logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
PatricS  
#1 Gepost : vrijdag 9 maart 2012 15:32:57(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Beste forumgangers,

Ik wil graag voor de praktische handigheid een dieptemeter op mijn voerboot (skarp s60) bouwen.
Nu is mijn oog gevallen op een via ebay

Klik hier

Kijk ik hoef geen 100meter uit de kant, hoef geen mega gedetailleed scherm, hoef hem niet iedere sessie te gebruiken. Ik wil alleen het bodemverloop zien (kuilen en taluuds) dus ik vind 500 euro een te grote uitgave.

Dus ik dacht wat nou als ik zo'n 50 euro dingetje op de kop tik en deze met een klitterband aan de buitenkant van de boot vastmaak zou het ook wel kunnen.

Deze heeft namelijk een bereik van 60meter.

Hebben jullie ervaring met zo'n dingetje of gebruiken jullie deze of vergelijkbare ook op de manier als in mijn gedachte speelt?
Dan hoor ik graag de ervaringen.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 9 maart 2012 15:33:32(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
Sponsor
kroon  
#2 Gepost : vrijdag 9 maart 2012 18:01:46(UTC)
kroon


30 ponder

Lid sinds: 15-9-2010(UTC)
Berichten: 648

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
als je stil ligt krijg je alleen maar beeld met deze dingen!
ik zeg goedkoop is duurkoop?
gewoon ff doorsparen en een goeie kopen.
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
PatricS  
#3 Gepost : vrijdag 9 maart 2012 18:44:03(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Oke dat wist ik niet! Dat hij alleen beeld geeft wanneer de boot stil staat.

Maar als deze aan een hengel bevestigd is en je haalt hem binnen dan zie je toch het bodemverloop? Dus moet je hem telkens dan een beetkje binnendraaien en dan stoppen om beeld te krijgen van het bodemverloop?

Doorsparen wordt hem niet! Dat is helemaal duurkoop voor waar ik hem voor wil gebruiken. Dan maar geen koop (hehe).

Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
kroon  
#4 Gepost : vrijdag 9 maart 2012 19:28:11(UTC)
kroon


30 ponder

Lid sinds: 15-9-2010(UTC)
Berichten: 648

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
zenders zijn zo zwak
dat wanneer de motors van de boot draaien ze storen.
dus geen goed beeld
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
PatricS  
#5 Gepost : zaterdag 10 maart 2012 12:17:51(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Ok, BedanktLike

Scheelt me weer 50 euro!

Dus toch maar naar alternatieven zoeken. iig bedankt voor je reactie/meedenken Kroon
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
visser01  
#6 Gepost : zondag 11 maart 2012 23:07:17(UTC)
visser01


15 ponder

Lid sinds: 14-2-2012(UTC)
Berichten: 150

zo een geel eitjevan 40eu achter je boot hangen werkt wel,natuurlijk maar 50 meter en dan moet je nog altijd een scherm kopen he
grtss vissr
ga vissen als ze bijten!
SPEEDCARP!!!
sander Janssen vd laak  
#7 Gepost : maandag 12 maart 2012 10:28:50(UTC)
sander Janssen vd laak


20 ponder

Lid sinds: 27-9-2011(UTC)
Berichten: 271

ik heb er ook zo een in mijn voerboot verwerkt maar ik heb nergens last van

al heb ik wel een andere antenne op het eitje gemaakt voor een beter ontvangst
en een schakelaar ipv de watersensor
PatricS  
#8 Gepost : maandag 12 maart 2012 10:32:40(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
sander Janssen vd laak schreef:
ik heb er ook zo een in mijn voerboot verwerkt maar ik heb nergens last van

al heb ik wel een andere antenne op het eitje gemaakt voor een beter ontvangst
en een schakelaar ipv de watersensor


Oké Sander, dus dat kan wel!

Maar wat bedoel je met een schakelaar ipv een watersensor?
Heb je miss fototje voor me? Wil zelf heel graag eraan knutselen. Heb er geen verstand van maar ben wel handig. Dus wil graag vooraf een zo duidelijk beeld wat ik allemaal moet/ga doen.

Welk type heb je trouwens gekocht?
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
steve m  
#9 Gepost : maandag 12 maart 2012 20:19:42(UTC)
steve m


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 12-3-2012(UTC)
Berichten: 3

visser01 schreef:
zo een geel eitjevan 40eu achter je boot hangen werkt wel,natuurlijk maar 50 meter en dan moet je nog altijd een scherm kopen he
grtss vissr


Ik vraag me dit al een hele tijd af !
Een eitje achter de boot voorttrekken, in combinatie met een RF25e (de omgebouwde versie voor verder bereik)... Werkt dat goed ?
kroon  
#10 Gepost : maandag 12 maart 2012 20:39:14(UTC)
kroon


30 ponder

Lid sinds: 15-9-2010(UTC)
Berichten: 648

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
je zou wel een verschil merken maar niet schrikbarend.
je eitje is de zender en die zender is in het eitje niet sterk genoeg.
vandaar dat ie omgebouwd word
steel niet de overheid dult geen concurentie

gr paul
sander Janssen vd laak  
#11 Gepost : dinsdag 13 maart 2012 07:28:14(UTC)
sander Janssen vd laak


20 ponder

Lid sinds: 27-9-2011(UTC)
Berichten: 271

foto's heb ik hier niet zo maar ;

dit was de handleiding die ik gevolgd heb Like
de watersensor zijn die 2 metalen puntjes aan de onderkant van het eitje deze 'zien' of hij in het water is en schkelen hem dan in

Handleiding voor ombouwen Sonar sensor.

Hieronder volgt een handleiding hoe je de (gele ) sonar sensor kan ombouwen voor een groter bereik.
Ik heb hem getest en ik ben gestopt op 400 meter toen ik nog steeds volle ontvangst had :-)
Ipv de standaard 60 meter is dit een hele grote verbetering.

In mijn geval heb ik de fishfinder ( Lucky FFW718 ) via ebay besteld vanuit Hong Kong voor 48 euro incl. verzendkosten.
De prijs voor het ombouwen ligt op ongeveer 25 euro , mocht je zelf nog spullen hebben is het natuurlijk minder.

Wat heb je nodig:
• 2 Antenne’s met SMA connector
• 1 SMA connector
• Stukje coax kabel +/- 10 CM.
• Klein ijzerzaagje
• Soldeerbout
• Soldeertin
• Kniptangetje
• Lijm
• Klitteband ( Sterke )
• 2 componenten lijm/Kit
• Klein plastic bakje om je sensor in te hangen
• Boortje 5.5 mm


Mijn uitgangspunt is mijn fishfinder op het plaatje hieronder

UserPostedImage

Vervolgens neem je het sonar eitje en zaag deze overmidden waar de 2 delen samenkomen op de rode lijn, LET OP !! niet zo diep zagen want de printplaat ligt vlak tegen de rand aan.
Zodra je het eitje hebt opengezaagd heb je iets wat eruitziet als onderstaande foto.

UserPostedImage

Het spiraaltje wat je in het midden ziet is de interne antenne alleen opgekruld.
Neem nu de bovenste helft van het eitje en boor hier een gaatje in ( sorry hier alleen geen foto van maar je kan zien waar die ongeveer moet komen op onderstaande foto )

UserPostedImage

Vervolgens neem je de SMA connector en soldeer je aan de onderkant het stukje coax kabel ( Zie foto hieronder ). Ik heb de coax kabel gestript tot alleen het binnenste platic overblijft want anders past je ringetje en boutje waarmee je de connector vastzet er niet meer overheen.

UserPostedImage

Neem nu je sma connector met het gesoldeerde coax draadje eraan en stop deze in het gat ( als het niet past gaatje iets groter maken natuurlijk )
Laat vervogens vanaf de andere kant het ringetje en het boutje eroverheen glijden , het boutje past precies in het onderste gedeelte van de uitholling, het is een beetje pielen maar je moet hem goed strak aan kunnen draaien.
Vervolgens heb ik de connector aan de binnenkant dichtgestopt met kit om lekkages te voorkomen.
Neem nu even pauze om de kit iets te laten harden :-)

Wat je vervolgens overhoudt is wat je op onderstaande foto ziet.
Ik heb ervoor gekozen om alleen het coaxdraadje te gebruiken en het plastic wat er omheen zat te verwijderen om het iets flexibeler te houden voor als ik straks het eitje weer aan elkaar lijm, dan heb je een klein beetje speling.

UserPostedImage

Nu neem je de andere helft van het eitje waar de originele antenne op zit en knip je deze af tot je ongeveer nog 1 a 2 rondjes overhoudt, dit ook weer om iets speling te hebben want het rechte stukje geeft niet echt mee als je het eitje weer vast lijmt.
Soldeer vervolgens het deel van de antenne aan het draadje wat aan de connector vsatzit aan elkaar.
Dit is een beetje precies werk want je moet de 2 delen van het eitje bij elkaar houden om de 2 delen te solderen.
De lengte van het draadje aan de connector moet je even zelf bepalen welke lengte je het makkelijkste vindt , ik heb hem ongeveer 1 cm aan de onderkant van de helft uit laten komen.
Zodra je de 2 delen gesoldeerd hebt even laten harden en vervolgens kan je de 2 delen van het eitje weer vastlijmen. Ik heb hier plasticlijm voor gebruikt, je moet er wel druk op houden terwijl het uithardt, je kan eventueel wat tape strak om het eitje doen om de 2 helften tegen elkaar te houden.
Laat de lijm goed uitharden voordat je vergaat !!

Voor de houder heb ik een klein plastic bakje genomen die ik bij de karwei vond.
Hier moet je een uitsparing in maken dat het eitje er als het ware zo invalt als jet het bakje op zijn kop zet en het antennegedeelte naar beneden in laat vallen, het eitje rust dan op het randje wat eromheen zit precies in de uitsparing.
Dan kan je de hele boel goed vastkitten eromheen aan beide zeiden om te zorgen dat het eitje goed in de houder hangt.

UserPostedImage

Vervolgens heb ik houder bijgesneden en de klitteband bevestigt.
Zachte kant van de klitteband aan de houder en de harde kant aan de boot
Het eindresultaat kan je op de onderste 2 foto’s zien, misschien dat ik nog eens het geheel zwart spuit maar het gele valt wel lekker op dan kan ik van een afstand zien of mijn eitje nog aan de boot hangt :-)
De afstand die ik tot nog toe gemeten heb is 400 meter en ik had nog steeds volle ontvangst.

UserPostedImage
UserPostedImage

Ik hoop dat jullie hiermee iets wijzer zijn geworden om het eventueel zelf te proberen.


Natuurlijk ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele schade mocht je het verkeerd hebben gedaan,
Het ombouwen is geheel op eigen risico !!!

dit geld voor zon beetje alle gelijkuitziende dieptemeter's
PatricS  
#12 Gepost : dinsdag 13 maart 2012 12:27:08(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Sander, Toppert die je bentLike . (beste review ever)

Potjandorie wat ben ik hier blij mee. Ik ga er zsm mee beginnen en heb er nu al zin in.

Dit is echt precies zoals ik het in mijn hoofd had, maar wist niet of het ook zal werken.
Ben blij met jou ervaring.

PS. dit zal veel mensen als mij helpen!
(oja, een aanvulling. Misschien een draadje van het eitje aan de antenne van de boot maken om eventueel verlies te voorkomen bij loslaten klitteband)

Ik zal jou en ieder ander via dit topic op de hoogte houden.
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
sander Janssen vd laak  
#13 Gepost : dinsdag 13 maart 2012 18:18:22(UTC)
sander Janssen vd laak


20 ponder

Lid sinds: 27-9-2011(UTC)
Berichten: 271

hehe ik heb em ook gewoon maar gepikt hoor Shhh
waar je wel rekening mee moet houden is de delay (mits die er bij jou ook op zit)
je hebt het idee dat je een mooi plaatje gevonden hebt terwijl dit een golfje was
dus de delay hoog zetten ik heb em op 10 sec gezet op groot en golvend water
op kleinere wateren waar vrijwel geen stroming of oppervlakte stroming is zet ik hem op direct

en over dat draadje dat is wel aan te raden een (niet geleidend) draadje anders heb je slechter ontvangst op de boot zelf omdat je de antenne gaat aarden
en ik heb hem in de (eigenbouw)boot gebouwd dus heb ik dat niet nodig ook was het niet nodig hem weer waterdicht te maken

iig zorgen dat de antenne van het eitje uit de buurt van de motoren van de boot dit zou storingen op kunnen leveren en is de hele ombouw nutteloos geworden
Berster  
#14 Gepost : vrijdag 9 november 2012 15:40:28(UTC)
Berster


15 ponder

Lid sinds: 16-4-2012(UTC)
Berichten: 114

Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
Sander,

waar heb je de SMA connectoren en antenne's besteld?
En welke precies?

grt

Berry
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.