logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
HarryO  
#1 Gepost : vrijdag 27 juni 2014 15:47:39(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Een paar dagen geleden was ik op een plek aan het vissen en zag een hele rij karpers aan de oppervlakte zwemmen.
Na afloop van mijn sessie direct naar de hengelsport winkel gegaan en een controller gekocht.
Speciaal aan de verkoper gevraagd of ik deze aan mijn leadcord kon doen i.p.v. gewoon lood zonder dat de controller zou zinken.
volgens hem was dat geen probleem.
Het betreft een 40 gram controller, dus die is redelijk ver weg te gooien.
De eerste inworp was dus helemaal fout, de controller bleef niet drijven.
Toch een probleem want op dit water was veel bodem plantengroei en zonder leadcord o.i.d. durfde ik het niet aan.
Snel een stuk gevlochten lijn gepakt en daar een stukje lijn van ca. 90 cm van gemaakt.
Dit ging beter maar, zoals gezegd 40 gram gooi je nog behoorlijk ver weg, mijn controller bleef drijven, dat wel maar het stak maar ca. 1 cm boven water uit en op een rimpelige oppervlakte was het ding niet of amper te zien. Ik was gewoon aan het blind vissen en zou pas wat merken als de lijn strak getrokken werd.
Is dit bij alle controllers zo of heb ik gewoon de verkeerde gekocht.

Harry

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Sponsor
whitey  
#2 Gepost : vrijdag 27 juni 2014 16:17:21(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Eerst geschreven door: HarryO Ga naar gequote bericht
Een paar dagen geleden was ik op een plek aan het vissen en zag een hele rij karpers aan de oppervlakte zwemmen.
Na afloop van mijn sessie direct naar de hengelsport winkel gegaan en een controller gekocht.
Speciaal aan de verkoper gevraagd of ik deze aan mijn leadcord kon doen i.p.v. gewoon lood zonder dat de controller zou zinken.
volgens hem was dat geen probleem.
Het betreft een 40 gram controller, dus die is redelijk ver weg te gooien.
De eerste inworp was dus helemaal fout, de controller bleef niet drijven.
Toch een probleem want op dit water was veel bodem plantengroei en zonder leadcord o.i.d. durfde ik het niet aan.
Snel een stuk gevlochten lijn gepakt en daar een stukje lijn van ca. 90 cm van gemaakt.
Dit ging beter maar, zoals gezegd 40 gram gooi je nog behoorlijk ver weg, mijn controller bleef drijven, dat wel maar het stak maar ca. 1 cm boven water uit en op een rimpelige oppervlakte was het ding niet of amper te zien. Ik was gewoon aan het blind vissen en zou pas wat merken als de lijn strak getrokken werd.
Is dit bij alle controllers zo of heb ik gewoon de verkeerde gekocht.

Harry



Harry, ikzelf heb nog niet geprobeerd wat jij hebt gedaan, maar ik heb elders al es een link gepost met een leuk artikel over oppervlakte vissen, met of zonder controller, ook met of zonder antenne op de controller, misschien heb je er iets aan?

http://www.karpervisseni...per-spannender-kan-niet/
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
thanks whitey is 1x bedankt voor deze nuttige post.
HarryO op 27-6-2014(UTC)
HarryO  
#3 Gepost : vrijdag 27 juni 2014 22:04:13(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
whitey

Dat artikel had ik al gelezen, zodoende kwam ik op die controller uit.
Op zich een prachtig ding maar hij staat alleen te diep in het water.
Heb zo geen foto bij de hand maar het ziet er uit als een uitgerekt ei van doorzichtig Plastic met onderin het lood gegoten en bovenaan het ca. 15 mm. lange en 10 mm dikke antennetje met oogje voor aansluiting op je tuig.
Ook las ik, weet zo niet meer of het jouw post was, dat je gewoon een rig kon gebruiken.
Maar de meeste rig's zijn gemaakt van gevlochten draad en dat zinkt met het gevolg dat je rig in een lus gaat hangen in het water, waardoor de afstand tussen aas en controller zeer klein word.
Ik heb gekozen voor nylon rigs van ca. 50 cm en gemaakt van 0,30 dik nylon ( op de molen zit 0,28)
Dit gaat een stuk beter. Vandaag een post gelezen om de lijn licht in te vetten voor meer drijfvermogen. dus dat ga ik ook proberen.
Zal dit weekend proberen de controller open te maken en een beetje lood uitboren, zodat deze hoger in het water komt. Lukt dit dan het uit het water stekende stukje doorzichtig Plastic een opvallend kleurtje geven.

Harry
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
whitey  
#4 Gepost : zaterdag 28 juni 2014 06:44:25(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Knap Harry!, lekker selfmade!Blijb
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
big carp  
#5 Gepost : zaterdag 28 juni 2014 08:05:12(UTC)
big carp


25 ponder

Lid sinds: 10-8-2012(UTC)
Berichten: 511
België
Locatie: stekene city

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
gewoon de controller op je hooft lijn schuiven dan en wartel aan de hooft lijn bevestigen daar schuif je de controller over .
aan de andere kant van d wartel en onderlijn aan van 30 tot 1m (dat kies je zelf ) en de onderlijn kan he maken van zig lijn die blijft altijd boven drijven .
anders kan je ook vaseline gebruiken om je onderlijn met in te vetten en ook en stuk van je hooft lijn achter de controller kan je invetten dan bijft die ook boven water .
thanks big carp is 1x bedankt voor deze nuttige post.
whitey op 28-6-2014(UTC)
HarryO  
#6 Gepost : zaterdag 28 juni 2014 17:26:03(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
De controller bevestigen is het probleem niet. Als ik hem "los" in het water zet steekt ook alleen het antennetje boven water uit.
Leuk als je een metertje of 7 voor je vist maar als dat tussen de 25 en 50 meter word is dat kleine antennetje toch een probleem.
Het ding is gemaakt om op afstand te vissen anders hoeft hij niet zo zwaar te zijn. Deze 40 gram controller smijt je best zo'n 75 mtr weg. is het water glad en het oppervlak schoon is het geen probleem maar met rimpelig of als er blaadjes o.i.d. op drijft heb je een probleem. Zo heel ver weg als boven omschreven hoeft het voor mij nou ook weer niet vandaar dat ik hem lichter ga maken.
Alleen openmaken op de verlijming in het midden, wat ik eerst wou doen, is toch niet zo'n goed idee.
De contoller is ca.8 cm lang en 4 cm breed. Het zit gemonteerd op de safeticlip dus bij een aanbeet word hij meegesleurt en een losgemaakte verlijming krijg je nooit meer zo sterk als de eerste keer. Zit nu te denken om van buiten af gewoon door het plastic heen te boren op de plaats waar het lood ingegoten is. Als ik daarbij niet helemaal door het loodgietsel heen boor en daarna weer dicht kit, blijft hij waterdicht en behoud toch zijn sterkte.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
big carp  
#7 Gepost : zondag 29 juni 2014 08:46:48(UTC)
big carp


25 ponder

Lid sinds: 10-8-2012(UTC)
Berichten: 511
België
Locatie: stekene city

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
ik weet natuurlijk niet met wat voor controller je vist maar mss heb je hier wat aan dit zijn er van nash , korda en fox .


nash:







korda :






fox:

thanks big carp is 1x bedankt voor deze nuttige post.
HarryO op 29-6-2014(UTC)
HarryO  
#8 Gepost : zondag 29 juni 2014 09:13:52(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Hij lijkt een beetje op deze.

Alleen deze kan schuiven en dat kan die ik gekocht heb niet.
Zoals ik al schreef bevestig je mijn controller als een werplood aan je safeticlip.
Zal er van morgen een foto van maken.
Denk nu toch dat ik rommel heb gekocht want de meeste die ik zag in de filmpjes waren inline.
Tja de winkel bij ons heeft niet alles.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
HarryO  
#9 Gepost : zondag 29 juni 2014 09:41:51(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Ben ff naar de schuur geweest.
Hier een foto(s) van de controller.
HarryO heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
20140629_103247.jpg
20140629_103229.jpg
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
HarryO  
#10 Gepost : woensdag 2 juli 2014 17:26:35(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Wat ik wilde bereiken is gelukt, ik heb wat lood kunnen uitboren en de controller staat nu 15 mm meer uit het water.
Maar alles was voor niks, denk ik.
Na inworp zie ik de controller nu heel goed staan, dat wel, ook het aas drijft nu op zo'n 30 cm van de controller.
Tenminste in het begin. Deze controller heeft de onhebbelijkheid om te gaan "tollen". Hierdoor word dus mijn onderlijn en de hoofdlijn keurig om elkaar heen gedraaid. Dus weer het aas tegen de controller aan. Bah
Ben bijna geneigd om op een andere manier met dit ding te gaan gooien. Verdrietig
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
deleur076  
#11 Gepost : donderdag 3 juli 2014 07:51:03(UTC)
deleur076


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2014(UTC)
Berichten: 74
Locatie: Breda

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Is het geen idee om het eens met een "ouderwetse" drijfdobber (buldo) te proberen? Half afvullen met water, drijvend onderlijntje eraan en je kan vissen. Diepte kun je eventueel reguleren met wat knijploodjes.

Normaal gesproken gebruik ik dit wel eens bij forelvissen, maar heb het zo'n 5 jaar geleden ook ingezet toen ik aan de oppervlakte viste op onze plaatselijke vijver.

Destijds waren ze te koop tot 60 gram meen ik. Dus de afstand waarop je wil vissen moet ook haalbaar zijn.
UserPostedImage

thanks deleur076 is 1x bedankt voor deze nuttige post.
HarryO op 3-7-2014(UTC)
HarryO  
#12 Gepost : donderdag 3 juli 2014 15:32:51(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Iets dergelijks verkopen ze ook in de winkel waar ik normaal koop.
Ik heb er bij staan kijken maar ben toen toch voor de controller gegaan.
Op zich hoef ik niet zo ver weg te vissen als je met zo'n ding kunt gooien.
Ik vind toch dat "als" ze iets maken om ver weg te kunnen gooien, dat het dan ook zichtbaar moet zijn op die afstand.
Zal het nu toch nog maar weer eens proberen meteen leadcord en dan de controller, hopende dat het stugge, zwaardere leadcord het "tollen" kan tegen houden.
Heb al gemerkt dat de controller nu een aardig gewicht aankan zonder echt veel dieper te zakken
Ik heb vandaag een paar pop up's gebakken. Als ik tijd heb ga ik die morgen even proberen samen met een rig van een meter.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
deleur076  
#13 Gepost : donderdag 3 juli 2014 18:21:31(UTC)
deleur076


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2014(UTC)
Berichten: 74
Locatie: Breda

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Heb je gelijk in Harry, als ze iets maken moet het ook functioneel zijn. Ik DENK dat het komt doordat de meeste oppervlakte dobbers niet gemaakt zijn om van een meter om 50/60 nog goed zichtbaar te zijn. Over het algemeen wordt dit ingezet als mensen karpers zien zwemmen aan de oppervlakte als ze voorbij lopen oid.

Maar ik hoop dat dit met een zwaardere leadcore opgelost is! Scheelt weer een ritje naar de winkel Knipoog
big carp  
#14 Gepost : vrijdag 4 juli 2014 06:27:29(UTC)
big carp


25 ponder

Lid sinds: 10-8-2012(UTC)
Berichten: 511
België
Locatie: stekene city

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
Als je zo ver vist en je ziet je controller niet meer ,kan je ook je hengels in de steunen leggen met en beetmelder dan hoef je ook je controller niet te zien liggen Knipoog

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 4 juli 2014 06:28:44(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

deleur076  
#15 Gepost : vrijdag 4 juli 2014 07:22:39(UTC)
deleur076


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2014(UTC)
Berichten: 74
Locatie: Breda

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Eerst geschreven door: big carp Ga naar gequote bericht
Als je zo ver vist en je ziet je controller niet meer ,kan je ook je hengels in de steunen leggen met en beetmelder dan hoef je ook je controller niet te zien liggen Knipoog


Haha, zit wat in. Hoe simpel kan de oplossing zijn Knipoog
HarryO  
#16 Gepost : vrijdag 4 juli 2014 16:55:41(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Ben ik het niet mee eens.
Als je met een slappe lijn, zonder haakweerstand, op zo'n afstand vist, duurt het lang voor de lijn strak getrokken is en ben je meestal te laat.
komt nog bij dat als de lijn een poosje in het water ligt, deze gaat zinken waardoor de controller naar je toe drijft en er dus eigenlijk een soort lus ontstaat tussen hengel en controller.
Overigens wil ik nogmaals bevestigen dat het niet mijn bedoeling is de gehele werpmogelijkheid van de controller te benutten. Maar stel ik wil op ca. 30 mtr. afstand vissen, en het is rimpelig water en er drijft bovendien een boel troep dan is het puntje van ca. 15 mm hoog en 8 mm dik wel heel moeilijk te zien.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
deleur076  
#17 Gepost : vrijdag 4 juli 2014 17:01:12(UTC)
deleur076


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2014(UTC)
Berichten: 74
Locatie: Breda

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Heb je ook een punt.
Ik denk dat het gewoon een afweging is die je moet maken.

Wil je dichtbij aan de oppervlakte vissen dan kun je de controller pakken. Wil je verder oppervlakte vissen dan zul je toch uitkomen op een andere drijfdobber die wel goed zichtbaar is.

HarryO  
#18 Gepost : vrijdag 4 juli 2014 17:19:13(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
De volgende test zal dat uitwijzen.
Echter het vrouwtje kreeg eergister avond opeens in het hoofd om weer naar de camping te gaan.
dus dat was gisteren koffer(s) pakken en wegwezen.
Doordat ik alles dubbel heb, er niet aan gedacht om die ene controller mee te nemen.
Dus een volgende test kan zomaar een paar dagen/weken/maanden duren.
Maar zal hier in Hardenberg, bij RIX, eens kijken wat zij hebben op dit gebied.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
HarryO  
#19 Gepost : zondag 20 juli 2014 10:29:21(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
yep het werkt, het "tollen is over en controller is duidelijk zichtbaar op grotere afstand.
En.....meteen binnen een half uur een aanbeet, maar, ik denk, door de groter afstand gemist.
Maar was toch een leuk "kolkje" plotseling bij de controller.
Het bleef jammer genoeg bij die ene poging.
Ook op mijn andere stokken kwam geen actie, ik denk dat ze massaal naar het zwembad zijn. Blij
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.