logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
acer  
#1 Gepost : maandag 9 februari 2015 10:34:22(UTC)
acer


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 5-2-2015(UTC)
Berichten: 2

Bedankjes: 1 keer
Beste forumleden,

Na een tijd gevist te hebben met kant en klare rigs wil ik dit jaar gaan vissen met zelf geknoopte rigs. Het probleem waar ik tegen aaanloop is het kiezen van de juiste type en maat haak. Is hier een richtlijn voor die je kan volgen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. je hebt haken met een langere steel, met een wijdere bocht, gebogen haken, haken met het oogje naar buiten gebogen. Enz. enz.

Heeft het kiezen van de haak maat alleen met de grote van het haakaas te maken of komen er nog meer factoren bij kijken zoals het visbestand wat er zit ? Grotere vis grotere haak ?

De rigs die ik wil gaan proberen zijn de combi rig, chod rig, en wyth pool rig.

Ik vis over het algemeen instant op een zachtebodem. Met een snowman of popup.

Ben erg benieuwd of iemand mij opweg kan helpen
Sponsor
whitey  
#2 Gepost : maandag 9 februari 2015 14:27:16(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Met dank en respect aan "carpphoto"

https://carpphotopassion....com/2013/09/15/de-haak/

TOP-artikel!!
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
timvanzanten  
#3 Gepost : maandag 9 februari 2015 16:50:41(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
acer  
#4 Gepost : maandag 9 februari 2015 21:05:58(UTC)
acer


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 5-2-2015(UTC)
Berichten: 2

Bedankjes: 1 keer
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee.Like
Erwin  
#5 Gepost : woensdag 11 februari 2015 18:09:17(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hallo Acer

Het klopt. er is verschrikkelijk veel keuze, al zie je dat iedere leverancier zijn assortiment tegenwoordig terug brengt naar een aantal modellen, namelijk een longshank, een wide gabe, een curved shank en een god haak. Dit simpelweg omdat het de meest verkochten haken zijn en bijna altijd zijn in te zetten.

Longshank: Een haak met een lange steel. Deze haak draait heel agressief en pakt dus snel vlees. Dit komt door de lange steel. Ook heeft deze steel een nadeel, namelijk dat hij snel uitscheurt wanneer je veel druk uit moet oefenen op de vis. Je krijgt een hefboomeffect. Vis deze haak dus niet in de buurt van obstakels.

Curved shank: Een haak waar je verschrikkelijk veel druk mee kunt uitoefenen. Hoe harder je trekt, hoe dieper hij zich "ingraaft". Hij draait minder snel (gebruik geen krimpkous of aligner) maar zit hij vast komt hij ook niet snel meer los. Ik gebruik deze haak heel graag bij obstakels.

Wide Gabe: Ik denk een van de meest gebruikte haken. Een heel universele haak, die goed draait (niet zo goed als een longshank) en goed vast blijft zitten bij veel druk.

Chod Haak: Een haak met een naar buiten gebogen oog. Deze haak is ontwikkeld voor onderlijnen die gemaakt worden met nylon of fluorcarbon. Omdat dit materiaal erg stug is zal de hoek van het onderlijn materiaal bij een gewone haak veel te groot zijn. Hierdoor is de opening van de haak veel te groot. Met een naar buiten gebogen oog ligt je onderlijn mooi in lijn met de steel van de haak en zal hij dus goed haken.


Welk merk je wilt gebruiken, tja, dat is heel persoonlijk. Er zit wel degelijk verschil in scherpte (en hoe lang ze scherp blijven), afwerking, kleur en dikte. Kijk welke haak jij het mooiste vind en je het meeste vertrouwen in hebt. Zelf gebruik ik graag haken van Gamakatsu omdat ze ragscherp zijn en lekker dun.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Gr. Erwin
thanks Erwin is 1x bedankt voor deze nuttige post.
acer op 17-3-2015(UTC)
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.