logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's<123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Job Verweij  
#21 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 23:11:55(UTC)
Job Verweij


25 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 447

Dat je veel jongeren zonder onthaakmat ziet ben ik met je eens (ik heb het wel hoor) , maar ik zie ook vaak zat oudere mensen zonder onthaakmat en spulletjes ! En het zijn altijd de jongeren waar naar toe wordt gewezen!!
jvs  
#22 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 23:13:49(UTC)
jvs


40 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 1.023

Job Verweij schreef:
Dat je veel jongeren zonder onthaakmat ziet ben ik met je eens (ik heb het wel hoor) , maar ik zie ook vaak zat oudere mensen zonder onthaakmat en spulletjes ! En het zijn altijd de jongeren waar naar toe wordt gewezen!!

lekker laten wijzen,het is niet eens verplicht,dus ze kunnen mauwen wat ze willen.
houdoe en bedankt
coatednuts  
#23 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 23:42:31(UTC)
coatednuts


20 ponder

Lid sinds: 20-7-2010(UTC)
Berichten: 313

Vervoersproblemen, ik ken ze. Alles went, er past heel wat op een scooter, als je een beetje nadenkt. Als het ff kan laat ik de onthaakmat ook thuis en gebruik me slaapzak als onthaakmat.

@jvs: geen van de hier besproken zaken zijn verplicht. Het enige verplichte is een vergunning. Laten we het op een verplichtend karakter houden, gestoeld op fatsoensnormen en waarden.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 9 juli 2011 00:02:28(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Als alles een bedoeling heeft, is dan alles de bedoeling?
Ed skillz  
#24 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 00:24:38(UTC)
Ed skillz


20 ponder

Lid sinds: 12-10-2009(UTC)
Berichten: 256

Persoonlijk vind ik het belangrijk om met zorg om te springen met de karpers en met de natuur waarin ik op bezoek ben tijdens mijn vis avonturen. Ik denk dat het nut van een onthaakmat niet alleen het onthaken van de vis is, maar ook voor het maken van de foto. Het maken van een foto is niet altijd met een shot gedaan en het is prettig om de vis even neer te kunnen leggen en nat te maken tussen de foto's door. Daar naast zijn er ook vissen die niet braaf in de houding blijven voor een foto. Iedereen heeft het weleens meegemaakt dat een vis uit je handen valt. Of je nou een goede visser bent of niet, daar heeft dat niks mee te maken. En dan ben ik van mening, dat het beter is, dat er op zo'n vervelend moment een dikke onthaakmat onder je vis ligt. Je gaat er niet van uit dat zoiets gebeurd, maar je kunt het risico beter beperken. Het terug zetten van de vis gaat ook perfect met de onthaakmat. Een wandeling met een zware karper in je handen naar de waterkant zonder hem in de onthaakmat te dragen, kan ook heel verkeerd aflopen. Ik denk dat als we met zorg omspringen met de karpers, iedereen mooie vissen zal blijven vangen. Een volgend punt waarop ik in deze topic maar niet verder zal ingaan, is het nut van het vissen met veilige montages. De vissen worden steeds zwaarder en sterker, was een 30tiger vroeger nog een uitzondering dan is deze dat nu zeker niet meer.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 9 juli 2011 00:25:31(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Toine  
#25 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 01:16:13(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
tattootbear: Goed omschreven. Laat je een karper vallen, dan krijg je er beslist spijt van dat je geen onthaakmat gebruikt hebt.Knipoog
Het is zoals het is.
Frank Avezaat  
#26 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 02:26:44(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Zelf ben ik ook gebrand op het goed terugzetten van de vis zonder schade. We hebben een hobby waarbij je de vis in principe al schade kan toedienen met de haakwond, maar deze kan natuurlijk zoveel mogelijk beperkt worden. Iedereen kan een keer pech hebben en per ongeluk meer schade toedienen dan je lief is. Dat gebeurt tijdens de dril of op de kant. De vis is niet gemaakt om op het droge te liggen en voor een camera gehouden te worden.

Ik heb twee onthaakmatten. Een normale mat (cipro model) en de grootste opblaasmat van Fox. Deze laatste heb ik speciaal gekocht voor een targetvis waar ik achteraan zat. Iedere vis verdient een voorzichtige behandeling, maar een vis van 102cm en 25kg+ moet je natuurlijk nog extra goed in de gaten houden. In principe gebruik ik meestal de gewone onthaakmat, deze is wat makkelijker in gebruik te nemen bij mobiele visserij. De andere mat ligt echter met pomp in mijn auto. Vang ik een flinke vis die extra zorg nodig heeft dan wordt deze laatste mat voor de foto uit de auto gehaald.

Klinic gebruik ik niet. De werking hiervan voor mij niet bewezen. Ik denk er wel over om eventueel een product uit de koiwereld te gaan gebruiken. Hiervan weet ik zeker (wordt toegepast door koi dokters) dat het werkt en de genezing bevorderd.
JeroenD  
#27 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 03:11:01(UTC)
JeroenD


30 ponder

Lid sinds: 19-2-2011(UTC)
Berichten: 762

eergisteren mocht ik een oude valkenswaard spiegel landen van 16kg. Dit had een mooie vis moeten zijn... zelfs een hele mooie!

Erg jammer dat deze vis echt enorm beschadigd was. Stuk van de staart af, overal missende schubben, lelijke kale plek boven op zijn kop...

Echt om van te janken gewoon. Als je geen goede mat hebt, ga dan gewoon niet vissen.
Don't forget to smell the roses along the way...
DavidT  
#28 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 09:47:53(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Alle penvissers opgelet! Een stalker onthaakmat is not done. Neem een Nash Monster Cradle of zo'n boot geval mee zonder rits anders is de kans groot dat jullie de vis beschadigen. Ik ben benieuwd welke stalkende/ mobiele karpervisser één van deze onthaakmatten meeneemt. Heel misschien een boot die tegelijk als tas dient maar daar kan niet veel in want dan laat het klitteband los.

Sorry maar dit krijgt een te belerende toon wat vaak gebeurt bij dit onderwerp.

Nee, ik heb nog nooit m'n lul tussen een rits gehad en van deze mat rolt geen vis omdat ik m'n aandacht bij de vis heb. Een vis in een dichtgeritste mat kan nauwelijks klapperen. De kop en staart kunnen slechts enkele centimeters van de mat afkomen. Vind ik een groot voordeel.

Weighslings met rits zijn slechte produkten want er zitten ritsen aan de zijkant. Ja, wel eens je lul tussen een rits gehad Tim? Koop er maar ééntje zonder rits. Je Venture is slecht voor een karper.

Een beschadigde vis is het gevolg van het ontbreken van een goede mat? Ik geef je gelijk dat het zonde is van een echte Valkenswaarder want dat zijn de mooiste spiegels die er zwemmen. Ontbrekende schubben en kale plek zijn misschien het gevolg van de paai. De paai is net achter de rug.Ik was er niet bij, ik weet het niet.

Elke vis heeft dezelfde aandacht nodig want de kleintjes worden groter.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 9 juli 2011 09:50:28(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Say hello to my little friend
jvs  
#29 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 09:51:25(UTC)
jvs


40 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 1.023

fo11 schreef:
eergisteren mocht ik een oude valkenswaard spiegel landen van 16kg. Dit had een mooie vis moeten zijn... zelfs een hele mooie!

Erg jammer dat deze vis echt enorm beschadigd was. Stuk van de staart af, overal missende schubben, lelijke kale plek boven op zijn kop...

Echt om van te janken gewoon. Als je geen goede mat hebt, ga dan gewoon niet vissen.

en jij denkt dat die schade is ontstaan door niet gebruik van een onthaakmat??
houdoe en bedankt
Frank Avezaat  
#30 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 15:25:28(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
@JVS

ik denk dat er gedoeld wordt op slechte verzorging van de vis in het algemeen
jvs  
#31 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 16:06:12(UTC)
jvs


40 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 1.023

Frank Avezaat schreef:
@JVS

ik denk dat er gedoeld wordt op slechte verzorging van de vis in het algemeen

nou frank,een stuk van de staart af,dan moet je toch echt wel hele rare fratsen uithalen omdat voor elkaar te krijgen.
vissen zwemmen ook wel eens tegen een schroef aan van een boot,ik maak dat zelf regelmatig mee,dan zie ik vis op mijn visfinder,en dan raak ik ook vaak iets(vis) met mijn schroef vd motor.
hier word net gedaan of bijna elke visser slecht met de vis om gaat.
als ik de vissen hier op het kanaal zie,die zijn bijna allemaal beschadigd of lelijk,ik denk dat dat 99% door de scheepsvaart komt,en niet door de visser.
houdoe en bedankt
timvanzanten  
#32 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 16:24:21(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
poeh, het was te verwachten dat mensen zich nu aangevallen voelen! Ik denk dat de meeste vissers het het beste voor hebben met de karper. iedereen zal op zijn eigen manier de vis zo goed mogelijk terugzetten in hun biotoop. een discussie over onthaakmatten en welke niet en wel goed zijn is ook niet aan de orde! welke onthaakmat je ook gebruikt, als jij hem zo weet te gebruiken dat je de vis onbeschadigd kan terugzetten, dan is toch alles goed! Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen en een Monster Cradle is gewoon visveiliger dan een onthaakmat zonder opstaande randen. Doch is het prima mogelijk om de karper juist terug te zetten bij beide! Er zijn gewoon geen vaste wettelijke regels voor het behandelen en terugzetten van karper! het is gewoon common sense!
DavidT  
#33 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 18:09:12(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Juist Tim,

Dit zijn topics die snel uit de hand kunnen lopen. Zeker als bezoekers rare teksten gaan gebruiken.

Vannacht een meter karper op een onthaakmat met rits zonder randen onthaakt en dat ging prima. En de vorige 2 keren ook. En zo heb ik al heel wat vis op de mat gehad.

Nogmaals, dan zijn de weighslings ook slecht. Kan je ook een staart in ritsen.

Persoonlijk denk ik dat er met drillen veel meer gemolesteerd wordt. Als ik zie hoeveel mensen zenuwachtig worden van een run ....
Say hello to my little friend
Jorden  
#34 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 18:21:16(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
Onthaakmatten zijn in het algemeen een gevoelig onderwerp! De ene gebruikt een halve matras, de ander een simpel matje. Ieder zijn keuze, maar zolang de vis op een matje ligt, hij niet beschadigd word is er toch niks aan de hand? Er gaan altijd klojos zijn die een vis slecht behandelen, ga je niks aan kunnen doen, maar ik denk dat iedereen die toch een beetje hersenen heeft, een vis op een correcte manier behandeld en als doel heeft om de vis in perfecte staat terug te zetten niet?

En geen ritsen op een onthakingsmat of weegzak? vind ik nogal onzin hoor! De staart van een karper tussen de rits? Als je een beetje oplet gebeurt dit niet!
Me...myself...and my rods!
Toine  
#35 Gepost : zondag 10 juli 2011 00:48:32(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Jorden schreef:
Onthaakmatten zijn in het algemeen een gevoelig onderwerp! De ene gebruikt een halve matras, de ander een simpel matje. Ieder zijn keuze, maar zolang de vis op een matje ligt, hij niet beschadigd word is er toch niks aan de hand? Er gaan altijd klojos zijn die een vis slecht behandelen, ga je niks aan kunnen doen, maar ik denk dat iedereen die toch een beetje hersenen heeft, een vis op een correcte manier behandeld en als doel heeft om de vis in perfecte staat terug te zetten niet?

En geen ritsen op een onthakingsmat of weegzak? vind ik nogal onzin hoor! De staart van een karper tussen de rits? Als je een beetje oplet gebeurt dit niet!


Jorden, De staart van een karper tussen de rits?, Simpel: als we onze eigen rits sluiten dan doen we ook voorzichtigKnipoog
Het is zoals het is.
Anne  
#36 Gepost : zondag 10 juli 2011 03:23:01(UTC)
Anne


25 ponder

Lid sinds: 30-8-2010(UTC)
Berichten: 516

En dan zeg je nog altijd "piemel" David. We blijven wel netjes hé. Dit forum is er niet voor de kat z'n ...ehm, poes!

Vroeger waren er geen onthaakmatten en toch zijn die karpers ook oud geworden. Ik denk dat een ieder voor zichzelf mag uitmaken wat wel en wat niet veilig is.

Bewerkt door de gebruiker zondag 10 juli 2011 03:25:35(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Karpers zijn net tieten, het maakt me niet uit of ze groot of klein zijn, als ik ze maar effe vast mag houden Tong
DavidT  
#37 Gepost : zondag 10 juli 2011 09:27:19(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Klopt Anne, een ander vroeg in een eerdere posting of m'n ... ooit tussen de rits had gezeten. Deze vraag heb ik overgenomen in een antwoord.

Vroeger waren er veel minder karpervissers die begonnen zijn met vissen op klein spul. Dan krijg je respect voor alles wat zwemt.

Naarmate de jaren verstreken, veranderde iets en dat heeft zo af en toe nadelige gevolgen voor de vissen.

In het begin van deze strijd vinden er 2 dat ze gelijk hebben. We moeten onwetende vissers overtuigen maar dat lukt alleen als je zelf laat merken dat je op een normale manier wilt communiceren. Werkt altijd beter. Vaak wordt er meteen met een vinger gewezen. Werkt niet. Meng je dan niet in een discussie.

Er zijn veel vissers die niet de magazines lezen en surfen op internet. Deze grote groep is achteraf moeilijk te bereiken. Winkeliers kunnen daarom een hele belangrijke bijdrage leveren. Tegenwoordig heb je voor €10 al een onthaakmat. Kost een kort verkoopgesprek en is goed genoeg voor een beginnnende karpervisser. Koopt ie een meer dan gemiddelde set om mee te beginnen? Dan ook proberen een betere onthaakmat erbij te verkopen.

Verplicht examen voor iedereen?
Say hello to my little friend
coatednuts  
#38 Gepost : zondag 10 juli 2011 15:41:47(UTC)
coatednuts


20 ponder

Lid sinds: 20-7-2010(UTC)
Berichten: 313

Mijn (piep) zwemt ook regelmatig de broek uit, maar om daar nou altijd respect voor te hebben...

Ik zie de strijd niet, wat vind jij strijden? Het is immers een discussie, oftewel een dialoog waarbij soms stellingen moeten worden verdedigd. Ik lees ook eye-openers zoals: hoe goed je je materiaal ook op orde hebt, alles staat of valt met hoe voorzichtig je te werk gaat. Zou best kunnen dat jvs, ondanks het niet gebruiken van een mat, vele malen voorzichtiger is met de vis dan een druktemaker die zijn spullen op orde heeft, wat dat betreft. Het zijn ook niet de omstandigheden die het em doen, maar hoe je zelf omgaat met de omstandigheden.
Als alles een bedoeling heeft, is dan alles de bedoeling?
edwin  
#39 Gepost : zondag 10 juli 2011 16:01:41(UTC)
edwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 28-5-2010(UTC)
Berichten: 635
Man
Nederland
Locatie: Axel, Zeeland, Netherlands

Bedankjes: 27 keer
Is 55 keer bedankt in 45 post(s)
Helemaal mee eens coatednuts. Ik vind de stelling een ontmaakmat met rits is slecht helemaal ver gaan mede ook de onthaakmatjes voor stalkers. Het beste voor de vis is hem helemaal niet vangen en dus niet vissen dan ben je pas vis vriendelijk bezig. Als je met een gewoon matje of zelfs op het zachte gras goed op past en voorzichtig doet zal het ook allemaal wel los lopen (dit geld ook voor normaal doen tijdens het drillen).
DannyAlmelo  
#40 Gepost : zondag 10 juli 2011 20:34:10(UTC)
DannyAlmelo


25 ponder

Lid sinds: 9-7-2010(UTC)
Berichten: 464

Onthaakmat moet verplicht worden. 90 euro boete als je hem niet bij je hebt. Klaar! Ik vind een onthaakmat sowieso belangrijker dan al die al die k*tpasjes. En tuurlijk gaat een karper niet dood als je hem op een mooi stuk gras legt, maar als dit meerdere malen gebeurd, kan er wel schade ontstaan. Maar ieder z'n eigen mening...

grt
Never let the fear of striking out keep you from playing the game..!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
3 Pagina's<123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.