logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
hugo lammers  
#1 Gepost : dinsdag 2 juli 2013 09:22:41(UTC)
hugo lammers


10 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 60

De eerste echte sessie met een zig rig was gister avond.

Binnen 10 minuten een mooie aanbeet en een dril was het logische vervolg. Enkele keren schoot de vis er flink vandoor maar ik kreeg grip op de vis en de vis leek zich op te geven. Op onverklaarbare wijze voelde ik ineens de weerstand wegvallen.

Nu is mijn vraag, aan de ervaren zig rig gebruikers, wat kan er aan de hand zijn ? Tips ?

Gr
Sponsor
ferenc  
#2 Gepost : dinsdag 2 juli 2013 10:11:31(UTC)
ferenc


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-9-2010(UTC)
Berichten: 521

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Nadeel van zigrigs is dat de inhaking wel eens vreemd kan zijn. 2de is....af en toe schieten ze gewoon los, niks aan te doen.
hugo lammers  
#3 Gepost : dinsdag 2 juli 2013 10:30:21(UTC)
hugo lammers


10 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 60

Ferenc,

Ja ik baalde als een stekker van de losser haha want hij bleef lang diep zitten en voelde log aan maar niks aan te doen. Morgen weer een poging doen.

Wel een ontzettend interessant systeem om mee te vissen vind ik zelf.

Vis jij er zelf ook wel eens mee Ferenc? heb je wellicht tips qua haken die goed te gebruiken zijn ? wide gap? curved shanks ? long shank ?
carp1996  
#4 Gepost : dinsdag 2 juli 2013 12:48:18(UTC)
carp1996


20 ponder

Lid sinds: 5-7-2012(UTC)
Berichten: 283

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
ik ben het sindskort ook aan het proberen, helaas nog niks er mee mogen vangen. Ik gebruik hier bij de XSC van fox in combinatie met de zig aligner van fox ook. Maar ik blijf het raar vinden dat de karpers een stukje smaakloze foam pakken haha
hugo lammers  
#5 Gepost : dinsdag 2 juli 2013 15:46:00(UTC)
hugo lammers


10 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 60

Tja , blijven karpers .. geweldige beesten ..
Andre  
#6 Gepost : woensdag 3 juli 2013 09:35:59(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Hier ook een paar pogingen gedaan nu, helaas zonder resultaat tot zover. Ik gebruik choddy haakjes. Ik merk dat het overigens wel een stuk makkelijker vist met een vaste lengte onderlijn, met zo'n zig float gooi ik m toch regelmatig in de knoop. Dat weerhoud me er ook een beetje van om het vaker in te zetten...
hugo lammers  
#7 Gepost : woensdag 3 juli 2013 10:32:28(UTC)
hugo lammers


10 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 60

Gister avond sessie #2 met een zig en een bodem montage. De bodem montage werd met rust gelaten maar de zig deed z'n werk erg goed.

2 schub karpers pakten het aas van mijn zig en echt schitterend werk.

Andre, wanneer je een schuimpje op de zig float doet en je haak daarin vast haakt zul je bijna nooit in de knoop gooien. Ik gebruik als materiaal fluor carbon als onderlijn (1,5 mtr) met een kleine wide gap haak. Ga ook nog wat andere haken en soorten aas proberen de komende tijd.

Heb wel het idee dat de zig een 'dressuur'doorbrekend systeem is.
Andre  
#8 Gepost : woensdag 3 juli 2013 15:59:38(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Bedankt voor de tip met het foampje. ik heb het een aantal keren met veel vertrouwen geprobeerd. Veel activiteit in de bovenste waterlagen, maar helaas nog geen succes. Wat ik weliswaar nog niet echt voldoende heb geprobeerd is het bijvoeren met bv een spod. Doen mensen dat hier? of is het veel uitgooien van enkel de zig rig?

Ik ben iig nog niet helemaal klaar met het uitproberen. Ik ga het nog wel wat pogingen geven.
hugo lammers  
#9 Gepost : donderdag 4 juli 2013 17:01:25(UTC)
hugo lammers


10 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 60

Bijvoeren met de spod heb ik zelf nog niet gedaan. Heb wel de spullen ingekocht om de volgende keer bijvoeren te gaan proberen.

Kijken hoe dat gaat. Vorige keren had ik met de voerboot heel fijn boiliekruim over de plek gevaren. Helpt ook. Spodden is makkelijker denkik.
jannes  
#10 Gepost : donderdag 4 juli 2013 22:20:26(UTC)
jannes


25 ponder

Lid sinds: 11-8-2012(UTC)
Berichten: 425

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
hugo lammers schreef:
Bijvoeren met de spod heb ik zelf nog niet gedaan. Heb wel de spullen ingekocht om de volgende keer bijvoeren te gaan proberen.

Kijken hoe dat gaat. Vorige keren had ik met de voerboot heel fijn boiliekruim over de plek gevaren. Helpt ook. Spodden is makkelijker denkik.


Boilie kruim zingt toch, maar je vist er boven?? Wat is dan de functie van voeren??
leen  
#11 Gepost : donderdag 4 juli 2013 22:23:19(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
jannes schreef:
Boilie kruim zingt toch


Heb ik nog nooit meegemaakt.
jannes  
#12 Gepost : donderdag 4 juli 2013 22:27:05(UTC)
jannes


25 ponder

Lid sinds: 11-8-2012(UTC)
Berichten: 425

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
leen schreef:
jannes schreef:
Boilie kruim zingt toch


Heb ik nog nooit meegemaakt.


zinkt!!Like
hugo lammers  
#13 Gepost : dinsdag 9 juli 2013 15:05:59(UTC)
hugo lammers


10 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 60

Jannes,

Het zinKt inderdaad maar omdat het ontzettend fijn was bleef er een soort stof in het water hangen. Plus heb ik pop-ups fijn gecrushed. Dit drijft wel. Maar met fijn boilie kruim bedoel ik echt heeeeel fijn boiliekruim. Niet in de zin van fijn/lekker maar fijn/klein! Knipoog
Andre  
#14 Gepost : dinsdag 9 juli 2013 16:48:11(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
jannes schreef:
Boilie kruim zingt toch, maar je vist er boven?? Wat is dan de functie van voeren??


In combinatie met je naam is die 'verspreking' wel leuk Knipoog
roy van dijken  
#15 Gepost : woensdag 10 juli 2013 11:52:29(UTC)
roy van dijken


15 ponder

Lid sinds: 9-1-2013(UTC)
Berichten: 194

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
melk in je spodvoer met raiser pellets zal ook goed werken, de melk zorgt voor grote wolk! Ik heb gelezen dan om de 10-15 min een paar spods dan heel goed werken omdat er constant een wolk in het water is, zelf ga ik ook zig vissen Knipoog
Testvisser bij Esvsupplies

www.carpteamzuid.com

Facebook: carpteamzuid
Instagram: karperking
Smif  
#16 Gepost : vrijdag 19 juli 2013 06:23:18(UTC)
Smif


15 ponder

Lid sinds: 15-3-2012(UTC)
Berichten: 154

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
hugo lammers schreef:
De eerste echte sessie met een zig rig was gister avond.

Binnen 10 minuten een mooie aanbeet en een dril was het logische vervolg. Enkele keren schoot de vis er flink vandoor maar ik kreeg grip op de vis en de vis leek zich op te geven. Op onverklaarbare wijze voelde ik ineens de weerstand wegvallen.

Nu is mijn vraag, aan de ervaren zig rig gebruikers, wat kan er aan de hand zijn ? Tips ?

Gr


vistte je met vastlood systeem? ik zou ze vissen met drop-off drillen met lange onderlijn stuk lod wat er tussen bungelt krijg je moeilijk grip op de vis
Ik zeg maar ZOO dat is korter dan dierentuin
hugo lammers  
#17 Gepost : vrijdag 19 juli 2013 12:45:09(UTC)
hugo lammers


10 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 60

Smif,

Wellicht niet geheel duidelijk maar zoals ik al aangaf: ik viste met de zig rig van fox. Dit is het hele systeem waarbij niet gebruik wordt gemaakt van een vastloodsysteem maar een float waaraan de onderlijn wordt gemonteerd zodat je op elke gewenste diepte kan vissen.

Ik denk dat jij een ander systeem voor ogen had ?

Daarnaast begrijp ik niet helemaal wat je typt. Kan je wellicht uitleggen wat je bedoeld ?
spodfather  
#18 Gepost : vrijdag 19 juli 2013 20:41:22(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Hugo,

hij doelt op de methode waarbij je zigdiepte vaststaat. je vist gewoon met een leadclip en daaraan een onderlijn die de gewenste dietpte is.
Deze methode kun je dus ook met slappe lijn vissen, wat een voordeel is.
Een ander voordeel is dat je met een "drop-off" loodsysteem kunt vissen,
Dat wil zeggen dat het lood loskomt na een aanbeet. hierdoor heb je dus minder kans op lossers omdat je geen bonk lood aan de lijn hebt die rare spanningshoeken creeert.
Mocht je dit systeem met vastlood vissen dan krijg je gegarandeerd een percentage lossers


Nadeel van deze methode is de lange onderlijn met werpen, en dat je dus niet op hele diepe plekken kunt gaan liggen.
Ook kun je de zigrig dus niet bijstellen zonder weer binnen te halen en opnieuw te werpen.


De methode die jij gebruikt is de fox methode.
voordeel: redelijk compact met werpen i.c.m. foam.
zig rig is verstelbaar in hoogte
en je kunt de stek ook even peilen/marken met je float zonder onderlijn.

nadeel: dobber kan vissen afschrikken, dus onderlijn van min. 1-2m is wel gewenst.
Dient met strakke lijn gevist te worden.
Het lood gedraagt zich tijdens de dril als "vastlood" op 1 of 2m van de rig... niet echt ideaal en dit gaat een percentage vissen kosten.


gr SF
hugo lammers  
#19 Gepost : maandag 22 juli 2013 17:12:01(UTC)
hugo lammers


10 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 60

SF,

Klopt. Ik had inderdaad al het idee dat hij bedoelde dat hij met dat systeem werkte. Lossers komen inderdaad voor bij het gebruik van een zigrig losser maar of dit nu komt door het lood durf ik niet te zeggen. Wellicht dat het inhaak effect niet optimaal is of wellicht een andere reden. Heb er tot nu toe 3 mogen verwelkomen op de mat en 1 losser (75% rating tot nu toe ).

De dobber zou evt de karpers kunnen afschrikken echter ik heb ook het idee dat karpers nieuwsgierig aangelegde beesten zijn die wellicht ook nog wel eens de dobber kunnen gaan bekijken. Heb hier geen feiten over maar dat zijn mijn gedachten hierover.

Maar het gebruiken van de zigrig is wel een interessante visserij omdat het in mijn ogen een weinig gebruikte taktiek is.

Gr
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.