logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Elmer  
#1 Gepost : donderdag 31 januari 2013 19:17:23(UTC)
Elmer


15 ponder

Lid sinds: 22-12-2012(UTC)
Berichten: 155

He allemaal, aangezien ik een hoop heb geleerd via deze site, is het nu tijd om iets terug te doen. bij deze wil ik met jullie mijn ´geheime´ bol delen.
Het gaat hier om een totaal andere aanpak dan boillies en heeft mij al een aantal hele mooie vissen mogen landen.
2 jaar geleden tijdens het penvissen had ik moeite om een aanbeet te forceren. Mais, kaas, brood.. niks wilde! Totdat ik in mijn tas keek en daar een reep ontbijtkoek zag. Deze was eigenlijk mijn lunch, maar ik besloot er een stuk van aan mijn haak te doen. Hoppa! Ik ving die dag in een uurtje nog 3 mooie karpers.
De ontbijtkoek bleef alleen niet lang aan mijn haak zitten en een hair was dus helemaal geen optie.

Na wat denken kwam ik op het volgende idee:

Pak een ontbijtkoek en breek hem in stukken. Voeg hier pannenkoeken stroop aan toe, netzolang totdat je een goed te kneden deeg krijgt. (heel veel heb je er niet voor nodig)
Voeg vervolgens toe wat je toe wilt voegen. Ik heb weleens speculaas kruiden, pinda, rumflavour, pistache noten en ga zo maar door, gebruikt.

Mijn favorite smaak tot nu toe is een flesje vanille flavour met een zakje kokos. Dit alles is te vinden in het taartenbak schap in je lokale supermarkt.

Draai vervolgens ballen van je deeg. En nu gaat het net ff anders! In plaats van te koken droog ik ze een uur of 6 in de oven.
Laat de oven met ballen erin opwarmen tot 100 graden. Zet de oven uit. Wacht 20 minuten. Zet de oven weer aan en laat hem weer opwarmen tot 100 graden. HErhaal dit dus een uur of 6.

Let op, doe je dit te snel dan droogt de binnenkant niet, terwijl de buitenkant zo droog is dat hij gaat brokkelen.

Wat je uiteindelijk overhoudt zijn bollen die heel langzaam oplossen. Ik heb ze bekeken in een glas water. een ongeveer 20 mm bal gaat zo´n 10 uur mee onderwater. In deze tijd wordt hij dus wel kleiner. Maar er komt een mooie constante stroom van smaak van af!

Overigens kan je ze super lang bewaren en het kost je uitendelijk geen drol! Ga maar na, flesje flavour, zakje kruiden, pannenkoekenstroop en een ontbijtkoek. Voor 5 euro heb je een kilo ballen!

Ik wens jullie hier allemaal veel succes mee en laat even weten als je er gebruik van maakt en iets mee vangt. Dat lijkt me tof om te horen!
Als je niet gaat vang je zowiezo niks!
Sponsor
griend  
#2 Gepost : donderdag 31 januari 2013 19:54:31(UTC)
griend


50 ponder

Lid sinds: 21-1-2010(UTC)
Berichten: 2.371

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Wel een leuk idee om eens te proberen, het is zeker dressuur doorbrekend.
Wind op de kant is vis in de hand.


breur  
#3 Gepost : vrijdag 1 februari 2013 01:12:27(UTC)
breur


25 ponder

Lid sinds: 14-4-2012(UTC)
Berichten: 529

Is 17 keer bedankt in 17 post(s)
De moeite waard om eens te proberen,is een hele andere benadering.
Henk Haarlem  
#4 Gepost : vrijdag 1 februari 2013 08:37:06(UTC)
Henk Haarlem


50 ponder

Lid sinds: 23-10-2011(UTC)
Berichten: 2.908
Man
Nederland
Locatie: Haarlem

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Dat is nog eens andere koek.
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.


"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
carpfigter  
#5 Gepost : vrijdag 1 februari 2013 10:14:19(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

dat je totaal anders bezig bent is een feit maar 6 u in de oven man , moet je toch veel tijd hebben hoor even een halve dag uitnemen om een kg bollen te hebben , dat vind ik er persoonlijk over , zit ik toch veel liever achter die hengels hoor !
maar voor de mensen die tijd hebben en dat zien zitten wel een mooi alternatief hoor en mooi dat je dit helemaal uitgedokterd hebt Like en met ons wilt delen , doe zo verder man je bent goed bezig grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Elmer  
#6 Gepost : vrijdag 1 februari 2013 11:48:49(UTC)
Elmer


15 ponder

Lid sinds: 22-12-2012(UTC)
Berichten: 155

carpfigter schreef:
dat je totaal anders bezig bent is een feit maar 6 u in de oven man , moet je toch veel tijd hebben hoor even een halve dag uitnemen om een kg bollen te hebben , dat vind ik er persoonlijk over , zit ik toch veel liever achter die hengels hoor !
maar voor de mensen die tijd hebben en dat zien zitten wel een mooi alternatief hoor en mooi dat je dit helemaal uitgedokterd hebt Like en met ons wilt delen , doe zo verder man je bent goed bezig grtzz


Ja, je hebt er wel ff voor nodig! Goed idee voor wanneer je schoonfamilie op bezoek komt... ruikt het huis nog lekker ook! Like
Maar graag gedaan man!!
Als je niet gaat vang je zowiezo niks!
ej de klerk  
#7 Gepost : vrijdag 1 februari 2013 16:47:59(UTC)
ej de klerk


25 ponder

Lid sinds: 19-7-2012(UTC)
Berichten: 553
Nederland

Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
kun je de oven niet op een lagere temperatuur zetten zodat je wat minder vaak naar je oven moet?
Mvg Klerk.

Als je thuis blijft vang je zeker weten niks.
Elmer  
#8 Gepost : vrijdag 1 februari 2013 18:59:57(UTC)
Elmer


15 ponder

Lid sinds: 22-12-2012(UTC)
Berichten: 155

ej de klerk schreef:
kun je de oven niet op een lagere temperatuur zetten zodat je wat minder vaak naar je oven moet?


Opzich kan je wat minder vaak naar de oven hoor. Mijn oven is oud en houdt niet veel warmte vast. Als de jouwe langer op temperatuur blijft moet dit dus mogelijk zijn. Zou mooi zijn als je zo´n oven thermometer hebt. Als je oven een langere tijd rond te 80 graden blijft moet het goed komen. Vooral ook niet te warm doen hoor, je wilt de bollen drogen en niet bakken. Succes!
Als je niet gaat vang je zowiezo niks!
luuk heesters  
#9 Gepost : zaterdag 2 februari 2013 14:33:27(UTC)
luuk heesters


15 ponder

Lid sinds: 23-6-2012(UTC)
Berichten: 143

Dit lijkt me echt wel iets hoor!
Heb je goed over nagedacht,.
Dankjewel voor de tip Blij
StijnD  
#10 Gepost : woensdag 6 maart 2013 13:41:29(UTC)
StijnD


15 ponder

Lid sinds: 25-2-2013(UTC)
Berichten: 139

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Goed gevonden en kan inderdaad dressuur doorbreken.
Je bolletje blijft zo ook lang en geleidelijkaan smaak en geur afgeven.
Dubbel zo interessant op (licht) stromend water denk ik dan.

In het verleden heb ik zelf al gelijkaardige dingen gemaakt, maar dan in een poging om zelf pellets te maken.
Worsten uit de boiliespuit in schijfjes snijden en die dan in een warmelucht oven van 75 graden laten drogen tot ze keihard waren.
Gaatje in boren en aan de hair ermee. Heb er ook wel mijn vis mee gevangen.

Het duurt wel lang voor ze droog zijn, je kan geen grote hoeveelheid ineens in de oven gooien (moet lucht tussen kunnen) en als je ze invriest worden ze bij het ontdooien erg zacht. Lastig te bewaren dus. Waarschijnlijk is dat ook de grootste reden waarom ik dit niet meer doe.
(Ik draai nu een paar kilo boilies en vries ze in, als ik dan een onverwachte vrije avond heb... zakje uit de diepvries en vissen maar!)

Maar op zich dus een prima, origineel aasje!
Blanken is een kunst.
FisherDaniel  
#11 Gepost : zaterdag 11 mei 2013 02:48:27(UTC)
FisherDaniel


25 ponder

Lid sinds: 9-8-2012(UTC)
Berichten: 595

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Elmer schreef:
He allemaal, aangezien ik een hoop heb geleerd via deze site, is het nu tijd om iets terug te doen. bij deze wil ik met jullie mijn ´geheime´ bol delen.
Het gaat hier om een totaal andere aanpak dan boillies en heeft mij al een aantal hele mooie vissen mogen landen.
2 jaar geleden tijdens het penvissen had ik moeite om een aanbeet te forceren. Mais, kaas, brood.. niks wilde! Totdat ik in mijn tas keek en daar een reep ontbijtkoek zag. Deze was eigenlijk mijn lunch, maar ik besloot er een stuk van aan mijn haak te doen. Hoppa! Ik ving die dag in een uurtje nog 3 mooie karpers.
De ontbijtkoek bleef alleen niet lang aan mijn haak zitten en een hair was dus helemaal geen optie.

Na wat denken kwam ik op het volgende idee:

Pak een ontbijtkoek en breek hem in stukken. Voeg hier pannenkoeken stroop aan toe, netzolang totdat je een goed te kneden deeg krijgt. (heel veel heb je er niet voor nodig)
Voeg vervolgens toe wat je toe wilt voegen. Ik heb weleens speculaas kruiden, pinda, rumflavour, pistache noten en ga zo maar door, gebruikt.

Mijn favorite smaak tot nu toe is een flesje vanille flavour met een zakje kokos. Dit alles is te vinden in het taartenbak schap in je lokale supermarkt.

Draai vervolgens ballen van je deeg. En nu gaat het net ff anders! In plaats van te koken droog ik ze een uur of 6 in de oven.
Laat de oven met ballen erin opwarmen tot 100 graden. Zet de oven uit. Wacht 20 minuten. Zet de oven weer aan en laat hem weer opwarmen tot 100 graden. HErhaal dit dus een uur of 6.

Let op, doe je dit te snel dan droogt de binnenkant niet, terwijl de buitenkant zo droog is dat hij gaat brokkelen.

Wat je uiteindelijk overhoudt zijn bollen die heel langzaam oplossen. Ik heb ze bekeken in een glas water. een ongeveer 20 mm bal gaat zo´n 10 uur mee onderwater. In deze tijd wordt hij dus wel kleiner. Maar er komt een mooie constante stroom van smaak van af!

Overigens kan je ze super lang bewaren en het kost je uitendelijk geen drol! Ga maar na, flesje flavour, zakje kruiden, pannenkoekenstroop en een ontbijtkoek. Voor 5 euro heb je een kilo ballen!

Ik wens jullie hier allemaal veel succes mee en laat even weten als je er gebruik van maakt en iets mee vangt. Dat lijkt me tof om te horen!


super tip! moeite waard om te proberen!!!
Doe je ding, Vang vis.
Neem ook een kijkje op ons youtube kanaal!
http://www.youtube.com/user/DwFishingTeam?feature
luukcarp  
#12 Gepost : zaterdag 11 mei 2013 10:25:57(UTC)
luukcarp


30 ponder

Lid sinds: 19-4-2011(UTC)
Berichten: 774
Locatie: Elst

Bedankjes: 7 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
leuk idee ElmerLike Like

tight lines and wet nets
Luuk Zomerhuis
Tom98  
#13 Gepost : zaterdag 11 mei 2013 18:03:49(UTC)
Tom98


15 ponder

Lid sinds: 18-7-2011(UTC)
Berichten: 153

top idee! ga het eens proberen
carp1996  
#14 Gepost : zondag 12 mei 2013 00:08:07(UTC)
carp1996


20 ponder

Lid sinds: 5-7-2012(UTC)
Berichten: 283

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
top idee Like duurt inderdaad wel lang maarja
soulbind3  
#15 Gepost : woensdag 22 mei 2013 00:58:48(UTC)
soulbind3


10 ponder

Lid sinds: 9-3-2012(UTC)
Berichten: 83

zeker eens gaan proberen Angel

Een dag niet gevist is een dag niet geleefdBlij
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.