logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
peter servais  
#1 Gepost : zondag 22 september 2013 13:01:07(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Ik heb de laatste 2 sessies gevist met mijn voerbootje.
Nu ik dat bootje heb kan ik rustig op afstanden van 150m vissen.

Het aantal runs gaat door het voerbootje wel omhoog (ik kan nu op de plekken komen waar de vis zich het meest ophoudt), maar het aantal vissen die ik uiteindelijk kan landen helaas niet.
Het gebeurd namelijk te vaak dat als ik de vis op een meter of 10 van de kant heb, dat ik de vis ineens los.

Nu denk ik dat het aan mijn rig te wijten is.

Ik vis over het algemeen met de KD-rig (10-15cm) geknoopt met een Gamakatsu Humpback haak, en een loodje op 2-5cm van de haak af. Als hoofdlijn gebruik ik de Shimano tribal lijn.
Ik denk dat de rig te aggressief draait en daardoor deze niet genoeg vlees pakt in de onderlip. Hierdoor kan de vis zich bij een lange dril losdraaien.
Een ander ding is dat over die afstanden, je lijn extra uitrekt. Hierdoor kan je minder druk op de lijn houden waardoor de haak zich niet verder in de onderlip prikt.

Nu is mijn vraag, hoe vissen jullie op deze afstanden vissen en of jullie hier ook wel eens last van hebben.
Welke rigs gebruiken jullie voor het vissen op afstanden van +/- 150m

Bewerkt door de gebruiker zondag 22 september 2013 13:04:41(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Sponsor
DavidT  
#2 Gepost : zondag 22 september 2013 14:44:23(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Dan is de rig op kortere afstand ook niet goed. Ik zou beginnen met kijken waar de haak in eerste instantie prikte en eindigde op de kortere afstanden. Om de één of andere reden wil ik altijd weten wat het begin- en eindpunt van de haak is geweest.

Ooit het drukverschil gemeten tussen gevlochten en mono? Als de rek uit de lijn is, is de rek eruit. Iets minder nauwkeurig zou zijn om het op jezelf uit te proberen. Jij de haak vasthouden en een ander op 150 meter aan de hengel trekken en jij flink schudden. Ik denk dat je dan snel ervan overtuigd bent dat door het kopschudden de haak diep genoeg penetreert.

Ik zou de reden niet alleen bij de rig zoeken.

Slip dicht op zo'n afstand? Driltechniek?

Say hello to my little friend
Bjorn Schoemacher  
#3 Gepost : zondag 22 september 2013 17:17:09(UTC)
Bjorn Schoemacher


15 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 171

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
Vis je met vast vast lood?
peter servais  
#4 Gepost : zondag 22 september 2013 21:51:49(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Er zit op die afstand nog wel aardig wat rek in de lijn. Dit merk ik wanneer ik contact zoek met de vis. Hiervoor moet ik echt even flink aan de slinger draaien om deze te voelen.
Bij de run word de lijn strak getrokken, maar daarna giert de pieper het niet uit omdat de lijn op die afstand eerst meer uitrekt. Daarna volgt de run wel.
Op kortere afstanden is dit veel directer, met veel hardere runs.
Met gevlochten lijn vis heb ik nog niet op karper gevist. Het lijkt me logisch dat je dan veel sneller contact hebt met de vis.

De KD-rig haakt waarmee ik vis draait erg goed, op de handpalm test lijkt er daardoor ook niets aan de hand.
De 3 brasems die ik ook nog gevangen had waren allemaal keurig in de onderlip gehaakt. Karpers hebben alleen een veel dikkere onderlip.
Het grappige is, dat ik na de geloste vis over gestapt ben op een andere rigje, met een krimpkousje en een Fox SSBP haakje, deze hield veel beter. Deze vis lande ik dus wel. Dit kan gewoon toeval zijn natuurlijk..

Ik vis zelf met slappe/ half slappe lijnen en heb daarbij de baitrunner niet te licht/ niet te zwaar ingesteld.
De slip staat niet volledig dicht op die afstand, wel wat zwaarder omdat er op de weg naar mijn kant enkele mogelijke obstakels zijn waar de vis vandaan gedirigeerd moet worden wanneer die deze kant op vlucht. Dichter bij de kant en op veilige afstand van obstakels zet ik de slip wat lichter.
Ik vis op de hengel nu met een loodclip systeem, met 80gr. lood. De onderlijn zit niet te strak geklemd in de loodclip met een quick linkje. Na een paar keer schudden is het rigje los van de loodclip. Verder heb ik ook geen leadcore leader omdat ik de vis mogelijk kan verspelen op een obstakel (al is dit nog niet gebeurd.)
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
remon v wanrooij  
#5 Gepost : zondag 22 september 2013 23:16:37(UTC)
remon v wanrooij


25 ponder

Lid sinds: 29-6-2012(UTC)
Berichten: 489

Bedankjes: 2 keer
Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
op die afstand is het vissen met een slappe lijn ook zeker niet aan te raden! En zeker niet als je wat je al aan geeft obstakels hebt.

Bewerkt door de gebruiker zondag 22 september 2013 23:26:29(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
peter servais  
#6 Gepost : maandag 23 september 2013 14:17:00(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
ik vis op ruime afstand van de obstakels, er absoluut niet tegen aan.
Ik bedoel dat de vis tijdens de dril richting een obstakel kan zwemmen.(paaltjes van ballenlijnen bij een zwemstrand)
De lijnen liggen ook niet heel slap, ong. 2 meter extra lijn op deze afstand, zodat de laatste meter mooi over de bodem loopt.

Bewerkt door de gebruiker maandag 23 september 2013 15:11:21(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
DavidT  
#7 Gepost : maandag 23 september 2013 18:46:02(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Sorry, ik ging teveel uit van m'n eigen situaties. Op zo'n afstand en zelfs veel dichterbij zonder een steil talud voor m'n neus vis ik met strakke lijnen en een dichte slip. Als de vis gehaakt is, dril ik op de rek van de bijna altijd stugge lijn.

Mooi dat je probleem is verholpen.
Say hello to my little friend
peter servais  
#8 Gepost : maandag 23 september 2013 19:18:05(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Dan ga ik proberen om op die afstand met strakke/ bijna strakke lijnen te vissen.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn.

Bedankt voor het meedenken!
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
big carp  
#9 Gepost : maandag 23 september 2013 20:00:45(UTC)
big carp


25 ponder

Lid sinds: 10-8-2012(UTC)
Berichten: 511
België
Locatie: stekene city

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
en zoals je al eerder hebt gezegd je haak die niet genoeg vlees pakt mss en maatje groter nemen
PascalP  
#10 Gepost : maandag 23 september 2013 20:05:22(UTC)
PascalP


30 ponder

Lid sinds: 19-1-2011(UTC)
Berichten: 713
Nederland

Als je zegt dat de haak heel goed prikt denk ik dat de haak te agressief prikt en te snel dus. hierdoor prikt hij te ver in de bek en hier is de mond heel zacht. denk dat je door de krimpkous en het fox ssbp haakje de punt iets hebt afgeschermd en hij hierdoor wel in het harde deel van de onderlip haakte. Gok maar iets want ik weet natuurlijk niet hoe je onderlijnt precies prikt.
Het maakt niet uit groot of klein,
als ze maar mooi zijn
peter servais  
#11 Gepost : maandag 23 september 2013 20:06:45(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Dat zou eventueel ook een goede kunnen zijn, ik ga het uitproberen..
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.