jullie gelijk hebben betreft lengte en het lood.
Maar vooralsnog zal ik er persoonlijk meer rekening mee houden met combinatie van type water.

Thanks

Bewerkt door de gebruiker zondag 4 oktober 2009 23:11:51(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groetjes

Reclin
ericesv  
#10 Gepost : zaterdag 3 oktober 2009 17:14:55(UTC)
ericesv


35 ponder

Lid sinds: 3-10-2009(UTC)
Berichten: 965
Man
Nederland

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Reclin,
Wat betreft het lood,het gewicht dat je moet gebruiken licht veelal aan de omstandig heden waarin je vist.
bijvoorbeeld hoe diep is de stek waar je vist hoe dieper hoe minder gewicht er overblijft ( hier heb je dus iets zwaarder lood nodig.wet van Archimedes )
De afstand waarop je vist, je lijn heeft namelijk ook een gewicht deze trekt in feite aan je lood vooral als er onder invloed van wind stroming staat.
wat ook feit is, vaar je uit of gooi je, bij het gooien zul je minder gewicht nodig hebben omdat het lood altijd iets in de bodem zal staan ook als je optijd afremd.
Ook hier zul je rekening moeten houden met de lengte van je onderlijn als deze zich onder het lood bevindt.
ik heb nog veel meer info over dit onderwerp maar laat het even hierbij
groetjes

eric
als karpervissen je passie is .
Reclin  
#11 Gepost : zondag 4 oktober 2009 13:57:09(UTC)
Reclin


10 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 72

Beste Eric,
dit was niet wat er gevraagd-bedoeld werd.
Het ging erom dat een Engelsman ons vertelde dat zwaar lood in combinatie met een korte onderlijn veel oogletsel kon aanbrengen bij een vis. Als de vis gaat kopschudden zal het lood tegen zijn kop aan kunnen klappen. Hoe korter de onderlijn, hoe dichter dit bij de ogen gebeurd. Wij vissen vaak met korte onderlijnen icm zwaar lood. Persoonlijk hebben wij hier nooit zo bij stil gestaan en we vroegen ons dan ook af hoeveel waarheid er in deze stelling zit.
Dit heeft verder weinig met vriend archimedes te maken, toch?
Dit staat recht tegenover de gedachte die ik zelf had, bij een te lange onderlijn kan het lood tijdens de dril de grond meermaal raken waardoor het loodgewicht kan zorgen dat de vis juist gelost word.

Wat Erwin zegt over `maagdelijke` vissen in de polder, dat ben ik grotendeels met hem eens. Wij haakte in eerste instantie de vis te diep en een enkele vis aan de buitenkant van de bek. Dit is denk ik doordat de vis wel aan het water proefde dat er iets te eten viel maar het aas als zodanig niet herkende zodat er op de voerplek teveel gevroet werd in de bodem of omdat er door voedselnijd de bodem te fanatiek werd omgewoeld. Zelf ben ik geen voorstander van een stiffrig omdat ik niet overtuigd ben van de vrije draaimogelijkheid in de bek. Het gebruik van een extra lange hair bracht voor ons een betere inhaking bij de lip. De ook de combi gaf een verbetering.

mvg,
Edwin
Groetjes

Reclin
ericesv  
#12 Gepost : zondag 4 oktober 2009 22:25:28(UTC)
ericesv


35 ponder

Lid sinds: 3-10-2009(UTC)
Berichten: 965
Man
Nederland

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
mmmm,
Beste reclin
zit het nog eens terug te lezen en je hebt helemaal gelijk dit was een antwoordt voor een vraag die niet gesteld was sorry.

p.s. ik heb zelf nog nooit een karper met ooglestel gevangen naar aanleiding van mijn vangst en ik vis met allerlei onderlijnen afhankelijk van de situatie .

groetjes

eric
als karpervissen je passie is .
Erwin  
#13 Gepost : zondag 4 oktober 2009 22:37:17(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik heb precies hetzelfde. Ik vis denk ik al meer dan 8 jaar met korte onderlijnen (ongeveer 10 cm). Ik snap de logica van het lood dat tegen zijn oog kan slaan. Alleen stel dat dit erg schadelijk zou zijn voor een karper, zouden we dan niet zo af en toe een karper moeten vangen met een zichtbaar 'vers' letsel?

Dit heb ik namelijk nog nooit meegemaakt. Ook heb ik hier nog nooit mensen over gehoord. Bovendien hangt het lood tijdens het drillen altijd naar onder.

Ik zeg dus niet dat het niet kan, alleen zou ik denken dat ik na die jaren er dan wel iets van zou hebben gemerkt...

Erwin
Jochem IJmker  
#14 Gepost : dinsdag 6 oktober 2009 16:55:03(UTC)
Jochem IJmker


10 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 78

Toch denk ik dat een lange onderlijn minder goed is voor de vis. Met een korte onderlijn zal je leadcore of tube al na ongeveer 10 cm langs zijn lijf lopen bij het van je af zwemmen(er zit dus maar 10 cm 'scherpe lijn langs zijn lijf'Knipoog. Met een langen onderlijn zit er misschien wel 20 cm (scherpe) lijn langs zijn lijf vanaf zijn kop. Je voelt bij een dril de lijn wel eens langs zijn vinnen "weg schieten". Met een korte is dit de tube. Een stuk beter voor de vis.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.